L
Lillfi
Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?
Jag har under årens lopp åkt fram o tillbaks mkt till klinik och jag har aldrig upplevt att någon av mina hsätar skulle blivit svårlastade pga av det, en del har haft ont när de åkt andra inte. Utom det ena stoet, men hon var ju som sagt var inte lasttränad ordentligt och hon hade definitivt inte ont de gånger vi skulle iväg.
Om jag befarar att det är någon skada som mår bäst av att akut behandlas så drar jag mig inte för att åka in direkt även om hästen har ont. Dessutom får man ju veta vad som orsakar hältan/svullnaden. Även en sensträckning mår ju bäst av akut behandling.En box skakar inte!
Det är smärtan av transporten jag tänker på snarare än att de "vet att de ska till kliniken". Det måste såklart inte bli så men därför är jag restriktiv till att dra iväg till vet direkt vid hälta, avvaktar hellre någon dag om det verkar som en sträckning/tar ut distriktare och skulle åka till klinik först när det värsta lagt sig eller om det är något som måste kollas på klinik.
Jag har under årens lopp åkt fram o tillbaks mkt till klinik och jag har aldrig upplevt att någon av mina hsätar skulle blivit svårlastade pga av det, en del har haft ont när de åkt andra inte. Utom det ena stoet, men hon var ju som sagt var inte lasttränad ordentligt och hon hade definitivt inte ont de gånger vi skulle iväg.