När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

En box skakar inte!
Det är smärtan av transporten jag tänker på snarare än att de "vet att de ska till kliniken". Det måste såklart inte bli så men därför är jag restriktiv till att dra iväg till vet direkt vid hälta, avvaktar hellre någon dag om det verkar som en sträckning/tar ut distriktare och skulle åka till klinik först när det värsta lagt sig eller om det är något som måste kollas på klinik.
Om jag befarar att det är någon skada som mår bäst av att akut behandlas så drar jag mig inte för att åka in direkt även om hästen har ont. Dessutom får man ju veta vad som orsakar hältan/svullnaden. Även en sensträckning mår ju bäst av akut behandling.
Jag har under årens lopp åkt fram o tillbaks mkt till klinik och jag har aldrig upplevt att någon av mina hsätar skulle blivit svårlastade pga av det, en del har haft ont när de åkt andra inte. Utom det ena stoet, men hon var ju som sagt var inte lasttränad ordentligt och hon hade definitivt inte ont de gånger vi skulle iväg.

Nej, nu tycker jag vi ska gå till botten med det här... skoja bara! ;)
Man gör självklart som man tycker är bäst.

Har inte varit med om dessa tillstånd så jag gissar friskt på min egen reaktion.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.
Samtal till klinik och boka besök om veterinären förordar det, avvaktar någon dag om veterinären tycker att det går.

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.
Samtal till klinik och boka besök

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.
Avvaktar, pysslar om och provar lägga till goda saker i maten. Om han inte äter under dagen och är fortsatt hängig så kontaktar jag veterinär.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Det skulle jag inte kontakta vet för, om han är fortsatt ojämn skulle jag kontakta kiropraktor/ET. Det här har jag faktiskt råkat ut för och det blev mycket bättre efter besöken!

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.
Veterinär

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.
Jag har faktiskt en häst som hostar ibland mer ibland mindre. Jag har då försökt att hålla det så dammfritt som möjligt, det tog mycket mer än en vecka innan vi åkte till klinik och gjorde endoskopi och det var för att han inte hostade så mycket/ofta. Luftvägarna var iaf fina, iår bli det hösilage för att underlätta ännu mer.

Det är svårt att svara bu eller bä, det handlar ju lite om omständigheterna också. Men ungefär så gör vi iaf!:laugh:

Apropå svårlastade hästar och man ska in till klinik.
Jag har tidigare haft en sådan och det var ett elände varje gång man skulle in på klinikbesök. Det här var ju många år sedan i -90 talets början. Efter det bestämde jag mig för att aldrig hamna i en sådan sits igen , att man inte ska kunna åka till klinik bara för att hästen är svårlastad. Vissa gånger gick det att åka dit men hem var värre. Så med min nästa häst var det var träning, träning och åter lastträning som gällde. Även om jag inte då ens hade tänkt att åka o tävla eller lasta spec mkt så ville jag ha en lättlastad häst iallafall, just med tanke på kommande klinikbesök. Då blev allt så mkt lättare när det var dags igen.

Läsvärd tråd för alla som suttit i den situationen: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918478

Bra att du är så vettig och insåg att det var träning som gällde. En stor :bow: till dig!

Vad elaka alla ska vara mot varandra på den här sidan!

Alla dessa situationer är helt olika från häst till häst. Hur känslig hästen är mot smärta och så vidare.
Hästar är som människor och olika individer reagerar olika på smärta..

Jag personligen skulle ta ut vet i samtliga situationer. Men lite beroende på de olika punkterna avvaktar jag lite i vissa. Klinik åker jag till om vet säger det pga att jag har en svårlastad häst.

Sköt era hästar som ni vill men var inte så elaka mot andra för att de inte skulle reagera som er i samtliga situationer.

Du borde DEFINITIVT läsa denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=918478

Inte för att jag själv varit i den sitsen, men ett scenario:
Om hästen är ovan vid att åka transport rent allmänt, inte för att den är svårlastad utan för att den helt enkelt inte åkt på ett tag, kanske är skogsmulle som inte åker iväg på träningar och tävlingar.
Och så har man otur och får åka flera gånger till kliniken för t ex hälta.
Då känns det inte osannolikt att hästen -blir- ovillig att lasta, det lär inte vara trevligt att åka en bra bit med ont i benet eller taskigt allmäntillstånd. Såna upplevelser som kan skapa obehag relaterat till transport.

Håller med om det du skriver, att det är guld värt att förebygga för att slippa hamna i situationen att man måste åka iväg men inte lyckas lasta hästen.
Men det ovanstående scenariot är grunden till att jag personligen inte skulle åka iväg om jag inte blir instruerad av vet. att åka till klinik (dvs att det behöver utredas och inte går att göra på plats). Inte "i onödan" hur man nu vet vad som är det om man inte är synsk..

Jag tror nog ett sådant problem är rätt lättarbetet i efter hand faktiskt. Om det nu ens uppstår. Men det är ju min åsikt.

Min häst har blivit bättre. Hon älskar att vara på kliniken. Tror hon gillar att bli drogad.. :devil:

Precis som vår hund. Hon älskar verkligen sin vet. Trots massor med besök och sjukdom under sitt lilla liv. Medan de flesta andra får dra in sina hundar på mottagningen får man passa henne noga så hon inte försöker smita in så fort ngn i vit rock uppenbarar sig.

Min häst är ju så extremt social så han gillar alla lägen där han får träffa nytt folk (som är lugna med honom, han är nyfiken men osäker innerst inne) och såg resorna med sin allvarligt skadade hov som väldigt trevliga avbrott i vardagen.

Om man inte äger en transport själv så förstår jag att man isf inte hyr transport minst en gång i månaden för att lastträna sin häst.

Det förstår faktiskt inte jag? Om man dessutom sitter i en akut situation att behöva köra sin häst till klinik pga allvarligt skada, ska man då DESSUTOM behöva ringa runt o fixa transport/någon som kan hämta transport/häst osv? Ansvarslöst enligt min mening.

Jag håller med dig. Det är varje hästägares ansvar att se till att hästen går att lasta och det räcker inte med några ggr och sen tror man att , nu kan hästen det här. Få in den träningen i hästens vardag, och spec viktigt för de som inte är ute o tävlar eller tränar på annan ort, då blir det ju extra viktigt att lägga tid på det här. Det är faktiskt elakt mot hästen att utsätta den för akut nödvändig transport om den inte är van vid det.

Det förstår faktiskt inte jag? Om man dessutom sitter i en akut situation att behöva köra sin häst till klinik pga allvarligt skada, ska man då DESSUTOM behöva ringa runt o fixa transport/någon som kan hämta transport/häst osv? Ansvarslöst enligt min mening.

Som sagt, det är inget jag har varit med om själv (däremot hur jag tänker - hästen ska inte behöva "lida i onödan" av att åka om den har ont, om det verkligen behövs så är det såklart inte i onödan). Däremot är jag inte sån som tycker att alla hästägare ska vara gjorda av pengar och kunna slänga ut på allt möjligt vare sig det upplevs "akut" eller inte.
Har man en lättlastad häst, inte en massa pengar att röra sig med (men så att man klarar de nödvändiga utgifterna givetvis), kanske inte ens körkort så man kan åka och hämta en transport själv (ja, det FINNS såna också! ;) ) och äger ingen egen transport, då skulle jag absolut inte kalla personen ifråga för oansvarig för att man inte knölar med att hyra transport och lastträna hästen en gång per månad.
Om någon skippar att åka till klinik pga ekonomi/brist på transport eller körkort när det BEHÖVS, då är det en annan femma.

Jag upplever inte att lättlastade hästar behöver underhållas genom att hyra ett släp, med att man skulle hyra och träna troddej ag du syftade på svårlastade, det gjorde jag iaf. Men jag tycker det är oansvarigt att ha häst utan att ha fri tillgång på tranpsort. Och fri tillgång betyder ofast att man har en egen. Men löser man det på annat vis som funkar är det såklart okej. Om det inte krånglar alltså.

Jag har ex inte körkort (än iaf :D) och skulle aldrig drömma om att flytta min häst till ett annat stall än hemma där båda mina föräldrar kan köra. Dessutom kan jag räkna gångerna jag är hemma själv på en hand typ, trots min 23 år.

Tycker inte heller man behöver vara gjord av pengar. Men att inte ha möjlighet att transportera sin häst till klinik i alla lägen tycker jag är oansvarigt.

Jag håller med dig. Det är varje hästägares ansvar att se till att hästen går att lasta och det räcker inte med några ggr och sen tror man att , nu kan hästen det här. Få in den träningen i hästens vardag, och spec viktigt för de som inte är ute o tävlar eller tränar på annan ort, då blir det ju extra viktigt att lägga tid på det här. Det är faktiskt elakt mot hästen att utsätta den för akut nödvändig transport om den inte är van vid det.

Kan inte du komma och visa hur jag ska lastträna min häst:idea:

Hon är inte ett dugg rädd utan försöker bara komma undan. Jag har tränat henne men varje gång jag lyckas överlista henne överlistar hon mig nästa gång. Hon har aldrig velat bli lastad i hela sitt 18-åriga liv och hos förra ägaren blev hon inte bättre. Enda sättet att få henne att gå in är att hon inser att hon inte kommer undan.

*kl*

Jag åker till kliniken hellre än tar ut distriktarna - det blir billigare plus att jag har så pass nära (3,5 mil) och vissa av distriktarna är inte så bra på häst. Har dock fått ta hem DV akut till att börja med mer än en gång, då det oftast hänt hästen något på en kväll eller helg. Jag klarar inte av att avvakta över natten när hästen står på tre ben och har jätteont - utan jag vill att han ska få smärtstillande och ev. antibiotika så snart det är möjligt.

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has.

Glasklart att vi ska på klinik. Helg/kväll ringer jag ut dv. direkt. De ger inte gärna smärtis utifall det är ett brott eller spricka som då kan förvärras - jag har dock propsat på detta ändå, för är det ett brott är det kört ändå och är det något annat ska han inte behöva lida i onödan.
Min häst har "brutit benet" ca 3 ggr hittils (enl. distrikt och även klinikvet före undersökning) men han har varit hel alla gånger.

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans.

Tänkte först på att börja med hovslagaren, men eftersom det sitter i alla fyra så åker jag nog in och visar upp hästen på kliniken istället. Funderar på vad hästen har ätit senaste tiden.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber.

Har han inte ätit upp blir jag oroad, ringer dock kliniken och rådfrågar i första hand.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.

Låter hästen vila en dag, känner sedan igenom den muskulärt. Tänker igenom vad vi gjort sista tiden. Om ingen förbättring sker efter massagebehandling blir det utredning på klinik. Om hästen är grinig på det sättet har den ont, det kan dock räcka med träningsvärk men kan även vara ledinflammation som ger dessa symptom.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov.

Åker på kliniken.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber.

Avvaktar och går igenom hästens närmiljö, om ingen förbättring sker eller någon orsak hittas så rådgör jag med vet.

Åh, jo det ang lastning. Vi åker ganska sällan transport - det blir några träningar då och då.
Dock har jag aldrig märkt att hästen blir mer negativ av klinikbesök alls. Han tycker det är kul på kliniken och är mer svårlastad när vi ska hem snarare...

Eftersom jag har en olyckskorp så tröttnade jag rätt fort på att paniklåna/hyra släp så fort det blev något och köpte mig ett beg. billigare släp och jag har inte ångrat mig en dag. Det känns som en oerhörd trygghet. Tog tom ett litet lån för den, men den kostnaden per månad fick jag lägga ut på hyrsläp innan, så det går jämnt ut.

Senast ändrad:

Kan inte du komma och visa hur jag ska lastträna min häst:idea:

Hon är inte ett dugg rädd utan försöker bara komma undan. Jag har tränat henne men varje gång jag lyckas överlista henne överlistar hon mig nästa gång. Hon har aldrig velat bli lastad i hela sitt 18-åriga liv och hos förra ägaren blev hon inte bättre. Enda sättet att få henne att gå in är att hon inser att hon inte kommer undan.

Finns trådar här som handlar just om det. Finns självklart massa olika metoder också. Enligt min mening så är det en ledarskapsfråga. Och man kan behöva massa olika knep beroende vilken typ av häst man har. Jag har gjort på olika sätt med alla mina hästar. Du verkar ju känna din häst bra och vet vad som funkar och ni har ju fått in henne, BRA!! Då har du vunnit! Då är det bara att var envis och försöka få henne att uppskatta transporten, mkt mat och klapp när hon väl är inne. Övning övning övning......Det är kul att åka transport!!!

Det är noll problem när hon väl är inne. Hon står lugnt och kastar sig inte ut. Hon har någon gång i sitt långa liv kommit undan och därför försöker hon göra det igen. Mat och klappar har hon fått i multum. Vi har prövat precis alla råd och tips jag fått. Problemet är att hon är så intelligent så när hon blivit överlistad vet hon vad hon ska göra för att inte bli överlistad nästa gång.

Det går att få in henne med en lastningssele som jag fått låna men då måste förutsättningarna runt omkring vara de rätta. Det går också att binda för ögonen på henne och lyfta hennes fötter, men det vill vi inte göra när hon har föl vid sidan.

Just ja, det var hon med fölet. Men har hon varit likadan även när hon inte haft föl vid sidan av? Jag tror ändå på övning, nötning och envishet envishet...men om hon går in snällt med lastn selen så är det väl inga problem egentligen eller måste ni hålla på länge och övertala innan hon går på?

Sist tog det tre timmar att lasta sto och föl och man måste alltid vara minst två utan fölet.

Du skriver bara att jag ska öva, inte hur. Det är det jag är vill ha svar på av de som tycker att hästägare med svårlastade hästar är oansvariga. Det är därför jag så gärna vill att någon av dem talar om för mig exakt hur jag ska göra så att jag kan sluta vara en oansvarig hästägare. De får gärna komma och visa hur det ska gå till i praktiken.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka