När började ni köpa bebissaker?

Sv: När började ni köpa bebissaker?

Du måste ju ha med dig något att åka hem i. Mitt barn är född i augusti och i Lund vilket är ett rätt stort bb.

Japp, det är därför vi ska köpa ett par ombyten kläder innan. Står på inköpslistan.

barnet både tvättas och torkas av efter förlossningen så dina kläder blir långt ifrån blodiga. Här nere så använder man vad jag vet bb kläder och föder inte i sina egna. trodde inte man gjorde det någonstans alls faktiskt.

Det är valfritt, de kommer inte tvinga på dig en sjukhusskjorta om du absolut inte vill.

Som sagt så födde jag på Lund och det är ju ett av de större sjukhusen så det har säkert inte någon annan typ av policy..

Mössor sätts på direkt i samband med att de väger och torkar av barnet, vad jag vet så gör man det på alla bb oavsett stad eller land.

Som jag redan skrivit så gör man inte så här i Stockholm. Så nu vet du att man inte gör så på alla BB. Det finns inga som helst krav på att ha med sig en mössa till förlossningen här, vilket jag antar att ni har i Lund om det är ett absolut måste att barnet genast efter födseln måste få på sig en mössa som föräldrarna haft med sig. Om det vore så livsavgörande som du utmålar det, tror du inte de skulle informera på förhand om att man absolut måste ha en mössa med sig när man åker in?

För min del som var sydd på tre ställen så var jag inte speciellt road av att springa runt på stan med en fotboll mellan benen och leta kläder som jag skulle insett att jag redan borde ha handlat. Jag ville ha allt klart med basen av kläder och det handlar inte om kompletta garderober.

Och jag har gjort ett annat val än du, det måste väl få vara ok att inte alla vill göra precis som du?:cool: I mitt fall finns det en pappa med i bilden också, har jag ingen lust/möjlighet att handla efter förlossningen så kan han göra det. Inget problem.

Vi bor dessutom så centralt att man inte alls behöver "springa runt på stan och leta kläder", det är bara att kika in på närmsta H&M eller liknande och plocka åt sig lite kläder. Busenkelt och går jättefort, jag lovar! ;) Det krävs varken spring eller letande.

Mössor sätts på direkt i samband med att de väger och torkar av barnet, vad jag vet så gör man det på alla bb oavsett stad eller land.

Japp, precis sa gors det har i England ocksa! Alla bebbar pa vanliga avd + neo hade klader och mossa pa sig har med. Vi hade faktiskt inte "ratt" klader med oss - Amber var for lang sa hon fick lana sjukhusklader. Och Chloe behovde varmare klader an vad vi hade med oss, sa hon fick ocksa lana sjukhusklader!
Fast jag tycker det ar finare med egna klader, man tar ju en valdig massa kort pa sjukhuset och sen ar det roligt att spara de dar sma sma kladerna sedan :love:

Jag gillar inte nodvandigtvis att shoppa men ar ratt krasen sa det duger inte med forsta basta. Darfor borjade jag i tid (runt v.20) och var klar v.33 - tvillingar har ju en tendens att komma tidigt. Mina barn var och ar sma, jag har fatt enorm valuta for pengarna - nyfodingstorlekar kunde de ha hur lange som helst och jag har helt nyligen lagt undan 12-18 manader storlekarna (de fyllde 2 i januari).

Mina var inte krakbebisar sa har gick det bara at ett ombyte per dag de allra flesta dagar under forsta aret. Behovs mer nu faktiskt, med allt kladd nar de ater/malar/geggar ner sig :eek:

Ang mossa. Stod inte i vara papper heller att man skulle ha med sig det. Men likval sattes det mossa pa alla barn efter fodseln. Darfor att de ar sa sma och tappar varmen latt de forsta dagarna. Det ar ju ratt praktiskt att ta med en egen, for den behovs ju sa fort man kommit hem och vill ga pa promenad med bebisen i barnvagnen :idea:

Det är valfritt, de kommer inte tvinga på dig en sjukhusskjorta om du absolut inte vill.
Jag hade inte så mycket val låg ju inne på avd ;)

Som jag redan skrivit så gör man inte så här i Stockholm. Så nu vet du att man inte gör så på alla BB. Det finns inga som helst krav på att ha med sig en mössa till förlossningen här, vilket jag antar att ni har i Lund om det är ett absolut måste att barnet genast efter födseln måste få på sig en mössa som föräldrarna haft med sig. Om det vore så livsavgörande som du utmålar det, tror du inte de skulle informera på förhand om att man absolut måste ha en mössa med sig när man åker in?

Eftersom jag är född och uppvuxen i Stockholm så har jag en hel del vänner som fött barn där och alla har fått mössa till sina barn.

DU behöver inte ha med dig mössa för den får du på förlossningen. Och mössa bör man ha på dem när man är ute den första tiden.

Och jag har gjort ett annat val än du, det måste väl få vara ok att inte alla vill göra precis som du?:cool: I mitt fall finns det en pappa med i bilden också, har jag ingen lust/möjlighet att handla efter förlossningen så kan han göra det. Inget problem.

Absolut jag skrev bara mina erfarenheter. Jag trodde jag skulle kunna springa runt men det var andra saker som höll mig hemma också..

Bara ett gott råd inget annat, du gör precis som du vill. Du behöver inte bli negativt inställd för det ;)

Lite ½ kl

På samtliga förlossningar jag hört talas om har man satt mössa på bebisen en kort stund efter födseln, däremot behöver man inte ha med sig en egen det får man där om så är.

Första dagarna hemma så hade vi mest dottern i blöja hud mot hud med mysiga mjuka fleecefiltar runt ( bar mycket i sjal ), så gjorde vi och det gick bra det med. På natten hade hon dock pyjamas eller dress-suits :)

väg födde barn i sthlm och vi fick ingen mössa. Däremot hade vi med oss en egen. Vilket var tur för sonen hade mkt låg kroppstemperatur.

Får man en mössa på förlossningen är det väl ännu mindre anledning till att det ska vara så fruktansvärt viktigt att ha med sig en mössa? Alltså, det finns annat som jag bekymrar mig mer om när det gäller förlossningen och det nya barnet än om jag har med mig den perfekta mössan eller inte, det känns faktiskt rätt sekundärt i sammanhanget. För mig, i alla fall. Jag misstänker dessutom att direkt efter förlossningen så kommer inte just mössor vara det jag tycker är allra viktigast. :p

Det verkar enormt provocerande för dig och andra att någon faktiskt inte handlar på sig en massa bebissaker i förhand, jag undrar varför?

Det behövs inget springande i butiker som sagt, vi bor ett stenkast från två stora gallerior, bara att kliva in, handla, och kliva ut igen. Tar maximalt en halvtimme, och min man kan göra det utan problem om jag inte kan. Det finns annat som känns betydligt viktigare än mössor att få på plats innan, t ex flytten till den nya bostaden och viktiga projekt på jobbet.

Jag förstår att det kändes väldigt viktigt och skönt för dig att ha mycket kläder till bebisen innan, men jag är inte du, och för mig känns det inte så.

Eftersom jag är född och uppvuxen i Stockholm så har jag en hel del vänner som fött barn där och alla har fått mössa till sina barn.

En snabb enkat bland mina vaninnor i Stockholm visar att aven deras barn fick mossa pa bb. De bor i Taby, Bromma, Nacka samt centrala Sthlm.

Lite ½ kl

På samtliga förlossningar jag hört talas om har man satt mössa på bebisen en kort stund efter födseln, däremot behöver man inte ha med sig en egen det får man där om så är.

Första dagarna hemma så hade vi mest dottern i blöja hud mot hud med mysiga mjuka fleecefiltar runt ( bar mycket i sjal ), så gjorde vi och det gick bra det med. På natten hade hon dock pyjamas eller dress-suits :)

Så har mina vänner gjort också. :) Tycker det verkar mysigt, faktiskt, och därför har jag inte kännt att det varit sån kris och panik med att barnet måste vara påklätt från topp till tå 24 timmar om dygnet från det ögonblick det lämnar livmodern.

En snabb enkat bland mina vaninnor i Stockholm visar att aven deras barn fick mossa pa bb. De bor i Taby, Bromma, Nacka samt centrala Sthlm.

Dåså, det verkar alltså som man klarar sig fint utan medhavd mössa i Stockholm, eller hur? :laugh:

Absolut! Men for den skull ar det ju inte fel att andra valjer att ta med mossa. Each to their own liksom ;)

Naturligtvis är det inte fel, jag har ju skrivit flera gånger att om man vill handla tidigt så ska man förståss göra det.

Men man måste inte, vilket man ibland kan få intryck av när man läser här på forumet.

I all iver så glömdes den köpta mössan kvar på BB-rummet när våran dottern föddes ( för exakt ett år sedan i morgon :D ), så hon fick en mössa med texten PAMPERS på och inte var hon missnöjd över det inte...

Jag tyckte det var underbart mysigt att vara hud mot hud + att när man bär i sjal så blir det himla varmt om dom ska ha kläder på sig :)

Jag var lite nojjig och ville inte köpa grejor för tidigt för jag inte ville jinxa det, vilket förstås resulterade i att vi inte hade köpt en enda grej när bebisen kom 7 veckor för tidigt... Det enda vi hade var en sån där handduk med huva som vi hade fått som gratispremie från mataffären - och en sån behöver man ju inte ens!

Blev ganska stressigt att fixa allt trots att bebisen fick stanna på neonatalstationen. Man ville ju vara där så mkt som möjligt + måste pumpa minst var 4:e timme. Så jag rejsade runt som en dåre mellan ikea, h&m, baby-affären osv och surfade på e-bay halva nätterna. (Pappan var tvungen att jobba för att kunna vara hemma när bebisen kom hem.)

Jag skulle nog rekommendera att köpa iaf de större grejorna tidigare än så för att vara på den säkra sidan! En del grejor som jag köpte i all hast ångrar jag i efterhand - inte för att jag inte behöver dem, men för att det kanske funnits bättre/mer praktiska aternativ om man haft tid att kolla runt lite.

Är det ingen annan som köpt bilbarnstol i förväg för att åka hem från BB? Eller är det det som kallas babyskydd?

Vi har ett klart som vi får låna till en början! Det hade jag köpt annars.

Appropå mössa så var det faktiskt med på listan med saker vi bör ha med in till BB, men det gäller Linköpings Universitetssjukhus.

Får man en mössa på förlossningen är det väl ännu mindre anledning till att det ska vara så fruktansvärt viktigt att ha med sig en mössa? Alltså, det finns annat som jag bekymrar mig mer om när det gäller förlossningen och det nya barnet än om jag har med mig den perfekta mössan eller inte, det känns faktiskt rätt sekundärt i sammanhanget. För mig, i alla fall. Jag misstänker dessutom att direkt efter förlossningen så kommer inte just mössor vara det jag tycker är allra viktigast. :p

Jag har inte skrivit att DU skulle köpa en möss, utan att det får man på bb. Alla jag känner har fått en mössa på bb.

Det verkar enormt provocerande för dig och andra att någon faktiskt inte handlar på sig en massa bebissaker i förhand, jag undrar varför?

Inte ett enda dugg, jag skiter faktiskt i vad du handlar eller inte. Jag försökte bara komma med lite goda råd..

Det behövs inget springande i butiker som sagt, vi bor ett stenkast från två stora gallerior, bara att kliva in, handla, och kliva ut igen. Tar maximalt en halvtimme, och min man kan göra det utan problem om jag inte kan. Det finns annat som känns betydligt viktigare än mössor att få på plats innan, t ex flytten till den nya bostaden och viktiga projekt på jobbet.

Visst det är väl jättebra. Jag skrev bara mina upplevelser och nej jag kunde knappt ta mig från sängen till toaletten den första veckan så det spelade inte ett dugg roll hur nära eller långt bort affärerna fanns. Jag ville själv i vart fall vara med och handla men det är ju såklart vad jag känner ;)

Jag förstår att det kändes väldigt viktigt och skönt för dig att ha mycket kläder till bebisen innan, men jag är inte du, och för mig känns det inte så.

Eh.. Nej jag hade inte mycket kläder speciellt utan bara det som jag visste att jag skulle använda om jag inte ville köra tvättmaskinen 4ggr dagen. Och även om du inte tycker det är viktigt så är det rätt viktigt att man ser till som förälder att ha det som är nödvändigt för sina barn för det är ju rätt enkelt en av de skyldigheter vi har just som förälder.

Men fine om du tycker att du vet exakt vad som behövs och tycker du inhandlat det så är det bra, men förstår fortfarande inte varför du blir så avigt inställd till folk som bara försöker ge råd! Eller det kanske inte är ditt första barn? Vad vet jag..

Jag var lite nojjig och ville inte köpa grejor för tidigt för jag inte ville jinxa det, vilket förstås resulterade i att vi inte hade köpt en enda grej när bebisen kom 7 veckor för tidigt... Det enda vi hade var en sån där handduk med huva som vi hade fått som gratispremie från mataffären - och en sån behöver man ju inte ens!

Blev ganska stressigt att fixa allt trots att bebisen fick stanna på neonatalstationen. Man ville ju vara där så mkt som möjligt + måste pumpa minst var 4:e timme. Så jag rejsade runt som en dåre mellan ikea, h&m, baby-affären osv och surfade på e-bay halva nätterna. (Pappan var tvungen att jobba för att kunna vara hemma när bebisen kom hem.)

En kompis till mig fick också sitt barn sju veckor för tidigt, men då fick bägge föräldrarna tillfällig föräldrapenning fram tills BF. Efter BF hade pappan sina pappadagar kvar som han kunde ta ut då. Fanns inte den möjligheten för er? Jag tyckte annars att det lät väldigt skönt för alla tre, när det nu blev tidigt och bebisen var lite liten och klen.

Den förmånen hade jag ingen aning om fanns?

Att den ena kan ta tillfällig fp och den andra vanlig fp visste jag om, men inte att båda fick ta ut tillfällig fp :)

En kompis till mig fick också sitt barn sju veckor för tidigt, men då fick bägge föräldrarna tillfällig föräldrapenning fram tills BF. Efter BF hade pappan sina pappadagar kvar som han kunde ta ut då. Fanns inte den möjligheten för er? Jag tyckte annars att det lät väldigt skönt för alla tre, när det nu blev tidigt och bebisen var lite liten och klen.

Vi bor i Schweiz och här är de inte lika frikostiga med föräldrapenning som i Sverige... Pappaledigheten består av 1 dag (!), som gick åt redan vid förlossningen. Sen är det semester som gäller om pappan vill vara hemma. Mammaledigheten är 14 veckor räknat från förlossningen och om man jobbar emellan förlorar man resten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar