När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Apropå svårlastade hästar och man ska in till klinik.
Jag har tidigare haft en sådan och det var ett elände varje gång man skulle in på klinikbesök. Det här var ju många år sedan i -90 talets början. Efter det bestämde jag mig för att aldrig hamna i en sådan sits igen , att man inte ska kunna åka till klinik bara för att hästen är svårlastad. Vissa gånger gick det att åka dit men hem var värre. Så med min nästa häst var det var träning, träning och åter lastträning som gällde. Även om jag inte då ens hade tänkt att åka o tävla eller lasta spec mkt så ville jag ha en lättlastad häst iallafall, just med tanke på kommande klinikbesök. Då blev allt så mkt lättare när det var dags igen.

Inte för att jag själv varit i den sitsen, men ett scenario:
Om hästen är ovan vid att åka transport rent allmänt, inte för att den är svårlastad utan för att den helt enkelt inte åkt på ett tag, kanske är skogsmulle som inte åker iväg på träningar och tävlingar.
Och så har man otur och får åka flera gånger till kliniken för t ex hälta.
Då känns det inte osannolikt att hästen -blir- ovillig att lasta, det lär inte vara trevligt att åka en bra bit med ont i benet eller taskigt allmäntillstånd. Såna upplevelser som kan skapa obehag relaterat till transport.

Håller med om det du skriver, att det är guld värt att förebygga för att slippa hamna i situationen att man måste åka iväg men inte lyckas lasta hästen.
Men det ovanstående scenariot är grunden till att jag personligen inte skulle åka iväg om jag inte blir instruerad av vet. att åka till klinik (dvs att det behöver utredas och inte går att göra på plats). Inte "i onödan" hur man nu vet vad som är det om man inte är synsk..

ja tyvärr verkar buke endast numer vara till för påhopp o elakheter mot varnadra o inte några seriösa trådar... ni har ju inte en j-la aning om hur min häst fungerar... han är alldeles utomordentligt välmående för er som tror det är nån vanvårdad stackare!tävlar i distans o tror inte att han skulle gå igenom alla vet bes me nollor om ja skötte om han så illa som ni verkar tro..

nej nu lägger ja ner denna totalt oseriösa sida,tråkigt me alla påhopp o när folk inte kan föra ett samtal utan o lägga sejj i o gnälla... tack o hej!

Vi andra i denna tråden är 100%igt seriösa.
Man tar ut veterinär när hästen behöver det, det borde varenda hästägare fatta (Men tyvärr är det ju inte så...)

Att han är välmående beror kanske på att han inte får massa skador, det skrev du ju själv från början .:cool:

Då känns det inte osannolikt att hästen -blir- ovillig att lasta, det lär inte vara trevligt att åka en bra bit med ont i benet eller taskigt allmäntillstånd. Såna upplevelser som kan skapa obehag relaterat till transport.
.

Min häst har blivit bättre. Hon älskar att vara på kliniken. Tror hon gillar att bli drogad.. :devil:

Inte för att jag själv varit i den sitsen, men ett scenario:
Om hästen är ovan vid att åka transport rent allmänt, inte för att den är svårlastad utan för att den helt enkelt inte åkt på ett tag, kanske är skogsmulle som inte åker iväg på träningar och tävlingar
Även om man har en skogsmulle, så bör man lägga tid på lastträning ändå. Jag anser att det ingår i hästens utbildning. Man behöver ju ej just åka iväg varje gång utan det kan räcka med att någongång då och då bara gå in i transporten och få lite mat och sen kan det räcka för den gången. Att inte vänja hästen vid det är en björntjänst mot hästen anser jag, tids nog kommer man bli tvungen att transportera och det är inte rätt mot hästen att göra allt på en gång. Och då kan den bli svårlastad, även om du får in den just den gången.
Och så har man otur och får åka flera gånger till kliniken för t ex hälta.
Just därför ska man ta in lastträningen som ett moment i hästens vardaglig träning.
Håller med om det du skriver, att det är guld värt att förebygga för att slippa hamna i situationen att man måste åka iväg men inte lyckas lasta hästen.
Men det ovanstående scenariot är grunden till att jag personligen inte skulle åka iväg om jag inte blir instruerad av vet. att åka till klinik (dvs att det behöver utredas och inte går att göra på plats). Inte "i onödan" hur man nu vet vad som är det om man inte är synsk..
Kan man få hjälp av vet hemma så är det väl ypperligt. Tex i fall nr 2 skulle jag misstänka att den var ömfotad , men det står inte om hästen var nyskodd, men iom att den ömmade för visitertång.
Att vet på kliniken tyckte hästen var dum, tycker jag verkar konstigt, är hästen öm i sulorna är det väl inte konstigt att den rör sig med trippigt kort steg, således inte dum alltså.
Men i den andra fallen med kraftiga hältor, svullnad osv så blir det klinik för att lättare kunna slå fast orsaken. Där finns ju allt med röntgen, ultaljud osv, varför missunna hästen den bästa vården för att man slarvat med lastträningen??

ja tyvärr verkar buke endast numer vara till för påhopp o elakheter mot varnadra o inte några seriösa trådar... ni har ju inte en j-la aning om hur min häst fungerar... han är alldeles utomordentligt välmående för er som tror det är nån vanvårdad stackare!tävlar i distans o tror inte att han skulle gå igenom alla vet bes me nollor om ja skötte om han så illa som ni verkar tro..

QUOTE]

Håller med helt och hållet!

nej nu lägger ja ner denna totalt oseriösa sida,tråkigt me alla påhopp o när folk inte kan föra ett samtal utan o lägga sejj i o gnälla... tack o hej!

Det har ju inte varit så mycket till samtal alls, eftersom du har varit helt osynlig i tråden bortsett från första inlägget. Du skrev att du inte ville ta ut veterinären även i uppenbart akuta fall, och det är sannolikt brott mot djurskyddslagen.

Det är väl seriöst att faktiskt påpeka det?

beror ju självklart på anledningen till hältan.. vet man varför o vet att man åtgärdat o att det kommer gå över om nån dag så finns ingen anledning till veterinär..

Infektioner och framför allt led- och sennära skador är oerhört akuta. Det kan man inte alltid utesluta själv. Står hästen på tre ben kan det dessutom vara fall av benbrott/spricka. Man ringer veterinären direkt.

Min häst som är extremt svårlastad var så redan när jag köpte henne för fem år sen och hon har inte blivit bättre av lastträning. Varje gång jag överlistar henne överlistar hon mig nästa gång:crazy: Hon är inte ett dugg rädd utan bara envis.

Nu har hon sen några veckor en svullnad på ena frambenet efter en spark. Svullnaden vill inte gå ner helt men hästen är ohalt sen två dagar efter jag upptäckte svullnaden. Veterinär har tittat på hästen och uppfattar det inte som att svullnaden sitter på senfäste. Jag kan åka till klinik och ultraljuda om jag vill vara säker, men det går också bra att låta hästen vila eftersom svullnaden går neråt och hästen inte haltar. Att jag väljer att inte åka till klinik beror dels på att hon är svårlastad och dels på att hon har en femmånaders fölunge vid sidan. Han vill inte heller bli lastad, har ju sett hur mamma gör:devil:och jag vill inte att han ska se det mer. Dessutom vill jag inte ha in honom på klinik i onödan med tanke på smittorisken. Är svullnaden inte borta när han är avvand kommer jag att överväga att åka till klinik.

Behandlar du det som senskada:confused:

Att svullnaden går ner säger inte mycket eftersom den gör det även på senskador. Det kan ju även vara en fraktur (dvs spricka) som vid olyckliga omständigheter blir en större fraktur? Det har jag varit med om:crazy: Eftersom svullnaden gick ner direkt efter slaget mot benet och hältan var knappt märkbar öht avvaktade vi pga virus som hästen hade (feber o hosta). Det kostade oss den hästen, eftersom han fick en full fraktur då han gick i sin sjukhage (pga att det första var en spricka) under tiden han var sjuk.

Det behöver absolut inte vara så men en svullnad som inte vill gå ner skulle oroa mej.

Ang fölis är det ju en försvårande omständighet men så liten är den ju inte, och klarar nog en resa. Tror inte heller smittorisken är så stor.

Ang lastproblem leder du in fölis först i så fall och då brukar stoet komma med.

Ang lastproblem leder du in fölis först i så fall och då brukar stoet komma med.

:rofl::rofl::rofl:
det har inte hänt med något av stoets två föl, hon har stått utanför och skrikit åt dem att komma ut. När de flyttades från betet härom veckan tog det tre timmar innan båda var inne. Fölis gick inte att leda in utan satte sig på hasorna.

Varför skulle jag behandla det som senskada?
Jag följer veterinärens ordination.

Svullnaden har gått ner med mer än 80% från det ursprungliga.

Min häst har blivit bättre. Hon älskar att vara på kliniken. Tror hon gillar att bli drogad.. :devil:

Haha skum häst! :D
Det måste såklart inte bli så, men jag inbillar mig att många hästar som egentligen varit lättlastade till slut blir svårlastade om de t ex åker iväg för att träna/tävla trots att de är ofräscha. Då borde det kunna bli samma sak om de får ont redan under färden dit. Fast kanske kommer dom bara ihåg hemresan där dom ev. fått smärtstillande? :p

Även om man har en skogsmulle, så bör man lägga tid på lastträning ändå. Jag anser att det ingår i hästens utbildning. Man behöver ju ej just åka iväg varje gång utan det kan räcka med att någongång då och då bara gå in i transporten och få lite mat och sen kan det räcka för den gången. Att inte vänja hästen vid det är en björntjänst mot hästen anser jag, tids nog kommer man bli tvungen att transportera och det är inte rätt mot hästen att göra allt på en gång. Och då kan den bli svårlastad, även om du får in den just den gången.

Just därför ska man ta in lastträningen som ett moment i hästens vardaglig träning.

Kan man få hjälp av vet hemma så är det väl ypperligt. Tex i fall nr 2 skulle jag misstänka att den var ömfotad , men det står inte om hästen var nyskodd, men iom att den ömmade för visitertång.
Att vet på kliniken tyckte hästen var dum, tycker jag verkar konstigt, är hästen öm i sulorna är det väl inte konstigt att den rör sig med trippigt kort steg, således inte dum alltså.
Men i den andra fallen med kraftiga hältor, svullnad osv så blir det klinik för att lättare kunna slå fast orsaken. Där finns ju allt med röntgen, ultaljud osv, varför missunna hästen den bästa vården för att man slarvat med lastträningen??

Jag tror du missade själva poängen! :p
Att man har en häst som är LÄTTlastad.
Om man inte äger en transport själv så förstår jag att man isf inte hyr transport minst en gång i månaden för att lastträna sin häst.
Att det är bra att göra det ändå håller jag med om!

Och nej, personligen skulle jag såklart inte låta bli att åka till klinik om det finns anledning att åka till klinik och det inte går att lösas på plats eller det finns orsak att undersöka något ordentligt.
Om inte hästen brutit benet eller annat som gör att man inte vill transportera öht...

Jag tror du missade själva poängen!
ok och vad var poängen?

Om man inte äger en transport själv så förstår jag att man isf inte hyr transport minst en gång i månaden för att lastträna sin häst.
Att det är bra att göra det ändå håller jag med om!
Man kan ju kolla runt med sina stallkamrater och be att få låna en.

Och nej, personligen skulle jag såklart inte låta bli att åka till klinik om det finns anledning att åka till klinik och det inte går att lösas på plats eller det finns orsak att undersöka något ordentligt.
Om inte hästen brutit benet eller annat som gör att man inte vill transportera öht...
Ja men låt oss säga att du bokat tid enl vets rek och sen vägrar hästen gå in i släpet, för att den också känner att du är stressad, tidspress? Då blir det ju inget besök den dagen iallafall. Och det bara för att den inte är lasttränad.

Poängen var inte att den skulle vara svår att lasta när man ska åka till klinikbesöket.
Utan att man kanske har otur och efter ett par klinikbesök fått en häst som inte längre gillar transporten (har dom enligt dom själva en anledning att inte gilla transporten brukar det vara klurigare att lastträna tillbaka igen även om det såklart går) så från att ha varit en lättlastad häst så *poff* vill den plötsligt inte gå på pga för mycket obehag. Inte nödvändigtvis nästa gång man ska till klinik utan allmänt nästa gång man ska dra iväg.

Lastning upplever många hästar obehagligt utan att blanda in smärta i det hela.

Jag håller med om att det optimala är att lastträna med jämna mellanrum. Och att se till att underhålla det. Men det är nog så mycket trevligare att ha en häst som håller sig positiv till transport när den väl en gång blivit lasttränad än att få "lära om" ordentligt med jämna mellanrum för att den blir anti.
En sån sak skulle inte hindra från att ta häst till klinik när det *behövs* men som sagt - det är en sån grej som skulle göra att jag först undersöker alternativ att få hästen undersökt och behandlad på plats om den har ont och skulle tycka det är obehagligt att åka transport.

ok du menar alltså att den skulle kunna bli svårlastad om den åkte till klinik för ofta pga av obehaget.
Min erfarenhet av just det med min förra häst var inget sådant. Jag tror inte han förknippade själva transportåkandet med själva kliniken. Det var han för osmart för..:angel:
Tvärtom tyckte han det var lika kul varje gång vi skulle ut o åka...
Han tyckte nog mer att nu ska jag få gå in i transporten igen o äta mat.
För det var så vi hade gjort när vi tränat. Och mat under hela resan förstås. Först gången vi åkte in var han nästan blockhalt, men det var inge som helst problem när vi skulle hem eller nåt, han sprang in och förknippade inte transportåkandet med någon smärta. Då skulle han ju aldrig gått in igen. Det ska va lika naturligt för dom att åka transport som att gå in i sin box. Bara för att dom har ont när de står i boxen så vägrar dom väl inte att gå in boxen för det?

Jag åker alltid till klinik. Distriktarna kan alldels för lite enl mitt tycke, iaf de jag träffat. De får vaccinera, i övrigt blir det klinik.

1,2,5,6 blir klinik bums, 3:an rådfrågar jag, :an avvaktar jag ytterligare ngt pass med ev vila innan. Kan ha varit en dålig dag.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.
Svar Ja

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.
Svar Ja

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.
Svar Nej

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Svar Nej men skulle kolla upp med typ massör först

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.
Svar ja hästen behäver nog behandlas

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
Svar Nej

ok du menar alltså att den skulle kunna bli svårlastad om den åkte till klinik för ofta pga av obehaget.

Nej, om hästen har ONT av en akut skada och rutinmässigt ställs på transporten för att åka till kliniken direkt medans skadan är akut istället för att avvakta tills det mest akuta gått över (om det är ett sånt läge vill säga, men det rådfrågar man ju först vet/tar ut vet för att titta på isf).
Och även i andra situationer där hästen har ont och ska åka transport en bra bit men är det lindrigare än en akut hälta kanske det tar fler gånger för att hästen ska kunna koppla obehaget till transporten.

Min erfarenhet av just det med min förra häst var inget sådant. Jag tror inte han förknippade själva transportåkandet med själva kliniken. Det var han för osmart för..:angel:
Tvärtom tyckte han det var lika kul varje gång vi skulle ut o åka...
Han tyckte nog mer att nu ska jag få gå in i transporten igen o äta mat.
För det var så vi hade gjort när vi tränat. Och mat under hela resan förstås. Först gången vi åkte in var han nästan blockhalt, men det var inge som helst problem när vi skulle hem eller nåt, han sprang in och förknippade inte transportåkandet med någon smärta. Då skulle han ju aldrig gått in igen. Det ska va lika naturligt för dom att åka transport som att gå in i sin box. Bara för att dom har ont när de står i boxen så vägrar dom väl inte att gå in boxen för det?

En box skakar inte! :p
Det är smärtan av transporten jag tänker på snarare än att de "vet att de ska till kliniken". Det måste såklart inte bli så men därför är jag restriktiv till att dra iväg till vet direkt vid hälta, avvaktar hellre någon dag om det verkar som en sträckning/tar ut distriktare och skulle åka till klinik först när det värsta lagt sig eller om det är något som måste kollas på klinik.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka