När började ni köpa bebissaker?

Sv: När började ni köpa bebissaker?

Vi köpte typ inget innan första barnet. Vi gick på det där om att bebisar knappt behöver något. Vi hade inte ens badbalja eller skötbord. Ingen nagelsax, ingen termometer, knappt några kläder alls. Inte ens salva till en röd rumpa.

Pappan fick fara runt som en skottspole de två första veckorna och handla och handla. Det var urtrist. Han ville hellre vara hemma. Vi ångrar det jättemycket.

Men jag fixade inte att riva eller bita naglarna. En termometer skulle ju varit skönt att ha direkt vi trodde han var sjuk första gången. Jag är glad att jag inte bor på en liten ort och han blev svidande röd i rumpan klockan 14 på en lördag när Apoteket stängt och öppnade första på måndag igen.

Jag stod varje dag i tvättstugan och det var inte heller så roligt så det var bara att handla på sig kläder och då bara rafsat ihop något snabbt och akut istället för att köpa sådan som var fint. Vi lånade kläder, men det började på 56 och 62 och vår son var under 50 cm så hans axlar kom ju upp genom halsen på alla lånade kläder. Osmart.

Ja det var mycket smågrejer som vi hela tiden fick åka iväg och handlar och fylla på med.

Den här gången ska vi ha allt färdigt. Till och med ett lager blöjor... Jag ska nog ställa mig och tvätta igenom alla bebiskläder och fylla lådorna med det nu så är det klart. Det ska bli skönt.

Håller med om att det är lite jobbigt när man kommer hem med en liten unge och mår kanske inte heller så jättebra och då fattas det en del. Blöjor hade vi köpt iallafall. Svärfar köpte en balja. Jag fixade knappt att gå utanför huset den första veckan.

Nån liten mössa av tjock gasväv(?) tryckte de på Viktor när han kom ut. Den fick han ha hela tiden i början. Kommer inte ihåg om vi hade med någon mössa alls.

Jag var i gott skick. Men lilleman ammade hela tiden så jag satt fast i soffan och kom ingenstans. Jag bestämde mig idag för att börja med matlådor också :) Vi tycker inte ens om att laga mat så det blir riktigt tråkigt att trolla fram lunch och middag varje dag till oss tre! Jag ska fixa för fem dagar eller nått sånt. Jag ska försöka fixa så att vi bara kan mysa :)

Håller med! Jag var inte i form att åka runt och shoppa och sambon behövdes hemma som pappa/kock/tröstare (både mig och dottern). Jätteskönt att ha allt hemma redan.

delvis kl

Man kan ju be besökare att ta med saker också om det behövs. Folk är ju ofta väldigt hjälpsamma och att ta en sväng in om H&M eller vad det nu blir är ju ingen större grej om man ändå ska komma och hälsa på.

Alla kanske inte har besökare hemma ibörjan?

Och sen kan jag tänka mig att man oftast kommer på att man behöver något NÄR det behövs så att säga (förutom kläder då vill säga).

KL

Vilken jäkla diskussion det blivit! Jösses...

Ville bara inflika en enda sak: jag har fött två barn i Stockholm (sös och södraBB) och ingen har haft mössa på sig förrän det har varit dags att åka hem! Och då har det ändå varit i oktober och januari.
Så jag är övertygad om att t ex Mabuse's bebis inte kommer frysa ihjäl för att hen inte får mössa på sig. :p

Sen brukar det finnas en shop på varje sjukhus och affärer på stan. Så när man fött barn kan man skicka sin partner att införskaffa sådant om man själv inte orkar knata ner till shoppen.

Vi hade sagt som så att min sambo kunde åka iväg till sin syster som jobbar på ett varuhus i närheten av vårt sjukhus och be henne om hjälp att välja ut något när vi fått barnet om det var något vi behövde. Min sambo råkar vara sådan att han gillar inte att köpa saker åt andra, är tramsigt rädd för att det ska bli fel. Nåja, det lär väl få ändra på sig nu när vi har ett barn. Jag förklarat att han får ju köpa sånt till vårt barn som han tycker skulle vara fint på sonen.

Alla kanske inte har besökare hemma ibörjan?

Här vare besöksförbud första veckan. Och om någon ändå envisades med att vilja besöka så fick de leta reda på kaffekokaren själva! Och det respekterades. Pappa hade med sig fikabröd och svärfar en balja. ;)

KL

Vilken jäkla diskussion det blivit! Jösses...

Ville bara inflika en enda sak: jag har fött två barn i Stockholm (sös och södraBB) och ingen har haft mössa på sig förrän det har varit dags att åka hem! Och då har det ändå varit i oktober och januari.
Så jag är övertygad om att t ex Mabuse's bebis inte kommer frysa ihjäl för att hen inte får mössa på sig. :p

Knappast någon som påstått det. JAG påstod att man fick mössa på BB vilket alla har fått som jag känner både här nere i Skåne och upp i Stockholm. Jag skrev om mössa från början men inte av den anledningen som du skriver ovan utan för att det är något man bör ha på huvudet på barnet den första tiden när man går ut med den. Detta fick jag tillsagt till mig och alla bebisar som åkte från Lund bb hade alla mössa på sig och min ärt född i mitten av augusti. Tror knappast att någon här inne motsätter sig mössa på en nyfödd, och då menar jag inte en tjock luva utan en bebismössa, eftersom de faktiskt blir betydligt snabbare kalla och kommer från ett betydligt varmare klimat..

Och mitt barn fick sin mössa på sig precis efter förlossningen och sedan uppe på avdelning så hade han såklart inte mössa på sig förens han åkte hem igen. Mössa har jag haft på honom ute alltid.

Jag tyckte jag var så otroligt tydlig, använde mig t o m av den löjliga rosa smiley för att visa att sista raden var ett skämt.

Knappast någon som påstått det. JAG påstod att man fick mössa på BB vilket alla har fått som jag känner både här nere i Skåne och upp i Stockholm. Jag skrev om mössa från början men inte av den anledningen som du skriver ovan utan för att det är något man bör ha på huvudet på barnet den första tiden när man går ut med den. Detta fick jag tillsagt till mig och alla bebisar som åkte från Lund bb hade alla mössa på sig och min ärt född i mitten av augusti. Tror knappast att någon här inne motsätter sig mössa på en nyfödd, och då menar jag inte en tjock luva utan en bebismössa, eftersom de faktiskt blir betydligt snabbare kalla och kommer från ett betydligt varmare klimat..

Och mitt barn fick sin mössa på sig precis efter förlossningen och sedan uppe på avdelning så hade han såklart inte mössa på sig förens han åkte hem igen. Mössa har jag haft på honom ute alltid.

Tja, riktigt så opartisk var du nog knappast i dina inlägg, även om du trodde det själv. Det stod rätt tydligt inte bara hur du själv gjort, utan också att du tycker att jag gör väldigt, väldigt fel som inte gör som du.

Hade faktiskt ingen aning om att det fanns en så otroligt stark norm att köpa kläder innan barnet föds innan jag började läsa den här tråden. Och att valet bryta den normen ses som så hemskt att många blir illa berörda och ledsna bara att av att läsa om någon som tänker skjuta upp handlandet.

Varför är normerna så starka, och normbrotten så hemska, just i den här frågan? Blev faktiskt lite förvånad att detta med mössinköp innan barnet föds är så viktigt, att man är beredd att döma ut ett helt föräldraskap på basis av det.

FAst jag var på BB förra veckan och där var en hel del som hade mössa på sig faktiskt. Inte vet jag om BB har men jag tror att det ligger med en i startboxen som delas ut på många av BB:s... Om det gäller mitt eget vet jag inte.

FAst jag var på BB förra veckan och där var en hel del som hade mössa på sig faktiskt. Inte vet jag om BB har men jag tror att det ligger med en i startboxen som delas ut på många av BB:s... Om det gäller mitt eget vet jag inte.

Ja jag fick både från Libero och den andra väskan man fick, vi fick även en pampers på förlossningen

Moa hade inte mössa på BB, hon fick på sig direkt efter födseln om sagt.
Men mössa att ha på sig när man åker hem behöver man. Därför står det på lappen inför man får här.

I nåt paket på bb fick vi en sån tunn skal-mössa.

Tja, riktigt så opartisk var du nog knappast i dina inlägg, även om du trodde det själv. Det stod rätt tydligt inte bara hur du själv gjort, utan också att du tycker att jag gör väldigt, väldigt fel som inte gör som du.

Jag har svarat dig tidigare och jo jag skiter fullständigt hur du gör, jag tycker bara det är väldigt konstigt att du blir så fruktansvärt sur över att folk bara ger dig råd...

Hade faktiskt ingen aning om att det fanns en så otroligt stark norm att köpa kläder innan barnet föds innan jag började läsa den här tråden. Och att valet bryta den normen ses som så hemskt att många blir illa berörda och ledsna bara att av att läsa om någon som tänker skjuta upp handlandet.

Som sagt jag bryr mig inte alls hur du gör men det kan vara rätt svårt att veta hur det faktiskt KAN bli efter en förlossning. Du svarar så bestämt att du vet så det är ju knappast någon mening med att skriva något till dig!!

Jag hade inte heller köpt speciellt mycket till mitt barn innan och det finns en massa saker som jag önskade att folk hade sagt till mig att jag skulle köpt, det är ju tråkigt att du tar allt personligt när man försöker ge råd..

Varför är normerna så starka, och normbrotten så hemska, just i den här frågan? Blev faktiskt lite förvånad att detta med mössinköp innan barnet föds är så viktigt, att man är beredd att döma ut ett helt föräldraskap på basis av det.

Och åter igen jag skrev aldrig att man skulle köpa mössa utan att man FICK den på bb!!!

Lär er att läsa innan ni skriver en massa skit som inte är skrivet :mad:

Mössa är dock ganska bra på en nyfödd för att slippa få den nedkyld på väg hem eller på väg till affär eller var man nu förväntas åka med sitt barn utan för sitt hem

KL

Det är lite fascinerande att se hur många som är så mycket mer intresserade av att nyfödda barn ska ha mössa på sig, jämfört med diskussionen om den normering och faktiskt taskighet som framförallt mabuse utsatts för i tråden. :D

Jag tyckte jag var så otroligt tydlig, använde mig t o m av den löjliga rosa smiley för att visa att sista raden var ett skämt.

Ok *sorry*
Jag blir bara så arg att folk går på så om mössan när jag faktiskt från början skrev att man fick den på bb ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar