Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

kl

Det här är ju riktigt roligt. :D

Jag är faktiskt ganska så insatt i de tyska systemen utan att vara nåt proffs, men jag anser fortfarande att under 115-120 i sin egen disiplin inte är särskilt bra.

Har däremot hingsten egna meriter som kan väga upp alt. avkommor som presterat så är jag den förste att vara förlåtande mot HLP-Indexet. Inget av detta har jag hittat på Syndikat.
Jag har heller inte skrivit någonstans att jag enbart tittar på poängen, det är en del av utgallrings processen.
Precis som att en hingst med 6or och 7or på gångarterna kan ryka om jag söker en hingst med bra gång.

Flera av dessa hästar Cat_and_rat tar upp i sitt inlägg har jag också hittat, men han är morfar till dessa hästar, vad har mödrarna gjort? (dvs hans avkommor, som ju är det intressanta om man väljer att betäcka med honom (ja, jag vet att han är död) )
Har hans avkommor lämnat mer bra hästar än denna som tas upp i inlägget eller är det den enda bra avkomman de har?

Givit to me, aha aha :banana:

Sen angående Syndikat som jag själv inte har några åsikter om..

Ni som nu vet att Syndikat har gått bra och lämnat bra samt lovordats i Tyskland.

Kan ni inte istället för att hugga Quickstar ta och ge oss den informationen istället och vart ni har fått den ifrån?

För det måste ju betyda att ni känner till dessa bra avkommor så det är väl bara att skriva vilka dessa är och vilka ryttarna är som nu tycker så bra om dem?:)
Samt har ni inte hittat det på nätet, vart har ni då fått info ifrån?

Det vore ju också super att veta vilken väg man ska gå om det inte finns ute i cyber, man kan ju behöva leta efter andra hingstar ngn annan gång!

Så vart hittade ni alla Syndikat-barnen och vilka är de samt vart hittade ni deras prestationer?

Fast det tycker jag att flera har gjort här ovan redan...

kl

Det här är ju riktigt roligt. :D

Jag är faktiskt ganska så insatt i de tyska systemen utan att vara nåt proffs, men jag anser fortfarande att under 115-120 i sin egen disiplin inte är särskilt bra.

Har däremot hingsten egna meriter som kan väga upp alt. avkommor som presterat så är jag den förste att vara förlåtande mot HLP-Indexet. Inget av detta har jag hittat på Syndikat.
Jag har heller inte skrivit någonstans att jag enbart tittar på poängen, det är en del av utgallrings processen.
Precis som att en hingst med 6or och 7or på gångarterna kan ryka om jag söker en hingst med bra gång.

Flera av dessa hästar Cat_and_rat tar upp i sitt inlägg har jag också hittat, men han är morfar till dessa hästar, vad har mödrarna gjort? (dvs hans avkommor, som ju är det intressanta om man väljer att betäcka med honom (ja, jag vet att han är död) )
Har hans avkommor lämnat mer bra hästar än denna som tas upp i inlägget eller är det den enda bra avkomman de har?

Givit to me, aha aha :banana:

Men man kan inte förglömma att modershingstar är väldigt viktigt!

Så även om han förärvat sig som morfar är det i sig en bra merit, speciellt när tråden handlar om ett sto

Jag vet hur det är i Östtyskland och där är det betydligt svårare än vad det är i väst oavsett om muren nu rivits. Så är det även för de hästar som föds där, gränserna finns kvar trots allt och många lovande hästar kommer inte längre

När vi hämtade våra tyskar så körde vi igenom helt östtyskland om nej det är ingen rolig syn jämfört med västtyskland

*knapplån*

Angående siffror för Syndikat finns följande ur
"Jahrbuch Zucht 2006/3"

Dressur 93 (84%)

Springen 98 (83%)

Då det är låg säkerhet på BLUPen kan man nog inte anta att det är hela sanningen, bara en fingervisning. Dessutom måste man givetvis ta i beaktande det stomaterial han blivit tillförd, och om det vet vi inte mycket.

till TS: Jag har inte skrivit ovanstående för att "sänka" hingsten, utan för att jag tycker att det är bättre att veta om saker än att sväva i ovisshet.

Det händer då och då att en hingst som själv ligger på ett bra möderne och inte "levererar" som far kommer igen som morfar istället. Det som kommit fram tidigare i tråden kan ju tyda på det, och det finns det väl all anledning att hoppas på.

Nu håller jag i vilket fall som tummar och tår för att dina passproblem löser sig så att alla blir nöjda. Samt givetvis att du fått tag på ett riktigt bra avelssto!

mvh

Fast det tycker jag att flera har gjort här ovan redan...

Nej det är ingen som har gett namn på vare sig ryttare eller alla bra avkommor..
Sen tycker inte jag att det är särkilt upplysande att bara säga att man ska ta kontakt med de tyska förbunden..
Om man säger sig ha informationen varför kan man inte då bara dela med sig av den?

Eller så är det jag som är synnerligen korkad idag för jag hittar inte dessa?;)

Syndikat har 11 testade döttrar med dessa index:
Skritt 103
Trav 90
Galopp 94
Ridbarhet 92
Löshoppning 100

Hans egen vinstsumma i sporten i Tyskland är 43 Euro.

men nu vill vi veta svaret på passet :D

Ta själv kontakt med Tyska Ridsportförbundet så får du en lista på hans egna och hans avkommors meriter. Tills dess kan du väl kravla in i rumpnissegrottan och hålla dig från tangentbordet innan du skriver något mer du inte har en aning om.

jag frågade bara om hans avkommor, deras namn. Hur svårt är det att svara på?
O där förlorade du ganska många potientiella köpare :grin:

Har du fått nått besked från ASVh om hon får "gröna papper" då?

Ta själv kontakt med Tyska Ridsportförbundet så får du en lista på hans egna och hans avkommors meriter. Tills dess kan du väl kravla in i rumpnissegrottan och hålla dig från tangentbordet innan du skriver något mer du inte har en aning om.

Men herregud, det var väl ändå rätt onödigt :confused:.

Hur gamla är ni i den här tråden egentligen...? (hade inte öppnat den innan)

Jag fick hem lillans pass idag. Bara det att det som kom från Tyskland (pappan är tysk) var i rosa papper? (ska vara grönt) som man får om hästen är född i USA?! Hon är född i Sverige! Vad kan ha hänt där? Dessutom så är det fel födelsedatum!

Och det Svenska passet är mammans? Måste ha blivit väldigt fel!!!

Vart kan jag vända mig (förutom uppfödaren) för att få detta fixat? Hon har ju en godkänd fullstam så hon skall ha ett Svenskt pass med gröna papper!

Jag tycker att i första hand skulle du gå till säljaren om du har problem med fölets papper.
Jag som säljare hade nog blivit väldigt besviken, om jag hade fått läsa detta om min uppfödning, och samtidigt förlorat förtroende över dig som köpare, som väljer detta forum istället för att prata med mig som säljare.
:angel:

Jag tycker att i första hand skulle du gå till säljaren om du har problem med fölets papper.
Jag som säljare hade nog blivit väldigt besviken, om jag hade fått läsa detta om min uppfödning, och samtidigt förlorat förtroende över dig som köpare, som väljer detta forum istället för att prata med mig som säljare.
:angel:

Jag har sms:at och ringt men hon har inte hört av dig! Jag har tydligt skrivit att jag älskar hästen och hon är fortfarande lika toppstammad oavsett papper. Dessutom skrev jag likväl att uppfödaren är en vän till mig och jag vill inte på något sätt kasta skit på henne.

Inga förutfattade meningar tack! :mad:

så du har du frågat om hingsten ger gröna papper?

eller jag kanske inte fattar :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka