Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Tror att det är Mecklenburgerförbundet! :cry::cry::cry::cry::cry:

Och hennes uppfödare svarar inte på sms :( Hoppas bara inte att jag har blivit lurad! :(

Fick passet direkt från Tyskland ! Vet inte, får kolla det! Förmodligen är det så att passet skall bytas ut till ett svenskt och reggas här! :)

Ahaa.. om du fick det direkt från tyskland så ska det vidare till ASVH om du vill registrera henne där..

Tror inte att du kan få passet utbytt utan du får stämpel/märke i det passet du har..
Läs på passet och se vad det står på framsidan.. Tror att avelsförbundet står där.. Viktigt att du vet det om du ringer ASVH!
Om du inte kan få grönt hos ASVH kanske du tom ska avvakta och ha kvar ditt tyska pass och lösa tävlningslicens bara..

Om hon står som tysk import och inte har ASVH stämpel, då kanske det blir annorlunda med avkommor efter ASVH -hingst?

Tror att det är Mecklenburgerförbundet! :cry::cry::cry::cry::cry:

Och hennes uppfödare svarar inte på sms :( Hoppas bara inte att jag har blivit lurad! :(

Sist jag talade med ASVH så gav de inte "gröna papper" till hästar i Mecklenburger.. tyvärr.. Men det kan ha ändrats..

Blev du "lovad" gröna papper?

Men jag kan inte Tyska! :eek: Vill ha ett svenskt pass så att jag fattar och kan föra in hennes vac osv!

Du kommer som sagt inte att få ett svenskt pass pga eu-lagar. I alla utländska pass finns precis samma sidor med att fylla i vaccinationer på.
Det enda som kompletteras i ett utländskt pass när det är hos ASVH är att de sätter in en svensk sida om livsmedelsproduktion, så andra länder har väl valt att inte ha i kryss sida med om hästen skall användas till livsmedel eller inte, för övrigt finns allt med i de utländska passen.
Är det något speciellt du har svårt att förstå kan du ju fråga här.

Vad gäller felaktigheterna, är du säker på att det är fel och inte bara att du fått fel information ? Du skrev bla att om du sökte på mamman så fick du fram annan stam, vardå ? Är det tex i allbread eller paardenfokken databaserna så läggs dessa in av vanliga användare och sannolikheten är betydligt större att det är där det är fel än i stambokförandeförenings databas.

Ahaa.. om du fick det direkt från tyskland så ska det vidare till ASVH om du vill registrera henne där..

Tror inte att du kan få passet utbytt utan du får stämpel/märke i det passet du har..
Läs på passet och se vad det står på framsidan.. Tror att avelsförbundet står där.. Viktigt att du vet det om du ringer ASVH!
Om du inte kan få grönt hos ASVH kanske du tom ska avvakta och ha kvar ditt tyska pass och lösa tävlningslicens bara..

Om hon står som tysk import och inte har ASVH stämpel, då kanske det blir annorlunda med avkommor efter ASVH -hingst?

Men hon är ju bara 16 månader :) Hon är född i Sverige men efter en Tysk Hingst (svensk mamma som är med i ASVH, godkänd!) Mmm, hoppas verkligen på att få det utbytt!

Du kommer som sagt inte att få ett svenskt pass pga eu-lagar. I alla utländska pass finns precis samma sidor med att fylla i vaccinationer på.
Det enda som kompletteras i ett utländskt pass när det är hos ASVH är att de sätter in en svensk sida om livsmedelsproduktion, så andra länder har väl valt att inte ha i kryss sida med om hästen skall användas till livsmedel eller inte, för övrigt finns allt med i de utländska passen.
Är det något speciellt du har svårt att förstå kan du ju fråga här.

Vad gäller felaktigheterna, är du säker på att det är fel och inte bara att du fått fel information ? Du skrev bla att om du sökte på mamman så fick du fram annan stam, vardå ? Är det tex i allbread eller paardenfokken databaserna så läggs dessa in av vanliga användare och sannolikheten är betydligt större att det är där det är fel än i stambokförandeförenings databas.

Om man kollar på ASVH hemsidan är det fel på mammans stam! Och när man söker på mamman också! Dessutom är det fel födelsetatum på min lilla!

Ja det skulle inte vara några problem att regga henne här !

regga går ju men sades det ngt om kulören på hennes papper?

Det är klurigt med dessa hingstar (ej ASVH godkända) som används och där avkommorna sen registreras först utomlands för att sen registreras om här..

Mina unghästar från Mecklenburg har fått motsvarande reg nummer för grönt pass och får deltaga i all unghästaktiviter. visade senast i år min 3 åring på 3 årstest som har pass från Mecklenburg.

Mina unghästar från Mecklenburg har fått motsvarande reg nummer för grönt pass och får deltaga i all unghästaktiviter. visade senast i år min 3 åring på 3 årstest som har pass från Mecklenburg.

Vad har passet för pärm och färg på pappren?

:banana:

Är det möjligen inte så att hennes uppfödare redan har deltagit i tråden eller gissar jag fel, få känslan att det är så när jag läser detta

Han är godkänd i bla Oldenburg och har bra BLUP-index.
Och just det här fölet har både Romantiker (Ramiro) Grannus och Ahorn (Almé Z) + bra fullblod i stammen, är vacker som en dag. Så vad spelar det för roll vad pappren har för färg? hon kan dessutom vara med på tex 3-årstest, utom tävlan och få sina poäng.

Nu kan jag vara helt fel ute men EoG brukar ju ha en del tyska hingstar och känner uppenbart till fölis väl.

regga går ju men sades det ngt om kulören på hennes papper?

Det är klurigt med dessa hingstar (ej ASVH godkända) som används och där avkommorna sen registreras först utomlands för att sen registreras om här..

Jo men asså gröna papper!

Är det möjligen inte så att hennes uppfödare redan har deltagit i tråden eller gissar jag fel, få känslan att det är så när jag läser detta

Nu kan jag vara helt fel ute men EoG brukar ju ha en del tyska hingstar och känner uppenbart till fölis väl.

Ne det verkar inte vara uppfödaren!

Det är klurigare än så, Mecklenburg är ett av förbunden där individuell prövning sker. Men med tanke på att denna hingst tidigare har en annan 07 registrerad här dessutom på svenskt möderne, som även den först reggats av Mecklenburg först och den sedan fått grå papper här så är sannolikheten inte särskilt stor att att de gör en annan bedömning på TS häst.

Jag har själv hållt på och kolla med ASVH med häst ur förbund som ej var automatiskt gdk av dem (i mitt fall danska holsteinerförb) och då går de vidare och ser vad det är för individer i stammen och var dessa är gdk, i fallet på den jag kollade skulle hon fått grönt ljus (köpte aldrig den) tack vare att hennes far även var gdk i Holstein och mödernet var rent DV (dubbelreggat).
Ser man då till den individuella prövningen som gjorts på den ovanstående ungen e. samma hingst som TS så är mamman ASVH reggad på gröna papper alltså inte orsaken till att de nekat gröna papper utan då är det hingsten som orsakat nekandet och då kommer samma sak ske i TS fall.

Den ungen jag skrev om var tillverkad via naturlig betäckning i sverige och iom det så ville de inte ge gröna papper oavsett om den tysklandsregistrerades först..
Dina hästar kanske är importer?
Samt när fick du motsvarande gröna?

Vi håller tummarna för att denna lilla bebis för gröna också!:)

Den ungen jag skrev om var tillverkad via naturlig betäckning i sverige och iom det så ville de inte ge gröna papper oavsett om den tysklandsregistrerades först..
Dina hästar kanske är importer?
Samt när fick du motsvarande gröna?

Vi håller tummarna för att denna lilla bebis för gröna också!:)

Tack! Jag älskar henne och hon är lika värd för mig med vilka papper hon än har, men jag älskar hennes stam och vet att hon verkligen kan bli något! Därför jag önskar att pappren blir gröna!

Jag tror inte EoG är uppfödaren till denna, däremot har h*n nog fött upp den andra ettåringen som dök upp via BLUP i denna tråden.

Hästar från Mecklenburger förbundet får inte per automatik gröna papper när de tilläggsregistreras här, däremot individ prövas dom och gokänner dom stammen blir det gröna papper.
Vad det är som gör att de godkänner vissa stammar och andra inte vet jag inte exakt men en gissning är att hingstarna i de 3 främsta leden ska vara godkända i förbund som de själva godkänner, tex Oldenburg, KWPN eller DV.

Enligt den hemsida jag har hittat är Syndikat godkänd i Mecklenburg och Oldenburg.
Däremot så är den andra avkomman som dök upp tidigare i tråden udan ett sto med gröna papper, stammen är über svensk och det skriker ASVH lång väg på den.
Ditt stos mamma om det nu är rätt jag hittat hos ASVH så har även hon gröna papper.
Alltså är det Syndikat som ej godtas av ASVH.
Däremot kan jag ju inte säga med säkerhet att den andra avkomman också är reggad i Tyskland först eller om de reggat direkt i ASVH.

Det du också skall veta i sammanhanget är att detta med att regga svenskfödda i utlandet är ett kryphål som ASVH jagar med blåslampa och därför ser de inte med så blida ögon på dessa ungar utan väljer nog hellre att fälla än att fria i sådana fall. De är inte mer korkade än att de har koll på vilka tyska hingstar som verkat på detta vis i landet och kan de då ge igen på avkommerna som inte följt reglerna fullt ut så gör de nog det, så hade jag varit du så hade jag inte hoppats alls på att hon skulle få annat än grå.

Sedan är frågan om uppfödaren sa till dig att den kommer att få gröna papper här, eller om de sa att det är inga problem att regga här.
Att regga här går ju bra (bara på fel färg på pappret) och då har du ju inte blivit lurad utan varit för dåligt insatt.
Har de däremot sagt att hon skulle få gröna papper här ja då tycker jag du skall ta kontakt med uppfödaren då är det inte rent spel.

Bästa sättet av alla att få svart på vitt direkt vad som gäller är du pratar med Anette Sånesson på ASVH det är hon som kan det bäst vad gäller registreringar. Enklast kan vara att du mailar eller faxar in hela hennes stam samt uppgift om var hon är registrerad i Tyskland (de måste veta förbundet) och ställer frågan gröna eller grå papper så får du det svar som kommer att gälla då det är hon som är registrator i ASVH.

Det är ju också lite av en principsak man vill ju få det som utlovas..

Skulle du inte kunna få gröna så kanske det är bättre att inte registrera alls hos dem utan istället registrera hennes avkommor hos det förbund som hon är registrerad hos?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp