När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

Och som jag ser det så är det enda rätta att aldrig tvinga till sängen under skrik, jag skulle tycka det var fruktansvärt.

Men väcka ett jättetrött barn är ok?

Jag tillhör den senare kategorin, jag tycker inte det är hela världen om sonen nån gång är uppe för länge för sitt eget bästa, men jag tycker det är direkt motbjudande att tvinga någon i säng som säger nej.

Vi är ju som sagt varit rätt rutinlösa och istället anpassat oss efter barnens egna sömntider innan de började förskolan. De la sig sällan före 22 på kvällen.
Men när man väl fick en given tid att gå upp på morgonen tyckte vi att det även gav ett ansvar för oss föräldrar att se till att de la sig i tid så att de skulle orka med sin dag och inte vara totalt slut på morgonen eller efter förskolan.
Men det har faktiskt inte varit någon gråt eller tandagnisslan vid läggdags ändå. När de var så små att det inte riktigt gick att resonera såg vi till att det var roligare i sovrummet än i resten av huset.
Nu när de är resonerbara går det bra av den orsaken. Den händer ibland att de inte känner sig klara men då kör vi med att ok, 5 minuter till är helt ok och det har fungerat hittills.
Jag tror inte att våra barn på något sätt är unika, de har ungefär samma sömnbehov, matbehov (3-4h emellan målen) som de flesta andra barn så jag tror inte att en klar läggtid skol/förskoledagar automatiskt behöver leda till tvångsnattningar för flertalet av alla barn (det går ju aldrig att säga något på individnivå).

Jag tycker det är ett alldeles för stort ansvar att lägga på ett litet barn. De är inte utvecklade tillräckligt för att förstå att vissa handlingar får konsekvenser flera timmar senare, dvs när de ska upp nästa morgon.

Nu fungerar det i den familjen så det är egentligen inte så mycket mer att säga om det.

Men jag förmodar att barnet kompenserar med dagssömnen. X antal timmars sömnbehov som delas upp på två sovpass och där kan man ju förlägga de timmarna olika.

Men jag tror att små barn har ett annat sömnmönster. Vi vuxna har stort behov av sammanhängande sömn. Vi behöver sova i ett sträck. Små barn sover ytligare och kan dela upp sin sömn på ett annat vis. Sova lite på natten och sömnkompenserar på dagen och det täcker deras behov.

Vår son som närmar sig fem har fått ett helt annat sömnbehov. Han är TRÖTT på kvällarna på ett sätt som vi aldrig tidigare upplevt. Han har själv börjat be om att få sova. Vi har sett ut som fågelholkar...

Hur ett kvällspiggt barn skulle kunna bli trött av Rutiner, övergår mitt förstånd. Jag blir inte heller det själv, däremot blir det jobbigare och jobbigare att stiga upp på morgonen, ju fler dagar i sträck jag måste göra det. Jag förstår inte varför barn skulle funka annorlunda.

För att kroppen ställer in sig på sömn och då somnar man lättare. Vår son är ju precis som du och jag, men banne mig det fungerade till och med på honom. Ja jag tyckte också att det var konstigt att det fungerade. Jag dumförklarade tanten på BUP efter att vi varit där. Men efter två veckor var vi i hamn. Några månader med minutiöst passade tider och så hade vi löst alla problem och har sover fortfarande bra även om han lägger sig lite senare än andra barn och sover lite mindre antal timmar under natten.

Det viktigaste för att komma tillrätta med att reglera kvällstiden är ju uppstigningstiden. Går man upp exakt samma tid 7 dagar i veckan får man en rytm. Nu får våra barn sova till 9 på helgerna så de sover sent varje kväll under veckan.

Om hon inte har annat än sina barns sömnvanor att vara stolt över, så får vi väl unna henne det. :laugh:

Här är vi inne på tredje generationen med extremt kvällspigga barn som gärna vänder på dygnet, gärna är uppe till långt efter midnatt från späd ålder och som lätt sover till lunch redan i förskoleåldern om man inte väcker dem.

Jo det är ju nivån på den mamman så jag dunkande huvudet i väggen några gånger medans jag räknade till tio.

Min mamma lägger sig till och med senare än mig. Helt galet. Vi är inga sovmänniskor någon av oss.

Trist tidsslöseri att sova. Soven tid är bortkastad tid.

Hur långt dra du att barnet får bestäma själv? Bilbälten? Om han inte vill ha bältet på sig slipper han då? Det kan ju vara minst lika hysterisk gråt över att vara tvungen att sitta fast i bilen.
Och som sagt, här brukar gråten sträcka sig till tänderna är borstade, efter det brukar det vara rätt lugnt och väl i säng så brukar det snarare bli ett lugn.

Nu skrev hon ju klart och tydligt att det handlade om att som förälder erbjuda mat och läggning, och så respektera om barnet tackar ja eller nej. Att du drar ut resonemanget till att även gälla sådant som bilbältet, visar ju mest att du inte respekterar diskussionen utan vill slå fast hur rätt du har och hur fel andra har.

Båda mina barn kunde utan vidare bråka i en halv evighet om man försökte lägga dem när de inte var trötta, och dessutom kunde de lätt ligga och leka i sängen till långt efter midnatt, kväll efter kväll, även efter att de börjat skolan. Båda har åtminstone vid något tillfälle hållit låda i sängen, glada och nöjda, tills klockan ringt på morgonen, under förskoletiden.

Fasta läggtider blir i sådana fall lite överkurs, men relativt fasta tider på morgonen kräver ju omgivningen att man har.

Jag vet inte vilken fast hand man tänker sig kan beordra barn att somna?

Jag var likadan och nu visar mitt plastbarnbarn alla tecken på att vara sådan.

Och som jag ser det så är det enda rätta att aldrig tvinga till sängen under skrik, jag skulle tycka det var fruktansvärt. Äta och sova är frivilliga aktiviteter i min värld, inte något som sker under tvång. Som förälder erbjuder jag mat och sömn till den som är hungrig eller trött, men barnet kan alltid säga nej, och det respekterar jag i så fall. Vår son har också någon enstaka gång somnat lekandes istället för i sängen, men det är inte hela världen, som jag ser det. Vill han göra så, så får han det, och även han tycker ju att det är mysigare att bli nattad i sängen än att somna på golvet i vardagsrummet.

Om er familj ska göra något tidigt på morgonen, hur gör ni då? Litar du på att din tvååring själv kan göra bedömningen om när han måste gå och lägga sig för att få tillräckligt många timmars nattsömn för att klara av morgondagens aktiviteter?

Eller anser ni det vara helt okej att sonen nästa dag somnar på dagen exempelvis i sin vagn och sover sig igenom dagens aktiviteter?

Mest nyfiken på hur det fungerar praktiskt. Jag har svårt att se hur det fungerar i en familj där småbarnen själva har ansvaret för att de får tillräckligt med nattsömn, men uppenbarligen fungerar det ju för er :)

Det fungerar faktiskt här också. Nu går Ellan nästan alltid upp mellan 6.30 och 7.00 så hittills har det aldrig krockat så som du beskriver. Hon har aldrig haft bestämda tider när hon ska lägga sig utan allt har handlat om dagformen och egna önskemål. Hittills har det aldrig varit ett problem och vi har aldrig tvingat henne i säng.

Det blir ju en form av rutin även om det är barnets egna rutin. Hon vill oftast gå och lägga sig ungefär samma tid varje dag, om klockan drar iväg någon gång är det inte hela världen.

Jag tror Mabuse har blivit missuppfattad. Det är ju skillnad på att tvinga en icke trött unge i säng bara för att rutiner är så och rutiner ska följas jämfört med att lägga en trilskande trött unge.

Senast ändrad:

Det var inte riktigt så jag menade. Om man alltid går upp 6.30-7.00 så kan jag mycket väl förstå att det kan fungera att barnet somnar när det blir trött, iaf vissa barn. (Inte min lillebror :p )

Jag menade mer vid speciella tillfällen, när man av någon anledning ska gå upp tidigare än vanligt. Då är det iaf vad jag kan föreställa mig omöjligt för en tvååring att bedöma när det är lämpligt att lägga sig för att få tillräcklig nattsömn. Men Mabuse beskrev det som motbjudande att lägga barn som inte vill, och jag tolkade det som någon form av princip att så gör man bara inte. Men det kanske var feltolkat :)

Om er familj ska göra något tidigt på morgonen, hur gör ni då? Litar du på att din tvååring själv kan göra bedömningen om när han måste gå och lägga sig för att få tillräckligt många timmars nattsömn för att klara av morgondagens aktiviteter?

Eller anser ni det vara helt okej att sonen nästa dag somnar på dagen exempelvis i sin vagn och sover sig igenom dagens aktiviteter?

Mest nyfiken på hur det fungerar praktiskt. Jag har svårt att se hur det fungerar i en familj där småbarnen själva har ansvaret för att de får tillräckligt med nattsömn, men uppenbarligen fungerar det ju för er :)

Vi är en morgontrött familj, så det händer helt enkelt inte att vi planerar in aktiviviteter på helgerna som innebär att hela familjen måste stiga upp innan klockan sju. På helgerna tar vi det lugnt, vi planerar inte in heldagsprogram där alla måste stiga upp klockan sex och det sen är aktiviteter hela dagen. Det är möjligt att barnen skulle orka, men jag skulle definitivt inte göra det.

Så det är verkligen inte ett problem. Vi väcker honom på morgonen när han ska till dagis, vid kvart över sju, på helgerna sover han kanske tjugo minuter längre och väcker oss när han vaknar, och då blir han uppenbart trött i lagom tid på kvällarna för att vakna samma tid nästa dag.

Tidigare i höstas så somnade han inte förrän halv elva på kvällarna, vilket funkade fint för honom men var slitsamt för oss vuxna, så då begränsade vi middagssömnen på dagis till en timme, så nu somnar han oftast innan tio på kvällen.

Jag ser det inte som att han ska ta ansvar för när han skagåoch lägga sig, utan som att han får avgöra själv när han vill sova, och är tillräckligt trött för att vilja det. Blir det för lite sömn någon natt är det ju inte värre än att han somnar lite tidigare nästa kväll om han behöver det. Jag tror att det är ganska bra att lära sig känna eftersjälv hur trött man är, och när det är läge att gå och lägga sig, och uppenbarligen är det ju inte direkt kärnfysik, är man hungrig så äter man, och är man trött så sover man.

Hon har inte alltid vaknat den tiden och lagt sig i tid, men hon verkar faktiskt inte vara så påverkad av några nätters dåliga sömn ( som ditt exempel vid speciella tillfällen).

Nu diskuterar jag ingen förälder här i tråden, men jag har hört en hel del föräldrar som tidigt försökt sätta sovrutin kring klockan och fått kämpa. Vi har låtit vår dotter styra sin sovrutin efter dagsform och trötthet och det har *peppar peppar* fungerat.

Min son är 14 månader:). Om det är dags för att bada så brukar vi göra det vid halv sju. Vid ca sju-kvart över sju gör vi kvällsgröt och han får vara utan blöja och lufta under tiden han äter gröten. Får även dropparna på skeden innan han ska äta gröten. Sedan får han sitta kvar i stolen och borsta tänderna där. Jag borstar först och sedan får han borsta. Tvättar av händerna och ansiktet (även nederkroppen om han inte badat) och tar på pyjamas och blöja. Beroende på hur trött han är så får han antingen leka en stund till eller också får han sin napp och gos och jag bär honom till sängen, pussar massa på honom, säger god natt och talar om för honom hur älskad han är. Sedan lägger jag honom i sängen, stoppar om honom och klappar honom över pannan för att sedan gå ut och stänga dörren:). Han somnar oftast av sig själv på en gång. Ibland gör han något ljud, men det är ytterst sällan jag behöver gå in igen. Vill helst ha honom i säng vid 20 eller tidigare, ibland blir det lite senare:). Såååå skönt att det nu är så enkelt att lägga honom! Sömnen har varit ett h*lv*te tidigare.

Nej om sonen alltid får sova ut så han får tillräckligt med sömn oavsett när han lägger sig så är det ju verkligen inte ett problem :)

Det var inte riktigt så jag menade. Om man alltid går upp 6.30-7.00 så kan jag mycket väl förstå att det kan fungera att barnet somnar när det blir trött, iaf vissa barn. (Inte min lillebror :p )

Jag menade mer vid speciella tillfällen, när man av någon anledning ska gå upp tidigare än vanligt. Då är det iaf vad jag kan föreställa mig omöjligt för en tvååring att bedöma när det är lämpligt att lägga sig för att få tillräcklig nattsömn. Men Mabuse beskrev det som motbjudande att lägga barn som inte vill, och jag tolkade det som någon form av princip att så gör man bara inte. Men det kanske var feltolkat :)

Som sagt, det har hittills aldrig hänt att vi planerat in något som gör att hela familjen måste upp klockan sex på morgonen. Men skulle det hända så antar jag att vi skulle ta höjd för att han skulle vara extra trött den dagen, och kanske behöva sova lite extra middag, eller somna tidigare nästa kväll kanske. Det är ju knappast något stort problem. Det har helt enkelt aldrig uppstått någon situation där det är avgörande att han somnar en viss tid, och jag vet inte riktigt hur det skulle kunna uppstå nån sån situation heller. Han är två, det är ju inte som att han måste upp och skriva en tenta klockan sju och måste vara alert, han behöver ju inte prestera med intellektuell skärpa på det sättet riktigt.

Nej om sonen alltid får sova ut så han får tillräckligt med sömn oavsett när han lägger sig så är det ju verkligen inte ett problem :)

Är det dagisdag så får han ju inte sova ut, då väcker vi kvart över sju, men det gör ju i sin tur att han inte orkar vara uppe hur sent som helst på kvällarna. Senare än elva har han nog aldrig somnat. Ibland är han lite trött någon dag, men det är ju ingen katastrof på något sätt, det går ju att ta igen nästa natt om han behöver.

Fast detta du återkommer till, att tvinga i säng... Inte behöver det väl vara så att man tvingar sina barn under gråt att lägga sig, i många många fall räcker det med lite lite lirk och övertalning. Vi har ju oxå sena kvällar, men nog 17 går vi till slut se till (med lite lirk o sagor) att L kommer i säng. Fick han välja helt själv hade han varit uppe till efter midnatt o då blir det för lite sömn för att han ska må bra, och att se till att barnet mår bra är väl en förälders uppgift om något.

Nu skrev hon ju klart och tydligt att det handlade om att som förälder erbjuda mat och läggning, och så respektera om barnet tackar ja eller nej. Att du drar ut resonemanget till att även gälla sådant som bilbältet, visar ju mest att du inte respekterar diskussionen utan vill slå fast hur rätt du har och hur fel andra har.

Båda mina barn kunde utan vidare bråka i en halv evighet om man försökte lägga dem när de inte var trötta, och dessutom kunde de lätt ligga och leka i sängen till långt efter midnatt, kväll efter kväll, även efter att de börjat skolan. Båda har åtminstone vid något tillfälle hållit låda i sängen, glada och nöjda, tills klockan ringt på morgonen, under förskoletiden.

Fasta läggtider blir i sådana fall lite överkurs, men relativt fasta tider på morgonen kräver ju omgivningen att man har.

Jag vet inte vilken fast hand man tänker sig kan beordra barn att somna?

Jag var likadan och nu visar mitt plastbarnbarn alla tecken på att vara sådan.

Fast om du läser diskussionen så handlade det om att stoppa ett övertrött barn i säng, inte att stoppa ett klarvaket piggt barn i säng... Det är viss skillnad enligt mig...
Om barnet nu inte har ett sömnbehov på säg 10h så finns det ju ingen andledning att stoppa barnet i säng kl 20 för att få det att gå upp kl 06, men om man har ett barn som faktiskt mår dåligt av att bara sova 6 h då får man faktiskt försöka se till att den får möjligheten att sova så många timmar det behöver, och om man nu måste gå upp kl 06, vilket inte är en särskilt orimlig tid för oss som bor på landet och har lite transportsträckor, så måste barnet få komma i säng kl 20.

Om jag skulle låta min yngsta vara upp så länge som han ville så skulle han visserligen gå att få upp på morgonen, sen skulle han somna på efm sittande någonstans, han har somnat sittande rakt upp och ner på ett golv, vilket skulle göra att det var ännu svårare att få honom att somna på kvällen osv och så är man inne i en väldigt dålig sömn cirkel.

Det är jättefint att allt fungera så smärtfritt för dig och Mabuse men jag vet ju hur mina barn fungerar och vilken vardag vi lever i och för oss skulle det inte fungera.

Fast detta du återkommer till, att tvinga i säng... Inte behöver det väl vara så att man tvingar sina barn under gråt att lägga sig, i många många fall räcker det med lite lite lirk och övertalning. Vi har ju oxå sena kvällar, men nog 17 går vi till slut se till (med lite lirk o sagor) att L kommer i säng. Fick han välja helt själv hade han varit uppe till efter midnatt o då blir det för lite sömn för att han ska må bra, och att se till att barnet mår bra är väl en förälders uppgift om något.

Men har ni testat då, orkar han verkligen vara uppe till midnatt kväll efter kväll? Det är väl rimligt att om man aldrig har fått känna efter själv när det är dags att gå och lägga sig, så vet man väl inte, och sitter kanske uppe alldeles för länge, men även barn har ju förmåga att lära sig. Detta med att själv kunna känna efter hur trött man är är ju något man lär sig, knappast något medfött.

Du och andra återkommer också till att det verkar väldigt hemskt om barnet någon gång är lite trött en dag för att det sovit för lite - varför det?

Även barn torde ha olika sömnbehov. Sonen har inte sovit mer än ungefär tio timmar per dygn sedan han var ett. Så om han somnar vid halv tio är han utsövd klockan sju på morgonen. Sen sover han en timme ungefär på dagen. Utan dagssömn orkar han inte, då slutar det med att han somnar ståendes klockan fem, sover en timme då, och sen är vaken till elva minst. Så det funkar inte särskilt bra.

Att väcka någon som är trött är inte alls samma sak som att tvinga någon att sova som inte vill, som jag ser det.

Hon har inte alltid vaknat den tiden och lagt sig i tid, men hon verkar faktiskt inte vara så påverkad av några nätters dåliga sömn ( som ditt exempel vid speciella tillfällen).

Nu diskuterar jag ingen förälder här i tråden, men jag har hört en hel del föräldrar som tidigt försökt sätta sovrutin kring klockan och fått kämpa. Vi har låtit vår dotter styra sin sovrutin efter dagsform och trötthet och det har *peppar peppar* fungerat.

Fördelen som jag ser det är att inte ha sovrutiner efter klockan är att man slipper konflikter och bråk på kvällen när alla är trötta. Sen kan man självklart uppmuntra och erbjuda sömn till barnet när man ser att h*n börjar bli trött, jag menar inte att alla pysslar med sitt tills barnet kommer och självmant frågar efter pyjamas och tandborste, men om vi föreslår nattning och barnet säger nej, så respekterar vi det. Han vet att han inte måste sova - pyjamas och tandborstning är ett måste, men när man väl är klar för natten får man bestämma själv när man vill sova. Även om vilda lekar inte är ok klockan halv tio, om inte annat så av omsorg om grannarna. :D

Men varfor forutsatter du hela tiden att det blir konflikter och brak vid nattningen?

Jag kan tanka mig att det blir det for ditt barn som ar kvallspiggt, och darmed "tvingas"i sang under protest om du forsoker natta vid kl 20. Men mina barn ar kvallstrotta/morgonpigga och ar redo att ga och lagga sig vid 19-20. Jag har aldrig tvingat mina barn att lagga sig, eller sova, eller vakna heller for den delen. Vi har helt enkelt en annorlunda dygnsrytm an vad ni har. Sedan far man kanske ta lite hansyn till att barn som ar aldre och gar i skolan kraver en annan rutin an mindre barn som fortfarande gar pa dagis/forskola och inte dissa dem for det.

Jag ar for ovrig ocksa kvallstrott/morgonpigg och klarar absolut inte att vara uppe efter 23 om det inte ar ett valdigt speciellt tillfalle ;)

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 511
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar