När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

beror ju självklart på anledningen till hältan.. vet man varför o vet att man åtgärdat o att det kommer gå över om nån dag så finns ingen anledning till veterinär.. ex:_häromdan fick hästen en skada som frambringade hälta , men jag visste ju varför.. (och jo vet kom dan efter för o kolla såret) då va han inte längre halt. handlar inte om o va okunnig hästägare - utan om att bespara hästen massa onödiga preparat som vet e såå duktig på o proppa dom full med..

dessutom - mitt svar avvaktar betyder inte att en veterinär inte kommer , utan att jag kanske avvaktar några timmar upp till nån dag.. beror ju som sagt helt på om man finner en orsak eller ej...

förstår inte att ni ska hoppa på en bara för att man inte åker till en klinik me minsta lilla... låt hästar vara hästar...jag tror att man daltar för mkt me dom nu för tiden.. lindor,täcken,mediciner mm hit o dit,,

Senast ändrad av en moderator:

Ja herregud, bättre att låta en häst stå och ha ont på tre ben än att ge den medicin... :smirk: Jisses vilken hästhållning det finns där ute i buskarna. :(

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.

Avvaktar över natten och åker till kliniken på en "akuttid" dagen efter. Vill inte att hovslagare verkar upp en hov hemma och vill ha plåtar tagna för att utesluta ev. frakturer osv och vill därför vara på klinik istället för att ta hem veterinär som ändå inte kan säga så mycket utan röntgen.

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.

Bokar kliniktid snarast möjligt.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.

Rådgör med vet. på telefon till att börja med.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.

Känner över hästen muskulärt och känner efter ett par dagar. Om inte övergående eller orsak hittas i muskler så bokar jag kliniktid för hältutredning.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.

Bokar kliniktid snarast möjligt.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.

Rådgör med vet. på telefon till att börja med.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.
Ringer ut veterinären först. Ger dem chansen att behandla hästen.Åker till klinik om de råder det

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.
Ringer ut veterinären. Och samma där ger chansen att behandla hästen om det behövs.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.
Ringer veterinären och rådfrågar. Vill han komma ut så är han välkommen.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Låter hästen vila ett par dagar och provar på nytt sedan att träna. Om det då är lika dant kontaktar jag veterinären. Kan han inte göra något så åker jag till klinik...

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.
Jag gör inte böjprov själv. Men vid kraftig hälta ringer jag alltid våra veterinärer. Hjälper inte deras behandling så åker jag till klinik.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
Av vaktar och ser till att hålla hästens när miljö och mat dammfri.blir den inte bättre så kontakar jag veterinären

Kan säga det att jag är lite av en stam kund hos veterinären. ringer så fort jag blir orolig. Har varit mycket med alla djuren i det sista....

Åker akut in till djursjukhus ( har varit i det läget)

Ringer genast veterinären så de får komma ut

Ringer vet och pratar iaf o beskriver tillståndet sen få vet bestämma åtgärd.

Ringer till min vet nr 3 och bokar till för kontroll, fram tills dess så skrittar alt, joggas hästen bara lätt.

Ringer vet
beror helt på årstid, ny halm, nytt hö osv.? vad för typ av hosta.. osv,osv.sen låter jag det inte gå en vecka innan jag ger åtgärd för hosta. Har medel hemma som smörjer strupen och det brukar räcka att de det nån dag ( då oftast i samband med byte av foder eller miljöer)

förstår inte att ni ska hoppa på en bara för att man inte åker till en klinik me minsta lilla... låt hästar vara hästar...jag tror att man daltar för mkt me dom nu för tiden.. lindor,täcken,mediciner mm hit o dit,,

Punkt 1 är verkligen inte "det minsta lilla" :crazy:

AM

Punkt 1 är verkligen inte "det minsta lilla" :crazy:

AM

Verkligen inte!

Själv skulle jag inte åka till klinik direkt i något av exemplena eftersom min häst är extremt svårlastad. Det har hänt att hon varit haltare vid framkomsten till kliniken än när vi började försöka lasta.
Däremot skulle jag kontakta veterinär vid de flesta beskrivna situationerna.

1.Skulle kolla efter hovböld med hjälp ev kniv, om jag inte hittar böld ringar jag vet som får komma ut och titta.

2.Antar att denna häst skulle vara skodd, annars skulle väl det vara det första jag skulle tänka på, den är hovöm. Annars skulle jag ta ut vet, personligen misstänker jag något åt kolik hållet.

3.Ringa vet och konsultera en medecinering eller om vet villa komma och kolla.

4. Har man ej konstaterat hälta genom böjprov? Annars skulle jag göra böjprov och utgå från det.

5. Vet får komma ut och böja.

6. Undersöker hästens miljö, foder etc. om möjligt får den gå ute dygnet runt, skulle nog dock kontakta vet innan en hel vecka gått och hostan ej försvunnit.

Jag har veterinär som regebundet kommer ut mig och som är väldigt bra om jag skulle uppleva problemet som mer allvarligt brukar jag kontakta en annan vet som är duktigare, men också dyrare.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has. Vilar hela tiden? betyder det att det pågår under en längre tid? HUr lång tid? Plötsligt halt en dag, då avvaktar jag nog för att se om det går ner, oförändrat eller värre efter en tid - veterinär

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans. Om det kommer plötsligt och jag inte gjort några förändringar - klinik

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber. avvaktar och ser om hästen äter lite senare och verkar piggna till - om inte veterinär

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur. Om hästen går lite konstigt/annorlunda på EN träning avvaktar jag, är det något som sedan återkommer - klinik

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov. Avvaktar, går det inte ner efter någon dag eller två så veterinär

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber. Kan man själv komma på någon bakomliggande orsak, tex hade jag en häst som gjorde det som försvann när jag vattna höet eller bytte till en annan sort, men annars veterinär eller åtminstonde rådgivning

hur kan du få "Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans" till kolik? :angel:

Tar överlag hellre ut vet än åker till klinik i första hand.

1. Tar i första hand ut min mycket duktiga hovis som är bra på såna saker som hovbölder t ex

2. Ringer vet på stört

3. Avvaktar nån dag, kollar tempen ofta.

4. Samma här, avvaktar, tempar, kollar efter andra tecken på att nåt är fel

5. Se ovan. Ser jag inget annat galet så utgår jag nog ifrån att det är en vrickning.

6. Ringer vet.

Vill börja med att säga att det känns svårt att till 100% veta i förväg hur man skulle agera.

Hade först rådfrågat vet. anser de att hästen bör åka till klinik direkt gör jag såklart det, annars - följer de råd som ges. (Sätter inte gärna en ny-halt häst på transport en timme "i onödan" även om det såklart är svårt att veta hur akut det är.)

Hmm, här är jag lite osäker faktiskt. Hade nog först rådfrågat folk runtomkring/vet och med största sannolikhet åkt till klinik. Vid närmare eftertanke kanske jag hade kollat med hovslagare först om hästen går barfota som den gör nu.

Om hästen inte äter upp sin kvällsmat (och det inte är den "äckliga" maten han inte gillar eller höet som jag med flit ger så mycket av att han helst inte ska hinna äta upp) ser jag det som ganska illa. Skulle förmodligen tagit ut distriktare (gissar att en sån sak är lättare för dom att diagnosticera än t ex hältor). Dock så har en annan i stallet varit med om ungefär det nyligen och fick utskrivet antibiotika. Då hade jag blivit grymt kluven eftersom jag väldigt ogärna ger antibiotika om det inte är frågan om liv eller död.

Skulle först ha kollat med ET´n som är van att se hästen och kan upptäcka nya låsningar :o men om ET´n tror att det beror på hälta/att hästen har ont och behöver vet. vård så tar jag den såklart till vet. Eftersom hästen har haft en del låsningar och skräp tidigare som lätt kommer tillbaka hade det helt enkelt varit det första som dykt upp i skallen- "typiskt, nu är bogen låst igen!" eller nåt i den stilen.

Alltså, detta förutsätter ju att någon först har gjort ett böjprov.. Rådfråga vet. och troligen avvakta ett par dagar om man misstänker slag/sträckning el. dylikt men åka till klinik om det kvarstår. Beroende på vet´s råd givetvis.

Det här har jag varit med om nyligen. Beror på situation och hur mycket. Jag skulle göra allt för att ta reda på vad som orsakar hostan (inklusive rådfråga vet) men fortsätta motionera hästen lätt för att den ska få en chans att "hosta ur sig" så länge den inte visar andra symptom som feber/snor/hängig. Om det pågår en längre tid och/eller ökar i intensitet, att jag märker av att hästen hostar flera gånger varje dag, då skulle jag nog tagit ut vet/åkt till klinik.

Man skulle kunna sammanfatta det som att jag är en hypokondriker (som skulle haja till för betydligt mindre saker än det här och förstora allt) men som försöker se realistiskt på vad som går att göra. I vissa fall skulle vet. förmodligen inte kunna göra något eller också ha svårt att hitta felet om det är väldigt få symptom (som att hästen hostar två gånger per vecka i två veckor men inte visar något i allmäntillståndet...) eller otydliga symptom. Lite "wait and see" men rådfrågar en hel del och försöker vidta förebyggande åtgärder vid minsta lilla.

Senast ändrad:

Jag håller fullständigt med i Alexandras åtgärder förutom möjligtvis fråga 4. där jag bokat klinikbesök i det närmaste direkt p.g.a. misstänkt kotleds/knäledsinflammation.

Jag tycker också det är viktigt att särskilja på när man åker in på klinik och när kallar ut vetrinären, en häst med misstänkt fång och mkt ont i sina fötter skulle jag ex.vis aldrig utsätta för en transportresa. Då får vetrinären komma ut till oss istället.

beror ju självklart på anledningen till hältan.. vet man varför o vet att man åtgärdat o att det kommer gå över om nån dag så finns ingen anledning till veterinär.. ex:_häromdan fick hästen en skada som frambringade hälta , men jag visste ju varför.. (och jo vet kom dan efter för o kolla såret) då va han inte längre halt. handlar inte om o va okunnig hästägare - utan om att bespara hästen massa onödiga preparat som vet e såå duktig på o proppa dom full med..

dessutom - mitt svar avvaktar betyder inte att en veterinär inte kommer , utan att jag kanske avvaktar några timmar upp till nån dag.. beror ju som sagt helt på om man finner en orsak eller ej...

Så det är alltså bättre att hästen står och plågas än att den får smärtstillande? :confused:

Jag antar då att du har röntgen apparat och ultraljud hemma så du vet med säkerhet hur skadad hästen är?!!
Bara för att du vet vad som har orsakat skadan så vet du ju knappast hur stor skadan inne i benet är!

:mad:

Vad elaka alla ska vara mot varandra på den här sidan!

Alla dessa situationer är helt olika från häst till häst. Hur känslig hästen är mot smärta och så vidare.
Hästar är som människor och olika individer reagerar olika på smärta..

Jag personligen skulle ta ut vet i samtliga situationer. Men lite beroende på de olika punkterna avvaktar jag lite i vissa. Klinik åker jag till om vet säger det pga att jag har en svårlastad häst.

Sköt era hästar som ni vill men var inte så elaka mot andra för att de inte skulle reagera som er i samtliga situationer.

Apropå svårlastade hästar och man ska in till klinik.
Jag har tidigare haft en sådan och det var ett elände varje gång man skulle in på klinikbesök. Det här var ju många år sedan i -90 talets början. Efter det bestämde jag mig för att aldrig hamna i en sådan sits igen , att man inte ska kunna åka till klinik bara för att hästen är svårlastad. Vissa gånger gick det att åka dit men hem var värre. Så med min nästa häst var det var träning, träning och åter lastträning som gällde. Även om jag inte då ens hade tänkt att åka o tävla eller lasta spec mkt så ville jag ha en lättlastad häst iallafall, just med tanke på kommande klinikbesök. Då blev allt så mkt lättare när det var dags igen.

Ringer veterinär och rådgör.

Vilar hästen ett par dagar och avvaktar. Om problemet kvarstår, ringer jag veterinär och rådgör.

Böjer inte halt häst, avvaktar någon dag, för att se om det ändå KAN vara en hovböld. Ringer veterinär och rådgör.

Senast ändrad:

Jag ringer alltid och rådfrågar veterinär om jag misstänker att något inte är som det ska. Ibland kanske lite för ofta, men hellre än gång för mycket än en gång för lite anser jag ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka