När blir graviditeten “verklig”?

fia-lisa

Trådstartare
Jag har plussat (på 6 olika tester), haft typiska symptom (utebliven mens, illamående, ömma bröst, vanvettigt trött, känsligt luktsinne, känsligare humör) varit på ultraljud två gånger och sett det lilla livet, berättat för min omgivning och börjat få mage. Ändå har jag svårt att förstå att jag är gravid. Eller jag förstår ju rent logiskt, men känslan av att jag bara inbillat mig allt och bara börjar bli lite allmänt tjock och rultig kommer allt som oftast över mig.

Jag tänkte först att det var när man fick se det lilla livet på UL som det skulle klicka på plats. Och visst var det otroligt häftigt! Fast så här i efterhand är det svårt att på riktigt förstå att det lilla livet finns i mig. Sedan tänkte jag att det blir mer verkligt när magen börjar komma, men istället känns det mest som om jag ”hittar på” och att jag i själva verket mest är tjock.

Nu längtar jag efter att få börja känna bebis röra sig - då borde det väl bli mer på riktigt? Och så längtar jag såklart till RUL. Är idag i v15 (v16 imorgon).

När blev det verkligt för er?

Sv: När blir graviditeten “verklig”?

för mig tog det tills sparkarna kändes tydligt, innan det visste jag ju att jag var gravid, men jag var inte övertygad:D "shit vad var det.. jusst ja det var en spark jag är gravid" for genom mitt huvud titt som tätt

Min mage kom inte förrän runt v 25, och innan rul i v 19 hade jag inte känt av graviditeten ett smack, inte mått illa eller nåt. Första buffarna kom i v 23.

Samma ögonblick jag fick veta att jag var gravid. Jag hade så mycket biverkningar hela tiden under graviditeten att det var glasklart att allt inte bara var inbillning.

Jag tyckte nog det blev På Riktigt när man kände rörelser var dag. När man kunde känna den med handen på utsidan. Sen var det svårt att fatta att man skulle ha ett barn för resten av sitt liv, och själva insikten om att Jag Har En Bebis kom nog inte förrän ett tag efter förlossningen :D

Det beror på hur man ser det. Känslomässigt blev den det aldrig med något av barnen, men kroppsligen blev jag desto mer kastad ut i verkligheten och det enda jag kunde tänka på var att helvetet skulle ta slut.

Hmm, även nu på BF+6 kan jag ha lite svårt att tänka mig att det faktiskt är en BÄBIS därinne och ännu konstigare är det att den snart kommer finnas på utsidan.

Annars får jag väl säga att medvetandet och känslan ökat allt eftersom: efter RUL, när magen börjat växa, allt eftersom rörelserna ökat i intensitet. Särskilt mot slutet känns det mer att något lever och bökar därinne, när det inte bara kommer obestämbara "duttar" utan det faktiskt känns hur fötter, knän, armbågar och rumpa trycker, glider och pressar.

Det verkar som om jag inte är helt ensam om "overklighetskänslan" då. Men jag ser verkligen fram emot att få känna barnet. Annars hade det varit väldigt härligt att få ha tillgång till ultraljud hemma så att man kunde titta till bebis lite när man kände för det. ;)

Jag är i v 33 och har svårt att förstå att jag ska bli mamma. Det är svårt att föreställa sig ett nytt liv, en ny familjemedlem.

Vid ultraljud när jag fick se bebisen, ett hjärta som slog i egen takt (inte min puls!) och dom där små små fötterna... det var då jag gick från att tro att jag inbillade mig att jag var gravid, till att faktiskt börja kolla på vad som behöver göras innan bebisen kommer: förbereda hemmet tex.

Första graviditeten tog nog 6 månader innan jag "förstod"!:o Men sen när bebisen var född kunde jag komma på mig själv med att sitta och stirra på honom och tänka : Är han verkligen min???:D:love:

Jag var nog lite som du. Visst kände jag mig gravid med alla "biverkningar" men tänkte också tänk om jag bara är tjock... Tänk om det har hänt ngt sen sista ul o så.
Jag var på RUL v 20 och då kunde vi veta könet. Efter det så letadevi passande namn o på så sätt gjorde det mer verkligt. Handlade nån liten småsak också...
Men sen så blev det mkt mer verkligt när man kännt de första rörelserna. speciellt när man såg de på utsidan i slutet...

Första gången blev det verkligt efter UL i vecka 13. Då först fattade vi. Det märktes ju inte annars.

Med andra barnet blev det nog verkligt när jag kände igen symtomen att jag verkligen var gravid...

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 134
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 523
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar