Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?
Vill börja med att säga att det känns svårt att till 100% veta
i förväg hur man skulle agera.
1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.
Hade först rådfrågat vet. anser de att hästen bör åka till klinik direkt gör jag såklart det, annars - följer de råd som ges. (Sätter inte gärna en ny-halt häst på transport en timme "i onödan" även om det såklart är svårt att veta hur akut det är.)
2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.
Hmm, här är jag lite osäker faktiskt. Hade nog först rådfrågat folk runtomkring/vet och med största sannolikhet åkt till klinik. Vid närmare eftertanke kanske jag hade kollat med hovslagare först om hästen går barfota som den gör nu.
3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.
Om hästen inte äter upp sin kvällsmat (och det inte är den "äckliga" maten han inte gillar eller höet som jag med flit ger så mycket av att han helst inte ska hinna äta upp) ser jag det som ganska illa. Skulle förmodligen tagit ut distriktare (gissar att en sån sak är lättare för dom att diagnosticera än t ex hältor). Dock så har en annan i stallet varit med om ungefär det nyligen och fick utskrivet antibiotika. Då hade jag blivit grymt kluven eftersom jag väldigt ogärna ger antibiotika om det inte är frågan om liv eller död.
4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Skulle först ha kollat med ET´n som är van att se hästen och kan upptäcka nya låsningar
men om ET´n tror att det beror på hälta/att hästen har ont och behöver vet. vård så tar jag den såklart till vet. Eftersom hästen har haft en del låsningar och skräp tidigare som lätt kommer tillbaka hade det helt enkelt varit det första som dykt upp i skallen- "typiskt, nu är bogen låst igen!" eller nåt i den stilen.
5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.
Alltså, detta förutsätter ju att någon först har gjort ett böjprov.. Rådfråga vet. och troligen avvakta ett par dagar om man misstänker slag/sträckning el. dylikt men åka till klinik om det kvarstår. Beroende på vet´s råd givetvis.
6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
Det här har jag varit med om nyligen. Beror på situation och hur mycket. Jag skulle göra allt för att ta reda på vad som orsakar hostan (inklusive rådfråga vet) men fortsätta motionera hästen lätt för att den ska få en chans att "hosta ur sig" så länge den inte visar andra symptom som feber/snor/hängig. Om det pågår en längre tid och/eller ökar i intensitet, att jag märker av att hästen hostar flera gånger varje dag, då skulle jag nog tagit ut vet/åkt till klinik.
Man skulle kunna sammanfatta det som att jag är en hypokondriker (som skulle haja till för betydligt mindre saker än det här och förstora allt) men som försöker se realistiskt på vad som går att göra. I vissa fall skulle vet. förmodligen inte kunna göra något eller också ha svårt att hitta felet om det är väldigt få symptom (som att hästen hostar två gånger per vecka i två veckor men inte visar något i allmäntillståndet...) eller otydliga symptom. Lite "wait and see" men rådfrågar en hel del och försöker vidta förebyggande åtgärder vid minsta lilla.