När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

Men om han sover på förskolan men inte hemma så beror det väl antagligen att han behöver göra det på förskolan eftersom tempot är högre.

Vi har också ett toppendagis men jag ser det som rätt självklart att det tar mer kraft att leka och umgås hela dagarna med ett gäng andra ungar än att polismasa omkring hemmavid, vila precis när man vill etc.

Fast uppenbart är det inte självklart, eftersom det inte är så för alla? Leka och umgås gör man ju hemma också, förhoppningsvis. Det är ju inte alla dagis som innebär fullt ös medvetslös. ;)

Jag känner inte igen mig i att det är ett konfliktområde. Jag har också svårt att tro att man behöver total frihet från början för att sedan kunna lära sig att hantera frihet, det verkar helt enkelt inte rimligt. Jag tror att det är helt andra kulturella och sociala mekanismer som styr att barnen vill vara upp sent, särskilt när barnen är tonåringar.

Och det gör förstås en stor skillnad att ditt barn fortfarande sover på dagen. Då har han ju det där päronet mellan målen (för att återknyta till matmetaforen). Där ser vi nog olika på saken, jag vill att man ska kunna vara aktiv på dagen och inte somna i tid och otid. Eftersom inget av mina barn varit sjusovare med stort sömnbehov så tog vi bort dagsömnen vid 2 års ålder.

Sen undrar jag om vi inte befinner oss i en glidande skala. Jag tycker att det låter på din beskrivning som om du föreslår och tar på pyjamas mm och på så sätt hintar om att det är dags att gå och lägga sig. Jag ser inte det som särskilt långt ifrån hur jag gör, vi har inget fast klockslag, men på ett ungefär. Och vi stoppar nya lekar som påbörjas efter kvart över åtta eller nåt sånt.

Ja, så är det ju, ju senare det blir, ju mer hintar vi om läggdags. Föreslår han storstilat tornbygge i vardagsrummet klockan halvtio, så säger vi att det är för sent för det. Och vill han rita klockan tio så är det troligen för sent för det också. Pyjamasen brukar vi sätta på runt nio på ett ungefär, ifall han skulle somna tidigt så vi slipper väcka honom för att byta om. Men vi har inget fast schema med pyjamas kl 21, godnattsaga kl 21:15, och förbjudet att gå ur sängen efter kl 21:30.

Sen måste jag säga att sonen självklart fixar att vara aktiv på dagen, och inte somnar i tid och otid. Han brukar sova mellan 40 min och en timme mitt på dagen, väldigt förutsägbart. Det är aldrig så att han rätt vad det är lite oväntat har däckat i ett hörn.

Sonen är ju allt annat än en sjusovare med stort sömnbehov, med sina tio timmars sömn per dygn, men utan dagsömnen klarar han sig inte. Vi har provat några gånger, men det går inte, framåt fem-sex blir han så trött att man i princip skulle behöva skaka honom oavbrutet för att hålla honom vaken, och det funkar ju inte. Somnar han då så vaknar han efter nån timme, pigg och glad, och håller igång till halv elva minst. Så det är bara att inse att han är för liten för att skippa dagsömnen än så länge.

Fast uppenbart är det inte självklart, eftersom det inte är så för alla? Leka och umgås gör man ju hemma också, förhoppningsvis. Det är ju inte alla dagis som innebär fullt ös medvetslös. ;)

Nu får jag känslan att du diskuterar för sakens skull?!
Kan vi vara överens om att det i normalfallet är fler barn på samma yta på en förskola än vad det är hemmavid? Kan vi vara överens om att fler antal barn samlade på samma plats ofta har en högre ljudnivå? Att barn i normalfallet leker/interagerar med fler stycken barn under dagen på förskolan än vad de skulle göra hemmavid en vanlig söndag eftermiddag (såvida det nu inte är kalas eller dyl). Att det hemmavid oftast finns en annan möjlighet att se till just ett barns särskilda behov än när det är 15 barn samlade? Att det oftast finns ett större antal vuxna utslaget på antal små barn? Att det oftast ger fler intryck och fler sociala interaktioner med andra människor under en förskoledag än en dag som spenderas i hemmet?

Förskolan ger otroligt mycket positivt men enligt mig så kostar den också på, särskilt när det blir många timmar.
Jag tycker att "Badgers" uttalande var ganska slående då barnet behöver sova på förskolan men inte hemma. Min tolkning är att det är för att barnet behöver smälta mer intryck på förskolan, de händer oftast ännu mer där än hemmavid.

Med din son var det kanske så att den huvudsakliga drivkraften till fria läggtider var att du ville undvika konflikt, om jag har förstått hela saken rätt?

Du har helt rätt i att jag vill ha kontroll. Jag vill att vi ska kunna göra saker och att barnen ska ha kul i skolan och på dagis utan att vara för trötta eller somna till i tid och otid

Nej, att jag ville främja nattsömnen. Vilken inte främjades av att jag bestämmer när någon annan ska sova, i det här fallet. Hellre en glad unge som är vaken till två, än en rasande som är vaken till fyra, om du frågar mig.

Jag har aldrig varit med om att inte kunna göra något för att mitt barn somnar i ett, eller för att sömnvanorna på annat vis stör. Det finns ju heller inget som hindrar att föräldrarna tex går ut och äter lunch/fikar med barnet sovande i vagnen, om barnet vill sova middag. De enda jag känner till som har problemet att inte kunna göra helt vanliga sociala saker är just de familjer där barnen till varje pris måste vara i säng kl 19. I sådana hem har jag blivit bjuden på middag med vin och ost etc kl 16, så att barnens läggtid kan passas, vilket jag tycker är en konstig tidpunkt för sådant.

Sonen är 9 mån, dottern är 2,5 år och i regel är det läggdags kl 20.00. Men har dom sovit på em ellet av ngn annan anledning inte är trötta eller uppe i varv så väntar vi tills det är läge. Och är dom supertrötta kl 19 kan vi lägga dom då. Ft har mina barn dragit på dygnet pga kvällsaktiviteter så dottern somnar runt 21 och sonen runt 22-23. Men det gör inget, då får jag lite sovmorgon. Dottern nattas i sin/våran säng med pappa liggandes i vår säng (hela fam sover i samma rum) sonen somnar ft oftast på madrass i vardagsrummet bredvid mig och flyttas med in i vår säng när vi lägger oss. Allt beror på deras behov.

Men om han sover på förskolan men inte hemma så beror det väl antagligen att han behöver göra det på förskolan eftersom tempot är högre.

Vi har också ett toppendagis men jag ser det som rätt självklart att det tar mer kraft att leka och umgås hela dagarna med ett gäng andra ungar än att polismasa omkring hemmavid, vila precis när man vill etc.

Nope, om vi tog honom ut på promenad i vagn precis klockan 11:30 skulle han somna hemma också (och gör). Men vi gör oftast inte det ;) Men han kan totalslockna i soffan vid 17 tiden om man inte är försiktig, och då får han såklart sova en stund.

Skulle man däremot bära in honom i sovrummet klockan 11:30 skulle han börja tjuta och sprattla och säga att han inte vill sova. Frågar man honom -vill du sova så svarar han nej. Så oftast får han se en lugn film någon gång mitt på dagen (och man hoppas på slockna i soffan).

(Varvid du frågar, varför tar ni inte alltid en promenad? För att man städar tex eller handlar;). Varför städade ni inte på morgonen? För att vi red eller familjejumpade? Varför städar ni inte på kvällen? För då skulle vi träffa släktingarna, leka på biblioteket osv osv. Dessutom gör ngt om han är lite trött en dag. Att ha fasta rutiner på helgerna skulle inte passa.)

polismasa omkring hemmavid, vila precis när man vill etc

Vet inte vad polismasa är för något, men det låter inte som någonting vi brukar göra på helgerna :rofl:

Jo fast hela det resonemanget bygger på att barnet är hemma på söndagen, inte med 40 skrikande barn på Friskis familjejympa (dagis är nog rena vilan i jämförelse). :p och sedan åker till ICA Maxi för att handla mat och kör sin egen lilla vagn med mamma medan pappa gör shoppingen.

Eller är lördag morgon hos mormor sedan 7 på morgonen och tittar på ankorna (medan mamma rider), eller hos farfar och röjer med kusinerna på lördag em, medan mamma o pappa fikar. Eller hos faster och röjer med ytterligare andra kusiner. eller eller. osv. Jag är lite orolig för att kunna hinna göra ett pepparkakshus med A innan jul.

Är vi hemma en underbar helg bakar vi bröd eller springer i skogen, snart åker vi pulka!!! (kanske redan idag efter dagis) eller tja badhuset hägrar o Leos lekland igen. Och jo det mesta är undantag, en lång mysig lördagmorgon med pappa medan mamma rider är det vanliga, men sedan brukar vi ge oss iväg på något (4H kanske, stan)

Senast ändrad:

Men visst ser jag det som väldigt positivt att han sover på dagis. Han ville inte i början av hösten men började igen efter några veckor. På sommaren håller jag med om att det var lägre tempo och han därför slutade (även om han slocknade ibland i bilen osv) och vi räknar med detsamma över julen.

Jo fast hela det resonemanget bygger på att barnet är hemma på söndagen, inte med 40 skrikande barn på Friskis familjejympa (dagis är nog rena vilan i jämförelse). :p och sedan åker till ICA Maxi för att handla mat och kör sin egen lilla vagn med mamma medan pappa gör shoppingen.

Skillnaden är ju att i normalfallet är man inte på friskis familjejympa hela dagen. Visst kan man ha en aktiv fritid där det händer mycket saker men möjligheten finns ju också att specialanpassa på ett annat sätt just om man märker att det blir mycket för barnet att smälta. Jag tror att du egentligen förstår vad det är jag menar.

Jag har några nära vänner som har stort sömnbehov. De sover så jag tycker det är jobbigt.

Deras barn är lika trötta. Jag tror inte alls de lägger sig tidigt och frivilligt bara för att de aldrig blivit tjatade på. De lägger sig för att de är trötta och inte för att de fått en bättre uppfostran.

Har man barn som inte vill sova blir man alltid lite dumförklarad. Som tex här i tråden när frivillig läggning skulle vara lösningen.

Vår son sov inte ens när han var två veckor. Inte sex veckor. Inte 8 månader osv. Jag lovar att jag inte bad honom lägga sig ned och varva ned i den åldern. Han sov inte ändå.

Har någon i tråden hävdat att frivillig läggning är lösningen på barn som somnar sent?

Ja. Att barnen frivilligt går och lägger sig när de är trött pga eminent uppfostran och inte pga personlighet.

Jag har en av varje. Svårt att förklara det liksom.

Ja, så är det ju, ju senare det blir, ju mer hintar vi om läggdags. Föreslår han storstilat tornbygge i vardagsrummet klockan halvtio, så säger vi att det är för sent för det. Och vill han rita klockan tio så är det troligen för sent för det också. Pyjamasen brukar vi sätta på runt nio på ett ungefär, ifall han skulle somna tidigt så vi slipper väcka honom för att byta om. Men vi har inget fast schema med pyjamas kl 21, godnattsaga kl 21:15, och förbjudet att gå ur sängen efter kl 21:30.

Sen måste jag säga att sonen självklart fixar att vara aktiv på dagen, och inte somnar i tid och otid. Han brukar sova mellan 40 min och en timme mitt på dagen, väldigt förutsägbart. Det är aldrig så att han rätt vad det är lite oväntat har däckat i ett hörn.

Sonen är ju allt annat än en sjusovare med stort sömnbehov, med sina tio timmars sömn per dygn, men utan dagsömnen klarar han sig inte. Vi har provat några gånger, men det går inte, framåt fem-sex blir han så trött att man i princip skulle behöva skaka honom oavbrutet för att hålla honom vaken, och det funkar ju inte. Somnar han då så vaknar han efter nån timme, pigg och glad, och håller igång till halv elva minst. Så det är bara att inse att han är för liten för att skippa dagsömnen än så länge.

Fast jag tycker ju att ni har en rutin ni också.. Ni rebjuder läggning och hintar/styr in på sänggående. Funkar bra dessutom för er. Jättebra! vi gör ungefär likadant och det funkar fint för oss.

Om vi är slarviga (eftersom vi är kvällspigga hela familjen) och börjar hinta och förbereda för sent blir L trött så han blir ledsen och protesterar mot att lägga sig p g a övertrötthet (så blev det i kväll då vi hade en kompis på besök som vi inte träffat på länge och som gick vid halv tio) .

Om vi ser till att hinta och förbereda i tid ( typ runt 20.30-21) är han fortfarande pigg nog att glatt vilja läsa saga, ligga och prata i sängen och sedan sova. Det är vår "rutin" och den är alltså inte alls stenhård eller fast på något sätt.

Om barnet någon natt här eller där får sova för lite är väl inte i hela världen, men om det blir för lite varje natt mår man ju inte bra av det, och det är ju vårt ansvar som föräldrar att på bästa sätt försöka få våra barn att må bra. Därför försöker vi styra L i säng så att han får sova runt tio timmar (börjar dagis nio o kan alltså vara vaken till runt tio men inte mkt längre). Om han har somnat alldeles för sent gråter han av trötthe ntär det är dags att gå upp och det känns ju definitivt inte bra.

Så gör ni och såhär gör vi. Andra familjer gör på andra sätt, och många barn är ju faktiskt kvällströtta. Och ska man upp tidigt på morgonen och dessutom har barn som är så stora att de inte sover på dagen längre behöver man ofta styra (obs inte tvinga...) läggtiden så att de får tillräckligt med sömn för att orka med en hel dag på dagis eller skola, helst utan att de gråter av dödströtthet vid uppstigning. Om barnen fortfarande sover på dagen är det mindre bekymmer, då kan de ju hämta upp vid middagsvilan.,

Jag tycker att det är synd att du tycks tro (om jag inte misstolkat dig helt?) att barn som lägger sig tidigt blir tvingade i säng mot sin vilja? Det förekommer ju säkert det med, men i de allra flesta fall skulle jag tro att man skapar ett "dagsprogram" eller, om man så vill, en rutin, där man utgår från en tid när det brukar vara lagom för det aktuella barnet att sova - alltså barnet är trött- och gör en mysig och trevlig stund av läggningen oavsett om den inträffar klockan 19 eller klockan 22. En rutin behöver ju inte med automatik betyda "fast tid" utan snarare "såhär brukar vi göra" och i en rutin kan det det väl absolut finnas plats för spelrum.

Senast ändrad:

Jag tror att du tar åt dig i onödan, jag har iaf inte hävdat att min lösning fungerar på alla barn.

Det känns som om din i underton mot mig i inlägget är lite syrligt och jag i undrar varför? Du känner dig dumförklarad, jag har aldrig dumförklarad någon.

Den enda som tagit upp barnuppfostran är du, jag ser ingen parallell mellan att den bästa barnuppfostran skulle generera i självläggande barn.

Ja, du har misstolkat mig helt. Fria läggtider har inte mycket med sena läggtider att göra. Min syster hade också fria läggtider med sina barn, och hennes dotter somnade runt klockan sju på kvällarna när hon var i sonens ålder.

Så jag tror inte alls att alla barn som somnar tidigt har föräldrabestämda läggtider. Flera i tråden har fasta tider för barnen då de ska gå och lägga sig, som föräldrarna har bestämt. Så vill jag inte göra med mina barn, jag bestämmer inte när de ska gå och lägga sig, de kan alltid säga nej, och det är ok. Det finns ingen tid då de måste sova. Det är det föräldrabestämda jag vänder mig mot, inte tidpunkten.

Att sen min son råkar somna sent har snarare med litet sömnbehov att göra, det tror jag är mer eller mindre medfött. Han skulle inte få större sömnbehov av att kommenderas i säng av oss, och de barn som behöver sova 11 timmar per natt skulle förmodligen sova lika mycket om de fick välja själva.

Det är snarare så att jag INTE tror att fria läggtider påverkar sovtiderna särskilt mycket. Visst kunde vi kommendera sonen i säng tidigare, men jag tvivlar på stt det skulle leda tillatt han sov fler timmar. Likadant som jag tvivlar på att de barn som ar föräldrar som bestämmer när de ska gå och lägga sig skulle sova mindre om de fick bestämma själva.

Sömnbehov och fasta läggtider är skilda saker.

Ja. Att barnen frivilligt går och lägger sig när de är trött pga eminent uppfostran och inte pga personlighet.

Jag har en av varje. Svårt att förklara det liksom.

Nej, det är ingen eminent uppfostran alls, bara trial and error från barnens sida. Det är en färdighet, inte en uppfostringsfråga. Ungefär som att det inte är uppfostran utan övning som gör att barn lär sig simma. Får de aldrig öva, så är det svårare att hinna lära sig.

Jag tycker att det är något barn kan klara bra själva, och kan få prova även om det leder till att några nätter blir för korta. Andra tycker att det är viktigare att barnen aldrig är trötta, och att sovtider därför måste bestämmas av föräldrarna, och gör annorlunda. Det beror på vad föräldrarna tycker. Inte så mycket på hur barnen är, tror jag, de anpassar sig snarare till vad föräldrarna gör.

Att göra som ni, om jag förstår det rätt, med ett barn som alltid fått bestämma själv när han eller hon ska sova, och ett barn där ni föräldrar redan från början har bestämt vilken tid det är läggdags, tror jag är väldigt ovanligt, folk brukar göra likadant med sina barn. Antingen har alla barnen fasta läggtider (när de är i samma ålder), eller också ingen av dem. Oavsett hur barnen är funtade, det beror mer på föräldrarnas värderingar. Jag tror båda sätten funkar för nästan alla barn. Jag personligen föredrar fria läggtider, för någon annan är fasta läggtider mycket mer tilltalande.

Senast ändrad:

Du tolkar det alltså som att barnet som aldrig vill sova har haft styrda tider sen han var liten och det barnet som somnar själv har haft fria läggtider? Då tolkade jag dig rätt alltså som tror att ett barn med fria läggtider är positivt påverkad av sin uppfostran och därför lägger de sig själva.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar