Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?
Inte för att jag själv varit i den sitsen, men ett scenario:
Om hästen är ovan vid att åka transport rent allmänt, inte för att den är svårlastad utan för att den helt enkelt inte åkt på ett tag, kanske är skogsmulle som inte åker iväg på träningar och tävlingar.
Och så har man otur och får åka flera gånger till kliniken för t ex hälta.
Då känns det inte osannolikt att hästen -blir- ovillig att lasta, det lär inte vara trevligt att åka en bra bit med ont i benet eller taskigt allmäntillstånd. Såna upplevelser som kan skapa obehag relaterat till transport.
Håller med om det du skriver, att det är guld värt att förebygga för att slippa hamna i situationen att man måste åka iväg men inte lyckas lasta hästen.
Men det ovanstående scenariot är grunden till att jag personligen inte skulle åka iväg om jag inte blir instruerad av vet. att åka till klinik (dvs att det behöver utredas och inte går att göra på plats). Inte "i onödan" hur man nu vet vad som är det om man inte är synsk..
Apropå svårlastade hästar och man ska in till klinik.
Jag har tidigare haft en sådan och det var ett elände varje gång man skulle in på klinikbesök. Det här var ju många år sedan i -90 talets början. Efter det bestämde jag mig för att aldrig hamna i en sådan sits igen , att man inte ska kunna åka till klinik bara för att hästen är svårlastad. Vissa gånger gick det att åka dit men hem var värre. Så med min nästa häst var det var träning, träning och åter lastträning som gällde. Även om jag inte då ens hade tänkt att åka o tävla eller lasta spec mkt så ville jag ha en lättlastad häst iallafall, just med tanke på kommande klinikbesök. Då blev allt så mkt lättare när det var dags igen.
Inte för att jag själv varit i den sitsen, men ett scenario:
Om hästen är ovan vid att åka transport rent allmänt, inte för att den är svårlastad utan för att den helt enkelt inte åkt på ett tag, kanske är skogsmulle som inte åker iväg på träningar och tävlingar.
Och så har man otur och får åka flera gånger till kliniken för t ex hälta.
Då känns det inte osannolikt att hästen -blir- ovillig att lasta, det lär inte vara trevligt att åka en bra bit med ont i benet eller taskigt allmäntillstånd. Såna upplevelser som kan skapa obehag relaterat till transport.
Håller med om det du skriver, att det är guld värt att förebygga för att slippa hamna i situationen att man måste åka iväg men inte lyckas lasta hästen.
Men det ovanstående scenariot är grunden till att jag personligen inte skulle åka iväg om jag inte blir instruerad av vet. att åka till klinik (dvs att det behöver utredas och inte går att göra på plats). Inte "i onödan" hur man nu vet vad som är det om man inte är synsk..