Eftersom jag vet hur oerhört värdefullt (livsnödvändigt) det kan vara att få boendestöd alla dagar och även kvällstid så tycker jag att det verkligen är förskräckligt att man inte kan få det i alla kommuner.
För mig låter det märkligt att du inte får ett skriftligt beslut som kan överklagas. Men jag känner inte till om det generellt är en typ av beslut som "ska" gå att överklaga. Men verkar märkligt i så fall. Beslut om hemtjänst, och de flesta andra tjänster från kommunen, kan man ju överklaga. Ingår boendestöd i LSS (vilket jag trodde) ska det gå att överklaga. (Någon annan kan kanske svara på det?)
Det enda rådet jag kan ge dig för att få någon form av skriftligt beslut är att skriva till den nämnd (socialnämnden?) i kommunen som ansvarar för beslut om bistånd av den här typen. Det kan vara så - till och med troligt - att beslut om boendestöd fattas på delegation av tjänstemän, dvs ditt ärende kommer inte att tas upp av politikerna i nämnden. Men kommunen är oavsett skyldiga att svara. Och om det är ett beslut som kan överklagas så ska det framgå av svaret/beslutet. Alla ärenden som tagits på delegation listas sedan på handlingarna till nämnden, men det kan vara ganska långa listor så inte säkert att politikerna läser dem så noga.
Det skulle kunna ha större effekt att skriva till nämnden och formulera det som ett allmänt ärende, inte specifikt gällande dig, och berätta att det inte går att få boendestöd i kommunen utanför kontorstid och också beskriva hur viktigt det är samt att du vill att kommunen ska möjliggöra det. Antingen genom kommunanställd personal (kommunen har ju andra som jobbar utanför kontorstid så inget konstigt) eller genom en organisation som erbjuder den tjänsten. Jag känner till att t ex stadsmissionen och Ersta utför sådana uppdrag, men finns säkert privata företag också. Brevet kan med fördel även skickas som kopia till de politiker som sitter i nämnden så hinner de tänka på det innan ärendet kommer med alla övriga handlingar inför sammanträdet. På mindre orter händer det att lokaltidningarnas journalister läser ärendelistorna och gör en nyhet av det som de tycker är intressant. Om du vill att de ska uppmärksamma det kan du skicka en kopia till lokaltidningen.
Jag förstår om det känns övermäktigt att ta av din energi för att skriva ett brev. Tänk på att det inte behöver (bör) vara krångligt formulerat och inte alltför långt (men viktigt att du får med varför en del behöver boendestöd på andra tider än kommunen erbjuder). Skriv rakt på som du gör här på buke. Från när jag arbetade i kommun har jag flera exempel på hur enkelt formulerade brev lett till förändring. Det kan ju vara så att avsaknaden av boendestöd utanför kontorstid inte beror på ett aktivt beslut och att politikerna kanske inte ens känner till efterfrågan/behovet?
Hoppas att du i alla fall fått lite hjälp.
Edit: Har googlat och ett beslut om boendestöd ska gå att överklaga. Alltså måste du kräva att få ett skriftligt beslut