Nån som kan hjälpa mig?

Sv: Nån som kan hjälpa mig?

motionera TinaTok 6 gånger i veckan, 2 timmar om dan ska du nog se att den hästen blir normal hon också ;)
hon är ju inte ett dugg "rädd" det märks ju på henne men hon tar ju såklart chansen. Hon är inte dum

i lördags blev hon riktigt rädd för "hästätande karln" som var ute och gick men bara tveksam emot den första lastbilen vi träffade.

Det där kan vi nog träna på i sommar också när hon har en stadig klippa som Johan med sej :love:

haha.. ja just de ja :) hehe.. jo hon är ju så ibland =P men men. .

jo de blir nog bra när han kommer :D då SKA hon bli lugn =P

lillgummsan min :love:

Du skulle kunna testa med att länga stiglädrena... Då sitter du djupare och stadigare i sadeln och har lättare att få kontroll igen om hästen skulle hoppa till. Den häst jag rider funkar så iaf. Jag rider western och hon är alltid mycket lättare att hantera med westernsadel, där man ju har längre läder än på engelsk sadel.
Sen kan du kanske låna grannens traktor och låta nån köra den i hagen medan du rider omkring där. Då kanske hon vänjer sig. Fast hagen kanske inte ser så vacker ut efteråt... :crazy:

nja ja tror inte att ja vill länga stiglädren mer eftersom att då blir dom för långa.. och de e nog inte så bra heller :angel:

nja ja vill inte att en traktor ska köra i hagen för den blir så förstörd..
hade två hagar tidigare men en av dom blev förstörd när dom körde där me traktor.. och dom har inte lagat de heller :mad:

men men... ja ska träna henne i detta.. hon är som hon är den hästen :D

Hej
Håller med föregående inlägg, det är väldigt ofta som det blir en ond cirkel, att ryttaren sitter & spänner sig kortar upp tyglarna osv.. Hästen tror ju självklart attd et är fraligt om du tror det. Ett alternativ är ju att rida ut med någon som har en trygg häst...
Har själv en häst som är rädd för ALLT! Men jag drar mig inte för att rida efter vägarna bara jag har sällskap. Min andra häst är lite på tårna också, men väldigt trafiksäker så jag brukar ha med en kompis på henne. :idea:
Sist vi var ute och red körde det förbi skotrar som sladdade spåren på ena sidan samtidigt som det passerade bilar med släp osv på andra sidan. De blev lite stressade, men eftersom jag litar på den äldre hästen så kunde jag hålla mig lugn (brukar inte bli särskilt stressad över satt det kommer lastbilar & så själv, så jag tror att hästarna känner det)
Känner man sig otrygg och vill hoppa av tycker jag inte att man ska göra det precis när man ser att det kommer en bil osv, då börjar ju hästen fundera varför..
Gå isånafall ett helt pass efter vägen om du vill ledträna.
Tror att det fugerar bäst...
MVH

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar