Nu ingår det ju i kommunernas skyldigheter att tillhandahålla barnomsorg. Det är meningslöst att tjafsa om det här.
Nej. Inte på obekväm arbetstid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu ingår det ju i kommunernas skyldigheter att tillhandahålla barnomsorg. Det är meningslöst att tjafsa om det här.
Den förbannade idén om att barn är pigga och utvilade på morgonen är närmast ett hån mot oss som inte är det och som har barn som inte heller är det.
Mina barn hade lätt kunnat vara pigga på förskolan till framåt midnatt, men ingen av dem har NÅGONSIN vaknat av sig själv så att vi var redo till kl 8. Trötta, gråtande barn togs motvilligt till dagis. Glada barn som gärna vill stanna kvar längre hämtades på eftermiddagen.
Om de är i barnomsorg nattetid, antas de väl sova. Piggare tex kl 21än kl 10, är standard för mig när det gäller barn.Jag har inte sagt något om morgonen. Bara om dagen. Förhoppningsvis är barnen piggare på dagtid än på kvällstid/nattetid.
Det är (tyvärr) väldig skillnad på våra inkomster, i dagsläget har vi inte råd att han går ner i tid, särskilt inte efter tre års sämre ekonomi.
Att man faktiskt inom familjen kan hjälpa den lägst avlönade att få upp sina inkomster om man hjälps åt, verkar vara en tanke som mycket få ägnar någon uppmärksamhet.O jag undrar stillsamt...på vilket vis höjer det din yrkeskarriär att vara den som viker undan igen. Du har ju redan "gett bort" 3 år av din karriärmöjlighet. Medan han inte förlorat något (om jag förstår det hela rätt?).
Precis.Att man faktiskt inom familjen kan hjälpa den lägst avlönade att få upp sina inkomster om man hjälps åt, verkar vara en tanke som mycket få ägnar någon uppmärksamhet.
En fördel med att göra så, är ju DESSUTOM att den högre lönen blir bådas resurs, inte ett maktmedel.
Jag håller med ovanstående. Samtidigt kan ju ts ha menat att pappan har varit hemma typ 3 år och därför är ekonomin dålig.
De här tre åren har vart den bästa och meningsfullaste tiden i mitt liv. Jag älskar att vara föräldraledig! Jag hade gärna vart hemma längre men ekonomin tillåter inte det.O jag undrar stillsamt...på vilket vis höjer det din yrkeskarriär att vara den som viker undan igen. Du har ju redan "gett bort" 3 år av din karriärmöjlighet. Medan han inte förlorat något (om jag förstår det hela rätt?).
Komiskt nog har jag aldrig fått så bra lönehöjning som jag fått nu under min föräldraledighet.Att man faktiskt inom familjen kan hjälpa den lägst avlönade att få upp sina inkomster om man hjälps åt, verkar vara en tanke som mycket få ägnar någon uppmärksamhet.
En fördel med att göra så, är ju DESSUTOM att den högre lönen blir bådas resurs, inte ett maktmedel.
Men ville inte barnens pappa vara hemma något, med det argumentet? Det vore kanske läge för honom att ta igen lite av den tiden nu, med kortare arbetstid?De här tre åren har vart den bästa och meningsfullaste tiden i mitt liv. Jag älskar att vara föräldraledig! Jag hade gärna vart hemma längre men ekonomin tillåter inte det.
Jag ser det absolut inte som att jag måste ge vika eller offra mig. Barnen är bara små en gång och jag har många år kvar att jobba.
Men det är knappast resultatet av att ni vuxna i familjen har samarbetat för att jämna ut den ekonomiska obalansen mellan er?Komiskt nog har jag aldrig fått så bra lönehöjning som jag fått nu under min föräldraledighet.
Han jobbar mycket sovande nätter och kvällar, som gör att han är ledig mycket dagtid och ibland i längre perioder.Men ville inte barnens pappa vara hemma något, med det argumentet? Det vore kanske läge för honom att ta igen lite av den tiden nu, med kortare arbetstid?
Rent krasst då tycker jag att du skulle få betala vad det kostar att handla på Ica vid 19-tiden, ringa sjukvårdsupplysningen kl 23, vara ute och äta på restaurang och betala vid 22-tiden, sitta och snaska popcorn i biosalongen en fredagkväll, när du råkar få blindtarmsinflammation en sen tisdagskväll, osv osv osv.Rent krasst tycker jag att har man skaffat barn är det bara att gilla läget.
Att skaffa barn och sedan skyffla över ansvaret för pass och omsorg på samhället eller släkt och vänner tycker jag är rent ut sagt oförskämd.
Vill man ha/skaffar barn så är det erat val som föräldrar och samhället samt släkt och vänner skal inte behöva belastas med barnpass på "obekväm" tid som ni rimligen bör ha förutsätt skulle bli ett problem redan innan ni gick till sängs.
Betala vad det kostar för barpass på "obekväm" tid eller byt till arbetstider/jobb som passar in i samhällets erbjudanden.
Nu var det ingen som sa att alla skulle byta till arbeten som finns enbart på dagtid. Men i de familjer där båda föräldrarna jobbar på obekväm arbetstid, där det kanske är mer eller mindre omöjligt att pussla med scheman, så kan jag nog anse att det är bättre att den ena av dem försöker hitta en annan tjänst, hos samma eller någon annan arbetsgivare, så att deras arbetstider blir mer kompatibla.
Även om kommunen skulle vara skyldig att ordna nattlig barnomsorg, så är det stor skillnad mellan att ha rätt eller att få rätt.
Jag känner till familjer där barnen är på dagis 27 timmar, hemma med mamma i 5 timmar och sedan dagis igen i 27 timmar. En ledig dag och sedan samma runda igen. Men mamman får jobba med det hon trivs medNågon form av anpassning i yrkeslivet tror jag är vanligt att man behöver göra när man får barn. Jag tror det är svårt för samhället att buffra så mycket att arbetslivet inte påverkas alls. Tjänster med mycket resor t ex är inte helt enkelt med småbarn, eller obekväma arbetstider såklart. Det tror jag man får leva med.
De här tre åren har vart den bästa och meningsfullaste tiden i mitt liv. Jag älskar att vara föräldraledig! Jag hade gärna vart hemma längre men ekonomin tillåter inte det.
Jag ser det absolut inte som att jag måste ge vika eller offra mig. Barnen är bara små en gång och jag har många år kvar att jobba.