När är det nog? *Småfel på släp*

När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett billigare släp?

Jag har ett Trane/Thule/Trailergruppen 130T årsmodell 2001. Enaxlat 1 300 kg. Det har jag haft sedan maj 2016. Till släpet hör också en "personlig mekaniker" (aka. pappa). I grunden är det i trevligt skick, men det har börjat kräva mer och mer service på senare tid. Bara för att göra det tydligt:
*Hela tiden*: Käkar smålampor till frukost typ. Pris: 28 kr/st * 11 st totalt = 308 kr.
Juni 2017: 2a på besiktning - P-broms tog öht inte. Pris: 500 kr.
Oktober 2017: Hela kulkopplingsanordningen kärvade fast och bröts sönder. Pris: Ny del för ca. 500 kr - alt. köpa helt ny "framdel" för ca. 2 000 kr.
Vintern 2017: Vinterdäcken är stämplade "2002/02"...:crazy: Pris: ca. 1 500 kr/1 par.
Framöver: Gummimattan i släpet är dålig. Pappa fick offert på 4 500 kr.
Summa: 7 308 alt. 9 308 kr (vid helt ny framdel).
Och då har jag ändå bara räknat på det ekonomiska, och inte all tid han lagt ner på det.

Pappa börjar få nog nu. Släpet kostade oss 15 000 kr, och är dessutom inte helt 100% optimalt för H.H då det bara är 1 300 kgs och ganska trångt. Att köra kortare sträckor vid enstaka tillfällen - absolut, men som nu under hösten har vi ju tävlat en hel del och det är inte jättetrevligt för H.H helt ärligt.
Mitt "realistiska drömsläp" är ett Thule S140TB - dvs. 1 400 kgs boggie. Typ "nästa generation" av mitt nuvarande. Sådana har jag sett på *div salusidor* för +/- 20 000 kr om de har varit av typ 2002-2007 års modell.

Frågan är ju då, är det värt att lägga uppåt 10 000 kr på det nuvarande, som dessutom inte är helt optimalt utifrån behovet, eller är det bättre att försöka sälja det och köpa ett annat? Hur hade ni gjort?
Och om sälja: Hur mycket är realistiskt att tro att man får för det? Kulkoppling ska givetvis köpas hursom, men isf inte mer. Kan man trots det få runt 6-8 000 kr? Väggar, tak, golv osv. är som sagt helt okej.
Ni har inte funderat på att långtidshyra släp istället? Då får du ett nytt släp för hyfsat billig kostnad plus att du kan hyra ut släpet i andra hand och tjäna lite pengar på det.
 
Intressant tankar! :up:
Alltså, att man får lägga ut en del (läs: runt 1 000, kanske upp emot 1 500 kr/år) på service är vi helt införstådda med. Och hade det bara varit vinterdäcken - så fine.
Men det pappa menar är ju också att släpet inte blir yngre och kommer kräva mindre service i framtiden...
Jag menar, ska man börjar rodda i elen också, bortsett från det jag skrev i TS, är vi säkert uppe i 10k i underhåll till nästa år. Det kanske inte är helt rimligt att lägga 10k underhåll på 2 år, när släpet kostade 15k att köpa. Eller?

Angående nyare släp så tittar vi primärt på sådana av årsm. 1997-2007, alltså 10-20 år gamla. 1400 kg och boggie. Alltså ändå relativt "enkla" modeller. Teoretiskt sett skulle vi kunna lägga upp till ca. 40-45k som absolut max, men pappa (som kanske är en aning "snål"...:angel:) menar också att 10-20 år gamla släp inte bör vara så dyra. Alltså, att man bör/ska kunna hitta ett vettigt släp enligt ovanstående premisser för säg 20-30k primärt. Eller?

Men vi får se vad som händer. Till att börja med ska kulkopplingen bytas i vilket fall...

För det första: Ni lägger inte 10 tusen på underhåll. Däck, lampor och sånt är inte underhåll på släpet utan förbrukningsvaror som alla fordon kräver. Att däck och gummimatta är dåligt har ni väl vetat sedan ni köpte släpet, så den kostnaden borde ni ha räknat med i köpet.

Sen det fetade: För det första tycker jag din pappa tänker fel. Kostar släp "för mycket" så blir de inte sålda.
För det andra, jag VET att det här inte hör hit och jag har försökt hålla fingrarna i styr men det GÅR inte. Har du 45 tusen att lägga på en transport är det väl bara att köpa en för 45? Skitsamma om din pappa tycker det är för dyrt. Och är det pappas pengar du avser med att "ni" har 45 papp tycker jag att det är fruktansvärt ohyfsat att du som vuxen har mage att kalla honom snål.
 
Du måste byta tänk! Ditt 45' släp kan ett halvår efter köp behöva en ny axel. A minst 10'. Du vet inte, det är en risk du får ta. Man vet inte hur beg släp är skötta, hur många mil de gått osv.

Mitt VV enkelaxlade från 2003 med ruttna väggar men i övrigt fint. Materialkostnad för originalväggar är minst 7'. Plus jobb. Jag sålde det för 7' och kunde fått mer. Det var sålt på några dagar. Som motvikt till vad är äldre släp värda mm.

Som jag ser det kan ni inte garanteras få det billigare med ett annat beg nåt år nyare. Det kan vara kört och slitet mer.
Vill du ha låga kostnader för rep så köp ett Fabriksnytt. Service och däck är kostnader på ALLA släp.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Eller så gör man ett mer rejält ryck och rustar upp. Kan ibland med vara affär att köpa ett mera slitet som man vet behöver repareras och så gör man det. Byter rätt frist rätt över med nytt där det är på gång även om det inte är nödvändigt. Mycket jobb är det men sen vet man vad man har. Visserligen kan något hända ändå men har gjort vad man kan för att undvika.
Lising är ytterligheten på ett annat håll.
 
Äter släpet lampor är min erfarenhet att det inte är släpet som käkar dem utan det är dragbilen som är tjuven! Hade detta fel på en av mina bilar och det var laddningsregulatorn det var fel på, vilket visade sig när det började bli dv elfel och lukt bränt under instrumentpanelen.
Så läge att kolla upp!

Det visste jag inte! Ska genast vidarebefodras till pappa :up:
Men det som är lite konstigt är att samma sak hänt när vi kört med båda bilarna, dvs. både Skrot-Skodan (Octavia Combi -14, dieselbil) och Volvon (850 -96, bensinare). Om det är bilen som gör felet, borde det väl vara skillnad mellan bilarna. Eller?
 
Spånar friskt,
Släpet jordar genom handsken/kulan, att släpet äter lampor kanske kan ha med kulhandsken att göra?
Vet inte om det kan bli så men det kan ju vara andra el-fel också.
 
Måste man inte vara behörig elektriker för att göra det?
Det är 12 volt så det är ingen risk att få stötar. Att lamporna går sönder är typisk att bilen ger för hög spänning (eller fel lampor) medans dåliga kablar och kontakter i släpet ger svagt eller inget ljus och att säkringar i bilen kan gå. Det kan vara ena bilen som har för hög spänning så att lamporna slits fortare så att de även går sönder när ni kör med den andra, båda bilarna behöver alltså inte ge för hög spänning. Borde vara enkelt att mäta med en vanlig multimeter.
 
Det är 12 volt så det är ingen risk att få stötar. Att lamporna går sönder är typisk att bilen ger för hög spänning (eller fel lampor) medans dåliga kablar och kontakter i släpet ger svagt eller inget ljus och att säkringar i bilen kan gå. Det kan vara ena bilen som har för hög spänning så att lamporna slits fortare så att de även går sönder när ni kör med den andra, båda bilarna behöver alltså inte ge för hög spänning. Borde vara enkelt att mäta med en vanlig multimeter.
Funderade lite till och för hög spänning borde göra att även bilens lampor brinner ut, kanske glappkontakt i släpet så lamporna tänds släcks hela tiden också kan äta lampor. Annars tror jag mera på dålig kvalitet på lamporna.
 
Det är 12 volt så det är ingen risk att få stötar. Att lamporna går sönder är typisk att bilen ger för hög spänning (eller fel lampor) medans dåliga kablar och kontakter i släpet ger svagt eller inget ljus och att säkringar i bilen kan gå. Det kan vara ena bilen som har för hög spänning så att lamporna slits fortare så att de även går sönder när ni kör med den andra, båda bilarna behöver alltså inte ge för hög spänning. Borde vara enkelt att mäta med en vanlig multimeter.
Ibland kan man se att lamporna lyser starkare et tag innan de går sönder. Då är de redan påväg. Om det händer när ena bilen är före kan de sen lika gärna gå sönder när den andra bilen drar.
(Sen har jag förutfattade meningar - men jag skulle börja med att syna den där volvon riktigt noga i sömmarna.)
 
Ibland kan man se att lamporna lyser starkare et tag innan de går sönder. Då är de redan påväg. Om det händer när ena bilen är före kan de sen lika gärna gå sönder när den andra bilen drar.
(Sen har jag förutfattade meningar - men jag skulle börja med att syna den där volvon riktigt noga i sömmarna.)

Nej, det fenomenet har vi aldrig stött på.
Och är det någon bil som ska synas i sömmarna så är det isf Skrot-Skodan :p
Adaptrarna har nämligen aldrig funkat till den (därför vi bara kört släpet 3 ggr med det) och därigenom inte heller lamporna/de har slocknat efter.
 
Ja, alltså han går ju rent fysiskt in i transporten, men det är ju lite trångt på alla ledder....
Dock är han redan extremt lättlastad, så det är inget problem :p

Men nyare Thule för 35-40?! :eek: Vilka modeller och årsmodeller då?

Vi köpte ett Thule Prestige årsmodell 2010 och i riktigt bra skick för 45000 i våras. Och sålde våran Star Trailer -08 för 38 000. Har sett flera Thule från runt 2010 för runt 40-45 000
 
Spånar friskt,
Släpet jordar genom handsken/kulan, att släpet äter lampor kanske kan ha med kulhandsken att göra?
Vet inte om det kan bli så men det kan ju vara andra el-fel också.
Släpet ska inte jorda genom handsken, men jordtagen - eller snarare minus kan vara rostiga och ha dålig kontakt. Gäller både på bil och släp.
Sen är det inte sällan elmontaget till släpvagnskontakterna i bilarna är riktigt skrämmande dåligt gjort! Bara rappliga klämgrejjer som sitter på kablarna och gladeligen ihoplagt höger och vänster sida så där blir dubbel säkring etc.
 
Ni har inte funderat på att långtidshyra släp istället? Då får du ett nytt släp för hyfsat billig kostnad plus att du kan hyra ut släpet i andra hand och tjäna lite pengar på det.
Alternativt, man frågar sig själv om man *verkligen* åker så ofta att det är lönt att ha ett släp öht eller om man lika gärna kan hyra el låna ett när man ska någonstans.
 
Släpet ska inte jorda genom handsken, men jordtagen - eller snarare minus kan vara rostiga och ha dålig kontakt. Gäller både på bil och släp.
Sen är det inte sällan elmontaget till släpvagnskontakterna i bilarna är riktigt skrämmande dåligt gjort! Bara rappliga klämgrejjer som sitter på kablarna och gladeligen ihoplagt höger och vänster sida så där blir dubbel säkring etc.

Ändå är många äldre vagnar jordade i handsken...
 

Liknande trådar

Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 199
Senast: Magnum
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 384
Senast: Buck
·
Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
2 087
Senast: ElAmir
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 468
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp