När började ni köpa bebissaker?

Sv: När började ni köpa bebissaker?

Ok *sorry*
Jag blir bara så arg att folk går på så om mössan när jag faktiskt från början skrev att man fick den på bb ;)

Det här blev lite lustigt precis efter du uppmuntrat andra att lära sig läsa. Jag skrev ingenting om att köpa mössa eller inte. Däremot skrev jag att vi inte fick någon mössa till något av barnen, varken på förlossningen eller på bb. Vi använde heller ingen egenköpt mössa förrän vi skulle åka hem, då pga det var oktober/januari.

Hud mot hud is teh shit! ;)

KL

Det är lite fascinerande att se hur många som är så mycket mer intresserade av att nyfödda barn ska ha mössa på sig, jämfört med diskussionen om den normering och faktiskt taskighet som framförallt mabuse utsatts för i tråden. :D

På vilket sätt då? Tycker nog att personen är rätt vass i sina inlägg tillbaka själv :crazy:

Man behöver inte svara irriterat och nedlåtande åt folk som endast försökte ge råd

Det kan inte vara så att rätt många av oss har en poäng då? Som att det t ex är skönt att ha saker hemma för den första tiden? Eller att det är toppen att ha mat i frysen trots att ens sambo kan laga mat? Många som tycker att det är bra att handla innan har redan fått barn och vet vad de skulle gjort annorlunda.

vi fick nästan allt men jag började inte plocka fram grejer fören en dag innan ungefär:angel:

På vilket sätt då? Tycker nog att personen är rätt vass i sina inlägg tillbaka själv :crazy:

Man behöver inte svara irriterat och nedlåtande åt folk som endast försökte ge råd

Man behöver inte heller ge råd oombedd till någon som uppenbarligen har tänkt igenom det praktiska. Det är ju ingen som skriver "vadå barnkläder, vad är det?" i tråden.

Och jag tror då att det som du beskriver som "vass" helt enkelt är att inte gå in i det sätt att förenas kring barnkläder, förlossningar och bebisbestyr, som flertalet kvinnor i tråden annars gör. Vilket i mina ögon handlar betydligt mer om att framställa sig som en viss sorts (riktig) kvinna och mor, med ett starkt inslag av identitetsskapande i den/de rollerna och ett ömsesidigt bekräftande av detta. Något som jag inte ser några som helst skäl att spela med i eller uppmuntra, särskilt inte när det så tydligt är kopplat till kön. Bebisgrejer är kvinnogöra, står det ju närmast med stora bokstäver över en hel del av inläggen. Det handlar inte rimligtvis om att just de här personernas bebisar skulle vara mer välkomna, mer älskade eller bättre omhändertagna.

Att skriva att man blir beklämd av någons inlägg och att någon verkar vara kärlekslös och snål mot sitt barn, är i mina ögon betydligt grövre än att intresserat undra varför det känns viktigt att handla en massa saker i förväg till en person man inte vet så mycket om. (Min son var tex för stor för stl 56 när han föddes, vilket jag aldrig hade gissat. Där hade man ju lätt kunnat köpa på sig en massa bebiskläder som varit oanvändbara från början.)

Man behöver inte heller ge råd oombedd till någon som uppenbarligen har tänkt igenom det praktiska. Det är ju ingen som skriver "vadå barnkläder, vad är det?" i tråden.

Vad jag vet så är detta ett diskussionsforum.. Och TS inlägg handlar just om att köpa och vad. Mabuse ställde även en held del frågor och dessa är det väl fritt att svara på antar jag..

Och jag tror då att det som du beskriver som "vass" helt enkelt är att inte gå in i det sätt att förenas kring barnkläder, förlossningar och bebisbestyr, som flertalet kvinnor i tråden annars gör. Vilket i mina ögon handlar betydligt mer om att framställa sig som en viss sorts (riktig) kvinna och mor, med ett starkt inslag av identitetsskapande i den/de rollerna och ett ömsesidigt bekräftande av detta. Något som jag inte ser några som helst skäl att spela med i eller uppmuntra, särskilt inte när det så tydligt är kopplat till kön. Bebisgrejer är kvinnogöra, står det ju närmast med stora bokstäver över en hel del av inläggen. Det handlar inte rimligtvis om att just de här personernas bebisar skulle vara mer välkomna, mer älskade eller bättre omhändertagna.

Nej det tycker jag inte på långa vägar, vass var mer i tonläget att förklara att andra har fel etc.

Det andra vet jag inte var du fått ifrån för jag kan inte läsa att någon skriver att kvinnan skall handla:confused:

Och varför är det så hemskt om kvinnan är den som vill handla till sitt barn?? Förstår mig inte på denna hysteri som du ovan skriver om att det skulle vara fult att vilja vara kvinna med betoning kvinna!!!

Att skriva att man blir beklämd av någons inlägg och att någon verkar vara kärlekslös och snål mot sitt barn, är i mina ögon betydligt grövre än att intresserat undra varför det känns viktigt att handla en massa saker i förväg till en person man inte vet så mycket om. (Min son var tex för stor för stl 56 när han föddes, vilket jag aldrig hade gissat. Där hade man ju lätt kunnat köpa på sig en massa bebiskläder som varit oanvändbara från början.)

kan inte hitta detta någonstans i denna tråden att någon skulle beskylla någon annan för att verka kärlekslös och snål. Iof så är det väl någon form av snålhet när man inte vill handla på sig saker, eller

*kl*

Jag tycker att Alvedon är toppen att ha hemma, man kan vara rätt öm i början. Och termometer till babyn, samt salva för röd rumpa. Ett paket blöjor är skönt också. Har man bara det kommer man ganska långt. En mjuk amningsbh är väldigt skönt att ha, eftersom brösten ofta är ömma och fyra storlekar större. Jag hade det trots att jag inte ammade.
Annars går det självklart att skaffa allt eftersom man behöver.

Jag önskar att jag hade haft med ett par sköna mjuka byxor till bb, och en löst sittande tröja.
Jag kom in iförd klänning, vilket var okej då (nära 30 grader varmt) men kändes väldigt obekvämt att hasa runt i efteråt.

Inlägg #90 :idea:

Bland annat. Men det är synd att du inte kan se det.

Jag letade upp inlägget och läst det flera ggr, måste vara en tolkning från dig då.

Det ända hon skrev var ju att man kanske ska ha mer än 1 tröja, 1 byxa och 1 body, samt att det är bra att göra skillnad på natt/dag kläder. Vilket inte alls är något konstigt. Det räcker med en blöt fis så är det bajs på byxorna och så en liten rap så är hela bodyn blöt. Hud mot hud självklart, men bebisar är kalla och jag tror du vill äta, bajsa, duscha och krama om din partner utan att vara hud mot hud med bebis.

Sen som vindvissla skrev är vi många som svarat som har barn redan och vet vad vi gjort fel eller vad vi önskar man gjort annorlunda. Som att t.ex. köpa hem blöjor, salva, amninginlägg och ha färdiga matlådor i frysen.

Och Petruska, du tycker alla är vassa/taskiga mot Mabuse. Tycker hon är rätt vass själv i sina svar. Och många frågor formuleras av henne på ett sätt man kan läsa som "Varför gör du så ditt pucko?"
Mabuse är så himla olik många här på forumet så det är inte konstigt att det blir konstiga diskusioner. Sen vet jag inte om hon är puckad eller bara är en sån person som vägrar ge med sig, för jag minns en annan tråd den blev sidor lång och jag och mabuse menade precis samma sak men jag skrev det på ett annat sätt, vilket tydligen alla i den tråden förstod utom mabuse. Jag vet inte om även hon drev med mig eller inte då, men jag var på hennes sida och tydlig med att skriva vad jag tyckte men nä. Jag gav upp sen, inga mera popcorn.

Vassa/taskiga för all del, men framförallt fascineras jag av den starka normering som många på förälder ägnar sig åt. Det blir väldigt, väldigt tydligt när någon dristar sig till att vara lite saklig och osentimental i barnfrågor.

Eftersom ingen vet vad och hur andra faktiskt gör, så blir det så tydligt vad och hur mycket som ligger i språket. För att bli bekräftad måste man uttrycka sig på vissa sätt snarare än andra. I min tolkning är det så uppenbart hur mycket föreställningar om kön spelar med i det där, att det är obegripligt för mig att inte alla ser det.

Vassa/taskiga för all del, men framförallt fascineras jag av den starka normering som många på förälder ägnar sig åt. Det blir väldigt, väldigt tydligt när någon dristar sig till att vara lite saklig och osentimental i barnfrågor.

Eftersom ingen vet vad och hur andra faktiskt gör, så blir det så tydligt vad och hur mycket som ligger i språket. För att bli bekräftad måste man uttrycka sig på vissa sätt snarare än andra. I min tolkning är det så uppenbart hur mycket föreställningar om kön spelar med i det där, att det är obegripligt för mig att inte alla ser det.

Men ärligt ingen har väl skrivit att det är kvinnan som skall handla till sitt barn???

Kan faktiskt inte hitta det någonstans, att handla innan har ju knappast med att göra om man går själv eller tillsammans

Att JAG gillar att köpa saker till mitt barn har knappast med kön att göra för det hade jag gjort även om jag varit man.

Och återigen varför är det så hemskt med könsroller?

Men ärligt ingen har väl skrivit att det är kvinnan som skall handla till sitt barn???

Jag tänkte samma sak, men du hann före mig. Vart i tråden står det att allt som handlas innan ska handlas av kvinnan?

Jag tycker det är rätt könsdiskriminerande att förutsätta att det endast är mamman som handlar innan barnet är fött och att pappan endast kan handla efter att barnet är fött.

Jag börjar fundera på vem som har stela könsroller egentligen?? Tänk sådana problem har vi aldrig slagits med hemma när det gäller vårt barn. Däremot handlade jag mer när jag var FL (och fick in barnbidraget på mitt konto). Det var enklare än att pappan åkte iväg på kvällen istället för att vara hemma med oss. (Vi gillar att umgås vi...)

Tycker alla har varit väldigt tydliga med att skriva "jag började handla efter ultraljudet" eller att "vi beställde vagnen i v. 30" det är ingen som skrivit att "mamman ska handla kläder efter ul".
Många/alla som svarat har dessutom fått ett eller fler barn och vet hur man fungerar efter förlossningen. Jag tror många blir lite upprörda på att man kan tolka mabuses svar i trådarna som att för henne är karriären viktigare än barnet och det är barnet som får anpassa sig efter henne och inte tvärt om. Hon ska börja jobba den xx/xx och tar bebis inte flaska då är det bebisens problem.

Lika lätt att läsa hennes inlägg så som att läsa mina inlägg som "Man ska handla barnvagn för minst 7000kr annars är man en dålig mamma"

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar