Allting är ju relativt såklart, det ser kanske ut som många för tex mig som kom hem helt själv till ett tomt hus och hade det superlugnt till klockan 19 då mamma kom hem.
Åt mellis och allting själv utan att någon såg vad jag åt och låg och läste eller gjorde läxorna lite som jag tyckte den stunden. Sedan förstår jag absolut att han har speciella förhållningsorder om att inte använda spis och så om han har glömt den på osv och är lite omogen, men är ganska säker på att jag fick använda den om jag ville tex.
Sedan förstår jag ju att en orsak till att det är mycket styrning och förhållningsorder är att han inte bara gör saker själv. Sedan verkar han ju gå runt i huset och irritera småsyskon istället för att ta det lugnt på rummet av någon orsak.
Men själv tyckte jag det var skönt att komma hem och inte höra ett pip från någon förrän 3 timmar senare.
Så i jämförelse så känns det som att det är mycket.
(Sedan, om det där är extremt lite förhållningsorder vet jag inte vad jag missat med min unge för jag vet inte om han har så något mer direkt än skola, läxa, ren, äta, hjälpa till.)
Fast du kan faktiskt inte jämföra dig själv med honom. Du är inte han... ingen önskar mer än jag att det hade funkat att han var ensam en stund, man kunnat lämna honom ensam hemma och att han kunnat ta ansvar för sig själv. Det kan han inte... skall du jämföra med dig själv får du snarare jämföra dig själv när du var en 4 år eller så. För på den mognaden ligger han när det gäller att ta hand om sig själv.