Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Vad kan man be om för ersättning om hon nu skulle ha gråa papper fast att jag är lovad gröna?

frågan är om du kan få det, borde inte du som säljare ha undersökningsplikt, du hade kunnat kolla upp det med säkerhet INNAN du köpte hästen menar jag. men jag kan ha fel, hoppas det löser sig hursomhelst.

jag tycker att du borde undersökt detta tidigare...

Jo men varför skulle jag undersöka när köparen redan från dag 1 sa att det inte var några problem? Köpte ju just henne pgr stammen och hur vacker fölungen var! Visst, undersökningsplikt kan man ju skylla på men om en uppfödare specifikt svarar på den frågan så borde denne vara så seriös att den i sin tur har kollat upp detta. Annárs har hon lämnat mig felaktig information om "varan".

Jo men varför skulle jag undersöka när köparen redan från dag 1 sa att det inte var några problem? Köpte ju just henne pgr stammen och hur vacker fölungen var! Visst, undersökningsplikt kan man ju skylla på men om en uppfödare specifikt svarar på den frågan så borde denne vara så seriös att den i sin tur har kollat upp detta. Annárs har hon lämnat mig felaktig information om "varan".

Jag vill inte vara otrevlig på något sätt, men det är din skyldighet att kolla så att allt är okej.
För det är alltid bättre att kolla själv, än att förlita sig på andra och vad dom säger.

Jag vill inte vara otrevlig på något sätt, men det är din skyldighet att kolla så att allt är okej.
För det är alltid bättre att kolla själv, än att förlita sig på andra och vad dom säger.

Jo men samtidigt så har hon lovat mig en sak :) Och rätt skall vara rätt!

sånt är det första man kollar innan man skriver på något. Antagligen kan du inte göra någonting.
O jag vill fortfarande veta vad denn Syndikat har presterat och lämnat, för det verkar inte vara en lysande häst precis.

Det här hittade jag på ägarens hemsida

Syndikat är en stor, ädel hingst med mycket utstrålning. Han har schwung i gången och extraordinär hoppförmåga.
Hans far har rykte om sig att lämna goda sporthästar i alla discipliner, bla tävlade Patrik Kittel G P dressyr (bla deltog de i svenska laget i EM 2001)med sonen Santana 340 (ue Luciano). Strohamnn har dessutom visat sig vara en utmärkt stoproducör och är morfar till tex Blue Hors Rush Hour e Rubin Royal.
Modern Grandezza är helsyster med svårklass-hingsten Grannusch, som under många år var en av världens bästa hopphästar och större delen av 1990-talet var han med och såg till att Hannoveranerförbundet låg etta på världsrankingen. Grandezza är också mor till godkände Leander (e Landadel). De godkända halvbröderna Rautenstein och Rosetti, liksom Celle-hingsten Show Men stammar ur detta framgångsrika möderne, känt för att lämna goda, hållbara sporthästar, som går tillbaka till stammodern Elfenblume (Elmar-Schutzwart).
Syndikat stod i Mecklenburg under ett antal år, och tilldelades där Verbandsprämie, tack vare sina avkommors goda resultat i hoppning. Han har ett antal avkommor i M klass, och var där en framgångsrik stoproducör. Han är en förädlare och kan användas på de flesta typer av ston. Han har ett totalt BLUP-index på 120 (124 för exteriör och 111 för ridegenskaper). Dottern V.Pr.St Salexa har ett total-BLUP på 131, med högsta betyget i löshoppning, 148.

Syndikat är reexporterad till Tyskland.

Mecklenburgerförbundet var mycket positiva till de föl som besiktigades vid årets resa. Alla hade bättre typ än sin mor, ett bra bogparti, bra manke och överlinje. I de flesta fall hade fölen 3 bra grundgångarter, galoppen var nog den gångart som förbättrats mest.

sånt är det första man kollar innan man skriver på något. Antagligen kan du inte göra någonting.
O jag vill fortfarande veta vad denn Syndikat har presterat och lämnat, för det verkar inte vara en lysande häst precis.

Jag hittade lite på nån sida om att han ska ha några avkommor som gått på medelsvår nivå, dessa avkommor har jag dock ej hittat.
På en sida står det dessutom att han är godkänd i Sverige vilket ju inte är direkt sant även om någon skulle ha skickat in språngrulle till SH.
Den mesta infon jag har hittat om honom handlar om vad hans far presterat och lämnat samt om hans möderlinje.
Syndikat är har ju fått verbands-premie i Mecklenburg, vilket borde väl vara nån slags utmärkelse för hans nedärvning men som sagt särskilt många avkommor verkar inte finnas och det är ju en hingst som är gammal som gatan så hans avkommor borde ju visat nåt.

Dessutom gjorde han nåt som väl kan betraktas som ett ganska mediokert (läs uselt) hingstprov.
102,04 (22.) // 99,79 (25.)
TOTAL INDEX 103,40 -
Placerad 23e av 53 startade

Okej han är ju på övre halvan iaf men över 115 ska man ju åtminstone lyckas prestera inom sin egen gren.

Det här var ingen tråd för att ni skulle klaga på min hingst! Ni kan verkligen inte uppföra er! :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

jag klagar inte, jag är bara nyfiken...och vill utöka mitt kunskapsområde :D
Känner du dig lurad även på hennes pappa nu då eller? :confused:

det har jag med läst men det står inga namngivna avkommor, hingsten är ju gammal så någon borde man ju hört om han är en fantastisk hingst.

jag klagar inte, jag är bara nyfiken...och vill utöka mitt kunskapsområde :D
Känner du dig lurad även på hennes pappa nu då eller? :confused:

Nej jag är riktigt nöjd med hennes stam! :)

Tycker bara att det räcker med att mina drömmar blir krossade om Amazing får grå papper, behöver inte nån som klagar på stammen också!

Tror absolut att man kan göra ngnting för en företagare har strikta regler och många skyldigheter.

tror ingen är ute efter att klaga på Syndikat utan belysa att en hingst som marknadsförts som en topphingst kanske inte är det egentligen.

Mmm... Men han är vacker som en dag och har massa mumsiga hästar i stammen :)

men det spelar ju ingen roll hur många mumsiga hästar han har i stammen om han inte presterat något själv?
hoppas din häst blir så bra som du hoppas på.

Du säger att du köpte henne pågrund av stammen? det går inte riktigt ihop för mig. Uppenbarligen kände du ju inte till denna Syndikat? Därför borde du då kollat upp stammen så du verkligen visste vad du köpte. Du har lärt dig en läxa tills nästa gång, tyvärr blev det den hårda vägen. Men hoppas som sagt att det löser sig ändå, och din häst kan ju som sagt ändå bli en bra sporthäst-trots grå papper, om det nu är det hon har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 638
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025