Jag är egentligen emot en individualiserad föräldraförsäkring och tycker att varje familj ska få lägga upp föräldraledigheten själva.
Samtidigt blir jag rätt provocerad av det här ständiga "vi har inte råd med att mannen är föräldraledig". Ja självklart finns det fall där man verkligen inte har råd, på grund av sjukskrivningar, ekonomiskt bistånd, lägstaersättning eller liknande.
Men de allra flesta fall som jag stöter på handlar om att mannen tjänar så pass mycket att han ligger en bit över taket för föräldraförsäkringen och inkomstbortfallet skulle då blir mycket större om mannen var hemma.
Det handlar inte om att man inte har råd. Det handlar om att man då har skaffat sig så höga kostnader i livet och att man på grund av de prioriteringar man har gjort anser att kunna betala de höga levnadskostnader är viktigare än att kunna vara hemma med barnen. Är man dessutom en så kallad "högavlönad" så har man allt som oftast en arbetsgivare som på ett eller annat sätt fyller upp föräldraförsäkringen i iaf 6 månader.
Jag tycker folk ska få prioritera bäst de vill, men de behöver ju inte skylla på att de inte har råd att vara föräldralediga. Det är ju ett slag i ansiktet på alla de som trots att de jobbar heltid har en lön som är lägre än 37 300:-....
Precis, det är många av de som säger sig inte ha råd som helt enkelt inte vill minska på utgifter (mindre lyx i vardagen) för att kunna vara föräldralediga. Det tycker jag är provocerande. Jag vet en man som sa rätt ut att han skulle inte vara föräldraledig eftersom de prioriterade att köpa hus istället.