När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

Du tolkar det alltså som att barnet som aldrig vill sova har haft styrda tider sen han var liten och det barnet som somnar själv har haft fria läggtider? Då tolkade jag dig rätt alltså som tror att ett barn med fria läggtider är positivt påverkad av sin uppfostran och därför lägger de sig själva.

Nej, du skrev att du har en av varje sort, jag trodde du menade en av sorten som fått fria läggtider, och en av sorten som inte fått det?

När och hur lätt dina barn somnar har jag ingen aning om, jag förstod inte att det var det du pratade om.

Du tolkade mig alltså fel.

Det intrycket jag får av det du skriver är att föräldrar som bestämmer läggtider för sina barn har en felaktig syn på människor. Att föräldrabestämda läggtider inte är vettigt eller rätt-någonsin.

Min äldsta son vaknar tidigt trots att han lägger sig sent, dock är han då trött resten av dagen och det slutar ALDRIG väl. Tandborstning, äta, sitta ordentligt, byta kläder- precis ALLT blir en sk maktkamp. Vissa saker kan jag inte släppa, tex att man ska gå i skolan, att man måste ha kläder på sig osv. Om jag lyckas undvika ett gräl med honom hittar han snart något nytt att tjafsa om.

Detta sker uteslutande när han är trött. Och när han inte äter ordentligt. Här har vi en morgonpigg kille där mat och sömn är viktigt, men som inte vill lägga sig på kvällen ibland, för han missar så mycket kul att göra. Trots att han alltså är trött, trots att han vet hur det blir dagen efter. Men han kan ändå inte tänka sig att det blir sååå jobbigt som det ju faktiskt blir.

Så frivilliga läggtider för honom är som att be om problem, för oss alla.

Då följer jag ditt resonemang. En skillnad mellan hur vi tolkar tycks också vara ordet "rutin". För mig betyder det "vana" men inte något som behöver vara exakt spikat Alltså tycker jag att både vi o ni verkar ha kvällarutiner även om vi inte har fasta klockslag för säng.

Det intrycket jag får av det du skriver är att föräldrar som bestämmer läggtider för sina barn har en felaktig syn på människor. Att föräldrabestämda läggtider inte är vettigt eller rätt-någonsin.

Precis det intrycket har jag ocksa fatt.

Och mina barn ar precis som din son, vaknar tidigt oavsett nar de gatt och lagt sig kvallen innan.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar