När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

kl

Vi är hemma före 16 och sätter igång direkt med maten. Alternativt äter något och tar middag vid 18. Men äter vi vid 16.30 är det lugnast.

Välling vid tv strax före 19. Sen stänger vi av tv:n.

Eventuellt bad, annars försöker vi få dem att leka.

5 åringen somnar 21.30 och 2.5 åringen mellan 22 och 22.30. Vi brukar ligga i deras sängar och läsa ett tag.

Med tanke på att de flesta verkar ha barn som lägger sig ganska tidigt, hur gör ni med middagen? Vilken tid äter ni middag, och när kommer de vuxna från jobbet i så fall?

Hos oss så kommer den vuxne som inte hämtar på dagis hem vid klockan sju ungefär, och sen äter vi middag mellan sju och åtta, på ett ungefär. Vi har testat att äta middag tidigare, runt fem-halvsex, men då slutar det med att alla hinner bli hungriga igen innan det är dags att gå och lägga sig.

Det är svårt att få till det vettigt...
Mina barn börjar gå och lägga sig 19 30 och brukar ligga 20 00, de är 7 och 10 år och måste upp kvart över sex för att hinna med skolbussen som går 15 min över 7. De skulle kunna gå upp halv sju och ändå hinna men de har själva sagt att de vill ha lite extra tid på morgonen.

Men vi har problemet att maken inte kommer hem förrens halv sju så då är det bara att se till att maten står på bordet så vi kan äta direkt, (eller han brukar vilja duscha första ;) ) För att sedan så har de "pappastund" med lite läsläxa, prata om vad som har hänt och bara vara nära pappa lite. Mig hinner de ju med att berätta allt för under efm, sen brukar vi turas om att lägga dem, dvs stoppa om säga godnatt och släcka. Ibland ligger barnen och läser lite själva men oftast somnar de på en gång.

Periodvis kommer maken hem 16 istället och helt plötsligt får vi väldigt mycket mer tid tillsammans, och tanken är väl att han ska jobba till fyra men när det är mycket jobb och småföretagare så finns det inte så mycket val.

Sen kan träningstider ställa till det och förskjuta läggtider, men vi försöker lösa det på bästa sätt.
På fre-lör är barnen vakna längre och lör-sön kan de sova tills de vaknar. Visserligen oftast runt halv åtta tiden men det är skönt för dem att verkligen kunna göra det.

Med tanke på att de flesta verkar ha barn som lägger sig ganska tidigt, hur gör ni med middagen? Vilken tid äter ni middag, och när kommer de vuxna från jobbet i så fall?

Hos oss så kommer den vuxne som inte hämtar på dagis hem vid klockan sju ungefär, och sen äter vi middag mellan sju och åtta, på ett ungefär. Vi har testat att äta middag tidigare, runt fem-halvsex, men då slutar det med att alla hinner bli hungriga igen innan det är dags att gå och lägga sig.

Vi är oftast hemma vid strax efter 16.00, vi äter middag vid 17-17.30 och hinner oftast inte bli hungriga mer. Är Ellan hungrig får hon yoghurt innan sängen.

Det här med att somna tidigt har kommit med åldern, när hon var runt 1 var hon vaken till runt 21.

Lillan lägger sig runt 22, hon fyller ett om några dagar.

Inga speciella rutiner, men hon får en vällingflaska i sängen och där somnar hon sedan, hur lång tid det tar varierar, allt ifrån 5 minuter (då ligger hon kvar och pillar lite på mammas hår te x) eller så tar det +40 minuter (då kryper hon runt och snackar, busar osv)

För oss fungerar det fint, hon somnar inte själv utan sover i våran säng, vi brukar komma in lite senare.

Middag äter vi runt 17.00, och innan hon lägger sig så har hon hunnit med lite kvällsfika också, oftast lite macka, gröt eller liknande.

kl

Mina barn lägger sig kl 20. De är 6 år, 9 år och 10,5 år gamla. De ser på tv till kl 20, sedan tandborstning och i säng direkt. Vi kommer hem vid halv 6-6 och äter middag mellan 6 och 7 beroende på vad det är och när vi kom hem. De äter frukt på fritids kl 17.

På lördagar får de vara vakna till kl 21, men de tycker inte att det är så intressant när de ju inte får titta på tv sista timmen (barnkanalen har ju slutat med barnprogram då). Dessutom somnar 6 åringen i soffan.

Oavsett hur sent mina barn lägger sig så vaknar en av dem samma tid ändå, de andra gillar mer att sova, men den som vaknar tidigt väcker de andra. Som i går... kl kvart i 4 på morgonen väckte han de andra samt min 1 åriga syterdotter och tyckte det var tid att busa. Han är 10,5 år gammal, men bryr sig inte om att vi andra inte vill kliva upp då utan drar upp alla när han själv vaknar. Det kvittar vad jag säger, han lyssnar inte på mig ändå, utan kör på med sitt. Jag har lovat honom att när han blir tonåring och sover halva dygnen DÅ ska jag ge igen :angel:

Vi äter middag vid 17.
När jag jobbar kommer jag hem ca 17.15- 17.30 så då äter vi lite senare.
Min man hämtar på dagis 15.30 just nu (kommer bli 16.15 efter nyår när dottern är lite större). jag kommer vara hemma och förhoppningsvis hinna påbörja middagen lite.

Vi har precis flyttat för att få till lite bättre levnadsförhållanden så att livet är väldigt smidigt nu, i allafall när jag är hemma, annars har jag 45 min. enkel väg till jobbet, men slutar 16.00. Planerar att ändra det så småningom (nytt jobb) men nu ska jag först vara färdigt gravid - sen föräldraledig och sen inte jobba heltid på ett tag så.... så är det.

*kl*

Vi äter middag någon gång 16.30-17. Sambon jobbar oftast 18-24 och vill då hinna äta innan jobbet. Jag jobbar treskift men det är bara när jag jobbar 14.30-21.45 som inte den tiden passar mig, då äter jag ju middag på jobbet istället.

Sen får dottern (snart 2 år) lite fil/yoghurt/macka vid 19-tiden, efter det är det tandborstning och byte till pyjamas. Är hon trött blir det sängen direkt där efter, men oftast blir det lite mys, bokläsning, och så ska favoritgosedjuren (fn 5 stycken!) samlas ihop och bäras till sängen ett och ett. Sen när det är klart får hon lägga sig och jag stoppar om henne och alla djuren samt slår igång en skiva med vaggvisor, drar igen dörren och går därifrån.
Det går absolut inte att sitta med henne för då ska hon prata. Oftast ligger hon och sjunger med 10 minuter och sen somnar hon.

Sonen (2,5 år)
Äter vi tidig middag (typ kl 16-17) så blir det havregrynsgröt vid 1930. Äter vi middag vid 18-19 så står han sig på det.

1. Vid 1930-2000 så är det tandborstning, blöjbyte och pyamas på.
  2. Sagostund i fåtölj (kör vi på mellan 1 och 10 minuter)
  3. Ner i spjälsängen
  4. På med Lars Winnerbäck på låg volym
  5. Godnatt, godnatt
Vaknar sedan runt kl 08

Han är väldigt lättlagd och behöver inte varvas ner på något särskilt sett, och sedan somnar han av sig själv. Ibland ligger han vaken i någon timme och pratar för sig själv och någon enstaka gång i månaden så ropar han och vill att vi sätter på CD-skivan igen eller hjälper honom på med en strumpa som trllat av.

Dottern (8 månader)
Fram tills nyligen: Gick och la sig tillsammans med oss i vår säng vid 23-tiden (ibland hade hon sovit i vagnen tidigare på kvällen, ibland inte), vaknade till för amning runt kl 04 och sov annars till ca 09. Har inte blivit att vi lyft över henne i spjälsängen, vi har sovit för gott för det!

Nu när hon har övergått till vanlig mat och vi märkt att hon gärna somnat vid 21-22 i vagnen och sedan inte behövt amma under natten (hon har vaknat till, men napp i och kramad av den icke mjölk-luktande föräldern och hon har somnat om igen). Alltså har vi känt att hon är mogen för sin spjälsäng!

Nu vågar jag inte kalla detta för rutiner för vi har bara kört det i en vecka.. men så här har det sett ut:

1. Gröt vid 21
  2. Upp till spjälsängen vid 2130-22
  3. Dra igång en speldosa
  4. Godnatt godnatt

Sen har hon vaknat till 1-4 ggr per natt, men det har räckt att plugga igen henne med en napp och så har hon sovit.
Amning vid 07 och sen har hon sovit vidare i vår säng till 09-10.

---

Sonen har haft sina läggningsrutiner sedan han var 8-9 månader och det har varit GULD värt att vara garanterad barnfri tid efter klockan 20. För oss är det viktigt att barnen ska vara trygga i att de kan somna själva.

Ja, det låter jätteskönt med barnfri tid från klockan 20 varje dag. Stora sonen har aldrig somnat så tidigt, men när det vid enstaka tillfällen har hänt känns det som man fått en ledig kväll till skänks. Men skulle han gå och lägga sig så tidigt varje kväll så skulle vi behöva stiga upp klockan fem varje morgon, så egentligen är jag nog tacksam för att han är kvällspigg.

Jag hatade att gå och lägga mig och somna själv när jag var liten, men tyckte det var jättemysigt att bli nattad, så vi har tvärtom tyckt det var jätteviktigt att man aldrig behöver somna själv om man inte absolut vill.

Mina popcorn är 5 och strax 4 år.

Vi äter runt 18.30, oftast lagad mat, men har vi ätit tidigt blir det lite macka och mjölk då.
Lite film fram till halv åtta, sen är det dags att borsta tänder, läsa saga och fixa sovrummet inför natten. Runt 20 tänder vi ljusen, de har levande ljus på byrån, med olika färg beroende vad det är för årstid eller event på gång.
De lägger sig i sängen, jag bäddar om dem, pussar, kramar och talar om hur mycket jag älskar dem. Sen sätter jag mig vid datorn, som står precis nedanför deras trapp. så jag kan höra dem och de kan ropa om det är något speciellt.

Helgkvällarna är det nästan samma rutiner, bara någon timma fördröjt, och med skillnaden att de ligger och läser lite innan vi släcker lampan för natten.

Här hemma är rutinerna numera EXTREMT viktiga, dels behöver de sin sömn, och eftersom jag är ensam i alla läggningar och sånt så är det viktigt att det fungerar. Varje kväll är en upprepning av den förra, och det finns väldigt lite utrymme för sena kvällar. Min egentid är den korta jag får på kvällarna, eftersom våra morgnar börjar halvsju varje dag så somnar jag rätt tidigt med.

EDIT: Kan ju tillägga att de aldrig gått och lagt sig själv förren senaste veckan, vi har precis börjat med att jag lägger dem och går ner. Men de har mig inom räckhåll, och jag hör dem direkt om de ropar :-)

Senast ändrad:

3 årig dotter.
Kl 18 blir det kvällsmacka o mjölk framför tv:n (disney junior eller nick jr).
Om det ska badas gör vi det först.

Sedan kl 19 borstar vi tänderna, läser saga i hennes rum och sedan sovdags. Då blir det puss o kram och dörren lite på glänt. Kl 19:20 sover hon oftast.

Fast varför måste du ha stenhårda rutiner för att du nattar själv? Vad händer annars?

Middag äter vi runt 16-17 beroende på när det hämtas på dagis.
Jobbar jag kväll så äter hon o pappan själva runt 17. Jobbar jag dag så äter vi tillsammans när pappan kommer hem fr jobbet runt 16.

Hon är mkt kvällstrött men vaknar istället runt 6.
Har testat att skjuta på sänggåender men hon vaknar bara ännu tidigare då, riktigt morgonpigg ;)

Jag är helt ensam, alltid, och om inte rutinerna satt skulle det rätt snart knäcka mig. Två barn utan rutiner, dels blir de trötta och det är jobbigt i sig, för oss alla. Dels får jag INGEN egentid, alls. Och det är jobbigt, det har jag lärt mig nu.

Men skulle han gå och lägga sig så tidigt varje kväll så skulle vi behöva stiga upp klockan fem varje morgon, så egentligen är jag nog tacksam för att han är kvällspigg.

Mina barn har ju inte heller sa stort somnbehov, och de brukade vakna 04.30 varje morgon nar de var yngre...sadar lagom kul :crazy:
Sedan har den tiden gradvis forskjutits sa numera vaknar de nagon gang mellan 6.30-7.30, men sa sover de ju inte middag langre.

Jag har alltid varit forundrad over barn som sover 12h per natt eller mer utan uppvak, tank sa underbart att alltid fa vara utvilad! Mina barn sov daligt i nastan 2 ar...

Jag är helt ensam, alltid, och om inte rutinerna satt skulle det rätt snart knäcka mig. Två barn utan rutiner, dels blir de trötta och det är jobbigt i sig, för oss alla. Dels får jag INGEN egentid, alls. Och det är jobbigt, det har jag lärt mig nu.

Så de somnar fortare med rutiner, då, eller blir de bara enklare att natta?

Jag är också själv med barnen vissa kvällar, och vi har inga rutiner i den meningen att vi gör saker ett visst klockslag, eller gör på ett visst sätt. Vår regel har alltid varit att man bestämmer själv när man vill sova, inom vissa gränser (kl 23 är det sova som gäller, oavsett, men det är också väldigt sent för en tvååring som stigit upp klockan sju, och så länge har han aldrig varit vaken och leksugen). Det kan diffa på en timme eller mer från kväll till kväll när vi nattar, beroende på hur trötta barnen är just den kvällen. Men jag har inte märkt att barn blir tröttare utan rutiner, tvärtom verkar ju våra rutinlösa barn ha förhållandevis litet sömnbehov?

Ja, de somnar fortare faktiskt, när de vet vad som gäller i vår familj.

Innan sambon dog var jag också ensam vissa kvällar och vi hade lite mer flytande kvällsordningar då. Men nu är jag ensam alla kvällar, 24/7 och då måste jag ha det så här. Skulle gärna ha det mer flytande, om jag visste att jag hade avlastning några kvällar i veckan. Eller en stund dagen efter kanske

Fast varför måste du ha stenhårda rutiner för att du nattar själv? Vad händer annars?

För min del är det nästan omöjligt att natta två barn samtidigt i två olika rum. Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. Nu händer det så sällan så vi har inte tagit tag i det. Skulle vi alltid natta barnen själva hade vi nog fått införa någon slags rutin om att somna själva och någon av oss satt utanför rummen som ligger precis bredvid varandra. De går inte att lägga i samma rum. De få gånger vi lagt de själva har vi rätt ofta haft flyt och den ena har däckat någonstan.

Men nevin säger ju att hon skulle bli knäckt om rutinerna inte funkade. Du får nog acceptera det skälet, i synnerhet som hon har en turbulent tid bakom sig och en ny familjesituation att hantera.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 511
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar