När börjar de skita ut.... (sammanslagen masktrådar)

G

Grapewine

Har en valack som är lite lös i magen, funderar på om han kan ha mask... Har inte avmaskat ännu, tänkte köpa en "kollamasken" ask imorgon och skicka i ett prov. Nån som vet om mask kan orsaka lite löshet i magen?? I våras hade han 500 epg...

Sv: Mask??

Svårt att svara på. Ibland kan det vara fodret. Att man går från bete till hö och kraftfoder/tvärtom eller att det hänt mkt 'stressigt'

Jag tänker inte på mask det första jag gör om hästen är lös i magen. Däremot foderändringar, det är kallar på nätterna och gräset ändrar sig osv.

Hur har du avmaskat under sommaren? Med vilket medel och intervall?

Nu blev jag nyfiken! Vart köper man en sån där "kollamasken" ask? Pris? Vad kostar det o skicka iväg mm?

Tack så kkt! det ska jag nog köpa mig en omgång o testa. Då antar jag att de säger vilket preparat man bör välja att avmaska med oxå?
Finns det nån särskild årstid det är bättre att göra ett sånt prov?

Tack så kkt! det ska jag nog köpa mig en omgång o testa. Då antar jag att de säger vilket preparat man bör välja att avmaska med oxå?
Finns det nån särskild årstid det är bättre att göra ett sånt prov?

Nej, du får bara svar på hur mycket EPG (ägg per gram träck) som finns. Vilket medel och intervall man ev. behöver avmaska med sen beror på så mycket mer än bara mängden mask.

Man kan ringa en veterinär som är duktig på parasiter (Vidilab har en, kostar 9,90 kr/min tror jag), eller så frågar du här!

Intervallet för det medel du avmaskade med sist måste ha gått ut innan du tar provet. Bästa tiden tycker jag är på våren, innan avmaskningssäsongen börjar. Hösten också om man är i början på sitt "nya" parasitprogram där träckprov ingår och man inte avmaskat eller bara avmaskat lite under betessäsongen.

Han började äta hösilage för en månad sen närhan bytte till nytt stall. Normalt sett har jag en lång invänjningsperiod men tyvärr blev det inte så den här gången. Han stod på sommarbete när de andra ägarna bestämde sig för att ta hem sina hästar tidigare. Han var då också tvungen att flytta då han annars skulle bli kvar själv. Så stressigt har det ju varit, nytt stall, nytt hösilage (har aldrig tidigare ätit hösilage) men borde inte en månad räcka för att stabilisera magen? Har hört att de kan få magsår om de går med lös mage för länge...

Han avmaskades med Banminth innan betessläppet.

Kan mkt väl vara hösilaget han reagerar på. min kompis har en fjording, som helt enkelt inte kan äta hösilage. Så fort han får i sig minsta lilla så blir det diarre av det. På hö mår han utmärkt o är inte lös i magen alls.. Kan ju vara nåt at tänka på.. Testat mag o tarmbalans som finns att köpa?

Tack för svaren Madick!!

Han får foderjäst som ska vara bra för magen. Det "lustiga" är ju att alla högar inte är lösa. Vissa högar är fasta och fina medans andra är ltie lösare. Ser också att det runnit lite längs benen på honom... Det finns tyvärr inte plats för höförvaring i stallet och att byta stall känns lite drastiskt när man inte vet säkert att det är hösilaget. Han har ju tyvärr fått byta stall så det kan ju kanske vara det också... Synd att hästarna inte kan tala... :crazy:

500 EPG och en avmaskning gjord med Banminth? 4v senare hade du alltså lika mycket ägg som släpptes ut på markerna.

...glömde skriva fortsättningen, blev avbruten.

Varför valde du Banminth? Varför bara en avmaskning?

Jag är vansinnigt dålig på allt vad avmaskning heter, brukar göra som jag blir tillsagd. Har för mig att de på apoteket sa vilket prepparat jag skulle använda. Men jag blir lite osäker, kan inte svära på att det var Banminth, men jag är nästan helt säker på att det var det. Ikväll går iallafall dagens träckprov iväg för analys...

De kan mycket väl ha föreslagit Banminth (till en annan gång; Fyrantel är samma sak men billigare :angel: ). Men vad man måste göra är att hålla intervallet på medlet. Borde stå på bipacksedeln?

Ett tips; fråga här eller en parasitkunnig veterinär inför nästa säsong (och nu när du får provsvaret).

Det kan du ge dig på! Känns inte bra att vara så lost på saker som hör till allmännbildningen... :crazy: Usch, pinsamt pinsamt! :o

Det kan du ge dig på! Känns inte bra att vara så lost på saker som hör till allmännbildningen... :crazy: Usch, pinsamt pinsamt! :o

Bra! Det finns många här Buke som kan väldigt mycket om maskar. Fråga på!

Vad jag förstått så finns det en och annan här inne som är riktigt kunnig på området avmaskning. Jag tillhör den gruppen som tyvärr är väldigt okunnig vad gäller den biten :crazy: Avmaskning av mina hästar har jag gjort samtidigt som en bekant har avmaskat sina, och helt enkelt förlitat mig på hennes "kunskap" eftersom hon har haft tävlingsponnyer i flera år. Tyvärr tror jag, efter allt jag läst här, att hon kanske inte kan så mkt mer än jag.. :confused:

Jag avmaskade mina hästar innan betessläpp, minns inte med vad, och undrar nu hur jag ska fortsätta för att få nån ordning på detta med avmaskningen. Ska jag ta träckprov nu eller vänta till våren? Ska jag avmaska nu eftersom hästarna haft styngflugeägg på sig och med vilket medel isf? Vill gärna lära mig mer om detta, är jättetacksam för tips och råd!

Vilket avmaskningsmedel?

Jag är helt borta när det gäller avmaskning:o

Vad är det för medel och vad skall man avmaska emot
*Innan betessläpp
*När hösten kommer, Och hästarna börjar gå in mera (För visst skall dom avmaskas då med?:crazy: )
Är det nån mer gång hästarna behöver avmaskas?
Min förre stallägare skötte alltid det då ja va den enda inackoderingen och hon köpte in åt min häst oså med.

Jag vet att man även kan göra ett träck prov, När skall man göra det? Hur går man till väga?

/Förvirrad Linduzz

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 846
Senast: emma-vsm
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 116
Senast: Barbabelle
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 604
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur