Sv: När går era barn och lägger sig?
Och som jag ser det så är det enda rätta att aldrig tvinga till sängen under skrik, jag skulle tycka det var fruktansvärt.
Men väcka ett jättetrött barn är ok?
Jag tillhör den senare kategorin, jag tycker inte det är hela världen om sonen nån gång är uppe för länge för sitt eget bästa, men jag tycker det är direkt motbjudande att tvinga någon i säng som säger nej.
Vi är ju som sagt varit rätt rutinlösa och istället anpassat oss efter barnens egna sömntider innan de började förskolan. De la sig sällan före 22 på kvällen.
Men när man väl fick en given tid att gå upp på morgonen tyckte vi att det även gav ett ansvar för oss föräldrar att se till att de la sig i tid så att de skulle orka med sin dag och inte vara totalt slut på morgonen eller efter förskolan.
Men det har faktiskt inte varit någon gråt eller tandagnisslan vid läggdags ändå. När de var så små att det inte riktigt gick att resonera såg vi till att det var roligare i sovrummet än i resten av huset.
Nu när de är resonerbara går det bra av den orsaken. Den händer ibland att de inte känner sig klara men då kör vi med att ok, 5 minuter till är helt ok och det har fungerat hittills.
Jag tror inte att våra barn på något sätt är unika, de har ungefär samma sömnbehov, matbehov (3-4h emellan målen) som de flesta andra barn så jag tror inte att en klar läggtid skol/förskoledagar automatiskt behöver leda till tvångsnattningar för flertalet av alla barn (det går ju aldrig att säga något på individnivå).