När började ni köpa bebissaker?

Sv: När började ni köpa bebissaker?

Jag är i vecka 36 nu, och vi köpte allting i förra veckan och då menar jag ALLT!
Barnvagnen hade förresten sambon köpt en månad tidigare. Jag har mått väldigt dåligt under graviditeten (psykiskt) och inte haft lust till det helt enkelt. Hade ingen lust nu direkt heller men det var mer ett måste, för bebis kan ju titta ut tidigare. Då är det inte så kul att stå där utan några saker alls. För vi hade verkligen ingenting alls, och ingen möjlighet att få från släkt o vänner heller.

Men jag rekommenderar inte detta sättet... väldigt dyrt och jobbigt! Bättre att sprida ut inköpen, snällare mot plånboken och lättare att ta hand om alla inköpen. Vi har haft ett berg av bebissaker att sortera in i skåp och kläder som ska tvättas osv :grin:

Lycka till med graviditeten och bebisen :laugh:

För att vara exakt så köpte vi följande:

säng
madrass
spjälskydd
skötbädd
täcke*2
kudde*2
sängkläder*4
lakan*4
extra örngott*4
plastad frotté*4
badbalja
filt*2
nappar
nappflaskor
flaskborste
tvättlappar
blöjor
bodys*5
koftor*5
byxor*5
strumpor*5
pyjamas*5
mössa*2
fleeceoverall
hjulskydd till vagnen
regnskydd till vagnen
febertermometer
babyskydd

Säkert massa saker som vi inser först efteråt att vi inte behöver. Men vi har verkligen ingen aning vad man behöver till en liten och efter att ha läst trådar här och på inrådan från bm lyckades vi göra en lista som vi tyckte verkade bra.

För mig var det ett berg när vi började packa upp allt och skulle hitta plats åt alla saker. Med en bostadsyta på 45 kvm har det vart lite pusslande. Men det gick ;)

Jisses, vad med prylar! Förstår att det var en del både att handla och att packa undan!

Vår kompletta inköpslista ser ut så här:

Barnvagn + myggnät + regnskydd
Babylift
Nappflaska
Våtservetter el liknande
Blöjor
Skötbädd
Filt
strumpor x 2
en tröja
en body
amningsBH
amningsinlägg

Så det blir ju inte riktigt lika mycket.

Aldeles för sent. Jag kunde knappt gå sista veckorna så inte blev det att handla då :(

Min sambo tillbringade sina två hemmaveckor med att ränna runt och köpa skötbord, badbalja m.m. Hur kasst planerat av oss som helst.

Efter det har jag sagt att jag nästa gång ska vara klar med allt i vecka 30. Tror du? Jag har passerat det och inte en pryl är fixad ännu *gäzp* Jag tror att det börjar bli dags så snart som möjligt så länge jag kan ränna i affärer. Några saker ska jag införskaffa. Gamla nappar vill jag inte att hon ska ärva av storebror... Engångsinlägg till BHn finns kvar sen sist. En ny pump vill jag ha och... Ja lite småprylar till säkert.

Får jag tipsa om att lägga till ett par pyjamasar? Det använder man mycket när de är små och ofta kommer det mjölk/bajs/kiss på dem så det kan gå åt typ tre om dagen. Om man inte får en kräkbebis. Men jag hade nog köpt fem pyjamasar i alla fall. Kanske 2 i stl 56 och 3 i stl 62 om du inte vill ha samma. Mindre kan man ju alltid köpa sen men det är jobbigt om de är för små.

TS jag började handla till första barnet i v 17... inte så värst mycket men jag var i Sverige och passade på. Sen handlade jag lite till innan jag fick honom och sen massor efteråt :D Jag älskar att shoppa barnkläder, hur kul som helst!

Vårt barn föds ju i sommar, så jag vet inte hur mycket kläder som behövs. Men vi tänkte inte skilja på dag- och nattkläder, så bebisen måste inte ha särskilda pyjamasar som bara används på natten. Vi får väl prova oss fram när bebisen väl är född vad som passar bäst, det märker man ju då och kan köpa mer av det som behövs.

Nä pyjamasar är praktiskt att använda hela tiden, dag som natt :) Men som du säger, affärerna har öppet även efter din förlossning.

Oj då! Ja det var lite skillnad... Som sagt vi har säkert köpt flera saker som inte behövs. Som de där pyjamasarna kanske var onödiga. Vi märker väl när bebisen är ute vad vi kunnat hoppa över och handla. Men tur att Gekås finns säger jag bara :angel:

Viv - vi har faktiskt handlat allt det du har på din lista också. Jag var på på en 45 min turné på Ullared (studiebesök m jobbet) och kastade i lite av varje.

Det vi inte har är just pyjamasar, det har vi nog ingen alls inser jag!

Mabuse - det jag kan tycka saknas på din lista är täcke, kudde och påslakan till sovplats när ni kommer hem. Det kan väl vara skönt att ha ordnat innan? Eller om ni kör med filten, bara lakan!

Det går ju att samsova också och då behövs bara en kudde med örngott.

Eftersom jag är så kräsen så började jag småhandla så fort det kändes ok och jag råkade springa på saker jag tyckte om och som kanske varit på erbjudande. Jag tycker inte alls om kläder och prylar med nallar och blommor och sånt på och då finns det inte så mycket att välja på. Är man inte lika kräsen så kan man säkert riva av allt en dag när man börjar närma sej. Förutsatt att man orkar, kan gå och har råd. Är i v.35 och inte alls klar. Till sonen köpte jag en vinteroverall i oktober tror jag, just för att den var snygg. Sen köpte jag nog inget fören runt jul och han är född i januari..

Tänk bara på att det kan vara bra att ha mer än en body till bebisen... Maja hade enbart body på sig första tiden + strumpor, men bara på BB gcik det åt 7 body (2 dagar, 1 natt) pga att hon kräktes massor!

Så man behöver iaf en 4-5 bodysar om man inte vill tvätta efter varje kräkning...

Jag har faktiskt två overaller till vintern som jag köpt just för att de varit på rea och jag gillat dem så mkt.

Ja, får man barn i september och har tänkt ha en åkpåse kanske det snart är läge att fynda:) Då är det bara att passa på!

Tänk bara på att det kan vara bra att ha mer än en body till bebisen... Maja hade enbart body på sig första tiden + strumpor, men bara på BB gcik det åt 7 body (2 dagar, 1 natt) pga att hon kräktes massor!

Så man behöver iaf en 4-5 bodysar om man inte vill tvätta efter varje kräkning...

Men behöver de ha kläder på sig så snart de föds? Tänkte att det måste ju vara bra för huden att få lite luft?

Nu har jag iofs bara varit på specialBB, men där hade bebisarna inga kläder på sig. Så jag hade inte tänkt ta med så mycket kläder till BB, mer än ett ombyte för hemresan. Sen kommer vi såklart köpa mer kläder när vi kommer hem, då vet vi ju hur stor den är och hur den ser ut, och kan köpa kläder som passar istället för att gissa.

Förutsatt att man orkar, kan gå och har råd.

Finns det en pappa med i bilden också så har han förhoppningsvis både ork och gångförmåga. :) Och det blir ju inte billigare att sprida ut inköpen - har man svårt att lägga ut en klumpsumma kan man ju lägga undan lite varje månad, tills det blir en klumpsumma att handla för. Kostnadsmässigt är det snarare bättre att göra så, eftersom det är bättre ränta på pengar på banken än på bebissaker.

Mabuse - det jag kan tycka saknas på din lista är täcke, kudde och påslakan till sovplats när ni kommer hem. Det kan väl vara skönt att ha ordnat innan? Eller om ni kör med filten, bara lakan!

Vi får låna en sovplats med sängkläder, så det behöver inte inhandlas. :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar