När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

När vi körde på minutentider med sonen somnade han tidigare och fick mer sammanhängande sömn än nu när vi kör lite som det blir.

Ja, de somnar fortare faktiskt, när de vet vad som gäller i vår familj.

Innan sambon dog var jag också ensam vissa kvällar och vi hade lite mer flytande kvällsordningar då. Men nu är jag ensam alla kvällar, 24/7 och då måste jag ha det så här. Skulle gärna ha det mer flytande, om jag visste att jag hade avlastning några kvällar i veckan. Eller en stund dagen efter kanske

Åh, detta tragiska har jag totalt missat. förlåt trådkap, men alla mina varmaste kramar och tankar till dig o din familj, Nevin!! får man fråga vad som hände? Sköt om er så gott ni bara kan!!!!

Mina barn har ju inte heller sa stort somnbehov, och de brukade vakna 04.30 varje morgon nar de var yngre...sadar lagom kul :crazy:..

Sonen hade en period när han var runt arton månader när han vaknade klockan 05 varje morgon. Det var helt fruktansvärt, jag har nog aldrig varit så trött, inte ens när han var liten bebis och jag inte sov mer än två timmar i sträck på ett år. Jag är utpräglad kvällsmänniska, och sover som allra bäst mellan fyra och sju på morgonen, så att tvingas upp klockan fem varje dag funkade inte alls för mig, framförallt som jag skulle jobba 10-19 sen och inte kunde sova emellan.

Så de somnar fortare med rutiner, då, eller blir de bara enklare att natta?

Jag är också själv med barnen vissa kvällar, och vi har inga rutiner i den meningen att vi gör saker ett visst klockslag, eller gör på ett visst sätt. Vår regel har alltid varit att man bestämmer själv när man vill sova, inom vissa gränser (kl 23 är det sova som gäller, oavsett, men det är också väldigt sent för en tvååring som stigit upp klockan sju, och så länge har han aldrig varit vaken och leksugen). Det kan diffa på en timme eller mer från kväll till kväll när vi nattar, beroende på hur trötta barnen är just den kvällen. Men jag har inte märkt att barn blir tröttare utan rutiner, tvärtom verkar ju våra rutinlösa barn ha förhållandevis litet sömnbehov?

Jag tror att vi här hemma har det ungefär som ni, men samtidigt har jag i min omgivning flera familjer med nöjda och glada barn, precis som våra, som lägger sig betydligt tidiare och med ganska fasta rutiner. Det är nog helt enkelt olika vad som passar varje familj.

Jag tror den stora skillnaden är vad som passar de vuxna, barn är ju rätt anpassningsbara. Jag hade fasta läggtider som liten och tyckte inte om det, men det innebar ju inte att jag annars inte var en glad och nöjd unge. Och inte bråkade jag kring läggdags heller, jag visste ju vad som gällde även fast jag inte alls gillade det.

Eftersom jag själv minns hur tråkigt det var att behöva lägga sig när man inte ville, så tycker jag det är fruktansvärt påfrestande att tvinga eller bråka barn i säng, för mig är det mycket mer slitsamt att tvinga en unge i säng klockan åtta, än att låta barnet bestämma själv och ha ett barn som somnar tio. För någon annan förälder är det säkert tvärtom, det är värt lite konflikter för att få egentid några timmar sen.

Och för vissa barn verkar det inte ens handla om konflikter att ha fasta rutiner, de har liksom aldrig upplevt något annat o är trötta vid den tiden som de lägger sig. Men sen är ju folk olika kvällspigga också, både mina o dina (eller mitt o ditt, de små är ju så små än ;)) barn är ju av den kvällspigga sorten, medan jag har en kompis vars fyraåring verkligen vill ha välling och säng vid halv sju. En sådan unge är ju lätt att få at vara nöjd med en fast tidig läggtid, till exempel.

Här är det inga konflikter, det är bara mysiga rutiner.

Jag tror inte att det behöver vara så svart eller vitt som det ser ut i din text. Det behöver inte alls bli konflikt för att man har fasta, och mycket hårda rutiner (för det är det här, det finns inga undantag). Men för att slippa ta en massa bråk mellan oss, har jag och barnen skapat myskväll varje kväll. Laga mat ihop, äta, se på tv en stund, tända lite ljus, värma vetekuddarna, läsa varsin saga. Bädda med mysiga täcken och miljoner mjukdjur, kramas massor, pussa godnatt och mysa en stund. De uppskattar det och protesterar sällan.

När det väl är läggdags brukade jag ligga kvar hos dem (de sover i samma rum), men det har vi lagt ner nu, då jag ofta somnade och vaknade helt ledbruten efter att ha legat i en smal säng med två galopphästföl.....

Det finns undantag kom jag på, aftnarna under året är uppesittarkväll hos oss, då går vi och lägger oss när, och där, vi blir trötta.

Absolut, barn har olika sömnbehov, men jag har svårt att tro att det finns barn som aldrig någonsin har sagt emot eller velat göra någonting annat än att gå och lägga sig vid ett visst bestämt klockslag. Alla jag känner till som har barn som somnar själva vid ett visst klockslag har någon gång nattat ett barn under protest.

Det är väl därför man behöver rutiner, för att få igenom nånting som man själv vill ha det utan alltför mycket protester från barnets sida? Vi har t ex rutiner för morgnarna när vi ska till dagis, för då behöver vi ju vara på dagis en viss tidpunkt, och det funkar inte att ta dagen som det kommer och låta det diffa en timme fram och tillbaka beroende på dagsform, som vi gör med nattningen. Utan rutiner, så blir det gärna bråk och blir stressigt för att hinna till dagis på utsatt tid, men med rutiner går det smidigt.

På kvällen däremot behövs inga rutiner att tala om, om barnet vill leka en halvtimme till så är det inga problem, då skjuter vi helt enkelt upp nattningen.

Här är det inga konflikter, det är bara mysiga rutiner.

Jag tror inte att det behöver vara så svart eller vitt som det ser ut i din text. Det behöver inte alls bli konflikt för att man har fasta, och mycket hårda rutiner (för det är det här, det finns inga undantag). Men för att slippa ta en massa bråk mellan oss, har jag och barnen skapat myskväll varje kväll. Laga mat ihop, äta, se på tv en stund, tända lite ljus, värma vetekuddarna, läsa varsin saga. Bädda med mysiga täcken och miljoner mjukdjur, kramas massor, pussa godnatt och mysa en stund. De uppskattar det och protesterar sällan.

När det väl är läggdags brukade jag ligga kvar hos dem (de sover i samma rum), men det har vi lagt ner nu, då jag ofta somnade och vaknade helt ledbruten efter att ha legat i en smal säng med två galopphästföl.....

Det finns undantag kom jag på, aftnarna under året är uppesittarkväll hos oss, då går vi och lägger oss när, och där, vi blir trötta.

Saken är väl att hos oss blir det aldrig protester, eller snarare, har man ingen lust att gå och lägga sig så var man väl inte tillräckligt trött då, och kan vara vaken en stund till. Jag skulle aldrig skicka nån i säng på kvällen under protest, vill man inte så behöver man inte.

Så det blir ju liksom inga bråk, för vad ska man bråka om? Läggningen är ju frivillig. Vi erbjuder nattning, men vill man inte så behöver man inte.

Jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra, men det finns fler sätt än rutiner att ha mysiga och lugna nattningar utan bråk.

Det är klart att det finns fler sätt, men du hade frågor om mitt sätt att hantera läggning, så jag svarar utifrån det.

Jag tror den stora skillnaden är vad som passar de vuxna, barn är ju rätt anpassningsbara. Jag hade fasta läggtider som liten och tyckte inte om det, men det innebar ju inte att jag annars inte var en glad och nöjd unge. Och inte bråkade jag kring läggdags heller, jag visste ju vad som gällde även fast jag inte alls gillade det.

Eftersom jag själv minns hur tråkigt det var att behöva lägga sig när man inte ville, så tycker jag det är fruktansvärt påfrestande att tvinga eller bråka barn i säng, för mig är det mycket mer slitsamt att tvinga en unge i säng klockan åtta, än att låta barnet bestämma själv och ha ett barn som somnar tio. För någon annan förälder är det säkert tvärtom, det är värt lite konflikter för att få egentid några timmar sen.

Jag tror att det beror på barnen. Bara för att ni har hittat er runtin som fungerar så går den ju inte att applicera på varenda unge. Det är väl det folk tror mest när de kommer på något som passar dem själva väldigt bra och allt är väldigt enkelt.

Vår dotter har periodvis kommit på att hon är trött och vill sova.

Vår son har det hänt en handfull gånger nu när han närmar sig fem. Aldrig annars. Det spelar ingen roll om han varit vaken tills han raglat omkring tills han gjort sig illa. Han har inte velat lägga sig ändå. Värst är det när det slår över och han bara skriker av trötthet och inte kan somna för att han är så trött. Det är vidrigt att se och jag utsätter inte honom för det mer. Nu när han börjar hoppa omkring, slåss och bara vara allmänt störig och jobbig är det dags för honom att hoppa i säng. Givetvis vill han aldrig det. Men det är därför han har vuxna omkring sig som tar ansvar över det.

Givietvis är jag väldigt avundsjuk på alla människor som klagar när deras barn är vakna till 20. Men det hjälper mig föga. Men jag har insett att alla är väldigt olika.

Och för vissa barn verkar det inte ens handla om konflikter att ha fasta rutiner, de har liksom aldrig upplevt något annat o är trötta vid den tiden som de lägger sig. Men sen är ju folk olika kvällspigga också, både mina o dina (eller mitt o ditt, de små är ju så små än ;)) barn är ju av den kvällspigga sorten, medan jag har en kompis vars fyraåring verkligen vill ha välling och säng vid halv sju. En sådan unge är ju lätt att få at vara nöjd med en fast tidig läggtid, till exempel.

En jobbarkompis sa till mig: Du måste LÄRA ditt barn att sova tolv timmar per natt.

Vad svarar man på något sådant?

Dottern 8 månader lägger sej kl 18. Jag försöker hålla henne vaken till kl 18:30 men det är hopplöst. Henne lägger jag bara i sängen och går ner efter en puss. Hon somnar rätt omgående.

Sonen 3 år lägger sej 18:30. Jag ger honom kvällsgröt direkt när dottern lagt sej. Ibland innan om jag lyckas hålla henne vaken.
Sen brukar vi spela nåt spel tillsammans. för att varva ner. Borstar tänder mm.
Sen läser vi bok, sjunger och drar nån ramsa. Vi kan prata lite om dagen som gått. Vi gosar en stund men han somnar inte förän jag gått ner.

Kl 19:30 brukar vi vara klara och jag slänger mej på soffan och njuter av tystnaden :). kl 06 vaknar dottern och kl 07 väcker jag sonen om det är dagisdag. Annars kan han sova till kl 8.

Är den personen anhängare av 5minuters med?

HUR ska man kunna lära dem sova 12 timmar, ska man klubba dem med gummiklubba om de vaknar tidigt då eller?

Mina sover ca 10-11 timmar per natt, samma tid varje morgon, jämt. Det skulle inte gå att få dem att sova till halv nio liksom.....

Fast jag tror ändå inte att fasta läggrutiner bara behöver vara för föräldrarnas skull. Vissa barn känner ju faktiskt inte att de är trötta utan blir i stället för att vilja lägga sig övertrötta och ledsna och gråtiga och i sådana fall måste man väl betrakta det som om det är för barnests skull man inför en kontinuerlig läggtid med rutiner kring? Som sagt, här har vi ju det inte så, men olika saker passar olika människor, både barn och vuxna. Även vuxna människor trivs ju med rutiner i helt olika grad.

Kl

Vi äter middag vid 17:30-18:00 ca, och efter det tittar vi på en dvd-film tillsammans, alt Bolibompa. Barnen får välling vid ca 18:30-19 och så borstar vi tänderna på barnen i soffan. Efter det går vi ner allihop (om Micke jobbar tar jag såklart läggningen själv, vilket blir några ggr/vecka). Vi lägger oss i barnens sovrum där sängarna står klossan (med en extra föräldrasäng i mitten). Vi läser en kort bok och sen sjunger vi vaggvisor tills barnen somnar. Maja brukar somna på 2min och My somnar oftast inom en kvart (om hon inte är pratigas, då ska vi igenom ett gäng olika frågor först). Båda barnen brukar iaf sova vid 19:30-20:00. Skönt tycker vi.

Vi har haft lite olika sätt att lägga barnen på genom åren, men vi har alltid haft liknande kvällsrutiner och ungefär samma tid för läggning. Barnen och vi är nöjda med det och det blir sällan protester. Blir det det så brukar vi lyssna på det och skjuta lite på läggningen.

En jobbarkompis sa till mig: Du måste LÄRA ditt barn att sova tolv timmar per natt.

Vad svarar man på något sådant?

Man bara suckar tycker jag ;)... Folk äe olika helt enkelt. Troligtvis har hennes barn stort sömnbehov. Eller så tycker hon skrikmetoder är helt OK :confused:

Vi äter kl 18:30 el 19 ca.

A 2,5 år

Brukar börja fundera på nattning vid 19, men det är egentligen ingen idé, vi flyttar till 20 nu tror jag. Somnar vid 21:15 eller så oavsett nattningstid. Dvs 1-2 timmars nattning. Sover på dagis, igen, i somras somnade han lättare, det varierar. Ibland somnar i egen säng, ibland stannar i vår. Några sagor (3 är eg gränsen) och lite sånger (för många). Väcker oftast tyvärr 06:30 så vi hade önskat han somnade tidigare.

Vi har inga rutiner egentligen, det passar inte riktigt att vara bunden. Visst det blir ungefär samma tid o sätt kväll efter kväll som skiss. Men har mormor hämtat på dagis och vi äter hos henne osv så kan vi lungt vara vakna till 21 el 22. Gissningsvis är A eg en nattuggla som sina föräldrar, det ska till ngt extra för att han ska vara trött på kvällen.

Han varierar hela tiden med ålder hur han vill nattas, i egen säng eller vår. Somnar snabbt, eller långsamt osv. Det håller ett halvår eller så och sedan ändras.

Jag (som är rätt rutinlös överhuvudtaget) hade nog också varit ytterst noga med rutiner om jag satt i din sits. Att inte kunna få sova ikapp om det blivit en jobbig läggning/natt måste vara fruktansvärt jobbigt. Kul att det fungerar så bra nu att kunna lägga dem själva!

Är den personen anhängare av 5minuters med?

HUR ska man kunna lära dem sova 12 timmar, ska man klubba dem med gummiklubba om de vaknar tidigt då eller?

Mina sover ca 10-11 timmar per natt, samma tid varje morgon, jämt. Det skulle inte gå att få dem att sova till halv nio liksom.....

Fast han börjat skolan kryper han i säng vid 19 och sover till 7... Givetvis mammans förtjänst anser hon. Jättetrött unge säger jag. mycket charmig och trevlig. Men trött. ;-)

*lära*

tssss

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 511
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar