När hälsa på nyförlöst?

Sv: När hälsa på nyförlöst?

Alla får göra precis som dom vill. Gäller bara att man är rak och berättar för omgivningen hur man vill ha det!
Instämmer! Förhoppningsvis kommer ingen oanmäld, vare sig till BB eller hem, och då är det bara att säga nej till besök om man vill vara i fred. Blir någon sur får man skaka av sig det, det viktigaste är att man gör så som man själv känner sig bekväm med.

Jag ska ju ha första barnet i aug. Hos oss är det besöksförbud för andra än pappa/syskon och eftersom tiden på sjukhuset förhoppningsvis är kort så räknar jag med att inte ta emot något besök där (utanför avdelningen). När vi sedan är hemma blir det naturligt mina föräldrar som först kommer på besök (de bor i hemstaden, makens föräldrar bor längre bort), men de har själva sagt att de kommer först när vi säger att vi orkar med besök. Kompisar osv får nog vänta ytterligare, men allt beror ju på hur förlossningen går, hur man mår osv, så svårt att säga något nu egentligen.

Men de flesta kan ju ta emot mms på sina mobiler = inte så svårt att skicka en bild på den nyfödda till de riktigt nyfikna.

Även jag hade besöksförbud på vårat BB. Men jag åkte o visade upp henne på vägen hem o bjöd in mig på middag- så var det avklarat det med... Och så fortsätter vi. Visst e de en del som kommer o hälsar på men det är skönare att åka iväg o bli bortskämd med mat o ompyssling ;)

*kl*

Svarar alla. Jag blir faktiskt lättad över att jag inte är ensam om att vilja vara lite ifred och själv bjuda in när tiden är mogen.

Jag kommer inte vilja ha något besök på BB, möjligen att svärmor kan få kika förbi! Annars får dom gott vänta tills vi kommit hem! Hemma kommer bara närmsta familjen få komma först och absolut bästa vännen! Alla andra får vänta tills vi ses någon gång!
Precis!

Mitt tips är att ni på BB fotar bebis -med mobil eller kamera och sen sms:ar eller/och mailar alla som vill se/veta vad det blev och bild. Då brukar de lugna sig lite...:idea:
En mycket bra idé :idea: Detta får bli makens uppgift så snart han får händerna fria.

Vi gjorde klart för alla att vi antagligen inte ville ha besök på BB.
Fick en del förskräckta kommentarer om att "vi inte fick göra så" mot dom... :crazy:
Jag är rädd att jag har någon enstaka släkting som kommer ha den inställningen (den mest egotrippade släktingen :grin:). Tror dock de flesta kommer vara mycket lyhörda med hur vi vill ha det.

Mitt uppe i allt ;)
Jag hoppades att du skulle ge din syn på det eftersom du har färska tankar om ämnet :D Grattis igen!

Visst e de en del som kommer o hälsar på men det är skönare att åka iväg o bli bortskämd med mat o ompyssling ;)
Ja mardrömmen är att känna sig tvingen att koka kaffe och bjuda på bullar, typ (låter som nån husmorsfälla)
Ska folk komma och hälsa på hemma hos oss får dom ta med sig mat till oss också :idea:

Här i Linköping har vi inte det problemet - endast pappan o eventuella syskom får komma o hälsa på på BB (om man skulle få barn utan att ha någon pappa med i bilden får säkerligen någon annan anhörig komma, förstås). Bra, tycker jag. När vi väl var hemma kom det folk från dag ett, både lite jobbigt o kul, vi var ju jättetrötta förstås, men samtidigt är jag så social att jag tyckte det var shysst att ha folk att fika med mellan amningarna :).

Det skulle aldrig falla mig in att fara och hälsa på medan familjen ligger på BB. Sedan är det väl perfekt om man kan ringa och höra när det passar att man kommer förbi, det finns ingen anledning att vara "först i kön" om man nu inte är en mkt nära släkting.

Jag tycker också att man kan hålla sig besök kort och gärna ta med kaffebröd om man nu vill fika.

Vi låg inne så lång tid på neo så jag tyckte bara att det var roligt när folk kom sedan vi kommit hem.

Min värsta mardröm är att någon skulle komma och bo hos oss några veckor just efter barnet har fötts. Speciellt om det var en välvillig släkting som vill passa barnet. Huga!

ah förlåt.... :D
plastlådesängen med sollampa över pga "gulhet".

Inte solsäng som i ligga på stranden utomlands... :D

Aha. Är inte så insatt i spädbarn, varför har man den? gulhet?
Kul att lära sig något nytt.

Jag glömde skriva hur jag själv hade det. Med första barnet kom först sambons syster med familj. Det var väl inte så farligt men jag såg ut som skit och var supertrött och dessutom skitsur på min sambo som hade "blött bebisens huvud" (supit sig askalas, en trevlig irländsk tradition). Dagen efter kom våra grannar och det kändes skitmysko. Jag såg återigen helt fruktansvärd ut och var inte alls sugen på att träffa någon. Samtidigt tyckte jag det var gulligt av dem att bry sig.

Andra barnet stannade jag bara en dag med och då kom ingen. Jag sa till folk att vänta, det var rätt skönt att vara ensam med sin bebis ett tag tyckte jag.

"Efter en tid får de flesta "sola", eftersom den omogna levern inte klarar av att bryta ner bilirubinet i blodet. Babyn ser då lite klädsamt "solbränd" ut, men blodet blir något mer trögflytande och något behöver göras. Babyn får ligga under en "sollampa" med små skydd för ögonen ett visst antal timmar per dygn, eller ligga på en "solmadrass". Att fullgågna barn får "gulsot" också är inte ovanligt, men de behöver inte lika ofta få hjälp med att klara av det. Det är en sorts vanligt dagsljus som bryter ned bilirubinet (inte "solarier")."

Det ÄR skönt att få vara ifred iallfall den första veckan. Det är en ny individ att lära känna och det kan ta tid att växa in i föräldrarollen och förlossningsdep. är vanligare än vad man tror, det är något som alltför få talar om tyvärr... Alla liksom förväntas tro att den nyblivna mamman är sådär överlycklig direkt efter förlossningen. :crazy: Det är helt ok att känna, jaha då var "den" ute vad gör jag nu, ska man inte vara sådär JÄTTEGLAD? Kroppen och psyket måste få hinna ställa om sig på mammarollen helt enkelt.

Kan bara tala för mig nu men jag är mamma till tre småttingar. När äldsta föddes hade min man och jag bestämt att det inte skulle bli några besök första veckan hemma. Det sprack direkt, svärmor stod och "stampade på tröskeln" (otroligt barnkär och har väntat länge på barnbarn) fast svärfar var klok nog att ringa och förvarna :laugh: men var för trött då att ta strid och säga nej, där önskar jag så här i efterhand att min man hade varit hårdare och sagt till. Med barn två och tre var det lugnare, skönt! Övrigt har vi hållt på 1 veckas besöksförbud hemma, då hinner man få lite rutiner och få igång ev. amning ordentligt.

Besöksförbud på BB tycker jag är bra. Man kan själv välja om man vill visa upp nykomligen "utanför BB portarna" beroende på hur barnet och familjen mår. Oftast råder besöksförbud för alla utom närmsta familjen dvs nyblivna pappan och ev. syskon till bebisen. Små bebisar är ömtåliga, varför är rådet annars att vänta med att ta ut småttingen i folksamlingar på stan förrän det gått ett tag?

Våga säga nej är mitt råd och lycka till med livet som mamma.

Å så var det städningen... låt den vara ett tag, med småbarn går det inte att vara pedant.

Senast ändrad:

Nej det är verkligen inte nödvändigt att folk ska komma till bb. Gör som du själv vill och känner och blir folk sura så kan man ju fundera på varför de ska hälsa på alls.
Min mamma har någon slags "vinnar" tänkande med det här, hon ska vara först helt enkelt :crazy: med att se nya bebisar.
Hon kom till bb trots att jag inte hade något intresse av att ha henne där och det var ganska jobbigt. Hon kunde väl fortsätta bry sig lika lite som alltid...

När jag hälsar på nyingar så tar jag alltid med fika för minst det tredubbla än vad vi kommer, det är inte alla som har vett nog att inse att som nybliven förälder är fika det sista man orkar tänka på eller ens ska behöva tänka på. Då kan det vara skönt att ha något hemma.

Lycka till med bebisen :laugh: och följ ditt hjärta!

När man just fått barn är ju alla nära och kära väldigt nyfikna och vill se bebisen. Men är det verkligen nödvändigt att komma till BB, där man om allt gått bra bara stannar några dygn.

Jag har bara någon månad kvar till bf, vårt första barn. Känner redan nu att jag kommer vilja vara ifred på BB och kanske första dagarna hemma, innan man förstått allt och hunnit lära känna sin nya. Skulle bara bli förbannad om tjocka släkten stod i besöksrummet med blommor och prylar.

För bara några timmar sedan fick en nära vän till mig barn (skickade nyligen sms), en annan gemensam vän ville redan idag åka och hälsa på. Jag tänkte bara nej nej ej, give her a break. De nyblivna föräldrarna måste få sin tid. Så klart att jag vill träffa dom, men några dagar kan dom få på sig.

Hur resonerar ni? Vad har ni med barn för erfarenheter? Vissa kanske villvisa upp nykomligen så fort som möjligt?

Vi fick några besök på BB, mina föräldrar, min syster och min bästa kompis. Jag mådde rätt pissigt efter förlossningen, så för min del var det skönt att träffa lite nära och kära, prata lite om vad som hänt och så. Besökstiden var bara en timme om dagen, så det fanns ändå gott om tid att vara ifred.

Tjocka släkten hade jag inte velat haft där, och visa barnet hinner man med sen, men jag blev glad över att den närmsta kretsen ville komma och hälsa på.

Jag tycker man kan fråga mamman om de vill vara ifred lite eller om man kan komma och hälsa på direkt. När jag fick ettan var jag pigg, men allt var så nytt så man blev trött av allt det nya med bebisen. Jag tyckte det blev så otroligt långdraget med besök var och varannan dag. Det var besök i tre veckors tid eftersom alla inte vågade komma i början. DET var jobbigt tyckte jag, att det liksom aldrig blev något slut på det. Samtidigt var jag ju glad att folk ville komma...

Med tvåan var jag också pigg men det var inte lika stor omställning eftersom man redan var "van" vid att ha barn. Därför blev jag nästan paff att ingen kom och hälsade på de första dagarna (mer än svärmor). Efter någon vecka skulle alla komma däremot...

Här får man förresten inte ta emot besök på BB, men det finns ett besöksrum man kan gå till. Med ettan tog jag emot besök av de närmsta samma dag jag fött. Med tvåan väntade alla tills jag var hemma.

När jag hälsar på nyingar så tar jag alltid med fika för minst det tredubbla än vad vi kommer, det är inte alla som har vett nog att inse att som nybliven förälder är fika det sista man orkar tänka på eller ens ska behöva tänka på. Då kan det vara skönt att ha något hemma.

Det är smart tycker jag! För man pallar ju inte precis ställa sig och baka och samtidigt är det inte lätt att alltid ha fika hemma när folk kommer i tid och otid.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 066
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka