När går era barn och lägger sig?

Sv: När går era barn och lägger sig?

Vi har aldrig protester har hemma vid nattningen, mina barn ar kvallstrotta och verkar trivas bra med att lagga sig mellan 19-20. Sen somnar de ju inte alltid direkt, utan kanske ligger och laser eller snackar med varandra. Fordelen med mina morgonpigga barn ar att jag aldrig maste vacka dem pa morgonen och vi har alltid tid att borja dagen langsamt. Sarskilt nu nar de vaknar vid en rimlig tid, dvs sallan eller aldrig fore 6.30 men alltid fore 8 (tror aldrig nagon av dem vaknat efter klockan 8 pa morgonen).

Givetvis mammans förtjänst anser hon.

Om hon inte har annat än sina barns sömnvanor att vara stolt över, så får vi väl unna henne det. :laugh:

Jag tycker dock att det verkar stressigt att behöva lägga barn kl 19, då blir ju eftermiddagar och kvällar oerhört begränsade.

Här är vi inne på tredje generationen med extremt kvällspigga barn som gärna vänder på dygnet, gärna är uppe till långt efter midnatt från späd ålder och som lätt sover till lunch redan i förskoleåldern om man inte väcker dem.

Jag vet inte hur många beskäftiga, välmenande och helt värdelösa och dessutom självgoda råd jag har hört från föräldrar till barn med en något mer samhällsanpassad dygnsrytm. Det är status på något vis att ha barn som slocknar tidigt och vaknar tidigt, medan motsatsen tyder på att man är en värdelös förälder som är helt inkompetent ifråga om Regler, Fasta Gränser och Rutiner.

Hur ett kvällspiggt barn skulle kunna bli trött av Rutiner, övergår mitt förstånd. Jag blir inte heller det själv, däremot blir det jobbigare och jobbigare att stiga upp på morgonen, ju fler dagar i sträck jag måste göra det. Jag förstår inte varför barn skulle funka annorlunda.

Råden om rutiner handlar vad jag förstår det inte om hur man får kvällspigga barn trötta tidigt, utan om hur man kan hjälpa barn att bli lugna och ställa in sig på sängen. Inte alla barn vill ju gå och lägga sig när de är trötta utan vevar tvärtom upp sig själva till hysterins rand.

Hur gamla är dem?
Hur ser era kvällar ut, vad har ni för rutiner?

Mitt barn är snart 16 månader och sover ca 20.15/20.30-06.30/07.00 (vaknar några gånger under natten).

Vi har inga medvetet uppstyrda rutiner utan kör på det som funkar praktiskt dvs oftast bad, sen ny blöja och pyjamas, välling och saga i soffan och sen vyssjar en stund i famnen i släckt sovrum. Sen lägger jag ner honom i sängen där han brukar somna omgående.

Vi brukar äta middag vid 17.30.

kl

Just nu har vi inga rutiner alls, lite kaos eftersom vi bor pa en byggarbetsplats. Men framat jul hoppas jag att det blir ordning igen och lite mer rutiner (även om vi aldrig haft sa strikta).

Ungefär sahär ser det ut nu.

Vi äter mat runt 18, ska vi upp och jobba i huset brukar vi äta direkt när sambon kommer hem fran jobbet vid 17. Barnen brukar följa med upp och da jobbar vi till barnen blir trötta, vilket är runt 20.

Inte arbetsdagar är lugnare. Da äter vi mat, leker lite, tittar pa en film, läser bok. Runt 20 ligger barnen i sängen, Emilia (3,5) brukar somna fort om hon inte har massor att prata om. Maja (2) somnar fort om hon inte sovit pa dagen annars kan det ta tid.

Jag väcker dom vid 7 pa vardagar om dom inte vaknat innan, pa helgen sover dom ngn halvtimme längre.

Inte alla barn vill ju gå och lägga sig när de är trötta utan vevar tvärtom upp sig själva till hysterins rand.

Fast det verkar också vara rätt vanligt att föräldrarna blir trötta, för läggning på tal, och då blir de fortfarande pigga barnen upprörda. Helt begripligt, de vill ju inte lägga sig när de inte är trötta. Vem hade velat det?

Jag har inget att invända mot att andras barn är kvällströtta och därför möjliga att få att bli lugna och inställda på läggdags mycket tidigt på kvällen eller nästan redan på eftermiddagen, som en del barn som nämns i tråden. Jag har däremot något emot att de som har sådana barn så ofta skryter med det och är mer eller mindre öppet kritiska mot dem vilkas barn inte är sådana. Är man kvällspigg är anpassningen till samhället jobbig nog ändå, kritik från morgonpigga ovanpå är inte till någon som helst hjälp.

Sonen 1.5 år lägger sig runt halv sju eller vi påbörjar då med pyjamas o kvällsfika o så tandborstning. Lägger han i sin säng i sitt rum och så läser vi saga, sen är det godnatt, vi sitter kvar bredvid sängen tills han somnar det tar oftast omkring 10 minuter, så runt sju sover han. Han vaknar alltid runt sex då kliver vi upp hela familjen. Maken åker o jobbar , han jobbar mellan kvart i sju och kvart i fyra, jag studerar så sonen går på fsk mellan 8-15 ungefär, middag äter vi runt fyra, eftersom vi är hungriga då :). Vi har turen att kunna ha tidiga dagar då jag pluggar hemma, och mannen bor bredvid jobbet tar max 5 minuter att åka hem , så skönt. Sonen sover för det mesta hela nätterna men i perioder så har han såklart vaknat o strulat , men ofta har det räckt med att stoppa i nappen, när det varit som mest med uppvak har han sovit med oss i sängen, men det har hänt väldigt sällan. Sonen har alltid fördedragit sin säng, sova med oss brukar bara resultera i att han ska busa och klättra i sängen :P

Råden om rutiner handlar vad jag förstår det inte om hur man får kvällspigga barn trötta tidigt, utan om hur man kan hjälpa barn att bli lugna och ställa in sig på sängen. Inte alla barn vill ju gå och lägga sig när de är trötta utan vevar tvärtom upp sig själva till hysterins rand.

Samtidigt är detta med hur det känns när man är trött och vad man ska göra åt det också något man behöver lära sig, tror jag. Och om någon annan alltid bestämmer när det är dags att sova får man inte så mycket övning.

Sonen vill absolut inte alltid gå och lägga sig när han är trött, men vill han inte så slipper han. Även om han är så trött att han ser stjärnor, han får avgöra det själv. Vill han inte så måste han inte, oavsett hur trött vi ser att han är.

Mhmm eller hur.

Ja, alla är vi ju olika och det är väl fär bra, det skulle bli tråkigt om alla gjorde samma.

Men det där ansvaret måste ju anpassas efter hur gammalt barn vi talar om.
Min 5åring skulle gladeligen vara uppe till sena natten om han fick välja helt själv, men som förälder måste jag ju gå in och styra lite iallafall.

Så länge vi inte har anpassad skolgång för alla måste tex alla barn upp på morgonen och iallafall SE vakna ut när de kommer tills kolan, jag kan tycka det är rätt orättvist att låta ett mindre barn bestämma helt själv, eftersom de inte riktigt har koll på vilka konsekvenser det kan få.

Barn är inte mogna för allt ansvar vi lägger på dem förren de är ganska stora, och i just den här frågan kan jag tycka att det är rätt mycket som kan stjälpas om man låter dem styra helt i egen regi.
Men det är MIN åsikt, och utifrån den är jag den förälder jag är. Egentligen bryr jag mig väldigt lite om hur andra gör, det är varje förälders ansvar att ta hand om sina barn. Och det är inte jag människa att döma över.

Sonen vill absolut inte alltid gå och lägga sig när han är trött, men vill han inte så slipper han. Även om han är så trött att han ser stjärnor, han får avgöra det själv. Vill han inte så måste han inte, oavsett hur trött vi ser att han är.

Jag tycker det är ett alldeles för stort ansvar att lägga på ett litet barn. De är inte utvecklade tillräckligt för att förstå att vissa handlingar får konsekvenser flera timmar senare, dvs när de ska upp nästa morgon.

Dottern är 2,5 år gammal. Vi äter middag runt 18, fri lek efter det. Vanligtvis vill hon duscha/bada, efter det myser vi i soffan till Bolibompa eller någon DVD och passar då på att äta en frukt. På med blöja och pyjamas, borstar tänderna och hjälps sedan åt att städa undan på hennes rum.
Vanligtvis kryper vi i säng runt 19-19.30, läser då 1-3 böcker och säger sedan god natt. Den som nattar ligger kvar bredvid tills hon somnat, brukar vanligtvis ta 5-20 minuter.

Inga direkta rutiner, mer än att vi insett att hon är trött vid 19-tiden och alltså ser till att lägga oss då. Är vi iväg, har gäster eller liknande är det klart vi ruckar på tiderna!
För oss funkar det bra, vi har en pigg glad tjej som sover ca. 12 timmar varje natt. Hon sover inte längre middag, när hon gjorde det sov hon ca. 10 timmar/natt. Sömntiden utslaget över ett dygn är alltså den samma fortfarande.

Samtidigt är detta med hur det känns när man är trött och vad man ska göra åt det också något man behöver lära sig, tror jag. Och om någon annan alltid bestämmer när det är dags att sova får man inte så mycket övning.

Det har hänt ett antal gånger här, att läggningen blivit försenad av någon anledning. Eller att barnet/barnen tagit lång tid på sig att somna kanske.
Och när klockan då ringer 06:45 så medför det ALLTID att sonen inte orkar äta frukost, inte orkar klä på sig, inte orkar någonting. Han brukar heller inte orka fokusera i skolan, och hela eftermiddagen och kvällen är han hopplös. Gnällig, orkeslös, på dåligt humör och somnar gärna för tidigt.
Han är ändå ett antal år äldre än din äldsta, men han är fortfarande inte mogen att själv se att vara uppe längre = hela dagen efter blir förstörd.

Får han själv välja brukar han vara uppe till kl 22 ungefär, och då sover han till tidigast 08 dagen efter, och behöver slöa dom första vakna timmarna för att bli normalt pigg.
Så jag kan inte anse att det är särskilt schysst att låta honom välja själv där faktiskt.

Alla barn är ju inte lika.

Men hur har ni tänkt att det ska fungera när han blir stor nog att börja skolan? Jag har oxå barn som gärna är vakna på kvällen, speciellt min äldsta, hon är kvällsmänniska och är mycket trevligare på kvällen än på morgonen. Men hur som helst så måste vi får henne i säng på kvällen för hon måste upp på morgonen och komma iväg till skolan. För får jag inte upp henne i tid så hinner hon inte vakna till tillräckligt för att få i sig frukost och får hon inte i sig frukost så mår hon dåligt, fungerar inte i skolan osv. Nu börjar hon bli så pass stor att hon själv inser att hon behöver den tiden på morgonen och alltså måste komma i säng på kvällen dagen före skola men hon är 10 år nu och vi har diskuterat det i fyra år...

Och min yngsta kan rätt envist hävda att han inte vill gå och lägga sig, men är han så trött så vi ser att det är det enda rätta så tar jag hellre 5 min skrik om att jag tvingar honom att borsta tänderna och följa med upp till sängen. Sen brukar vi ligga och prata lite, läsa bok och helt enkelt har det trevligt lite och han somnar glatt istället för om jag inte av någon andledning framhärdar att han ska gå och lägga sig somnar sittande i ett hörn tokgråtande för att han är så trött att han inte vet var han ska ta vägen. De gånger det har hänt så har jag ett barn som sover oroligt och oftast behöver tröstas mitt i natten när han vaknar till.

Men visst det kanske fungerar för er, det är något jag har lärt mig på 10 år som mamma, alla barn är olika, alla familjer är olika och man har inte en susning om hur andra barn faktiskt är.

*kl*

Det jag spontant undrar över både ang. de som lägger sina barn väldigt tidigt (kring 19) samt de som äter middag väldigt sent (kring 19-20) är hur de löser det med barnets eller äldre syskons aktiviteter? När barnen börjar komma i skolålder så ligger ju de flesta träningar ofta mellan 18-19 alt. 19-20. Och inte för alla finns de två föräldrar tillgängliga så att den minsta kan vara hemma.

För oss passar ju det sena alternativet bäst men jag hör att det glunkas bland andra föräldrar som egentligen har läggtid tidigare än sista passet slutar. I första alternativet får vi skynda oss väldigt mycket med middagen och tänka till förväg så vi kan värma upp något.

Även anpassningen till kompisars tider märker jag av på helgerna då vi som äter frukost rätt sent lätt hamnar i otakt och får vi kompisar hit gör vi oftast lunchen tidigare än vi egentligen skulle ha gjort eftersom kompisarna ätit frukost mycket tidigare och är hungriga. Och lekte mina barn med någon efter skolan och blev hämtade kl.19 och inte hade fått middag skulle jag bli rätt konfunderad...

Vi har ibland lite sådana problem med mat vs träningstider, sonen hade fotbolls träning till 19 30 och då gällde det att ha maten i stort sett klar när han kom hem, nu tränade de bara 3 min bilväg hemifrån och vi samkörde med en grannfamilj så det fungerade rätt bra ändå, göra klart det sista medans han duschade, mat och så i säng.
Så visst, vi har svängrum och är de inte allt för trötta kan de ligga och läsa en stund i sina sängar men som sagt så behöver båda sova runt 20 för att helt enkelt orka med sig själva, blir det senare någon kväll så brukar de självmant ta igen det kvällen efter genom att låta bli läsningen.

Men hur har ni tänkt att det ska fungera när han blir stor nog att börja skolan?

Det är ju lite svårt att säga nu exakt hur vi kommer göra om fem år, men jag antar att vi kommer fortsätta som nu, vi väcker på morgonen i tid för att hinna till dagis/skola, och sonen går och lägger sig när han känner att han vill på kvällen. Och funkar inte det då, så får vi lösa det då.

Och min yngsta kan rätt envist hävda att han inte vill gå och lägga sig, men är han så trött så vi ser att det är det enda rätta så tar jag hellre 5 min skrik om att jag tvingar honom att borsta tänderna och följa med upp till sängen. Sen brukar vi ligga och prata lite, läsa bok och helt enkelt har det trevligt lite och han somnar glatt istället för om jag inte av någon andledning framhärdar att han ska gå och lägga sig somnar sittande i ett hörn tokgråtande för att han är så trött att han inte vet var han ska ta vägen. De gånger det har hänt så har jag ett barn som sover oroligt och oftast behöver tröstas mitt i natten när han vaknar till.

Och som jag ser det så är det enda rätta att aldrig tvinga till sängen under skrik, jag skulle tycka det var fruktansvärt. Äta och sova är frivilliga aktiviteter i min värld, inte något som sker under tvång. Som förälder erbjuder jag mat och sömn till den som är hungrig eller trött, men barnet kan alltid säga nej, och det respekterar jag i så fall. Vår son har också någon enstaka gång somnat lekandes istället för i sängen, men det är inte hela världen, som jag ser det. Vill han göra så, så får han det, och även han tycker ju att det är mysigare att bli nattad i sängen än att somna på golvet i vardagsrummet.

Men visst det kanske fungerar för er, det är något jag har lärt mig på 10 år som mamma, alla barn är olika, alla familjer är olika och man har inte en susning om hur andra barn faktiskt är.

Jag tror det handlar om att föräldrar gör olika, i första hand. Inte om att barn är olika. När det gäller sömnbehov är barn helt klart olika, där kan ju syskon skilja rätt rejält, men när det gäller fria läggtider eller fasta rutiner så är mitt bestämda intryck att det beror på vad föräldrarna har valt och trivs med, inte på hur barnet är. En del föräldrar tycker det är hemskt med barn som är så trötta att de är ledsna och gråter innan de somnar, andra föräldrar tycker det är hemskt med barn som ska tvingas i säng fast de inte vill. Jag tillhör den senare kategorin, jag tycker inte det är hela världen om sonen nån gång är uppe för länge för sitt eget bästa, men jag tycker det är direkt motbjudande att tvinga någon i säng som säger nej.

Det jag spontant undrar över både ang. de som lägger sina barn väldigt tidigt (kring 19) samt de som äter middag väldigt sent (kring 19-20) är hur de löser det med barnets eller äldre syskons aktiviteter? När barnen börjar komma i skolålder så ligger ju de flesta träningar ofta mellan 18-19 alt. 19-20. Och inte för alla finns de två föräldrar tillgängliga så att den minsta kan vara hemma.

Vi har såklart inga träningar (eller syskon) 2,5 år. När träningar kommer är nog läggtider annorlunda. Middagstiden kommer nog inte ändra sig, men man får väl se. Det känns inte som att jag kommer att boka 5 träningspass för A i veckan om jag kan undvika det. En middag här och där som blir en macka är väl ok, det är bara att flytta på den en dag. Det är inte som att man sitter i sjön direkt (spisen står därhemma och affären är ofta öppen :p).

Hur vänner äter eller inte äter middag är deras problem :p själv åt jag middag vid 19 som liten och tja, fick väl middag ibland hos kompisar som åt 18. De kompisar jag hade hemma kom hem utan middag helt enkelt. Däremot åt man ju såklart mellanmål efter skolan. (min mamma larvade då inte omkring hemma i fyra timmar utan att laga middag utan hon kom såklart hem ca 18:30-19).

Samma sak med läggtider, är träningen sen så får barnet väl lägga sig senare den kvällen då.

Men vi kommer nog få problem med ev träningar, de verkar ligga på tider då vi inte ens slutat jobba (vi får satsa på dataspel hehe).

Och som jag ser det så är det enda rätta att aldrig tvinga till sängen under skrik, jag skulle tycka det var fruktansvärt.

Det behöver ju inte bli skrik och gråt direkt. Man säger vi ska lägga oss om 10 minuter, NEJ, JO, och sedan läser man saga och allt är bra. A skulle lungt (och har) varit uppe till 11:30 12 utan att visa direkta tecken på vare sig trötthet eller somna i soffan. (väninna hemma, jag tänkte att somna i soffan kan vara bra att kunna, ha! han satt sött och lekte med tågbanan halva natten)

Äta och sova är frivilliga aktiviteter i min värld, inte något som sker under tvång. Som förälder erbjuder jag mat och sömn till den som är hungrig eller trött, men barnet kan alltid säga nej, och det respekterar jag i så fall.

Vi respekterar ett nej för att äta om han sitter vid matbordet och petar lite, (eftersom han inte är direkt tunn, snarare bred, men inte rund, hehe om någon förstår.)

Vår son har också någon enstaka gång somnat lekandes istället för i sängen, men det är inte hela världen, som jag ser det. Vill han göra så, så får han det, och även han tycker ju att det är mysigare att bli nattad i sängen än att somna på golvet i vardagsrummet.

Aldrig någonsin hänt tyvärr, försökt testa men det är helt kört. Sätter man honom tvärsömnig framför en DVD film en eftermiddag så piggnar han i 80% av fallen till efter 30 minuter eller så (lägger man honom i sängen på dagen, på helgen, börjar han sprattla åt alla håll och kanter:rofl: vagnen däremot funkar).

Själv tror jag familjers rutiner baseras mycket på deras barns vanor och beteenden, som kanske beror på hur de själva växte upp, arv osv. Vi är senätande nattugglor, att pressa oss till mallen eftermiddagsätande, kvällsmatstilläggande personer som sover 22 är helt kört, hela familjen, A's mormor, morfar, farfar, pappa, mamma, min farmor, farfar (i släkten är det inte ens konstigt att ringa folk 23 en vardag) osv.

Senast ändrad:

Det är ju lite svårt att säga nu exakt hur vi kommer göra om fem år, men jag antar att vi kommer fortsätta som nu, vi väcker på morgonen i tid för att hinna till dagis/skola, och sonen går och lägger sig när han känner att han vill på kvällen. Och funkar inte det då, så får vi lösa det då.

Och som jag ser det så är det enda rätta att aldrig tvinga till sängen under skrik, jag skulle tycka det var fruktansvärt. Äta och sova är frivilliga aktiviteter i min värld, inte något som sker under tvång. Som förälder erbjuder jag mat och sömn till den som är hungrig eller trött, men barnet kan alltid säga nej, och det respekterar jag i så fall. Vår son har också någon enstaka gång somnat lekandes istället för i sängen, men det är inte hela världen, som jag ser det. Vill han göra så, så får han det, och även han tycker ju att det är mysigare att bli nattad i sängen än att somna på golvet i vardagsrummet.

Jag tror det handlar om att föräldrar gör olika, i första hand. Inte om att barn är olika. När det gäller sömnbehov är barn helt klart olika, där kan ju syskon skilja rätt rejält, men när det gäller fria läggtider eller fasta rutiner så är mitt bestämda intryck att det beror på vad föräldrarna har valt och trivs med, inte på hur barnet är. En del föräldrar tycker det är hemskt med barn som är så trötta att de är ledsna och gråter innan de somnar, andra föräldrar tycker det är hemskt med barn som ska tvingas i säng fast de inte vill. Jag tillhör den senare kategorin, jag tycker inte det är hela världen om sonen nån gång är uppe för länge för sitt eget bästa, men jag tycker det är direkt motbjudande att tvinga någon i säng som säger nej.

Ja vi tycker väl helt enkelt olika, jag anser att jag som vuxen har ansvaret att se till att mitt barn mår så bra som möjligt, när sonen är så övertrött så kan han gråta hysteriskt över att precis vad som helst, då måste jag som vuxen gå in och hjälpa honom med att ta ett beslut som faktiskt får honom att må bättre.
Jag hade oxå någon idé om att barn blir vad man gör dem till, men verkligheten kom i kapp och jag har numera konstaterat att det inte är så enkelt. Jag tycker mig ha behandlat mina barn rätt lika men de är två skilda indivder som beter sig och reagerar helt olika. Och jag ser samma sak på andra barn och syskon runt omkring mig.

Hur långt dra du att barnet får bestäma själv? Bilbälten? Om han inte vill ha bältet på sig slipper han då? Det kan ju vara minst lika hysterisk gråt över att vara tvungen att sitta fast i bilen.
Och som sagt, här brukar gråten sträcka sig till tänderna är borstade, efter det brukar det vara rätt lugnt och väl i säng så brukar det snarare bli ett lugn.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 511
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar