Men @Exile har väl också skrivit att avrättning inte, enligt hen, är ett alternativ i sammanhanget. Så det kan vi ju släppa utan vidare diskussion.Fast så tolkar jag det inte. Vi läser uppenbarligen in helt olika saker. Jag ser snarare att @Exile menar att i den bästa av världar skulle ingen behöva födas med de problem en omfattande diagnos innebär. Det är ju samma sak som att jag önskade att min kusin - som har en cp-skada som medfört stort lidande vad gäller hens förmåga att gå och röra sig obehindrat (många o långa sjukhusvistelser, otaliga operationer, mkt smärta osv) samt då även hens förmåga att leva självständigt och oberoende - skulle fått ett liv utan dessa komplikationer. Det har inget att göra med att jag önskar att hen ska dö.
Och utan att gå in på specifika diagnoser så finns det fler såna personer en önskat ett mer lättsamt och mindre smärtsamt liv.
Jag tror ovanstående skribent endast menat att DS är ett syndrom där inskränktheten för individen är stor. Men DS tas möjligen som exempel eftersom det är nåt som de flesta kan relatera till. Jag har en bekant med ett barn som har DS och hen är inte ens 10 år men har varit runt på fler sjukhus, operationer o rehab än de flesta gör i ett helt liv. Följder av sitt syndrom. Jag tror ingen hellre vill att det barnet får tillbringa sin uppväxt på sjukhus istället för i lekparken sas.
Vad som inte verkar gå in helt här, är ju flera saker, iofs. En av dem är att alternativet ju inte är att barnet med downs inte har downs. Alternativet är att det barnet inte finns öht. Sen finns kanske ett annat barn "istället", men det är ju en i högsta grad öppen fråga. En annan sak, och det är väl det mest obehagliga, är ju att @Exile gör sig till någon sorts talesperson för ett "vi" som gärna vill förhindra att barn med downs och (anlag för) diabetes öht föds. Ett "vi" i vilket de personer som har downs, inte ens kan ingå, eftersom resonemanget är för abstrakt för många med det funktionshindret.
Drömmen om någon sorts perfekt värld, i vilken ingen någonsin blir sjuk överhuvudtaget och absolut ingen behöver några hjälpmedel för funktionshindrade, är enligt min mening i högsta grad obehaglig. Den utopins historiska belastning borde få de flesta att tänka sig för innan man förordar den. Dessutom är det en utopi som tänker sig att människor är något annat än människor.
Jag kan inte för mitt liv begripa hur någon så lättsinnigt kan argumentera på det viset, helt enkelt.