Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Ja championaten kan även hästar med grå papper gå så det säger ingenting..
vet en häst på västkusten som var korsning travare/halvblod som gick öppna championatet och dessutom med placering:)
Irriterar mig att jag inte tog namnet på hästen bara så kunde jag gett er året som lite kuriosa bara.;)

kl
Etersom att jag oftast brukar få vara den elake så ska jag vara det nu med :o
Vilken del förstår du inte? Din häst får INTE gröna papper och även en häst med helt okänd stam får starta årgångschamp.
Och var det bara Grannus som tilltalade dig i stammen så finns han ju i många stamtavlor både närmare och på mer meriterade hingstar som ovanpå det skulle ge gröna papper.
Du har ju fått svar från flera håll inkl.Bla från EoG som borde veta då h*n till hör proffsen på det rasförbundet.

kl
Etersom att jag oftast brukar få vara den elake så ska jag vara det nu med :o
Vilken del förstår du inte? Din häst får INTE gröna papper och även en häst med helt okänd stam får starta årgångschamp.
Och var det bara Grannus som tilltalade dig i stammen så finns han ju i många stamtavlor både närmare och på mer meriterade hingstar som ovanpå det skulle ge gröna papper.
Du har ju fått svar från flera håll inkl.Bla från EoG som borde veta då h*n till hör proffsen på det rasförbundet.

Du, stämmer detta så är hela min dröm krossad! Behöver ingen skit av dig! :mad:

Det är inte så lätt, tycker själv det är en djungel med vilka utländska avelsförbund som berättigar till gröna papper eller ej. Samt ännu svårare om det är så att det är individprövningar..
Så jag förstår fullt att du tycker det är struligt och svårgreppbart.
Jag hade också det knöligt med de olika testerna ibörjan..
Jag satt ju ungefär i samma båt som dig men tog aldrig emot unghästen men var också lovad gröna papper. Denna hingst var dessutom godkänd i ännu fler förbund men licensen var löst hos.. Meckelnburg eller så var det tom Zfdp och då var det tvärstop..

Har man då också fått en utfästelse från uppfödaren att hästen ska få gröna papper så vill man ju gärna tro på henne/honom..

Oavsett så tycker jag att det ligger på de som föder upp hästar här i sverige e: dessa hingstar med ? kring papprena att vara ännu tydligare.. Det är väl inte så svårt att säga NEJ din häst får inte gröna papper hos ASVH???
Då slipper man hästköpare som blir besvikna..

Håller med dig!

Mitt stos avkommor får gröna papper men eftersom hon inte är stamboksberättigad kan hennes söner aldrig bli godkända hingstar. Det har jag informerat alla spekulanter om.

så om man köper en häst är det bästa att ringa eller maila in stammen innan köpet för att försäkra sig om att man får gröna papper? Oavsett ålder på hästen (om den inte redan har det då)?

Jag har också letat lite utan att hitta några wow-resultat.
Fadern har lämnat en del bra, mödernet är inte så tokigt men Syndikat verkar inte ha lämnat nåt speciellt vad jag hittar, inget dåligt men inget wow heller. Dock är både han och de avkommor jag hittat snygga. Men bara för att de är snygga betyder inte det att de är bra. Kanske han är en så kallad "end-product" ?
Spånar lite bara, han har ju förutsättningarna men verkar inte leva upp till dom så bra som man skulle ha velat. Trots Grannus :love:

finns det ngn sida där man ser vad han lämnat? Alltså Syndikat. Hittar ju inget :cool:

så om man köper en häst är det bästa att ringa eller maila in stammen innan köpet för att försäkra sig om att man får gröna papper? Oavsett ålder på hästen (om den inte redan har det då)?

Om man tycker att det är viktigt att få gröna papper hos ASVH så kan man ju göra det innan köp så att man är säker..
Tror att det ska finnas ngn lista över de förbund som ASVH erkänner??

Din uppfödare kanske också blev lurad i sin tur av hingstägaren? Hon kanske inte heller visste att hingsten inte ger "gröna papper" i Sverige?

Jag har bestämt mig för att vänta med att ringa tills på måndag! Då har jag hunnit prata med min uppfödare och så där! Vill inte göra något förhastat! Då kan vi prata igenom allt och eftersom att jag faktiskt har blivit lovad papper som är godkända till tex 3:års (likvärdigt med gröna med andra ord) så känner jag att jag vill ha någon form av ersättning! :)

Din uppfödare kanske också blev lurad i sin tur av hingstägaren? Hon kanske inte heller visste att hingsten inte ger "gröna papper" i Sverige?

Jo men då kanske man inte skall avla? Man kan ju inte lura sina kunder för att man själv är okunnig?

Jag har bestämt mig för att vänta med att ringa tills på måndag! Då har jag hunnit prata med min uppfödare och så där! Vill inte göra något förhastat! Då kan vi prata igenom allt och eftersom att jag faktiskt har blivit lovad papper som är godkända till tex 3:års (likvärdigt med gröna med andra ord) så känner jag att jag vill ha någon form av ersättning! :)

Jag hade ändå ringt nu, då vet du svart på vitt vad hästen får för papper/raskod/löpnummer hos ASVH.
Säger dom gråa så har du ju redan svaret och kan gå åt uppfödaren direkt på det.
Då har du mer på fötterna.

Uppfödaren vill säkert också veta exakt vilka papper det blir.

Jag hade ändå ringt nu, då vet du svart på vitt vad hästen får för papper/raskod/löpnummer hos ASVH.
Säger dom gråa så har du ju redan svaret och kan gå åt uppfödaren direkt på det.
Då har du mer på fötterna.

Uppfödaren vill säkert också veta exakt vilka papper det blir.

Jo jo men det blir ju varken grönare eller gråare papper för att jag väntar 3 dagar :)

Fick svar på mitt mejl från ASVH nu. De sa att om det är fel i passet så får jag skicka ner det till Tyskland igen och få det fixad (innan jag ringer dem) och sen så sa hon att jag skulle prata med den som hade skickat mammans pass om varför jag fick det men det fick jag ju tillsammans med det Tyska??

förhastat? antingen har fölis gröna papper eller ej. Det blir ingen skillnad om du pratar med uppfödaren innan. Ring förbundet, fråga, o och sen ring uppfödaren om och fråga varför de lurat dig. Eller så slipper du ringa uppfödaren om fölis har gröna papper.

då är det bara att skicka ner det då direkt så har du fixat en sak :D

Fast att säga att Mecklenburger automatiskt genererar ett tvärstopp för gröna papper verkar ju inte helt korrekt.
Jag har har hittat flera avkommor födda inom Mecklenburgerförbundet som har gröna papper hos ASVH.

Fast att säga att Mecklenburger automatiskt genererar ett tvärstopp för gröna papper verkar ju inte helt korrekt.
Jag har har hittat flera avkommor födda inom Mecklenburgerförbundet som har gröna papper hos ASVH.

Bra! Hoppas innerligt på att hon får gröna papper!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 638
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025