Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

kl
Om fölungen är "tillverkad" i sverige vilket du skriver att den är så får den egentligen inte registreras med gröna papper hos ASVH då om fadershingsten inte är godkänd här..
Men om fölet är registrerat i tyskland och har tyska papper så kan man i vissa fall skicka in dem till ASVH och få "gröna".
Hoppas att de löst licens hos ngt av de tyska som ASVH godkänner!
Zfdp tror jag inte de erkänner och inte heller meck..
Tror inte att Syndikat stod med bland de hingstar som löst licens hos ASVH..
Han är väl inte ens godkänd hos ASVH? Ooom han skulle ha löst licens här så måste det ju bli grå papper?? Eller har jag snurrat till det helt?

Hoppas iallfall att du får gröna papper som du blivit lovad:)

kl

lite tråkigt också om det är ett sto. grå papper ger ju inte gröna papper på en ev avkomma sen.
Nu har jag inte full koll men det känns som att priserna också kan lägre på avkommor med grå papper..
Samt skulle hon säljas som avelssto i framtiden så är det nog inte lika lätt att sälja ett gråpapprat sto till avel som ett sto med gröna papper..

Jag vet! Hela min dröm hade bara gått i kras ! :cry:

Hittade inget telenummer men dom är mejlade! Hoppas verkligen på att hon kan få ett nytt pass med gröna papper! :) :) Annars får hon väl bli en sjuhelsikes hopphäst som kan komma fram genom prestation istället! Tyvärr :cry: För stammen är guldsnygg i mina ögon!

Hittade inget telenummer men dom är mejlade! Hoppas verkligen på att hon kan få ett nytt pass med gröna papper! :) :) Annars får hon väl bli en sjuhelsikes hopphäst som kan komma fram genom prestation istället! Tyvärr :cry: För stammen är guldsnygg i mina ögon!
Här är ASVH:s telenummer: 046-646 50

Man skulle tydligen ringt mellan 9-12 så om jag inte får svar på mitt mejl så ringer jag i morgon :)

Har det tyska passet varit inne hos asvh redan för registrering ? I så fall titta på sista sidan (de sätter den där i danska passen i alla fall) där har i så fall asvh klistrat in ett klistermärke där det står hennes svenska registreringsnummer. 04-07-XXXX det är vad som står i stället för Xn som är det intressanta.
Du kommer aldrig att få ett nytt svenskt pass på henne, hon kommer att behålla sitt tyska oavsett vilket, det är bara en tilläggsregistrering som görs här en häst får bara ha ett pass, men siffrorna i det svenska registreringsnumret anger om hon registrerats i stamboken eller i registret.
Är det Mecklenburg hon är ursprungsregistrerad i så blir det grå papper då det är ett förbund som ASVH inte godkänner.

off topic men är det nytt att de inte får ett nytt pass? Våra tyskor har även Svenska pass men dessa är stämplade "endast giltiga med utländskorginal". Vårt fullblodssto hade dock bara en stämpel med sitt ASVH nr och en klisterlapp men sitt stamboksnr.

Jag vet! Hela min dröm hade bara gått i kras ! :cry:

Oooom hon nu inte får motsvarande gröna hos ASVH och uppfödaren sagt att hon ska få det så tycker jag att du ska ta och kontakta uppfödaren..
Uppfödaren är troligtvis en företagare och du har köpt som privatperson.
Om inte annat så kan jag tycka att du kanske kan få tillbaka en del av köpeskillingen om informationen har varit felaktig.
Hoppas dock att du får "gröna" papper!:)

off topic men är det nytt att de inte får ett nytt pass? Våra tyskor har även Svenska pass men dessa är stämplade "endast giltiga med utländskorginal". Vårt fullblodssto hade dock bara en stämpel med sitt ASVH nr och en klisterlapp men sitt stamboksnr.

Det infördes ungefär i samband med eu-passen tror jag, det heter ju numera att en häst får bara ha en identitet inom eu därav att den bara får ha ett pass, och den får numera inte heller namnändras.

Kollade snabbt och sista hästen jag fick nytt pass på i ASVH var utfärdat 27/11-2002 dock har jag inte reggat in någon ny dansk förrän hingsten kom i december 2003 (registrering blev färdig under våren inför 3-års så utfärdad 2004). Men han fick då behålla sitt danska pass och fick då en stämpel och ett hand ifyllt regnr inskrivet i det passet. (Klisterlappen såg jag första gången nu när jag reggade in den nya 4 åringen).
Så någongång 2003 ändrade de.

Ett problem har dock dykt upp för mig med detta förfaringssätt, och det är att mina danska inte kan tävla i danmark som övriga svenska hästar (måste ta tag i och kolla närmre hur man löser det), i danmark får inte hästarna tävla med sina fölpass (som deras vanliga pass kallas) utan dessa skall innan start bytas ut mot speciella tävlingspass. Och på dansk tävling visar man alltid upp passen, lika med inte lyckat att komma med ett danskt fölpass även om det finns inklistrat en ruta med svenskt regnummer, kommer du med svenskt pass är det inga problem. Känns lite träligt om man skall behöva lösa ut FEI pass om man känner för att starta på deras elittävlingar.

Har det tyska passet varit inne hos asvh redan för registrering ? I så fall titta på sista sidan (de sätter den där i danska passen i alla fall) där har i så fall asvh klistrat in ett klistermärke där det står hennes svenska registreringsnummer. 04-07-XXXX det är vad som står i stället för Xn som är det intressanta.
Du kommer aldrig att få ett nytt svenskt pass på henne, hon kommer att behålla sitt tyska oavsett vilket, det är bara en tilläggsregistrering som görs här en häst får bara ha ett pass, men siffrorna i det svenska registreringsnumret anger om hon registrerats i stamboken eller i registret.
Är det Mecklenburg hon är ursprungsregistrerad i så blir det grå papper då det är ett förbund som ASVH inte godkänner.

Nej hon har inget svenskt i sitt tyska pass! Men jag måste ha ett nytt! Det står ju fel i det tyska! (Det är det enda jag kan fatta av det)

Då får du väl skicka tillbaka det tyska till förbundet och påtala felaktigheterna.:idea:

Du hittar inget klistermärke med siffror på i passet?

Står det inte också på engelska i passet?

Hm...det blir ju jobbigt..
Men när du köpte henne..vad sa de då att du skulle göra? Det kanske är så att du i din tur ska skicka in passet till ASVH? Skickades passet till dig från tysklan eller från uppfödaren eller ASVH?
ASVH har bla sin logga på kuvertet..

Vad står det för avelsförbund på passet? är det Zuchverbandfurdeutchepferde -Zfdp(stavas?), oldenburg eller annat?

Hm...det blir ju jobbigt..
Men när du köpte henne..vad sa de då att du skulle göra? Det kanske är så att du i din tur ska skicka in passet till ASVH? Skickades passet till dig från tysklan eller från uppfödaren eller ASVH?
ASVH har bla sin logga på kuvertet..

Vad står det för avelsförbund på passet? är det Zuchverbandfurdeutchepferde -Zfdp(stavas?), oldenburg eller annat?

Fick passet direkt från Tyskland ! Vet inte, får kolla det! Förmodligen är det så att passet skall bytas ut till ett svenskt och reggas här! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 638
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025