Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Däremot kan jag ju inte säga med säkerhet att den andra avkomman också är reggad i Tyskland först eller om de reggat direkt i ASVH.

Jo den har sitt tyska regnr med på BLUP sidan så även den är reggad i Tyskland först.

Det du också skall veta i sammanhanget är att detta med att regga svenskfödda i utlandet är ett kryphål som ASVH jagar med blåslampa och därför ser de inte med så blida ögon på dessa ungar utan väljer nog hellre att fälla än att fria i sådana fall. De är inte mer korkade än att de har koll på vilka tyska hingstar som verkat på detta vis i landet och kan de då ge igen på avkommerna som inte följt reglerna fullt ut så gör de nog det, så hade jag varit du så hade jag inte hoppats alls på att hon skulle få annat än grå.

Sedan är frågan om uppfödaren sa till dig att den kommer att få gröna papper här, eller om de sa att det är inga problem att regga här.
Att regga här går ju bra (bara på fel färg på pappret) och då har du ju inte blivit lurad utan varit för dåligt insatt.
Har de däremot sagt att hon skulle få gröna papper här ja då tycker jag du skall ta kontakt med uppfödaren då är det inte rent spel.

Bästa sättet av alla att få svart på vitt direkt vad som gäller är du pratar med Anette Sånesson på ASVH det är hon som kan det bäst vad gäller registreringar. Enklast kan vara att du mailar eller faxar in hela hennes stam samt uppgift om var hon är registrerad i Tyskland (de måste veta förbundet) och ställer frågan gröna eller grå papper så får du det svar som kommer att gälla då det är hon som är registrator i ASVH.

Jag ska ringa i morgon ja! Jag skulle få en häst som skulle ha gröna papper då uppfödaren vet att jag är ,ycket intresserad avatt sätta min häst på 3:års osv! Så där är det inga knutar! Min häst skulle vara berättigad till gröna papper.

Det är ju också lite av en principsak man vill ju få det som utlovas..

Skulle du inte kunna få gröna så kanske det är bättre att inte registrera alls hos dem utan istället registrera hennes avkommor hos det förbund som hon är registrerad hos?

Hur blir det då? Men jag vill ju ha henne reggad där :(

Jo den har sitt tyska regnr med på BLUP sidan så även den är reggad i Tyskland först.

Jag såg just det men du hann före ;)

Instämmer om att de nog faktiskt hellre fäller än friar.
De vet ju att hästen stått i Sverige när dessa två avlats så det är ju rätt uppenbart att de varken är importer eller livmoders importer.

eller så reggar du med grå hos ASVH

men jag kan ngnstans tycka att de som föder upp hästar så här och registrerar över gränserna kanske skulle se till att ungarna verkligen får gröna papper om de utlovar det..
För om man köper sin första häst och frågar om hästen kan registreras och får likvärdiga fullt godkänd papper så vet ju de flera av uppdfödarna om om att hästarna INTE får gröna!! Det är ju inget nytt för i år:angel:
är man en schysst uppfödare så säger man det att du för registrera men får EJ gröna papper eller motsvarande gröna papper..

En företagare är skyldig att vara mkt tydlig med sån information..

Ja, jag har ju trott hela tiden att det skulle vart svenskt pass och gröna papper! Hör av mig igen så fort jag snackat med ASVH!

Men är det någon som kan svara på varför Ahornellas (mammans pass) kom med i samma brev?? Vad ska jag göra med det?

Ja det kan du fråga uppfödaren.. samtidigt som du frågar vart hästens gröna papper är:angel:

Mmm det blir till att göra så förmodligen! Känns ju helt knäppt! :eek: Hela ens framtidsdrömmar bara slocknar på 5 röda, känns förj**ligt! :cry:

Visst, Amazing blir nog en fantastisk hoppare utan sina papper men det är ungefär som att göra värsta snygga hoppet när ingen tittar på - blir inte värt nått för någon annan förutom en själv ! :(

Jag vill understryka att Amazing kommer att vara mig lika kär även om hon nu skulle få gråa papper! Stammen kommer ju fortfarande vara lika bra och Amazing kan fortfarande hävda sig genom prestation!

Det vet vi inte förens i morgon som sagt!

Och sen vill jag inte på något sätt kasta smuts på uppfödaren då vi hela tiden varit goda vänner och jag har fått bra råd!, men nu har hon sagt som hon sagt och rätt skall vara rätt!

Återkommer när jag pratat med både uppfödare och ASVH!

kl

Om löpnumret på det svenska regnr. börjar på något annat än 82 då?

Ex. 04-06-37XX

Betyder det gröna papper?

Ahh, då borde rimligtvis mitt mecklenburgersto få gröna papper, eftersom hennes ett år äldre helbror är inreggad i ASVH enligt ovan! :d
Hoppas, hoppas!

Du har ju redan fått svar på frågan varför mammans pass kom med ditt, och det av uppfödaren redan igår. Och det är väl ganska uppenbart att de skickade det fel, utan att älta det härinne som om det vore världens mest kriminella handling. Varför göra en höna av något som inte ens är en fjäder?

kl

Men denna häst Syndikat, är det ngt att hänga i granen? Är bara nyfiken..jag har hittat väldigt lite och inte något resultat av honom alls? Jag har träffat några Syndikathästar och de har då varit mediokra.
Läser man på hans sida står det att hans möderne lämnat sig och så, men ingenting vad han har lämnat?
Bara nyfiken alltså :D

Du har ju redan fått svar på frågan varför mammans pass kom med ditt, och det av uppfödaren redan igår. Och det är väl ganska uppenbart att de skickade det fel, utan att älta det härinne som om det vore världens mest kriminella handling. Varför göra en höna av något som inte ens är en fjäder?

Det har jag inte alls! :S

kl

Men denna häst Syndikat, är det ngt att hänga i granen? Är bara nyfiken..jag har hittat väldigt lite och inte något resultat av honom alls? Jag har träffat några Syndikathästar och de har då varit mediokra.
Läser man på hans sida står det att hans möderne lämnat sig och så, men ingenting vad han har lämnat?

Han har tex Grannus i stammen och vem gillar inte honom! Han har lämnat massa fina hästar! Hade ju aldrig köpt henne om han var en skithingst!

Fick svar från min uppfödare nu. Hon ska tydligen kunna få ett reggnunmmer som gör att hon kan vara med i alla årgångstävlingar! Och då borde de ju vara rimligt att hon får gröna papper också :) Uppfödaren ska förklara mer i helgen :)

kl

Jag har också letat lite utan att hitta några wow-resultat.
Fadern har lämnat en del bra, mödernet är inte så tokigt men Syndikat verkar inte ha lämnat nåt speciellt vad jag hittar, inget dåligt men inget wow heller. Dock är både han och de avkommor jag hittat snygga. Men bara för att de är snygga betyder inte det att de är bra. Kanske han är en så kallad "end-product" ?
Spånar lite bara, han har ju förutsättningarna men verkar inte leva upp till dom så bra som man skulle ha velat. Trots Grannus :love:

Fick svar från min uppfödare nu. Hon ska tydligen kunna få ett reggnunmmer som gör att hon kan vara med i alla årgångstävlingar! Och då borde de ju vara rimligt att hon får gröna papper också :) Uppfödaren ska förklara mer i helgen :)

Alla hästar får gå årgångs championaten. Oavsett färg på papprena.

Däremot måste hästen ha gröna, vita eller gula för att gå 3 års testet och 4 års kvaliten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp