När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett billigare släp?
Jag har ett Trane/Thule/Trailergruppen 130T årsmodell 2001. Enaxlat 1 300 kg. Det har jag haft sedan maj 2016. Till släpet hör också en "personlig mekaniker" (aka. pappa). I grunden är det i trevligt skick, men det har börjat kräva mer och mer service på senare tid. Bara för att göra det tydligt:
*Hela tiden*: Käkar smålampor till frukost typ. Pris: 28 kr/st * 11 st totalt = 308 kr.
Juni 2017: 2a på besiktning - P-broms tog öht inte. Pris: 500 kr.
Oktober 2017: Hela kulkopplingsanordningen kärvade fast och bröts sönder. Pris: Ny del för ca. 500 kr - alt. köpa helt ny "framdel" för ca. 2 000 kr.
Vintern 2017: Vinterdäcken är stämplade "2002/02"...
Pris: ca. 1 500 kr/1 par.
Framöver: Gummimattan i släpet är dålig. Pappa fick offert på 4 500 kr.
Summa: 7 308 alt. 9 308 kr (vid helt ny framdel).
Och då har jag ändå bara räknat på det ekonomiska, och inte all tid han lagt ner på det.
Pappa börjar få nog nu. Släpet kostade oss 15 000 kr, och är dessutom inte helt 100% optimalt för H.H då det bara är 1 300 kgs och ganska trångt. Att köra kortare sträckor vid enstaka tillfällen - absolut, men som nu under hösten har vi ju tävlat en hel del och det är inte jättetrevligt för H.H helt ärligt.
Mitt "realistiska drömsläp" är ett Thule S140TB - dvs. 1 400 kgs boggie. Typ "nästa generation" av mitt nuvarande. Sådana har jag sett på *div salusidor* för +/- 20 000 kr om de har varit av typ 2002-2007 års modell.
Frågan är ju då, är det värt att lägga uppåt 10 000 kr på det nuvarande, som dessutom inte är helt optimalt utifrån behovet, eller är det bättre att försöka sälja det och köpa ett annat? Hur hade ni gjort?
Och om sälja: Hur mycket är realistiskt att tro att man får för det? Kulkoppling ska givetvis köpas hursom, men isf inte mer. Kan man trots det få runt 6-8 000 kr? Väggar, tak, golv osv. är som sagt helt okej.