När barnet inte kan bo hemma?

Enligt dig vill han bo hos sin pappa men får inte det. Du vill inte heller att han bor hemma hos dig. Tror du verkligen att han inte kan känna av det?
Nu tror jag att du låser dig lite i ditt egna tänkande. Jag ska försöka förklara tydligare. Jag skriver inte att du är okunnig jag skriver att det verkar finnas luckor hos dig i hur barn med funktionsvariationer fungerar. Jag skriver också att jag ofta får tänka om alltså gör jag ofta fel. Att jag varje dag lär mig något nytt av mina barn. Mina barn lär sig av att göra rätt, jag lär mig av att göra fel. Så ju fler gånger de gör fel ju mindre lär de sig och ju sämre fungerar det. Är det något jag kan så är det möjligtvis att göra fel.
Genom åren har vi fått både bättre och sämre hjälp. Ibland har den till och med varit katastrofal. Så tänk om det finns annan kunskap att hämta än det du hittills har lärt dig? Det ni gör nu funkar ju tydligen inte men tänk om problemet till att det inte funkar är för att ni har fått fel hjälp? Kanske finns det annan kunskap att hämta?
Det är lite som när ens djur är sjukt och veterinären inte hittar felet. Då vänder man sig till en annan veterinär.
Jag känner själv att min förklaring inte är den bästa. Får fundera lite på hur jag ska förklara tydligare.

Ja hos pappa vill han bo och pappan vill inte vad jag vet. Han vågar inte riktigt fråga rakt ut. Härhemma märker han inget eftersom han inte hör det pratet.

Jodå jag förstår ditt resonemang, men hittills har du ju inte gett några råd mer än att kritisera och sedan prata om dig själv hur du är som förälder och vad som funkat för er och eran familj. Har tanken slagit dig att alla inte är lika och alla med diagnos inte är lika heller?

Ja du påtalar hela tiden att jag har såna kunskapsluckor, men när du skall motivera det så kommer det inget annat än din egen tolkning av saker som inte ens står.
 
Ja hos pappa vill han bo och pappan vill inte vad jag vet. Han vågar inte riktigt fråga rakt ut. Härhemma märker han inget eftersom han inte hör det pratet.

Jodå jag förstår ditt resonemang, men hittills har du ju inte gett några råd mer än att kritisera och sedan prata om dig själv hur du är som förälder och vad som funkat för er och eran familj. Har tanken slagit dig att alla inte är lika och alla med diagnos inte är lika heller?

Ja du påtalar hela tiden att jag har såna kunskapsluckor, men när du skall motivera det så kommer det inget annat än din egen tolkning av saker som inte ens står.
Fast du vet inte hur mycket han märker av eller inte. Sonen är ju så pass inkännande att han inte vågar fråga sin pappa rakt ut om han får bo där.
Jag har aldrig påstått att alla är lika, bara att det finns fler här som har problem i familjen.
Nej tyvärr har jag inte alls lyckats göra mig förstådd. Väldigt förenklat vad jag försöker få fram: Du har aldrig funderat på att försöka söka annan/mer kunskap än det du kan nu?
 
Fast du vet inte hur mycket han märker av eller inte. Sonen är ju så pass inkännande att han inte vågar fråga sin pappa rakt ut om han får bo där.
Jag har aldrig påstått att alla är lika, bara att det finns fler här som har problem i familjen.
Nej tyvärr har jag inte alls lyckats göra mig förstådd. Väldigt förenklat vad jag försöker få fram: Du har aldrig funderat på att försöka söka annan/mer kunskap än det du kan nu?
Men det vet du? Eftersom du bestämt att det är så?
Vad vet du om vad jag vet och vad jag sökt för kunskap och hos vem? Ännu en hint taget från ingenstans
 
Men det vet du? Eftersom du bestämt att det är så?
Vad vet du om vad jag vet och vad jag sökt för kunskap och hos vem? Ännu en hint taget från ingenstans
Nu blir det ju en massa rundgång här men på det du skriver om hur du resonerar runt vad din son klarar av och inte klarar av att det verkar finnas kunskapsluckor. Vissa tankegångar verkar lite, tja....helt enkelt omoderna.
Jag förstår att det är svårt att ta in sådant som inte är i fas med vad man själv tycker. Speciellt när ni har det så jobbigt allihop nu.

Men strunt i vad jag tycker och tänker men försöka i alla fall att ta till dig vad @Invicta skriver.
 
Nu blir det ju en massa rundgång här men på det du skriver om hur du resonerar runt vad din son klarar av och inte klarar av att det verkar finnas kunskapsluckor. Vissa tankegångar verkar lite, tja....helt enkelt omoderna.
Jag förstår att det är svårt att ta in sådant som inte är i fas med vad man själv tycker. Speciellt när ni har det så jobbigt allihop nu.

Men strunt i vad jag tycker och tänker men försöka i alla fall att ta till dig vad @Invicta skriver.
Men varför inte bara ge dig?
 
Tja, du har skrivit ungefär 7 inlägg eller något att du tycker jag har kunskapsluckor och att sonen inte är välkommen. Dags att ge sig? Det tillför liksom ingenting. Jag har förstått att du tycker det nu
Som jag skrev förut, strunt i vad jag tycker och tänker med du borde verkligen försöka ta åt dig vad @Invicta skriver, även om jag förstår att det är svårt.
 
Han släpper ut husdjuret, vill han äta mackor och det är en stund kvar till middag får han. I normal mängd. Dvs inte ”jag har inte ätit i skolan så jag tar halva limpan, halva osten och halva smörpaketet”. Det beror också på när han kommer hem, han bör vara hemma före 16,men rymmer ofta till biblioteket för att sitta vid datorn där. Då är han hemma 19 och allt blir väldigt stressigt.

Ja han äter socker ändå, nästan som ett tvång. Snokar genom hela huset efyee saker med socker. Kan vara strösocker, en flaska sirap eller vad som helst.

Middag äter vi vid 18-18:30 ungefär. Efter det är det dusch, läxor osv och om han hinner egentid med datorn. Men kommer han sent så blir det ju ingen datatid hemma, det hinns inte med. Han får också möjligheten att göra läxorna när han vill, han kan alltså göra dem på kvällen eller direkt efter skolan. Men grejen är att han helst inte gör dem alls utan gör annat på datorn alt fipplar mellan sidorna så det som kanske skulle ta en timme tar 5 timmar. Och då efterfrågar han ändå mer datatid. För han har pluggat enligt honom själv . Att strukturera upp dagen kvällen innan funkar inte heller, då han direkt bryter mot sina egna regler. Att återkoppla går inte heller, då blir han bara arg.

Jag kan ju tycka det vore enklare för honom om han höll sig till den ordningen han själv skriver ihop. Och har försökt förmedla detta på olika sätt. Tyvärr är han svår att hålla inom ramarna. Så det slutar med att strukturen ändras, ändras och ändras. Han har också ett enormt dåligt minne så även om man kom överens om något eller satt det på print så gills det inte sen.
Jag är en sån person som tidigare kunde äta en hel limpa och två kilo strösocker.
Jag har insett att det var mitt sätt att må bra och hantera ångest. Fortfarande idag finns det inte något som ger mig såna lyckokickar som att få äta socker.
Och problemet var när folk och mina föräldrar försökte få mig att skärpa till mig och sluta. Då mådde jag dåligt och kände mig misslyckad och då åt jag ännu mer.

Jag fattar att det är skitsvårt men ju mer man pratar om att inte äta socker och fokuserar på det ju mer kan han bli triggad till det. Sen förstår jag också att det är lättare sagt än gjort.
 
Jag är en sån person som tidigare kunde äta en hel limpa och två kilo strösocker.
Jag har insett att det var mitt sätt att må bra och hantera ångest. Fortfarande idag finns det inte något som ger mig såna lyckokickar som att få äta socker.
Och problemet var när folk och mina föräldrar försökte få mig att skärpa till mig och sluta. Då mådde jag dåligt och kände mig misslyckad och då åt jag ännu mer.

Jag fattar att det är skitsvårt men ju mer man pratar om att inte äta socker och fokuserar på det ju mer kan han bli triggad till det. Sen förstår jag också att det är lättare sagt än gjort.
Intressant, tror också socker ger honom någon kick av något slag. Nu är det ju absolut inte talbart här. Men jag uppfattade honom så som yngre.

Vi pratar inte om det rent allmänt, men säger till när det försvinner. Lite för att poängtera att vi märker det. Syskonen blir argare såklart. Vi försöker att inte ha godis och sånt hemma men ibland går det ju inte. Och strösocker och sånt är ju grejer man har hemma.
 
Jag har Asperger och ADD, mina föräldrar körde med scheman när jag var yngre för som TS skrev är det "basic" att autister ska vilja ha sånt och trivas med det. Som någon annan skrev(ursäkta jag inte minns namnet) så kan det krocka med ADD och det är precis min erfarenhet. Jag fullständigt avskyr scheman för det fungerar aldrig, oavsett om det är jag som gjort det el inte. Tidsplanering blir för jobbigt att hålla. Däremot fungerar struktur på nivån att jag vill veta vad som kommer hända och vilka som kommer vara där när jag ska på något. Jag har utvecklat mina sätt att göra saker på men börjar någon lägga sig i när eller hur så blir jag förbannad rent ut sagt.

Ett exempel från när jag själv var tonåring är att jag hade en grej att göra, städa köket. Jag kom hem från skolan, dyngtrött i skallen, nästan direkt äta middag med massa prat om vad som gjorts så jag blev ännu tröttare. Stängde in mig på rummet för att vila, vid 20-21 hade jag lite ork igen o tänkte nu var det lugnt och skönt, perfekt fixa städningen ifred... så fort jag gick ut från rummet och stötte på mamma så frågade hon om jag städat än. Hon frågade för att hon trodde jag glömt det och ville påminna men jag tog det som att hon klagade på mig och min frid var slut. Sen blev det bråk. Klassiskt tonår.

Angående duschningen, har du frågat varför han inte vill duscha? Jag duschar inte när jag är trött mentalt för då orkar inte hjärnan filtrera bort att vattendropparna känns som spikar. En kompis till mig kämpade länge med att duscha för det kändes så obehagligt när hon klev ur och det blev kallt igen. Går det att byta ut duschningen mot att tvätta sig med såna där blöta tvättlappar? Det kan han göra samtidigt som han sitter vid datan, i sängen innan han lägger sig el vad han känner för. Skulle det funka så reducerar ni en konflikt.

Frukost, är det så viktigt annat än för medicinen? Lägg fram medicinen och en sån där proteinbar så får han i sig något även om det bara blir en tugga. De blir ju inte direkt dåliga som en macka el frukt så perfekt ha i väskan också. Kanske lockar honom mer om det är nån godisaktig smak, tex toffee.

Jag garanterar att han vet om att något inte är bra och han inte är välkommen. Bara för att han inte hört orden så betyder det inte att han inte uppfattar det. Barn, även barn med diagnoser, uppfattar att något är el känns "konstigt" även om de inte kan säga vad el vet hur man frågar om det. Det är bara nåt konstigt som ligger i bakhuvudet tills man får veta svaret.

Angående medicineringen, får jag fråga hur många sorter ni testade? Jag har gått igenom ett antal och en medicin som är relativt vanlig slog runt fullständigt i skallen, rejält läskig. Nu har jag en medicin som egentligen är för barn men funkar klockrent.
 
Angående medicineringen, får jag fråga hur många sorter ni testade? Jag har gått igenom ett antal och en medicin som är relativt vanlig slog runt fullständigt i skallen, rejält läskig. Nu har jag en medicin som egentligen är för barn men funkar klockrent.

Jag vill bara tillägga här att det inte är speciellt sällsynt att autister reagerar helt annorlunda än väntat på medicinering, men det är något man måste prata med autister som genomgått hela cirkusen för att ens få reda på. Min erfarenhet är att läkare och andra inom vården tyvärr vet väldigt lite om detta.

Jag har själv hög risk för ovanliga biverkningar och är därför omedicinerad, trots att det föreslagits många gånger för min ångestproblematik och mina återkommande depressioner. Jag får använda andra strategier för att klara vardagen.

Tråkigt att TS verkar ha låst sig ännu mer. Liksom, vi vet alla att det är spektrumtillstånd det rör sig om och att varje individ är unik, men det betyder inte att all vår samlade erfarenhet är värdelös bara för att den inte går att applicera rakt av som ur en instruktionsbok. Det är väldigt ledsamt att se andras beskrivningar av hur de hanterar föräldraskapet, eller sina egna liv i de fall där det är personer med diagnos som själva skriver, tas som kritik istället för inspiration.
 
Jag har Asperger och ADD, mina föräldrar körde med scheman när jag var yngre för som TS skrev är det "basic" att autister ska vilja ha sånt och trivas med det. Som någon annan skrev(ursäkta jag inte minns namnet) så kan det krocka med ADD och det är precis min erfarenhet. Jag fullständigt avskyr scheman för det fungerar aldrig, oavsett om det är jag som gjort det el inte. Tidsplanering blir för jobbigt att hålla. Däremot fungerar struktur på nivån att jag vill veta vad som kommer hända och vilka som kommer vara där när jag ska på något. Jag har utvecklat mina sätt att göra saker på men börjar någon lägga sig i när eller hur så blir jag förbannad rent ut sagt.

Ett exempel från när jag själv var tonåring är att jag hade en grej att göra, städa köket. Jag kom hem från skolan, dyngtrött i skallen, nästan direkt äta middag med massa prat om vad som gjorts så jag blev ännu tröttare. Stängde in mig på rummet för att vila, vid 20-21 hade jag lite ork igen o tänkte nu var det lugnt och skönt, perfekt fixa städningen ifred... så fort jag gick ut från rummet och stötte på mamma så frågade hon om jag städat än. Hon frågade för att hon trodde jag glömt det och ville påminna men jag tog det som att hon klagade på mig och min frid var slut. Sen blev det bråk. Klassiskt tonår.

Angående duschningen, har du frågat varför han inte vill duscha? Jag duschar inte när jag är trött mentalt för då orkar inte hjärnan filtrera bort att vattendropparna känns som spikar. En kompis till mig kämpade länge med att duscha för det kändes så obehagligt när hon klev ur och det blev kallt igen. Går det att byta ut duschningen mot att tvätta sig med såna där blöta tvättlappar? Det kan han göra samtidigt som han sitter vid datan, i sängen innan han lägger sig el vad han känner för. Skulle det funka så reducerar ni en konflikt.

Frukost, är det så viktigt annat än för medicinen? Lägg fram medicinen och en sån där proteinbar så får han i sig något även om det bara blir en tugga. De blir ju inte direkt dåliga som en macka el frukt så perfekt ha i väskan också. Kanske lockar honom mer om det är nån godisaktig smak, tex toffee.

Jag garanterar att han vet om att något inte är bra och han inte är välkommen. Bara för att han inte hört orden så betyder det inte att han inte uppfattar det. Barn, även barn med diagnoser, uppfattar att något är el känns "konstigt" även om de inte kan säga vad el vet hur man frågar om det. Det är bara nåt konstigt som ligger i bakhuvudet tills man får veta svaret.

Angående medicineringen, får jag fråga hur många sorter ni testade? Jag har gått igenom ett antal och en medicin som är relativt vanlig slog runt fullständigt i skallen, rejält läskig. Nu har jag en medicin som egentligen är för barn men funkar klockrent.

Tack för bra svar.
Sonen gillar ju scheman även om han inte lyckas fullfölja sina egna. Däremot vill han gärna ha stenkoll på oss andra. Och det funkar ju inte i den praktiska vardagen. Även om vi lever hyfsat samma kan han hänga upp sig och sätta stalltider på mig tex.

Han hade precis som du tyckt det varit jobbigt att äta middag direkt efter skolan. Nu får han släppa ut djuret och göra vad han vill. Dock är han ofta lite överladdad och det blir jobbigt när han stimmar.

Han gillar själva duschningen, men det är segt att komma in i den.Just momentet att stav sig kläderna och komma igång. Han har inte haft problem med vattendroppar, kläder som trycker, beröring och sånt som många andra med Autism kan ha. När han var liten gjorde det ont att klippa håret tyckte han men inte idag. Tvättlappar och sånt har vi testat, det är motigt och blir inte gjort. Han tycker själv inte han luktar eller så ”bryr han sig inte”.

Att han inte är välkommen vet han inte, och han är ju inte ovälkommen så. Jag tycker det är skitjobbigt om han skulle flytta. Samtligt kan det blir en förbättring för alla. Sedan känner han ju av att man är trött och frustrerad. När hans ”konflikt” är över vilket den är ganska snart har han väldigt svårt att förstå att man själv fortfarande är slutkörd och less efter 30 minuter. För när han har släppt det så kan han inte se att andra fortfarande tyckte det var jobbigt. Lite så är det med syskonen också.

Han hade Concerta, fick varenda biverkning man kan få. Han hade det superjobbigt och blev jättedålig. Det satt i väldigt länge efter avslutad medicinering tyvärr. Dessutom när medicinen dämpade hans ADD blev han enormt Autistisk.
Jag är väldigt skeptisk att börja med medicin igen.
 
Tack för bra svar.
Sonen gillar ju scheman även om han inte lyckas fullfölja sina egna. Däremot vill han gärna ha stenkoll på oss andra. Och det funkar ju inte i den praktiska vardagen. Även om vi lever hyfsat samma kan han hänga upp sig och sätta stalltider på mig tex.

Han hade precis som du tyckt det varit jobbigt att äta middag direkt efter skolan. Nu får han släppa ut djuret och göra vad han vill. Dock är han ofta lite överladdad och det blir jobbigt när han stimmar.

Han gillar själva duschningen, men det är segt att komma in i den.Just momentet att stav sig kläderna och komma igång. Han har inte haft problem med vattendroppar, kläder som trycker, beröring och sånt som många andra med Autism kan ha. När han var liten gjorde det ont att klippa håret tyckte han men inte idag. Tvättlappar och sånt har vi testat, det är motigt och blir inte gjort. Han tycker själv inte han luktar eller så ”bryr han sig inte”.

Att han inte är välkommen vet han inte, och han är ju inte ovälkommen så. Jag tycker det är skitjobbigt om han skulle flytta. Samtligt kan det blir en förbättring för alla. Sedan känner han ju av att man är trött och frustrerad. När hans ”konflikt” är över vilket den är ganska snart har han väldigt svårt att förstå att man själv fortfarande är slutkörd och less efter 30 minuter. För när han har släppt det så kan han inte se att andra fortfarande tyckte det var jobbigt. Lite så är det med syskonen också.

Han hade Concerta, fick varenda biverkning man kan få. Han hade det superjobbigt och blev jättedålig. Det satt i väldigt länge efter avslutad medicinering tyvärr. Dessutom när medicinen dämpade hans ADD blev han enormt Autistisk.
Jag är väldigt skeptisk att börja med medicin igen.
Är det enklare om han går in i duschen med kläderna på och tar av sig kläderna när han redan kommit igång med duschandet? Bara för att ta bort ett moment som är besvärligt, han ska ju liks byta kläder sedan.

Stimma är svårt komma ifrån, finns ju i båda diagnoserna även om man kallar det olika. Att han stimmar efter skolan låter ju som att det vart mkt för honom under dagen och han försöker varva ner.

Det går ju alltid prata igenom ev medicinering med läkaren, förklara farhågor etc och sedan ta ett beslut. Jag tänker att det autistiska som kom fram när ADD:n dämpades kanske alltid funnits och påverkat men varit gömt under ADD:n? Den biten kan nog sonen din ha en aning om dock.
Concerta fungerade bra för mig men biverkningar i form av matproblem och utslag(visade sig va allergi senare). Elvanse fick jag inga fysiska biverkningar av men blev hyper och kunde inte sitta still, fick ångest som sköt i höjden såpass jag fick svårt ta mig utanför dörren och sömnproblem. Equasym som jag har nu funkar riktigt bra, lite matproblem i början men stabiliserade sig sedan.
Som Invicta skrev ovanför så har vi autister en tendens att reagera helt oväntat och "obegripligt" på mediciner så man får prova sig fram för att hitta nåt som funkar.
 
Möjligt att det kan vara ensamhet också. Men inom Autism så är det problem med det sociala samspelet. Man förstår inte de sociala koderna. Om du vill prata om din hund och jag inte är intresserad så ser du det på mig och slutar prata om din hund. Det läser du bara av.

Såna saker förstår inte personer med sonens problematik, i hans fall när man försökee förklara så blir det en stark motreaktion.

Skulle du fråga min son något om datorer kunde han ha ”malt” i timmar, han hade inte märkt att du somnat. Inte heller gett dig chansen att säga något och ”bolla” samtalet som man brukar göra.
Han ser liksom inget konstigt med det,du ställde en fråga och han svarade i 2 timmar... i hans värld gjorde han precis som du önskade. Då han inte uppfattar de små sociala koderna.
Jo det är ju typiskt.
Men inne i den där oförmågan så blir det ju oerhört ensamt.
Att vilja men inte kunna.
Provokationerna ger då en reaktion som han faktiskt kan se.
På så sätt så skingrar den ensamheten en liten stund.
 
Ja hans diagnoser krockar ju ganska mycket med varandra. Han efterfrågar ofta struktur, att han vill veta vad som skall hända osv för att han skall få mer datatid... men det fungerar ändå inte. Ofta har han tänkt ut en ”annan plan”.

Nej datatiden tar han sig ju själv, men den tiden räknas inte som ”riktig datatid” enligt honom.

Nej, jag vet att många u hans ålder har det så. Men hans fall är lite speciellt som sagt. Dessutom gör han sig själv en björntjänst då tiden på biblioteket ju inte heller är ”riktig datatid”. Dessutom blir allt väldigt stressigt vilket blir jobbigt för honom.

Nej, så är det ju. Men i hans fall blir det liksom varken hackat eller malet. Läxorna blir inte ordentligt gjorda och hans speltid upphackad...

Jag tror att ni måste lägga upp det så att han lyckas tjäna ihop till riktig datatid. Han måste få lyckas.
 
Jag tror att ni måste lägga upp det så att han lyckas tjäna ihop till riktig datatid. Han måste få lyckas.
Det gör vi, oftast på helgen då det är praktiskt genomförbart. Veckorna blir ju ju man än vrider och vänder på det stressigt när han slutar så sent och inte är snabbast hem.
Vi försöker vara supernoga med att också tala om när något är bra. Även fast han inte gillar ”den uppmärksamheten”.
 
Jo det är ju typiskt.
Men inne i den där oförmågan så blir det ju oerhört ensamt.
Att vilja men inte kunna.
Provokationerna ger då en reaktion som han faktiskt kan se.
På så sätt så skingrar den ensamheten en liten stund.
Så är det ju, bättre med dålig uppmärksamhet än ingen alls.
I skolan har han kompisar och är inte ensam, även om jag förstår att det är barn med liknande problematik så umgås det ju på ”sitt eget sätt”. Men det känns väldigt skönt att veta att han inte ses som ensam där.

För har han haft vänner med hem och varit hos kompisar. Dessa utan diagnos men de har inte orkat och dessa har också utvecklats och mognat på ett sätt sonen inte har.I det är man ju betydligt yngre.

Det som blir är ju att han hänger på äldsta syskonens kompisar. Och där ser man ju att hans sociala nivå mer ligger. Dock blir det ohållbart och det stör syskonet väldigt mycket att ha med sin bror som förstör det de vill göra. Sina egna kompisar vågar han själv inte kontakta, jag tror han är rädd att få nej.

Sedan är hans upplevelse av sällskaplite annorlunda än andras. Jag hade känt mig ensam och lite kränkt om jag skulle kört en monolog till dig tex medan du tittade enbart på Tv och hmmade, medan han upplevt det som fullgott sällskap.
 
Är det enklare om han går in i duschen med kläderna på och tar av sig kläderna när han redan kommit igång med duschandet? Bara för att ta bort ett moment som är besvärligt, han ska ju liks byta kläder sedan.

Stimma är svårt komma ifrån, finns ju i båda diagnoserna även om man kallar det olika. Att han stimmar efter skolan låter ju som att det vart mkt för honom under dagen och han försöker varva ner.

Det går ju alltid prata igenom ev medicinering med läkaren, förklara farhågor etc och sedan ta ett beslut. Jag tänker att det autistiska som kom fram när ADD:n dämpades kanske alltid funnits och påverkat men varit gömt under ADD:n? Den biten kan nog sonen din ha en aning om dock.
Concerta fungerade bra för mig men biverkningar i form av matproblem och utslag(visade sig va allergi senare). Elvanse fick jag inga fysiska biverkningar av men blev hyper och kunde inte sitta still, fick ångest som sköt i höjden såpass jag fick svårt ta mig utanför dörren och sömnproblem. Equasym som jag har nu funkar riktigt bra, lite matproblem i början men stabiliserade sig sedan.
Som Invicta skrev ovanför så har vi autister en tendens att reagera helt oväntat och "obegripligt" på mediciner så man får prova sig fram för att hitta nåt som funkar.
Nej, han får ju göra så. Nu kanske jag uttryckte mig luddigt som att det var kläderna som var det jobbiga. Det jobbiga är att lyfta ändan från stolen och in i duschen. Då blir han sittandes.

Jag tror också det, han är lugnare när han kommer sent om han inte varit i biblioteket. Tror också det är ett symptom på krockande diagnoser. Autisten vill veta vad han skall göra men ADDaren rör till det. Oftast kommer han dock i tid för att äta.

Ja, det gör ju det. Samtidigt är jag livrädd,han blev så himla sjuk och dålig av den låga dosen Concerta han ju började med. För vi kom aldrig längre.
Jag hittade för ett kort tag sedan en film jag spelat in på honom då (förmodligen av frustration), men den är verkligen hemsk att se idag nästan 10 år senare.
Han sov aldrig, åt väldigt lite, fick tvångstankar om det ena och det andra. Hostade någon vid bordet fick han för sig att hen hostat i hans mat och blev hysterisk. Han skrek konstant eller var apatisk. Och som sagt han blev tvärautistisk. Så på något sätt, samtidigt som hans ADD är en stjälp är den en hjälp i det att hålla allt det andra borta.
 
Det gör vi, oftast på helgen då det är praktiskt genomförbart. Veckorna blir ju ju man än vrider och vänder på det stressigt när han slutar så sent och inte är snabbast hem.
Vi försöker vara supernoga med att också tala om när något är bra. Även fast han inte gillar ”den uppmärksamheten”.
Många barn med npf klarar inte av att ha läxor, de lär sig aldrig att studera själva (vilket är tanken med läxor). Något ni skulle kunna ta upp med skolan är ju just att slippa läxorna, eller om de har läxstöd i skolan så skulle han kunna vara en timme där innan han går hem. Då behöver han inte ens försöka ta det där egna ansvaret och misslyckas med det varje dag. Ni skulle slippa den konflikten i familjen. Framförallt så slipper sonen lära sig att han är ett misslyckande eftersom han aldrig lär sig att ta ansvar för sina studier eftersom det finns en funktionsnedsättning som hindrar honom från att göra just det. https://hejaolika.se/artikel/maya-mar-battre-utan-laxor/
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 202
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 280
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp