När började ni köpa bebissaker?

Sv: När började ni köpa bebissaker?

Om vi vänder på frågan istället.. Är det något fel att handla tidigt? Tror knappast det hinner bli så mycket ränta på banken på de få månader det handlar om.

Köpte en body när vecka 12 passerat, sedan rullade det på :D Beställde vagn i vecka 22.

fast jag håller med, nån body till borde ni nog köpa, man kan lätt få byta body 3-4 gånger under en dag om den kräks mycket.

sen tipsar jag om många filtar, det går åt hela tiden och kan man aldrig ha för många av!

Men behöver de ha kläder på sig så snart de föds? Tänkte att det måste ju vara bra för huden att få lite luft?

Din bebis är van vid 37 graders värme i magen. Även om luft är bra för huden kommer den att tycka att rumstemperatur är rätt svalt. Så antingen får ni ha den hud mot hud med en förälder, inlindad i filt eller klä på den. Kläder är typ praktiskt....

Nu har jag iofs bara varit på specialBB, men där hade bebisarna inga kläder på sig. Så jag hade inte tänkt ta med så mycket kläder till BB, mer än ett ombyte för hemresan.

Ojdå, jag hamnade på special-BB pga platsbrist och där var alla påklädda. Neonatal-bebisarna på IVA låg dock i blöja. Var beredd på att nyfödingar kan kräkas fostervatten, och att barnbecket är enormt kladdigt och smetigt. Finns det kläder att låna på BB så klarar ni er kanske på det dock!

bebisar är inte speciellt bra på att hålla temperaturen utan blir kalla rätt så fort, speciellt nyfödingar. men sånt lär man sig rätt så fort när man har fått dem. du ksnske får låna kläder av andra också?

Om vi vänder på frågan istället.. Är det något fel att handla tidigt? Tror knappast det hinner bli så mycket ränta på banken på de få månader det handlar om.

Naturligtvis är det inget fel. Men det blir inte billigare, vilket många lagt fram som argument för att köpa tidigt, att det blir så dyrt att köpa allt på en gång. Det blir det inte, en kostnad blir inte mindre för att man sprider ut den, även om man kanske upplever det så.

Om man ,som vi skrev, passar på när det är rea och kampanjer så blir det ju det. Jag passade på att köpa babyskyddet när det var billigare. Sparade flera hundra. Köpte filt och sängkläder när jag hittade en webbutik som hade 25% på dem = billigare.

Din bebis är van vid 37 graders värme i magen. Även om luft är bra för huden kommer den att tycka att rumstemperatur är rätt svalt. Så antingen får ni ha den hud mot hud med en förälder, inlindad i filt eller klä på den. Kläder är typ praktiskt....

Det är klart bebisen ska ha kläder, men frågan är om man inte klarar ett par dygn på BB utan en komplett garderob? De där första dagarna blir det säkert jättebra att mysa hud mot hud alternativt att bebisen ligger ingosad i en filt. Det funkar ju för andra, säkert funkar det för oss också. Och om bebisen absolut måste ha kläder finns det säkert att låna. Det är inget jag oroar mig för.

Som sagt, vi kommer såklart köpa mer kläder - när bebisen är född, vi vet hur stor den är, och vad som är praktiskt och fint för just den bebisen. Affärerna kommer finnas kvar även efteråt, och då slipper vi lägga pengar på saker vi inte behöver, och kan lägga dem på sånt vi verkligen behöver istället. Frågar man dem som köpt massor innan första barnet, så är det nästan alltid så att en hel del prylar visar sig onödiga sen. Det är ju synd att köpa sånt som är onödigt, om man inte måste.

Om man ,som vi skrev, passar på när det är rea och kampanjer så blir det ju det. Jag passade på att köpa babyskyddet när det var billigare. Sparade flera hundra. Köpte filt och sängkläder när jag hittade en webbutik som hade 25% på dem = billigare.

Men är det så då? Att alla som handlar tidigt enbart handlar på rea? Det verkar lika vanligt att man handlar tidigt för att man inte kunde hålla sig längre, för att man tycker det är kul, för att man hittar nåt fint man vill ha. Och det är ju inget fel i det, klart man ska handla när man vill, men det blir ju inte billigare.

Självklart måste man inte ha "allt" innan, men jag kan ju bara tala för oss och ingen av oss var ett dugg intresserad av att springa i affärer efter att bebis hade tittat ut, då ville vi BÅDA bara vara hemma och mysa och vänja oss vid det nya.
Jag var alltså mycket glad att jag hade ordnat så mycket innan, tänkte som så att jag har hallre 2 klädesplagg för mycket hemma än 2 för lite!
av det jag hade köpt innan blev faktiskt allt använt(i klädes väg)! *5 långäramde body, 3 korärmade body, 3 pyjamaser och några strumpor till det användes många och mysiga filtar!

Sen fick vi ändå kompletera med fler kläder men vi klarade oss de fösta veckorna!

Amningsinlägg och en mjuk amningstopp var också guld värt att ha fösta tiden!

Fast vi är helt ointresserade av att springa i affärer nu också, så det kan nog inte bli så mycket värre på den fronten. När bebisen väl är född så behöver vi dessutom inte klämma in bebisshopping mellan jobb och flyttbestyr, utan kan fokusera på bebisen lite mer, utan att samtidigt behöva ha tusen andra saker i huvudet som ska hinnas med.

Bebisar växer ju fort, och man vet inte vilken storlek de kommer ha när de föds. Enklare att köpa senare, tycker jag. Det är ju inga avancerade saker att handla, bebiskläder hänger ju radvis i varenda större kedja, så det känns inte som ett stort problem att få tag på bebiskläder med kort varsel när man bor i en storstad med massor av butiker på gångavstånd.

Var sak har sin tid, som jag ser det. Bebisen har sin tid när den föds, just nu är andra saker mer prioriterade - just för att bebisen ska kunna ha sin tid sen.

Av ren nyfikenhet, vari ligger det roliga? Är det att bebissaker är så intressanta att de är roliga att handla, eller att det alltid är kul att shoppa, eller vad?

Fattar inte riktigt.:o

Jag själv tycker det är enormt roligt att handla åt Gustav, finns inget roligare faktiskt. Orsak!? Tja jag vet inte riktigt mer än att det är mitt lilla barn som skall ha sakerna.

Det finns faktiskt inget som jag handlat som jag tycker har varit onödigt så här långt. Det är mest kläder och en hel del på tradera

Vårt barn föds ju i sommar, så jag vet inte hur mycket kläder som behövs. Men vi tänkte inte skilja på dag- och nattkläder, så bebisen måste inte ha särskilda pyjamasar som bara används på natten. Vi får väl prova oss fram när bebisen väl är född vad som passar bäst, det märker man ju då och kan köpa mer av det som behövs.

Man gör av med massa kläder varje dag, tänk på att de kräker en hel del ;)

Den första tiden gjordes ett par klädbyten varje dag. Och jag har alltid med mig extra kläder för bajsa på sig och genom blöjorna är de rätt duktiga på

Oj då! Ja det var lite skillnad... Som sagt vi har säkert köpt flera saker som inte behövs. Som de där pyjamasarna kanske var onödiga. Vi märker väl när bebisen är ute vad vi kunnat hoppa över och handla. Men tur att Gekås finns säger jag bara :angel:

Jag har nog handlat som du och lite till. Jag märkte att man behövde en hel del extra kläder så där har jag köpt en massa.

Pyjamasar är faktiskt nästan det enda jag använt mig av om vi inte skall någonstans och även när vi skall åka till bvc så har han fått ha pyjamas vilket min bvc sköterska uppskattat eftersom många knölar på sina bebisar "mode" kläder som sitter och stretar.

Pyjamas är det bästa som finns ;)

Men behöver de ha kläder på sig så snart de föds? Tänkte att det måste ju vara bra för huden att få lite luft?

Nu har jag iofs bara varit på specialBB, men där hade bebisarna inga kläder på sig. Så jag hade inte tänkt ta med så mycket kläder till BB, mer än ett ombyte för hemresan. Sen kommer vi såklart köpa mer kläder när vi kommer hem, då vet vi ju hur stor den är och hur den ser ut, och kan köpa kläder som passar istället för att gissa.

Mössa hade vi på våran direkt även om det var varmt, liksom där jag låg inne efter förlossningen så hade alla bebisar kläder på sig. Mössa sätts på direkt och pyjamas efter förlossningen för det är bra mkt kallare utanför livmodern än inne i den

Skulle bebisen frysa är jag helt säker på att de har filtar och kläder man kan låna. Kläder till bebisen precis när den har fötts finns inte ens med på listan över saker man bör ha med sig till sjukhuset här i Stockholm, så jag är helt säker på att det löser sig ändå, och de inte låter barnet bli nerkylt och sjukt bara för att föräldrarna inte har kläder med sig - känns dessutom synd att förstöra de egna kläderna med blod och fosterklägg, av samma anledning tänker jag inte heller föda i mina egna kläder, utan använder gärna sjukhuskläderna.

De kanske har lite kallare lokaler eller en annan policy på sjukhuset du födde, eftersom jag inte såg några barn med vare sig kläder eller mössor när jag låg inne? Och nej, barnen var inte blåfrusna alltihop, utan såg ut att må bra.

Som sagt, vi kommer handla mer kläder sen, efter behov. Ser inte riktigt vad det stora problemet med den strategin är, faktiskt? Alla tycker inte att det är kul att handla kompletta babygarderober innan barnet ens är fött och man vet vad man behöver.

Tjaaaa, du är ju 4 veckor FÖRE mig, och jag har redan köpt både spjälsäng och skötbord, så för tidigt för er är det ju inte ;-) Man får passa på när man hittar det man vill ha, till rätt pris! Sen behöver man ju verkligen inte köpa allt redan nu,men trillar man över något så! Hade vi inte köpt sängen och skötbordet vi hittade igår hade jag ångrat mej länge, så är det bara! En del jag pratat med tycker att det är aaaaaalldeles för tidigt att köpa säng i vecka 13, medan andra tycker att vi är smarta som passar på att köpa saker som vi (jag :p) verkligen blir kära i, istället för att behöva akut-köpa allt när det närmar sig slutet av graviditeten! Och jag blev verkligen kär, DEN sängen och DET skötbordet skulle jag ha, PUNKT! :D

Men man gör ju som man vill, vill man vänta till sista veckorna så gör man det, det är ju helt hur man är som person! Jag vet ju att du precis som jag älskar att shoppa, så varför inte! Du kommer ju inte att kunna hålla dig längre än till vår ullaredstrip i maj/juni ändå, jag lovar att det kommer att vara kört då, haha! ;)

Om släkten vill köpa är det ju bara bra (det finns pengar att spara:angel:), låt dom shoppa loss, haha! Morsan köpte första leksaken till bebis när jag var i vecka 8, man kan inte hindra deras köpglädje verkar d som :grin:

Skulle bebisen frysa är jag helt säker på att de har filtar och kläder man kan låna. Kläder till bebisen precis när den har fötts finns inte ens med på listan över saker man bör ha med sig till sjukhuset här i Stockholm, så jag är helt säker på att det löser sig ändå, och de inte låter barnet bli nerkylt och sjukt bara för att föräldrarna inte har kläder med sig - känns dessutom synd att förstöra de egna kläderna med blod och fosterklägg, av samma anledning tänker jag inte heller föda i mina egna kläder, utan använder gärna sjukhuskläderna.

Du måste ju ha med dig något att åka hem i. Mitt barn är född i augusti och i Lund vilket är ett rätt stort bb.

barnet både tvättas och torkas av efter förlossningen så dina kläder blir långt ifrån blodiga. Här nere så använder man vad jag vet bb kläder och föder inte i sina egna. trodde inte man gjorde det någonstans alls faktiskt.

De kanske har lite kallare lokaler eller en annan policy på sjukhuset du födde, eftersom jag inte såg några barn med vare sig kläder eller mössor när jag låg inne? Och nej, barnen var inte blåfrusna alltihop, utan såg ut att må bra.

Som sagt så födde jag på Lund och det är ju ett av de större sjukhusen så det har säkert inte någon annan typ av policy..

Mössor sätts på direkt i samband med att de väger och torkar av barnet, vad jag vet så gör man det på alla bb oavsett stad eller land.

Som sagt, vi kommer handla mer kläder sen, efter behov. Ser inte riktigt vad det stora problemet med den strategin är, faktiskt? Alla tycker inte att det är kul att handla kompletta babygarderober innan barnet ens är fött och man vet vad man behöver.

För min del som var sydd på tre ställen så var jag inte speciellt road av att springa runt på stan med en fotboll mellan benen och leta kläder som jag skulle insett att jag redan borde ha handlat. Jag ville ha allt klart med basen av kläder och det handlar inte om kompletta garderober.

Jag köpte bara kläder i 56 och 62 och dessa kunde han ha de första 4 månaderna enkelt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar