@Emine Jag kan inte föreställa mig den känsla eller situation som föranleder det rop på hjälp som ditt första inlägg är. En del inlägg har gjort att du har fått gå i försvarsställning, men nu har tråden tagit en ny vändning som jag tror är positiv.
Jag vet ingenting (eller väldigt lite) om de problem som din son har. Men bilden jag får är att ni skulle kunna få en bättre familjesituation om skolan fungerade. Det verkar som om mycket kokar ihop till att familjen inte fungerar på grund av att skolan inte gör det de kan, och att de inte heller ser att deras brist på anpassning/stöd för sonen riskerar att förstöra en familj, som ju ska leva med varandra hela dygnet/livet. Kanske räcker det inte bara med förändring i skolan, men det vet ni ju inte förrän skolan fungerar!
Jag vet inte vilka som ni har haft kontakt med tidigare eller vem som framfört det du citerar, men om jag var du så skulle jag kalla till ett möte med t ex klassföreståndare/mentor (eller vad det heter), rektor och speciallärare (kanske någon mer, men ju fler ju svårare att hitta en tid som alla kan). Kalla skriftligt till mötet "med anledning av det stöd som er son behöver på grund av sin funktionsnedsättning" typ och föreslå ett par tider. Mötet skall ske i närtid, ge dem en, max två veckor.
Förklara vid mötet de problem som ni ser, så som du har skrivit här i tråden (ha gärna med dig en "fusklapp"). Jag vet inte vad som är mest pedagogiskt, att de föreslår lösningar eller att du gör det - det är ju deras "planhalva". Kanske bäst att be dem komma med konkreta förslag på lösningar. Om de inte kan eller om de inte verkar tillräckliga så kan du komplettera. Förslagen ska vara konkreta, tidssatta och i närtid! En del saker kan kanske ta ett par veckor att få till (resurs) medan andra kan införas nästa dag eller nästa vecka (förändring av datortid, läxor på papper). För anteckningar under mötet, viktigt att både notera åtgärder som ni kommer överens om och åtgärder som skolan inte vill införa (och varför). Skicka anteckningarna till de övriga dagen efter. Bestäm tid för ett uppföljningsmöte efter två veckor eller en månad för utvätrdering och ev justering av åtgärderna. Om du inte får rätt bemötande/sonen rätt hjälp eller om det beslutade inte förverkligas/fungerar så anmäl till skolinspektionen, men "hota" inte med det utan försök få till ett kreativt lösningsorienterat samtal.
Jag tror det är viktigt att skolan förstår hur deras (brist på) agerande påverkar hemsituationen, men i övrigt tycker jag att inriktningen ska vara att sonen ska få de slutbetyg som han har kapacitet till. Och därför är det bråttom när 1/4 av nian har gått. tänk på att lyfta sonens positiva sidor - det är de som åtgärderna ska syfta till att ta fram/stötta. Men de måste också acceptera att vissa saker kommer han inte klara p g a sin funktionsnedsättning och att det inte kan få påverka betygen.
/mamman som en gång upplyste skolan om att hon inte accepterade att hennes relation till ett av barnen riskerades på grund av att skolan skickade hem läxor som barnet inte förstod. Skolan började då bl a med (enskild) läxhjälp på fritids.