När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Jag är desillusionerad.

Vi har provat allt, från att jag hållit i henne till att jag stått inne i släpet och hållit föl till att jag hållt mig borta.

Jag har fått flera tips om lasttränare och även en veterinär som kommer ut och ultraljudar om det skulle behövas. Hästen är för övrigt ohalt men en del av svullnaden är kvar.

Är hon likadan även utan föl dvs när det det är avvänjt?
Har du provat att lämna bort henne till lastträningsexperter utan att du är närvarande och då menar jag väldigt långt bort så hon inte förnimmer att du är i närheten?

Har prövat step-up, det slutade med att hästen stod med frambenen mot kanten, hade bakbenen utanför och var halvsittandes, och åt glatt av det jag hade i handen och själv kunde jag inte backa längre bakåt:rofl:

På tre-fyra timmar hade hon uppe framfötterna i släpet ett fåtal gånger, det var omöjligt att få in henne i det.

Har du provat olika typer av trailers, ljus färg? Fronturlastning? Boggi? Lastbil?
Våran var lite trixig vid lastning tills jag bytte släp till en umevagn med dörrar som infångare, då kunde hon inte gå åt sidan längre och reser bekvämare.

Utan föl kan man binda för ögonen på henne.

Hon är inte utsatt för någon lastträningsexpert, har hittills inte stött på någon som bara fått ros, samma personer har fått omdömen från att de gjort underverk till att de förstört hästar och jag har inte velat riskera att göra det hela värre. Har nu fått några nya namn som ska undersökas.

Hon har åkt i alla möjliga sorters trailers och jag har inte märkt någon skillnad. En med dörrar som infångare skulle jag aldrig våga använda för jag är rädd att hon skulle skada sig ordentligt på dörrarna då hon kastar sig åt sidan.

Vår ponny gjorde just det, kastade sig åt sidan och då var jag mer orolig för att hon skulle skada sig på rampen eller på nåt annat vasst vid sidan av transporten , men med ordentliga transportskydd så minskar man den risken. Dörren ser jag inte som så stor skaderisk, finns inget vasst där som tillskillnad om hon kommer vid sidan om transporten eller kliver snett ner från rampen och hon då kan skada sig på rampkanten. Innan jag köpte ny transport fick jag backa intill en vägg, jättenära, så hon bara hade en väg ut sas, och inte fritt åt båda håll, det funkade också bra men jobbigt när man inte kunde hitta nån vägg ibland. Nu räcker dörren och det är så skönt! Har du provat det, att stå nära en vägg alltså?

Egentligen rör det sig förmodligen om en riktigt klok märr...det är ju faktiskt helt livsfarligt att åka i en sådan där liten låda och det har hon förstått!:D

Vad har du för betsling? Har du testat att lasta med kapson? Träns är inte att rekommera ifall de slänger sig eller kastar sig.
Jag har goda erfaranheter av det med vår ponny, men numera lastar vi i vanlig grimma med kedjegrimskaft.

Egentligen rör det sig förmodligen om en riktigt klok märr...det är ju faktiskt helt livsfarligt att åka i en sådan där liten låda och det har hon förstått!:D

Det ska jag tänka på nästa gång jag svär och gnisslar tänder över henne:D

Vägg med lastningssele, en longerlina bakom henne och ett kvastskaft att peta henne i rumpan med funkar. Tyvärr finns det inte alltid väggar.

Transportskydd kan hon inte ha, hon har trampat sönder alla hon hittills haft på sig men har inte heller trampat sig själv under lastning eller transport.
Det som brukar bli mest skadad är jag:cry: Jag är mest rädd för att hon ska kasta sig mot dörren och se om den ger vika.

Vi har haft både träns och grimma på henne men inte kapson. Känner att träns med kedja är bäst eftersom hon gärna kastar sig uppåt, bakåt.

Vägg med lastningssele, en longerlina bakom henne och ett kvastskaft att peta henne i rumpan med funkar. Tyvärr finns det inte alltid väggar.
Men den metoden funkar ju iallfall även om det tar tid. Prova att låta transporten stå kvar där vid väggen och lasta flera ggr efter varann och i en veckas tid! På samma ställe på samma sätt. Om du har träns och kedja skulle jag rekommendera att sätta kedjan runt nosen genom grimman istället för igenom bettringarna om hon som du säger kastar sig bakåt åt sidan, finns risk att hon blir mer putt för att bettet rycker henne i munnen när hon slänger sig.

Har prövat step-up, det slutade med att hästen stod med frambenen mot kanten, hade bakbenen utanför och var halvsittandes, och åt glatt av det jag hade i handen och själv kunde jag inte backa längre bakåt

Varför gav du henne mat INNAN hon gått in?
Låt henne i en veckas tid få äta upp kraftfodret i transporten när hon väl kommit in, och INGEN mat INNAN hon går in.

Nu måste jag avbryta damernas diskussion ang lastning, vill ni fortsätta den får ni göra det i en tråd under hästhantering. Den här tråden handlar om om något helt annat. Kan inte tråden återbördas i ursprungsämnet, ser jag mig tvingad att stänga den.

Boj/moderator

Ameo du får ursäkta, jag måste bara få skriva om Görels kuse och lastning.
Jag tror inte att det hjälper att lastträna denna dam. HOn är för smart och hon vill inte. Jag har lastat henne hur många gånger som helst och varje gång måste det till något nytt. Hon stänger gärna av och sover vid rampen om man inte hittar ett nytt sätt att hålla henne vaken på. Om det vore min häst så skulle jag ställa henne i ett stall där det antingen finns en hingst jag vill använda mig av el där man kan få semin på plats. Veterinärer är flyttbara, varför bråka med en så pass gammal häst i onödan?
Skulle jag äga hästen och den gjorde sig så pass illa att veterinär inte kan hjälpa på hemmaplan så skulle jag nog överväga nödslakt. För hästens skull. Turligt nog kan man åtgärda det mesta på hemmplan med en kunnig veterinär, dock inte buköppningar men frågan är om man låter en äldre häst utstå det?
Det hänger inte på Görel att vi inte fått in hästen, snarare på insidan av hästens huvud:angel:

Fast vill man avla på en sådan insida av huvudet då :angel:

Det finns hästar som är för smarta för sitt eget bästa, helt klart.

Man lägger en korkad hingst på ett sådant sto och hoppas att det jämnar ut sig:idea:

har haft ett riktigt rötägg att lasta och vi kom på kapson! var det ända som fungerade!

Gammal:confused: den har många¨år kvar.

Varför stänger en häst "av"?

Därför att häst gått på ridskola i åtta år.

ok... jag har också haft en toto som gått på ridskola i också 8 år, men den var allt annat än avstängd kan jag säga.... så det måste vara väldigt individuellt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter