När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

Nej, jag tror inte det är någon fara för ett barn eller någon annan att enstaka nätter sova för lite. Generellt.

När det gäller sonen så är det inte något aktuellt problem, eftersom han får den sömn han behöver.

Det var två olika diskussioner: 1) Är det farligt för barn att någon gång sova för lite? 2) Lider mitt barn av sömnbrist för att han går och lägger sig för sent för sitt eget bästa? Det är två olika frågor. Mitt svar på båda frågorna är nej.

Systemet bygger inte på att vi är beredda att anpassa särskilt mycket. På morgonen har vi ytterst regelbundna tider, och lämnar 7:30 alla morgnar i veckan. När det gäller nivån på aktiviterna så är han som sagt inte ens tre år fyllda, han har inga krävande aktiviteter i sitt liv. Det är icke-krävande aktiviteter alla dagar för honom ändå. Möjligen för att han är van att ha det så och det inte är konstigt för honom, så känner jag inte alls igen att det skulle bli kaos när man har fria tider på semestern. Det enda som händer då, är att vi föräldrar oftast puttar hans sovtider en timme framåt, av egen lathet för att vi inte vill gå upp klockan sju alla dagar när vi är lediga om vi kan slippa. Annars ändras inte hans sovmönster vidare värst, han sitter inte uppe halva natten bara för att han får, eftersom han inte känner till något annat än att få bestämma själv. Det är liksom inget spännande för honom att själv få bestämma när han ska gå och lägga sig, och vara uppe så länge han vill, för det är det normala för honom.

Däckar han i bilen nån dag så resonerar vi väl som så att då behövde han väl sova, då. Såvida den där bilsömnen inte infaller efter sju på kvällen brukar den inte påverka nattsömnen. Sover på dagen gör han ändå alla dagar, eftersom han är så liten än. Förhoppningsvis kommer han sova mer på natten när han slutar sova på dagen, men det får man ju se. Än så länge klarar han i alla fall inte att vara vaken hela dagen.

Det är som jag ser det flera stora fördelar med att inte ha föräldrabestämda, fasta läggtider redan från början, t ex att man lär sig hantera friheten, och sitter inte uppe halva natten för att man är så ovan vid att få bestämma själv. Som förälder behöver man aldrig nånsin ha konflikter vid läggningen. Nattningen blir extremt odramatisk, vilket man är tacksam för när barnet kommer i en ålder där det mesta ska diskuteras och förhandlas, och det blir tillräckligt med konflikter ändå. Man har helt enkelt plockat bort ett stort konfliktområde, och det är guld värt, tycker jag.

På din beskrivning låter det som att det är jätteproblem om barnen inte sover exakt lika mycket varje natt, eller om de någon gång är lite trötta? Kanske är dina barn exceptionellt känsliga när det gäller sömn och trötthet? Då kan jag förstå om detta med den perfekta, föräldrastyrda sömnen prioriteras högt. Men det är nog långt ifrån alla barn som är så känsliga, tror jag.

Fast det är ju det som är summarum, det blir otroligt sällan köriga/bråkiga kvällar med ett övertrött barn. Jag kan räkna på en hand dom ggr det varit lite bråkigt vid lägg-tid (på nästan 4 år). Barnet har lagt sina rutiner själv i princip, när hon var yngre var hon uppe längre, sov på dagen. Efter tiden när det blivit mer krävande dagar så har hon självmant styrt om rutinen successivt.

Inte i den bemärkelsen som många här inne pratar om, att hon själv kan avgöra rent mentalt att hon behöver sova mer, men det kommer automatiskt.

Ang jämförelsen med sömnbehov och matbehov så tycker jag inte att den håller i praktiken.

Så utebliven sömn får mycket större konsekvenser än att en unge valt att peta i maten ett mål.

Att jämförelsen kom upp från början handlade väl om att mat och sömn är två oundvikliga saker som kroppen kräver, och där man kan lita mer eller mindre på att barnet funkar eller anse att föräldrarna bör styra.

Själv reagerar jag helt klart både värre och snabbare på för lite mat än på för lite sömn. Jag går betydligt hellre småtrött en dag och kompenserar något dygn senare, än jag går hungrig med lågt blodsocker en hel dag.

Men jag förstår inte varför friare läggtider måste leda till sömnbrist i högre grad än om föräldrarna skickar barnet i säng vid tid som de finner lämplig? Min unge sov för all del ofta för lite, men det hade han gjort även om vi haft en fast regel för läggdags. Sovdags går ju inte att bestämma över i vilket fall som helst.

Vad gäller sådant som att lägga sig tidigare för att man ska iväg på aktiviteter nästa dag osv, så är det något jag undviker, eftersom jag ogillar att gå upp tidigare när jag är ledig. Det är inte något jag väntar mig att en tvååring kan planera för, men eftersom jag själv ändå inte trivs med det, så utsätter jag inte tvååringar för det.

Flygresor utomlands är väl undantaget, i stort sett, där är det ju svårt att styra avresetiden. Men då gör det väl inget om tvååringar sover i vagnen/knäet/sätet till och från under resan? Man flyger ju inte så ofta med familjen, heller.

För mig andas dina inlägg ett slags behov av att kunna både förutse och kontrollera barnens sömn. Jag menar nog att de flesta barn är rätt förutsägbara (efter bebistiden) när det gäller sömn, och att kontrollen är överflödig, helt enkelt. Jag ser det inte som "kaos" om en unge somnar lite oplanerat någonstans.

Jag hade gått bärsärk på det mötet om jag var du !

Han visade väl i allara högsta grad ansvarstagande. Personligen är jag spyfördig på detta att man är nån sorts bättre människa bara man är uppe före kråkorna

Fast det är ju det som är summarum, det blir otroligt sällan köriga/bråkiga kvällar med ett övertrött barn. Jag kan räkna på en hand dom ggr det varit lite bråkigt vid lägg-tid (på nästan 4 år). Barnet har lagt sina rutiner själv i princip, när hon var yngre var hon uppe längre, sov på dagen. Efter tiden när det blivit mer krävande dagar så har hon självmant styrt om rutinen successivt.

Inte i den bemärkelsen som många här inne pratar om, att hon själv kan avgöra rent mentalt att hon behöver sova mer, men det kommer automatiskt.

Min äldsta son skulle inte ändra tiden efter när han ska gå upp och så. Om han fått bestämma hade han velat vara uppe flera timmar längre, och dagen efter varit en rejäl plåga för ALLA i hans närhet pga trötthet. Han MÅSTE sova ett visst antal timmar, gör han inte det orkar han inte med dagen efter. Men så har jag ju också läggtiden kl 20. Han får vara vaken efter 20 givetvis, men han måste vara i sin säng och han måste vara tyst. Det gör att han faktiskt somnar och sover hela natten. För han är ju egentligen trött.

Och vem vill sova? Inte jag! Därför kommer jag i säng alldeles alldeles för sent varje kväll nästan. Om inte jag har disciplin nog att lägga mig på kvällen, hur ska ett barn kunna ha det? Hur ska min äldsta son kunna se sitt behov när han inte vill och inte orkar förstå det själv?

Ena sonens fröken hade en lapp alla föräldrar skulle fylla i till sina utvecklingssamtal och där var en fråga om när barnen går och lägger sig på kvällen. Jag frågade varför hon undrade och då sa hon att det under de senaste åren ökat med barn som inte orkar med skolan pga trötthet. Och trenden enligt henne är att barn lägger sig senare och senare.

Vad betyder det?

Med tanke på att de flesta verkar ha barn som lägger sig ganska tidigt, hur gör ni med middagen? Vilken tid äter ni middag, och när kommer de vuxna från jobbet i så fall?

Hos oss så kommer den vuxne som inte hämtar på dagis hem vid klockan sju ungefär, och sen äter vi middag mellan sju och åtta, på ett ungefär. Vi har testat att äta middag tidigare, runt fem-halvsex, men då slutar det med att alla hinner bli hungriga igen innan det är dags att gå och lägga sig.

Vi äter mellan kl 17 - 17.30. Ingen brukar hinna bli hungrig igen innan läggdags. Den "lilla" (2,5 åringen) får välling precis innan läggdags.
Själv blir jag inte heller hungrig igen, går och lägger mig mellan 22 - 23
:)

N
Systemet bygger inte på att vi är beredda att anpassa särskilt mycket. På morgonen har vi ytterst regelbundna tider, och lämnar 7:30 alla morgnar i veckan. När det gäller nivån på aktiviterna så är han som sagt inte ens tre år fyllda, han har inga krävande aktiviteter i sitt liv. Det är icke-krävande aktiviteter alla dagar för honom ändå.

Men går han inte på förskola? Vår egen 2,5-åring är ju mer slut efter en förskoledag än efter en ledig dag hemma (såvida den nu inte är totalspäckad av aktiviteter).

Han visade väl i allara högsta grad ansvarstagande. Personligen är jag spyfördig på detta att man är nån sorts bättre människa bara man är uppe före kråkorna

Jamen eller hur!! Det finns en luther i oss som vill att vi ska vara uppe vid 6 på morgonen. Jag var inlagd på sjukhus flera gånger i somras, och när jag påpekade att de inte behövde dra upp persiennerna kl 7:15 varje morgon eftersom jag gärna ville sova ända tills ronden kom inglidande vid halv elva, mottogs det surt. Jag menar, jag var ju sjuk, det var ju därför jag var inlagd. Vad var det för vits med att kliva upp i ottan och sen sitta och vänta på ronden i fyra timmar?? Att man sen bara kunde slappa hela dagen, det spelade liksom ingen roll, men klockan 6 skulle man helst vara uppe. Och göra vaddå kan man ju undra. Att jag dessutom har tre småttingar hemma och gärna ville passa på att sova ut nångång mottogs också med sura miner och noll förståelse, huvudsaken att jag stod i givakt vid sängen kl 07:00. Helt sanslöst.

Men går han inte på förskola? Vår egen 2,5-åring är ju mer slut efter en förskoledag än efter en ledig dag hemma (såvida den nu inte är totalspäckad av aktiviteter).

Nej, han blir inte tröttare av att vara på förskolan än av att vara hemma. De har väldigt lugn stämning på förskolan, så det verkar inte vara särskilt ansträngande att vara där. Åtminstone märks det ingen skillnad på hur trött han blir när han varit hemma en dag, jämfört med när han varit på förskolan.

Jag börjar förstå varför vi inte förstår varandra, vi pratar ur helt olika perspektiv, mina barn är 7 och 10 år och har helt andra förväntningar på sig än en tre åring har, de ska fungera i skolan, de har aktivteter både på kvällar och helger och vill dessutom hinna och orka leka med kompisar. Det är en helt annan vardag än när yngsta var 3 år, jag var hemma med bebis och vi kunde styra på helt annat sätt.
Hade jag levt helt själv och valt allt själv så hade jag nog haft helt andra sömn och matrutiner men numera rutar barnen in och skola och vi försöker rodda runt och kanske hinna med att göra något själv oxå.
Det var otroligt mycket skönare när man var hemma med småbarn på det viset att det bara var ens egna idéer som styrde, numera så är det barnen själva, deras kompisar, aktivteter och skola som styr en stor del av våran vardag.
När min äldsta var 3 år hade vi nog inte heller några fasta nattningstider, så länge hon sov middag så somna hon nog samtidigt med oss och sov sedan lite längre på morgonen. Så det är helt klart att ju äldre de har blivit desto mer tidsstyrt har livet blivit.

Vår 2,5 åring sover ju på dagis men ofta inte hemma på helgerna. Han brukar vara mycket tröttare en helgkväll :laugh:. Så jag tror det är ungefär lika tröttande hemma och dagis. Det blir så avbruten dag om vi planerar in sovning och vi har inte sovvagnen hemma (lägga i sovrummet mitt på dagen är omöjligt).

Vi har nog också ett väldigt lugnt och välorganiserat dagis.

Senast ändrad:

Det där är nog olika, jag har vänner som har barn i din ålder, och de tycker tvärtom att de nu kan börja göra saker efter eget huvud igen, under småbarnsåren snurrade det mesta runt barnen. Sova lite längre på morgonen t ex är inget alternativ annat än på helgerna för oss, eftersom jobb och förskola har tider som ska passas.

Gissningvs beror det väl också på hur mycket aktiviteter barnen har? När jag var sju hade jag inga aktiviteter alls, så det är ju inte alla barn som har så späckat schema som du beskriver i den åldern. Och det är ju också lite föräldrarnas val, om en sjuåring ska orka med skola plus aktiviteter på kvällar och helger förstår jag verkligen om det krävs full uppbackning av föräldrarna, och mycket hjälp med att planera och få ihop vardagen för att det ska funka. Det är ju ett tempo som en sjuåring knappast orkar hålla på egen hand, så då behöver nog föräldrarna lägga väldigt mycket tid och energi på att stötta.

Nej det beror nog på vilken sorts barn man har, äldsta skulle gärna stanna hemma och läsa, den yngsta däremot är sportfantast av stora mått, han skulle om han fick bestämma själva spela och utöva alla sporter som finns. Vi har hållt det till fotboll under sommaren och innebandy under vintern. Men fortfarande så är det träningar och matcher som ska skjutsas och fixas runt. Dessutom sjunger båda i kör och det är lite "uppvisningar" runt det, även om kören är toppen i och med att barnen kan gå till den på egen hand direkt efter skolan så behöver jag bara hämta där. Annars måste vi skjutsa överallt, det finns inte en enda kompis inom gångavstånd, eller jo men inte på ett säkert sätt.
Och visst vi kan sova lite längre än vad barnen gör på helgerna men med hund och hus så finns det en del att göra hemma även under helgerna. Att jag själv dessutom har ett rätt litet sömnbehov gör att jag oftast är den som går och lägger mig sist och går upp först. Men å andra sidan så är det rätt mysigt att tända en brasa i kaminen, krypa upp i soffan med tekoppen och läsa/sticka/se på tv tills restän av familjen vaknar till på helgen. ;)

Det är självvalt att bosätta sig som vi gör och för oss känns det som rätt beslut även om jag kan förstå att för andra verkar det helt sinnesjukt. Men det är ju tur att alla gillar olika! ;)

Jag känner inte igen mig i att det är ett konfliktområde. Jag har också svårt att tro att man behöver total frihet från början för att sedan kunna lära sig att hantera frihet, det verkar helt enkelt inte rimligt. Jag tror att det är helt andra kulturella och sociala mekanismer som styr att barnen vill vara upp sent, särskilt när barnen är tonåringar.

Och det gör förstås en stor skillnad att ditt barn fortfarande sover på dagen. Då har han ju det där päronet mellan målen (för att återknyta till matmetaforen). Där ser vi nog olika på saken, jag vill att man ska kunna vara aktiv på dagen och inte somna i tid och otid. Eftersom inget av mina barn varit sjusovare med stort sömnbehov så tog vi bort dagsömnen vid 2 års ålder.

Sen undrar jag om vi inte befinner oss i en glidande skala. Jag tycker att det låter på din beskrivning som om du föreslår och tar på pyjamas mm och på så sätt hintar om att det är dags att gå och lägga sig. Jag ser inte det som särskilt långt ifrån hur jag gör, vi har inget fast klockslag, men på ett ungefär. Och vi stoppar nya lekar som påbörjas efter kvart över åtta eller nåt sånt.

Med din son var det kanske så att den huvudsakliga drivkraften till fria läggtider var att du ville undvika konflikt, om jag har förstått hela saken rätt? Och som sagt, barn far mer illa av sömnbrist än vuxna eftersom de växer under sömnen. Är de småbarn bygger de ju dessutom upp sitt immunförsvar på natten, om jag minns rätt från bvc.

Du har helt rätt i att jag vill ha kontroll. Jag vill att vi ska kunna göra saker och att barnen ska ha kul i skolan och på dagis utan att vara för trötta eller somna till i tid och otid, jag tycker att det är mitt ansvar. Men alltmer som de är skolbarn kommer jag att dra ner på kontrollen och låta dem fixa detta på egen hand. Jag lägger ingen principiell prestige i att bestämma, utan det är en rent praktisk fråga för att vardagen ska flyta på bra. Hittills har jag inte sett några nackdelar med att hålla viss styrning på detta område.

Vår 2,5 åring sover ju på dagis men ofta inte hemma på helgerna. Han brukar vara mycket tröttare en helgkväll :laugh:. Så jag tror det är ungefär lika tröttande hemma och dagis. Det blir så avbruten dag om vi planerar in sovning och vi har inte sovvagnen hemma (lägga i sovrummet mitt på dagen är omöjligt).

Vi har nog också ett väldigt lugnt och välorganiserat dagis.

Men om han sover på förskolan men inte hemma så beror det väl antagligen att han behöver göra det på förskolan eftersom tempot är högre.

Vi har också ett toppendagis men jag ser det som rätt självklart att det tar mer kraft att leka och umgås hela dagarna med ett gäng andra ungar än att polismasa omkring hemmavid, vila precis när man vill etc.

Knapplån.

Apropå olika sömnbehov, kom jag att tänka på en kompis son nu. Han är jämngammal med min, så 6 år och börjat förskoleklass i höstas då.

Som små hade våra söner ungefär samma behov, mellan 10-12 timmar på natten och 1-2 timmar på dagen. När min blev 2 år, slutade han sova på dagen - han valde själv, genom att helt enkelt vägra vila både på dagis och hemma. Kompisen sov fortfarande minst 1 timme på dagisvilan, och väldigt ofta 1 timme efter hämtning också.
Min son gick 08-16 på dagis, kompisen 08-14.
Nu är dom då 6 år, och min son har sen dess alltid snittat på ca 10 h/natt, och inget mer. Kompisen behöver (om han får sova utan väckning) minst 12 h/natt, och han sover fortfarande nästan alla eftermiddagar ändå.
Båda har skola 08-13:15 och min har sen fritids till kl 15 också.
På helgerna sover kompisen minst sina 12-13 h på natten, och 1-2 h på dagen också. Är han iväg på äventyr (handla, fika hos farmor, promenad med hunden och sådana lättare grejer) så sover han alltid ännu mer.. Medan min son utan problem leker hela dagarna, cyklar massor, röjer i skogen i flera timmar etc, helt utan minsta vila.

Så, man kan ju lätt konstatera att behoven kan vara extremt olika i alla fall.

Vi har också ett toppendagis men jag ser det som rätt självklart att det tar mer kraft att leka och umgås hela dagarna med ett gäng andra ungar än att polismasa omkring hemmavid, vila precis när man vill etc.

HELT OT (sorry)
Har aldrig hört uttrycket polismasa! Snälla utveckla! Min sambo är polis och detta känns som ett uttryck jag skulle kunna köra med här hemma :D

Inte vet väl jag?

Vet du vad det betyder så delge gärna. Jag förklarade bara min upplevelse från ditt påstående.

Vem vill sova ?

Ja uppenbarligen jag, jag tycker att det är skönt att lägga mig i sängen och sova efter en hel dag.
Min dotter verkar också vara villigt inställd till att sova. Vi lär ju inte vara dom enda två själar som faktiskt tycker att det är rätt gött?

HELT OT (sorry)
Har aldrig hört uttrycket polismasa! Snälla utveckla! Min sambo är polis och detta känns som ett uttryck jag skulle kunna köra med här hemma :D

Haha, där stavade jag fel dessutom:o! Det ska vara "polimasa" , ett norrländskt (!) ord för att göra typ ingenting.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar