Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Det finns bara 1 enda avkomma till honom registrerad här även den f.07 och den har inte fått gröna papper trots att den är tyskregistrerad först utan den har fått gråpapper = ej visningsberättigad och dylikt. (Du ser vilken färg de har på papperna genom att titta på regnr som i detta fallet 04 som raskod serienummer som börjar på 82 = gråpapper

Så har du köpt hästen med löfte om gröna papper så har du blivit lurad.

Här är länk till den som finns reggad
http://www.blup.se/sv-SE/horses/207522-miss-scarlet-e

Men det finns inget 82 i hennes siffror!!! Måste vara något annorlunda med den hästen då! :crazy:

Är det hästen gylle länkat till börjar löpnumret på 82 vilket är lika med grå papper.
De första två siffrorna i svenska regnumret är raskod (04) de två nästa (07) födelseår,och de fyra sista är löpnumret och börjar på 82.

Han är godkänd i bla Oldenburg och har bra BLUP-index.
Och just det här fölet har både Romantiker (Ramiro) Grannus och Ahorn (Almé Z) + bra fullblod i stammen, är vacker som en dag. Så vad spelar det för roll vad pappren har för färg? hon kan dessutom vara med på tex 3-årstest, utom tävlan och få sina poäng.

Pappret är oerhört viktigt för mig! :eek: Min lilla har en grym stam och nu ska hon inte få vara med och tävla? :cry:

Är det hästen gylle länkat till börjar löpnumret på 82 vilket är lika med grå papper.
De första två siffrorna i svenska regnumret är raskod (04) de två nästa (07) födelseår,och de fyra sista är löpnumret och börjar på 82.

Finns inget sånt! Och fattar inget på det passat :S Allt står ju på tyska! Får ringa ASVH i morgon och kolla! Bara dom vet ju säkert!
Men det är inte min häst som är länkad!

Finns inget vad?

Upprepar, är det hästen gylle länkat till har den grå papper.

Jag har själv ett sto med vita papper och tycker att det enda tråkiga med det är att hon inte kan stambokföras. Hennes avkommor får gröna.

Jag har själv ett sto med vita papper och tycker att det enda tråkiga med det är att hon inte kan stambokföras. Hennes avkommor får gröna.

Okey! Ja men det verkar som att det löser sig! Ringer till dom i morgon och frågar. Förhoppningvis kan man ändra det till ett nytt svenskt pass då det ändå är fel stam och fel födelse i det tyska - Vilket slarv! :crazy:

Men varför fick jag även hem mammans pass? Stressig dag på kontoret? :crazy:

om nu färgen på papper är så viktig för dig, varför kollar du inte upp det innan vad hästen har rätt till?

om nu färgen på papper är så viktig för dig, varför kollar du inte upp det innan vad hästen har rätt till?

Ja du, kanske för att detta var min första häst och jag inte är så insatt i pass :) O nu ska hon ju ha gröna papper ändå :)

vet du att det är fel i passet och inte att du fått felaktiga uppgifter?

Du vet inte om hon får gröna papper eller ej. Men berätta hur det går imorgon.

vet du att det är fel i passet och inte att du fått felaktiga uppgifter?

Du vet inte om hon får gröna papper eller ej. Men berätta hur det går imorgon.

Ja på hemsidan till pappan och om man söker på mamman så är det fel i passets stamtavla. Och det är fel på födelsedatum också! Bara några dagar men ändå! Japp det skall jag göra!

Vilket tyskt förbund har utfärdat passet ? Är det Mecklenburg ?

Bara för att man köper ett föl med bra stam är ju inte det lika med diplom.
Och jag vet hästar med grå papper som fått diplom, de får ju sina poäng oavsett om de kan gå till finalen i FLyinge eller inte.Varför skulle hon inte få tävla? From 4-årschampionatet är det fritt fram att vara med ialla unghästaktiviter(utom att tävla om Breederspengarna)/tävlingar .

Bara för att man köper ett föl med bra stam är ju inte det lika med diplom.
Och jag vet hästar med grå papper som fått diplom, de får ju sina poäng oavsett om de kan gå till finalen i FLyinge eller inte.Varför skulle hon inte få tävla? From 4-årschampionatet är det fritt fram att vara med ialla unghästaktiviter(utom att tävla om Breederspengarna)/tävlingar .

Diplom får de ju inte även om de så skulle få motsvarande poäng, då det enda en häst utom tävlan får är inofficiella poäng, de finns inte ens med på resultatlistan.
Dessutom är det faktiskt så att egentligen får de inte visas alls ens utom tävlan, det blev helstopp för det på vissa ställen efter att reglerna ändrades häromåret (tidigare var det just att de fick visas utom tävlan i mån av plats, detta är numera borttaget ur reglerna och det står enbart ej visningsberättigade), att sedan vissa arrangörer är snälla och låter dem visas är alltså egentligen mot reglerna. Dock beror det helt på var i landet du vill visa då vissa områden alltid är fulla och då kan man totalt glömma att få visa en grå.

kl

lite tråkigt också om det är ett sto. grå papper ger ju inte gröna papper på en ev avkomma sen.
Nu har jag inte full koll men det känns som att priserna också kan lägre på avkommor med grå papper..
Samt skulle hon säljas som avelssto i framtiden så är det nog inte lika lätt att sälja ett gråpapprat sto till avel som ett sto med gröna papper..

Jag fick hem lillans pass idag. Bara det att det som kom från Tyskland (pappan är tysk) var i rosa papper? (ska vara grönt) som man får om hästen är född i USA?! Hon är född i Sverige! Vad kan ha hänt där? Dessutom så är det fel födelsedatum!
Hade hingstens ägare löst betäckningsliscens för hingsten i Sverige när betäckningen ägde rum?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 638
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025