När försvinner smådjävlarna???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 114
S

soma

Fästingarna alltså!

Nu är det mitten av oktober. Egentligen är det dags för ny omgång Frontline på Wilton. Men jag vill helst slippa. Frågan är ju bara hur länge fästningarna tänker vara vakna (eller var de nu tar vägen på vintern).

Jag plockade en häromdagen så de är absolut aktiva än... men blir det frost ett par nätter så försvinner de kanske? Någon som vet?

Hur skulle ni göra? Fronta eller inte? :confused:

Sv: När försvinner smådjävlarna???

Jag tog av min hennes halsband för över 1månad sen, och har efter dess tagit 1fästing på henne. Senaste tiden har jag inte sett några övht. Nu bor jag visserligen lite längre norrut än dig, och undviker de ställen jag vet brukar vara mkt fästingar på....

Vi plockar fortfarande på katterna, hunden har klarat sig bra nu i några veckor.

MEN för någon vecka sen plockade jag någonting på mig själv, var rundare än en fästing och mörkare. Hade inga ben heller men satt fast. Idag satt det en likadan på hunden. Någon som vet vad det är?

Förra året plockade min jobbarkompis en fästing på sin hund på nyårsafton... Så säker kan man nog aldrig vara längre :cool:
Men ännu har det inte varit speciellt kallt här i Sthlm iaf...

Jag har också hittat en och annan,men betydligt mindre än i sommras.

Jag tycker inte du behöver "fronta" mer i år......

Pga av allergi på min hund så har jag inte använt något av dessa fästingmedel i år på min hund och trots säkert 200 fästingar så har inget inträffat med henne....

Sen beror det säkert på vart man bor,hur smittade de små krypen är men jaf tror att eftersom de minskar nu hela tiden,så är största faran över

Jag trådkapar lite:

Om hunden haft en fästing som fått "äta klart" och ramlat av i lägenheten, kan den leva kvar där då?
För Midas hade fästingar efter min helg i Örebro (mitten av aug) och härom veckan hittade jag en fästing på honom (vi har haft frostnätter här...)

Och om hunden blir smittad av en fästing, hur länge kan symptomen dröja?

Måste tillägga att jag sedan helgen i Örebro, aldrig aldrig mer ska klaga över myggen i Norrland.
Dom hade lika mycket "sviarn" där som vi har här (de är ju dom som är jobbiga) och en mängd fästingar, som är de vidrigaste som finns :crazy:

Jag är inte helt säker,men jag tror de dör efter ett tag....

Vad jag förstått så lever de mycket av fukt och det har vi ju sällan inne,så jag tror de torkar om de ramlar av inne

Jag är inte helt säker,men jag tror de dör efter ett tag....

Vad jag förstått så lever de mycket av fukt och det har vi ju sällan inne,så jag tror de torkar om de ramlar av inne

Bra!!
Tänkte att jag skulle få leva med fästingar i ryamattan hela vintern :o
Då måste Midas fått nån envis fästing som hållit sej kvar här i höstkylan.

Det var bara ett par dagar sedan jag hittade blod på golvet....

Frågade sambon om han eller hunden blödde någonstans och visade blodfläckarna på golvet

Det visade sig att jag hade skalet kvar under min toffel av en fästing.Jag hade trampat på en sådan stor äcklig sak som lossnat från hunden....

Här försvinner aldrig fästingarna typ!
Tog första fäsingen i Januari detta året! :mad:

Men blir de riktigt kallt snart med minus grader så lär de väl dö för ett tag i alla falL!

Men det är ju helt sjukt! Innebär det att man ska behandla året om för att vara helt säker? Verkar inte speciellt hälsosamt... Och varför finns inget fästingvaccin för hundar som det finns för människor? Skulle mycket hellre spruta en gång om året än att hålla på som man gör nu... Någon forskare här på buke som kan göra en insats??? :D

Vi plockar fortfarande på katterna, hunden har klarat sig bra nu i några veckor.

MEN för någon vecka sen plockade jag någonting på mig själv, var rundare än en fästing och mörkare. Hade inga ben heller men satt fast. Idag satt det en likadan på hunden. Någon som vet vad det är?

Ingen älgfluga/älgloppa? Fast dom har iofs ben. Men är bruna, platta och hur äckliga som helst. :crazy:

Nej dom här ser ut som en pärla typ, lite blanksvarta. Nån muterad fästingjäkel :idea: vem vet vad klimatförändringarna för med sig!?!
Det låter ändå som en fästing. De kan vara riktigt små, svarta och högblanka, och när de är så små är de runda och lite platta (som flygande tefat)

Det finns vaccin for fastingar (borrelia) har i USA, sa det ar nog bara en tidsfraga innan det dyker upp i Sverige. Det ar dock oklart hur effektivt vaccinet ar.

Har far jag satta Frontline aret runt, tyvarr. Man undrar ju vad det ger for biverkningar lange fram?...

Plockat 3fästingar idag. Det är något kryper på hunden dagligen!

Visst kan fästingarna leva ett tag till - men när minusgrader och frosten börjar smyga sig på och det 'torkar'/'stelnar' upp utomhus i naturen brukar besvären ge med sig.

Jag har inte fästingbehandlat iår, tänkte vänta tills nästa år ville inte chansa på en valp!

Är du ute många timmar i skogen, alla dar i veckan hade jag nog behandlat om du har problem med fästingarna.
Men själv inväntar jag kylan:D

Fästingarna alltså!

Nu är det mitten av oktober. Egentligen är det dags för ny omgång Frontline på Wilton. Men jag vill helst slippa. Frågan är ju bara hur länge fästningarna tänker vara vakna (eller var de nu tar vägen på vintern).

Jag plockade en häromdagen så de är absolut aktiva än... men blir det frost ett par nätter så försvinner de kanske? Någon som vet?

Hur skulle ni göra? Fronta eller inte? :confused:

Dom sa på tv att när det är så här milt ute. Så skall man va försiktig hela november ut.

Problem har jag väl inte direkt... Men med tanke på vad Rotterö skrev ovan så kanske man får slå till på en omgång till. Jag bor ju i ett område där fästingarna till stor del är smittade så man vill inte ta några chanser.

Så du vaccinerar inte? Utan kör Frontline var 5:e vecka året om... Snart får väl vi också göra det så milda vintrarna är!

Dom är hopplösa dessa små kryp.
Jag har mest problem med min röda långhåriga katt hane.
Han har så mycke fästingar jämt.
Kan det vara den röda färgen som dom gillar.
För hon katten bonkatt grå randig. Någon enstaka fästing bara

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 533
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 741
Senast: Saeta
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 989
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 461
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka