Sv: När går era barn och lägger sig?
Usch vad jag känner igen mig i det mesta!
Har sen spädbarnsåldern alltid valt att vara vaken på nätter och sova på dagar, om jag kunnat.
Eller snarare, jag har haft en rytm som inte passar in någonstans alls. Behövt vara vaken i 1-2 dygn för att kunna somna, och då helst sovit kring 16-18 timmar. Sovit allra bäst när det varit ljust ute.
Medförde naturligtvis problem i skolan, bland annat.
I tonåren fick jag kontakt med psyk pga andra problem, och efter ett tag uppdagades även dessa grava sömnstörningar - som då utvecklats till en ännu sämre nivå, där jag behövde sömntabletter för att kunna sova oftare än någon gång i veckan. I vilket fall som helst så konstaterades det längre fram att min nivå av melatonin i kroppen inte alls var som den skulle. I en normal människas kropp ska nivåerna förändras utefter dagsljuset bland annat, samt beroende på vakna timmar etc. Min linje var i princip helt rak, utan några toppar eller dalar som ska finnas där för att göra en trött eller pigg typ.
Lösningen blev sömntabletter, pga min trasiga ämnesomsättning som inte kan ta upp mediciner särskilt bra, i enorma mängder.
Vid 25 års ålder (förra året) så genomgick jag en NPF-utredning, efter 11 år (!!) inom psykiatrin. Fick äntligen svar på varför både sömn och så mycket annat var knasigt i min kropp! Helt underbart.
Och inte så jäkla konstigt att kroppen aldrig kunde varva ner, med både autism och ADHD.
Fick mediciner, äter en hög dos, och KAN SOVA. Har nog aldrig varit så lycklig över att sova innan
Inha sömntabletter, ingen påtvingad sömn, inga koncentrationssvårigheter hela dagarna, inga snurrande tankar och extrema behov av att stimulera hjärnan konstant med något (framför allt på kväll och natt) etc.
Men i 26 år har jag stått utanför samhället på något vis, eftersom att jag aldrig orkat göra något på dagarna. När jag varit vaken och pigg, så har alla jag känner sovit.. Riktigt tråkigt har det varit.
Skolan gick åt helvete, delvis för att jag verkligen inte orkade gå dit pga sömnen, och delvis pga svårigheterna som det sociala medförde. Så jag hoppade av i 7an. Också något jag ser tillbaka på med stor sorg nu, när jag inser hur otroligt mycket som jag missat. Jag är väldigt lättlärd inom det mesta, och oftast även väldigt snabb med allt teoretiskt - så jag hade kunnat tillgodogöra mig SÅ mycket egentligen.
Men men, det är tur att jag nu får chans att börja göra om allting, med hjälp från samhället.
Förlåt för OT, det var bara en sådan flashback att se hur andra som levt sitt liv på kvällar och nätter gjort/gör och tänker.
Och för att vara lite ON, så är jag otroligt tacksam över att mina barn än så länge inte visar tecken på att bli som jag där, för det underlättar enormt för en att vara "normal" verkligen.