När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Ja jag skulle låta veterinär titta på hästen eller åka till klinik i samtliga fall. Hellre åka en gång för mycket än en gång för lite.

Senast ändrad:

Åker alltid till klinik efter att ha tagit ut veterinär för några år sedan, då hästen var halt. Hon kunde säga att hästen var halt och att hon rekommenderade att vi åkte till klinik. Hennes prognos var dyster men hästen fungerar bra idag.

Så vet tar vi endast ut vid vacc.

Konsulterar alltid veterinär på klinik vid skada eller om hästen beter sig annorlunda.

Skulle ni åka till veterinär;

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.

Ringer hästveterinär för en första konsultation/smärtstillande innan transport till klinik.

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.

Fång? Ringer hästveterinär som får komma hem och kolla hästen i första skedet.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.

Ringer vet för telefon råd.
Avvaktar ett par timmar beroende på vad vet säger, de vet ju oftast om kvarka eller dylikt går.
Annars går vi ut en fem minuters promenad för att se hur hästen beter sig allmänt.
Ringer vet om ingen förbättring på ett par timmar.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.

Funderar på vad jag har gjort de senaste dagarna, träningsvärk?
Ringer klinik för utredningstid.
Vila och värme ett par dagar, är det inte borta då så blir det klinik.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.

Klinik direkt om det är lång väntan tar jag ut vet för smärtstillande/råd.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.

Kollar hö`t första hostdagen om det inte blir bättre av utevistelse skulle jag inte vänta så länge som en vecka.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.
Ringer ut veterinären omgående

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.
Ringer och konstulterar veterinär alternativt ringer ut veterinären snarast (beroende på aktuella hästens tidigare sjukdomshitorik)

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.
Avvaktar en dag, ringer ut veterinär direkt om hästen inte är bättre dagen efter.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Avvaktar, låter hästen ta det lugnt och håller ett extra öga. Är hästen inte bättre/bra inom någon vecka eller två med lugn träning så bokas tid på klinik.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.
Ringer kliniken för konsultation. Efter att hästen stått på box någon dag bokas tid om hästen inte är bättre.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
Avvaktar. "Dammsanerar" omgivningen och håller ett extra öga på hästen.

Skulle kunna vara hovböld men jag ringer och rådfrågar vet och går på det vet rekommenderar.

Blir samma som ovan

Återigen ringer vet. Går på deras rek.

Känner igenom hästen, låter vila en period och kollar igen. Går problemet inte över med vila kontaktar jag vet.

Jag gör inte böjprov själv så det blir att konsultera igen.

Jag ringer och kollar.

Jag tänker ofta att jag hellre ringer en gång för mycket än en gång för lite. Ibland räcker det med ett samtal ibland blir det besök. Tar i princip aldrig ut distriktarna (undantag akuta skador som inte kan resas med) utan åker till jättebra kliniken som bara ligger en kvart bort :bow:
...vi har snart klippkort där med alla pållarna...

jag skulle åkt till klinik/tagit ut veterinär vid samtliga fall, först hade jag ringt till vår vet. och frågat om råd men sedan åkt in så fort som möjligt. vi brukar även ringa runt till de stora sjukhusen för att rådfråga.

Jeg hadde ringt vet i alla tilfeller og fått hans mening først, har 20 mil til nærmeste klinik av høg kvalitet...

Jag skulle åkt till veterinär i fall 1,2,4,5 och 6. I de andra fallet hade jag avvaktat ett par dagar och om tillståndet inte förbättrades eller rent av försämrades skulle jag åka till veterinär.

Senast ändrad:

Jag har haft ute vet hemma två gånger (förutom vacc) ena gången felbehandlad (utskälld av hingstationen:o) andra gången ingen behandling alls. Bägge gångerna snordyrt. Det känns surt att det är billigare för mig att åka 16mil tur och retur till åby mot att ta ut distriktsvet. Så jag åker alltid in.

Jag har suttit och läst en mängd trådar nu och märkt att det är väldigt delade meningar om när man ska låta veterinär undersöka hästen.

ringer DV o kanske blir vidareremitterad
2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans. Dito

Den skulle aldrig sluta äta utan riktigt hög temp. DV-igen4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur. Ber kunnigt folk titta- avvaktar 3 dar. bokar tid på klinik

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov. Böjer aldrig själv. böjer heller inte riktigt halt häst, utan släcker istället på klinik. Avvaktar för att se om det är en hovböld.6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
Har blivit utsatt för damm- kronikern. Ser över var felet kan vara.
QUOTE]

Jag har suttit och läst en mängd trådar nu och märkt att det är väldigt delade meningar om när man ska låta veterinär undersöka hästen.

Om det kom helt plötsligt, utan minsta förvarning skulle jag nog misstänka fraktur och ev åka in akut t o m. Annars ligger hovböld nära till hands men inte ofta så mycket utan förvarning

Sätta på sulor ev. Prova hur den rör sig på olika typer av underlag, dvs lite hårdare och mycket mjukt. Om det är en häst som lätt blir öm i sulorna. Annars kolla upp den.

Kontakta veterinär.

Rannsakar mej själv vad jag gör och om det inte ger resultat skulle jag bli orolig, prova ev dagen efter (beror på grad av problem) och sen kolla upp

Finns puls? Gissar i så fall på hovböld ev trots att den inte reagerar för visitertång. Om inte puls ev boka tid, alt kolla med vet först

Beror på hur mycket den hostar. Kollar med vet. Vila, osv

Ett par exempel som jag varit med om. Hur jag gjort berättar jag senare. Hur skulle ni gjort och hur motverar ni detta.

Det beror ju på grad av symtom osv, men ungefär så.

Stallägaren är både hovslagare och djursjukvårdare och så fort det är ngt frågar jag honom och säger han att vi ska åka in, då åker vi in.
Det är väldigt bra då man lär sig mycket själv, och skulle han inte vara hemma så skulle jag åka in med hästen i samtliga fall för hästarna är mina små ögonstenar, och jag försäkare alltid handla så att det blir bäst för dem.

KL

ringer och rådfrågar veterinär på klinik säger de att jag ska komma in blir det så

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans. - bokar klinik om det är genomgående och inte bara en dag.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber. - avvaktar

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur. - avvaktar

undrar vem som utför böjprovet? :confused:

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber - avvaktar

Så här gjorde jag;

Kontaktade hovslagare som skickade oss till klinik. In på röntgen, misstänkt hovfraktur visas. hem igen och kommer ner en vecka efter för ny röntgen. Då hade en hovböld öppnats under gipset.

Kontaktar hovslagare. Han skickar oss till klinik då vi misstänker fång. Veterinären säger att hästen bara är dum och skickar hem hos med en kur butta. Hästen frisk sedan.

Jag avvaktade till hästen fick feber. Kontaktade då veterinär som tyckte vi skulle åka in (karantän avdelning). Hästen hade en kraftig infektion, fick antibiotika och blev bra efter en vecka på kliniken.

Jag har gjort olika med olika hästar, ibland väntat ett par dagar, ibland kontaktat kiropraktor ibland åkt till klinik.

Efter kontakt med hovslagare åker vi till klinik. Kraftig hålvägg som verkas av. Vila i sex veckor.

Efter rannsakning av foder, miljö osv kontaktade jag veterinär som skrev ut medicin över telefon. Detta hjälpte, tyvärr togs hästen bort en vecka senare så jag vet inte om det "bara" var hosta eller något bakomliggande.

Senast ändrad:

ringer ut distriktaren omedelbums

hade bokat tid på klinik
3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber. ringer och konsulterar veterinär direkt.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur. avvaktar några dagar, om fortsatt dåligt så bokar jag kliniktid

beror på hur kraftig initialt halt den är. bokar tid men beroende på smärta så avvaktar jag eller åker direkt.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber. avvaktar och ser om det släpper, annars veterinär

Vår åker sällan till klinik. Kontaktar i första hand div hästkunninga bekanta vi litar på (dvs sådana som har mer erfarenhet av skador än vi och som snarare skickar en till vet än säger "låt hästen vila" :crazy:) som i sin tur brukar rek olika vet/hovslagare/tränare. Därefter kontaktar vi våra tränare/vet/hovslagare och de som vi blivit rekomenderade. Utifrån detta så kommer antingen kunning bekant ut eller vet/hovis och då bestäms om ett besök hemma hos vet/klinik behövs.

Akut åker vi in till djursjukhuset (behövts en gång till följd av stor hovskada i hagen och en gång av spark i hagen med blockhalt häst) annars bokar vi tid hos egen vet för lättare "rörelsestörningar". Fång har alltid behandlats hemma.

Våra hästar är nog lite för friska för att ha något direkt system att behandla. Dock låter vi aldrig tiden "bara gå". Inom ngra timmar efter upptäckt symptom har vi tagit reda på irpincip alls versioner och rekomendationer :o

Beroende på vad jag söker hjälp för med mina hästar så skiftar det ifall jag tar ut distriktare eller åker till klinik.

Klinik

Klinik

Distriktare

Avvaktar några dagar, sedan klinik om det inte blir bättre

Kylbandage, avvaktar någon dag, sedan klinik om det inte blir bättre

Distriktare

1. Avvaktar en dag, kontaktar därefter veterinär

2. Avvaktar å ser om det blir förbättring.

3. Vila

4. Tar in och vilar.. Känner igeonom. avvaktar med vet.

5. Väntar lite, sen vet.

6. Ingen vet direkt, provar låta gå ute mer blötlägger ev hö osv

Ett par exempel som jag varit med om. Hur jag gjort berättar jag senare. Hur skulle ni gjort och hur motverar ni detta.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka