Sv: När började ni köpa bebissaker?
Du måste ju ha med dig något att åka hem i. Mitt barn är född i augusti och i Lund vilket är ett rätt stort bb.
Japp, det är därför vi ska köpa ett par ombyten kläder innan. Står på inköpslistan.
barnet både tvättas och torkas av efter förlossningen så dina kläder blir långt ifrån blodiga. Här nere så använder man vad jag vet bb kläder och föder inte i sina egna. trodde inte man gjorde det någonstans alls faktiskt.
Det är valfritt, de kommer inte tvinga på dig en sjukhusskjorta om du absolut inte vill.
Som sagt så födde jag på Lund och det är ju ett av de större sjukhusen så det har säkert inte någon annan typ av policy..
Mössor sätts på direkt i samband med att de väger och torkar av barnet, vad jag vet så gör man det på alla bb oavsett stad eller land.
Som jag redan skrivit så gör man inte så här i Stockholm. Så nu vet du att man inte gör så på alla BB. Det finns inga som helst krav på att ha med sig en mössa till förlossningen här, vilket jag antar att ni har i Lund om det är ett absolut måste att barnet genast efter födseln måste få på sig en mössa som föräldrarna haft med sig. Om det vore så livsavgörande som du utmålar det, tror du inte de skulle informera på förhand om att man absolut måste ha en mössa med sig när man åker in?
För min del som var sydd på tre ställen så var jag inte speciellt road av att springa runt på stan med en fotboll mellan benen och leta kläder som jag skulle insett att jag redan borde ha handlat. Jag ville ha allt klart med basen av kläder och det handlar inte om kompletta garderober.
Och jag har gjort ett annat val än du, det måste väl få vara ok att inte alla vill göra precis som du? I mitt fall finns det en pappa med i bilden också, har jag ingen lust/möjlighet att handla efter förlossningen så kan han göra det. Inget problem.
Vi bor dessutom så centralt att man inte alls behöver "springa runt på stan och leta kläder", det är bara att kika in på närmsta H&M eller liknande och plocka åt sig lite kläder. Busenkelt och går jättefort, jag lovar! Det krävs varken spring eller letande.