Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Det här var ingen tråd för att ni skulle klaga på min hingst! Ni kan verkligen inte uppföra er! :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Äger du hingsten?
Äger du denna tråden?

Svaret på båda frågorna är till största sannolikhet nej.
Yttrandefriheten är en härlig sak :grin:

Jag svarade på frågorna som dök upp om hingsten, jag har själv skrivit att stammen på hingsten är bra, han har en bra moderlinje vilket fattas på många hingstar.
MEN det verkar inte finnas så många avkommor till honom överhuvudtaget, ännu mindre som faktiskt gjort något.
De kanske aldrig fått chansen eller så är de inte värda den det vet bara dom som haft dom.
Jag anser dock att vad hingsten nedärver är viktigare än vad den själv är och baserat på vad jag har hittat om hingsten och hans avkommors resultat (eller brist på) så står jag fast vid min slutsats att denna hingsten är en sk. END-PRODUCT.

Vet ni att det fanns en tid innan internet? Antar att många av er inte ens var födda då, men så är det faktiskt. Kan ni sedan tänka er att det finns länder som dessutom varit hopplöst efter när det gäller datorer och internet, digitalkameror och mobiltelefoner. Kan ni sedan tänka er att dessa länder faktiskt ligger på andra sidan Östersjön och då rakt söderut och hette till 1989 Östtyskland. Där verkade den här hingsten i många år. Bland hoppryttarna där var han känd för att lämna bra hopphästar som var mycket rädda om sig, men som med fel mödrar kunde bli lite hårda i skallen. Han hade aldrig en ägare som kunde pusha fram honom, men stoägarna kom tillbaka år efter år eftersom avkommorna blev bättre än sina mammor, ädla och lättsålda. Han fick bra BLUP i hoppning, och tilldelades förbundspremie (att jämföra med A-premiering). Sedan hamnade han i Thüringen och gick som beteshingst några år, något som han var alldeles utmärkt som tack vare sitt superlynne.
Jag haft förmånen att förmedla några lovande unghästar undan Syndikat-döttrar, som vi kommer att få se här i Sverige på banorna om några år.
Dessutom är Syndikat död, och han är för god för att rackas ner på det här viset.
Det vill jag säga med det här, bara för att det inte finns på internet betyder inte det att det inte finns.

Vet ni att det fanns en tid innan internet? Antar att många av er inte ens var födda då, men så är det faktiskt. Kan ni sedan tänka er att det finns länder som dessutom varit hopplöst efter när det gäller datorer och internet, digitalkameror och mobiltelefoner. Kan ni sedan tänka er att dessa länder faktiskt ligger på andra sidan Östersjön och då rakt söderut och hette till 1989 Östtyskland. Där verkade den här hingsten i många år. Bland hoppryttarna där var han känd för att lämna bra hopphästar som var mycket rädda om sig, men som med fel mödrar kunde bli lite hårda i skallen. Han hade aldrig en ägare som kunde pusha fram honom, men stoägarna kom tillbaka år efter år eftersom avkommorna blev bättre än sina mammor, ädla och lättsålda. Han fick bra BLUP i hoppning, och tilldelades förbundspremie (att jämföra med A-premiering). Sedan hamnade han i Thüringen och gick som beteshingst några år, något som han var alldeles utmärkt som tack vare sitt superlynne.
Jag haft förmånen att förmedla några lovande unghästar undan Syndikat-döttrar, som vi kommer att få se här i Sverige på banorna om några år.
Dessutom är Syndikat död, och han är för god för att rackas ner på det här viset.
Det vill jag säga med det här, bara för att det inte finns på internet betyder inte det att det inte finns.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

men jag vill fortfarande ha namn på avkommor efter en sån här "fantastisk" hingst, som gjorde ett mediokert hingstprov. Eftersom du har koll på Tyskland kanske du kan berätta om några bra avkommor?Med tanke på att han var född 88 så borde det finnas ganska många..

Jag hackar inte på någon eller något, jag vill bara veta.

Jo jag kan faktiskt hålla med om mycket av det du skriver men med tanke på hur mycket som finns på nätet om betydligt mycket sämre hingstar än Syndikat, dessutom om äldre så gott som helt obetydelsefulla hingstar så kan man ju tycka att någon av dessa bra Syndikat-avkommor borde man hittat under någon sten på nätet.

Och att skylla på att det saknas information för att många finns i Öststaterna var väl lite magstarkt, det finns ju mängder av info därifrån om man bara vet hur man ska leta.
Jag har just själv roat mig med att leta efter ett antal Trakehner födda på 40-50 och 60-talet och det gick alldeles utmärkt att hitta dessa trots att ett par av de jag letade efter faktiskt inte lämnat ett skit.
Dessa Trakehner-hästar fanns just i de delarna du påtalade i ditt inlägg.

Även en del andra hingstar jag letat avkommor till har jag också hittat i dessa delar av Europa, utan större ansträngning men ändå dyker inga av dessa framgångsrika avkommor till Syndikat upp.

Du får hemskt gärna peka åt vilket håll jag ska leta för jag är uppriktigt intresserad eftersom jag anser att stammen på honom är mycket intressant. Men som jag sagt är nedärvningen bra mycket mer intressant.

Jag har för övrigt inte rackat ner på hingsten, jag har ifrågasatt hur bra han nedärvt sig och konstaterat att hans index från hans bruks-prov var ganska usla. Vilket är lite svårt att komma ifrån, för att ha skrapat ihop strax över 100,00 kan nog även en gammal trähäst göra.

En liten parentes, trakehner är mycket lättare att hitta info om än andra hingstar som verkat i de forna öststaterna. Jag har sökt rätt mycket genom åren och hingstar som varit stjärnor där, både i aveln och sporten, har vi här aldrig hört talas om.

Men visst är det väl typiskt en svensk uppfödare. Allt du ser är poäng. Men det är så att en hingst är aldrig bättre än sina avkommor, och dessa är avhängiga på kvaliteten på de ston han får. Att jämföra halvblodsaveln i gamla öst med trakehneraveln visar ju bara på hur lite du egentligen vet.
Exakt VAD är det jag måste bevisa för dig? Att han inte är någon slutprodukt? Det vet vi att han inte är, eftersom hans döttrar producerar bra avkommor som tom du kan hitta på internet. Däremot tror jag inte han haft någon avkomma med till OS, men gör det honom till en sämre hingst. Jag som sett stomaterialet han använts till det sista, tycker tvärtom. Han förädlar och förbättrar, både kroppsbyggnad och galopp. Om de kan hoppa får framtiden utvisa, men de tyska avkommorna jag sett gör det.
Att racka ner på något som du gör utan att ha något belägg för det för att du inte kan googla fram det är faktiskt pinsamt.

Ta själv kontakt med Tyska Ridsportförbundet så får du en lista på hans egna och hans avkommors meriter. Tills dess kan du väl kravla in i rumpnissegrottan och hålla dig från tangentbordet innan du skriver något mer du inte har en aning om.

Ja visst jag är svensk, det står det i passet iaf men jag kan knappast påstå att jag avlar svenskt, då avlar du iså fall mera svenskt än mig eftersom jag inte har några svenska ston i den bemärkelsen. :idea:

Ja det är klart jag ser poängen, varför skulle jag använda en hingst som fått runt 100 på sitt bruks-prov när jag kan använda en som har betydligt mer från sitt hingstprov, har avkommor som syns och visat vad de går för = bevisat hingstens goda nedärvning och dessutom nedärver allt du säger att Syndikat nedärver.

Du har ju heller inte ens läst vad jag skrivit, jag har inte jämnfört Trak-aveln med WB-aveln utan påtalade bara att det är lättare att hitta mer än dubbelt så gamla hingstar från de gamla öst-staterna än denna fanastiska hingst.
Riktigt bra hingstar som nedärver sig bra brukar alltid komma upp till ytan, någon annan än du och dina kumpaner borde ha hört talas om hingsten tycker man ju.
En hingst som inte lämnat nåt avtryck försvinner lätt in i glömska däremot.
Men om han nu har fått ston av så dålig kvalité som du insinuerar så är det väl inte så konstigt heller då att avkommorna inte synts, de är helt enkelt inte tillräckligt bra?

Jo men då kanske man inte skall avla? Man kan ju inte lura sina kunder för att man själv är okunnig?

Nej det har du rätt i. Man ska inte lita på någon när det gäller hästköp, utan ta reda på så mycket fakta man kan själv istället.

knapprån

NU SLUTAR NI ATT HUGGA PÅ VARANDRA, TACK! :mad:

/moderatorn

Knapplån

Syndikat
syndikat.jpg

100b2200.jpg

Raffaelo Santi som tävlas av Anna-Katharina Gerber har Syndikat som morfar:
gerber_anna-katharina_reumann.jpg

De var bl a 7:a i Tyska junior mästerskapet i dressyr 2006 och har tävlat internationellt med placeringar i junior och young rider klasser.
5718401.jpg

Landgestüt Redefins hingst Sandmann
162d1b463f.jpg

som Syndikat är morfar till.

Syndikat är ockå morfar till hingsten Prezioso S, såld för 71,000 € på Vechta Elit Auktion, 2002:
prezioso.jpg

Prezioso S var kvalad till Bundeschampionatet i hoppning 2001 och 2002.

Syndikats far Strohmann xx
Strohmann.jpg

varför skulle jag använda en hingst som fått runt 100 på sitt bruks-prov när jag kan använda en som har betydligt mer från sitt hingstprov,

Du vet väl att de utländska bruksprovsindexen inte är att jämföra med de svenska bruksprovsindexen?

I de tyska bruksprovsindexen är 100 snittet för de hingstar som gick vid samma testplats. Ett högt index på en plats med få startande hingstar kan betyda ett sämre bruksprov än ett lägre index på ett ställe där många hingstar visas.

Det bästa är att ta reda på vad hingsten faktiskt fick för poäng och inte vilket indexet blev.

Sedan gillar ju inte jag avel på hingstar som inte är ordentligt godkända (på krav som uppfyller ASVHs. De hingstar som tillhört de 10% bästa vid sitt bruksprov).

Till TS.

Tycker det är tråkigt att du diskuterar dina passbekymmer här på forumet och att du inte tar det med den som sålt fölet till dig.:crazy:

När man köper unghäst (speciellt för framtida avel) bör man alltid kolla pass innan köp.

Ja visst jag är svensk, det står det i passet iaf men jag kan knappast påstå att jag avlar svenskt, då avlar du iså fall mera svenskt än mig eftersom jag inte har några svenska ston i den bemärkelsen. :idea:

Ja det är klart jag ser poängen, varför skulle jag använda en hingst som fått runt 100 på sitt bruks-prov när jag kan använda en som har betydligt mer från sitt hingstprov, har avkommor som syns och visat vad de går för = bevisat hingstens goda nedärvning och dessutom nedärver allt du säger att Syndikat nedärver.

Du har ju heller inte ens läst vad jag skrivit, jag har inte jämnfört Trak-aveln med WB-aveln utan påtalade bara att det är lättare att hitta mer än dubbelt så gamla hingstar från de gamla öst-staterna än denna fanastiska hingst.
Riktigt bra hingstar som nedärver sig bra brukar alltid komma upp till ytan, någon annan än du och dina kumpaner borde ha hört talas om hingsten tycker man ju.
Men om han nu har fått ston av så dålig kvalité som du insinuerar så är det väl inte så konstigt heller då att avkommorna inte synts, de är helt enkelt inte tillräckligt bra?

Nu måste jag bara lägga mig i denna diskussion.

Jag inte med dig i detta resonemang. Sitter själv med två tyska hästar som är e. östtysk hingst + stam. jag hittar i princip inget om dessa hingstar och jag letar med ljus och lykta.

Däremot hästen jag köpt från Estland som är trakhener hittar jag betydligt mer på vilket känns konstigt eftersom jag tycker att tyskland borde vara mer framme med info än just Estland/Ryssland..

Ledsen, men ett bruksprovs resultat, är inte allt. Man får inte låta sig styras av dessa poäng. Det innebär inte att hingsten är en bättre förärvare för att han har högre bruksprovs resultat. Det är de gener han representerar som är det huvudsakliga, eller hur?

Tråkigt att människor, tänker på detta viset.

Till TS.

Tycker det är tråkigt att du diskuterar dina passbekymmer här på forumet och att du inte tar det med den som sålt fölet till dig.:crazy:

När man köper unghäst (speciellt för framtida avel) bör man alltid kolla pass innan köp.

och vem ska TS prata med om uppfödaren gett felaktig information?
TS har ju som sagt frågat uppfödaren och fått svaret att det är absolut inga problem och att hon ska få gröna papper?
Det är säljarens skyldighet att ge korrekt information!

Jag tycker att det är bra att det kommer fram att uppfödare i sverige säljer föl/unghästar där de inte har koll på papper etc..

Tror att TS kan kontakta konsumentombudsmannen om detta och få vägledning.. men det bästa vore ju om uppfödaren tillsammans med TS försökte hitta en lösning..
För det är ännu värre anser jag att uppfödaren inte har koll på papper på sina uppfödningar än att en hästköpare faktiskt tror på uppfödaren:mad:
Man kan ju undra vad detta är för bransch egentligen när man hela tiden måste agera som att man ska bli blåst och sen får skit för att man faktiskt tror på en företagare:eek:

Sen angående Syndikat som jag själv inte har några åsikter om..

Ni som nu vet att Syndikat har gått bra och lämnat bra samt lovordats i Tyskland.

Kan ni inte istället för att hugga Quickstar ta och ge oss den informationen istället och vart ni har fått den ifrån?

För det måste ju betyda att ni känner till dessa bra avkommor så det är väl bara att skriva vilka dessa är och vilka ryttarna är som nu tycker så bra om dem?:)
Samt har ni inte hittat det på nätet, vart har ni då fått info ifrån?

Det vore ju också super att veta vilken väg man ska gå om det inte finns ute i cyber, man kan ju behöva leta efter andra hingstar ngn annan gång!

Så vart hittade ni alla Syndikat-barnen och vilka är de samt vart hittade ni deras prestationer?

sånt är det första man kollar innan man skriver på något. Antagligen kan du inte göra någonting.
O jag vill fortfarande veta vad denn Syndikat har presterat och lämnat, för det verkar inte vara en lysande häst precis.

Ni tycker inte att ni kommit ifrån ämnet en aning nu?? Det här är en väldigt tråkig attityd som gör att diskussionerna fallerar till dagisnivå!! Uppför ni er såhär illa mot människor IR med? Herregud....:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka