När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

Sv: När åker ni till klinik/tar ut veterinär?

1. Låter som en vrickning, lindar och kollar temp. Om det blir värre ringer jag vet

2. Ringer distriket och rådgör.

3. Avvaktar och kollar feber noggrannt, förbereder för att inte låta någon besöka stallet om det är smittsamt..

4. Provar med vila alt equiterapeut, blir det inte bättre åker jag till klinik

5. Klinik

6. Kollar över strö och hö, dammar det någonstans? Försöker byta box till något luftigare, fodra med hösilage och ställer hästen på dammfritt underlag. Funkar inte det rådgör jag med vet

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has. Här skulle jag nog kyla och sedan ringa veterinär för konsultation, troligen en hovböld som ska mogna några dagar.

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans. Kyler hovarna, ringer veterinär och tar ut hovslagaren på studs. Rädslan för fång sitter hårt i mig.

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber. Håller koll på tempen, låter hästen vila, avvaktar några dagar för att se vart det bärkar hän innan jag ringer veterinär.

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur. Skrittar hästen några dagar för att sedan se om problemet kvarstår. Är problemet kvar så får man kolla upp det.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov. Kyler och ringer ut veterinär.

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber. Ser över fodret/ströet/ventilationen. Ringer sedan vår egen veterinär

Jag åker enbart till klinik när min hemmavet inte kan fixa det hemma på stallplan. Ibland är det lite hysteri i klinikbesöken för minsta lilla. Då det är en smittorisk att åka till klinik och jag har avelsdjur hemma så undviker vi det in i det längsta. Jag har turen att ha en otroligt duktig o rutinerad veterinär knutan till stuteriet så hitills har jag enbart varit på klinik för rtg, han har dock inte rtgsyn:angel:

1. Hästen är plötsligt mycket halt på ett ben efter att ha varit i hagen. Vilar hela tiden och vill inte sätta ner benet. Mycket öm vid tryck med visitertång. Tjock i benet från kotan upp till knä/has. Rådfrågar vet, tar antagligen ut hovis då det låter som en hovböld

2. Hästen rör sig stelt och ovilligt, tar inte för sig och "trippar". Reagerar på tryck med visitertång på alla fyra. Ingen feber, ingen värme, svullnad någon stans. Rådfrågar vet, tycker det låter som fång

3. En morgon snorar hästen gult och har inte ätit upp sin kvällsmat. Nedsatt allmäntillstånd men ingen feber. avvaktar, kollar tempen regelbundet, låter hästen vila och ser åt vilket det går

4. Under en träning är hästen ojämn alt. ovillig att genomföra en övning som annars fungerar bra. Går inte att direkt konstatera hälta men hästen tar inte jämt stöd. Skrittar, travar och galoperar utan protset men i ett visst jobbigare läge vill hästen inte, känns ojämn och blir sur.
Kollar igenom hästen själv, tittar på lina och avvaktar, kontaktar kiropraktor innan vet.

5. Plötslig hälta på ett ben. Gallig, värme i hov, kronrand och kota. Reagerar inte vid tryck med visitertång. Kraftigt halt vid böjprov. avvaktar ett par dagar och ser åt vilket håll det går

6. Hästen börjar hosta och gör det under ca en vecka. Hostar inte slem, utan torrhosta. Ingen feber. Avvaktar

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter