Mjo, jag skrev att man behövde läsa hela artikeln själv eftersom det låg en del diskussion i den. Kritiken finns med i artikeln jag länkade. (få deltagare).
(Jag kan inte läsa alla länkade sidor från min telefon ibland blir det bara vita sidor utan text)
Jag är inte riktigt säker på vilken studie du har länkat till eftersom jag inte kan läsa artikeln. Problemet som jag stötte på när det skrevs som mest om studien/studierna är att vissa referera till en studie i USA, vissa till en Dansk och så ytterligare några till att det skulle vara en dansk/amerikansk studie.
Jag har inte läst studien/studierna i sig själv utan bara artiklar som referat till studien och är alltså en aning förvirrad.
Den kritiken som varit har bla bestått av att det är ett litet underlag, att man inte har försökt ta bort felkällor mm.
Tex är yngre kvinnor (yngre än 30) mer i riskzonen att drabbas av tex klamydia, som i sin tur ofta påverkar fertiliteten negativt. När det kommer till äldre kvinnor så kan man tex inte räkna med de med PCOS för då blir en felaktig bild av fertiliteten för en "normalfungerande" kvinna.
Just de med PCOS brukar vara överrepresenterade när det kommer till graviditet högre upp i åldern (över 40).
Sen hos fertilitetklinikerna ser man en tydlig trend att kvinnor över 37 har en klart sämre chans att bli gravida vid IVF.
Det som händer är helt enkelt att kvinnans ägganlag blir för gamla. Även om det inte är helt bekräftat så har man starka misstankar om att kroppen använder de bästa ägganlagen först. Detta skulle bla vara en anledning till att risken för missfall ökar markant efter 35-37 år. Kroppen har helt enkelt färre bra ägg att välja mellan.
Det är också därför kvinnor med PCOS är fertila längre upp i åldrarna än normalkvinnan. Deras kroppar har helt enkelt fler ägg att välja mellan.
En annan viktig aspekt är att IVF tar tid. Rätt som det är har det gått 2 år utan att man ens varit i närheten av att vara gravid. Börjar man då försöka först vid tex 37 så har man inte lång tid på sig.
Sen är det snart tre år sedan studien kom och än så länge så har jag inte stött på någon som bekräftar den (vilket jag förvisso mycket väl kan ha missat).
Sen har det ibland varit någon hysteri i att efter 30 så kan man i princip inte bli gravid längre och det är ju inte rätt. Vad man däremot skall vara medveten om är att fertiliteten sjunker med stigande ålder och efter 37 så är risken stor att den sjunker markant. Vill man ha barn så kanske det bästa är att inte skjuta upp det för länge.
Sen finns det alltid dom kvinnor som går helt emot vetenskapen. Jag är tex ett sådant exempel. Mitt AMH (ett värde på ens äggreserv) är lägre än 0,2, dvs i princip omätbart. Jag skall egentligen inte kunna bli gravid alls annat än med äggdonation. Trots det så blev jag gravid utan problem senast och det vid 38 års ålder.