Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Sv: Nån mer som här som har Welsh springer spaniel?

Skönt att höra att man inte är den enda som har lite "koppelproblem".
Började fundera vad som hänt med en själv, självförtoendet fick sig en törn. Efter ett helt liv med hundar och sen kan man plötsligt inte få hunden att gå fint i koppel.
Kör ungefär samma metod som du och äntligen börjar det lossna, skönt.

//Skrotten

Vad tränar ni med era hundar? Spår, sök, agility eller något annat? Är det någon som vet vad era hundar vägde då dom var runt ett år? Min väger 16kg och ser så spinkig ut:-), men han gör av med en hel del energi också. Jag har börjat "jogga" (i min takt är det inte tal om springande) med honom och det är så roligt.

Hej!
Jag tränar spår och sen blir det mest vardagslydnad till det ;) Har ambitioner att träna och kanske tävla lydnad, bruks och rallylydnad, men min kille måste landa lite först. Han är väldigt störningskänslig så det blir mest hemma på vardagsrumsgolvet =)

Jag springer med min också, det är det bästa han vet! Jag har dragsele på honom och har honom i hundförarbälte, han älskar draget!

Min är snart två och väger 19 kg, det tog ett tag att få upp honom i vikt också efetrsom han dels är kinkig med maten och dels eftersom han är allergiker och har problem med magen. Jag kan tänka mig att han nog vägde som din för ett år sen.

Hej!
Min tik är en liten tjej och petig i maten, när hon var ett år så pendlade hon
mellan 11 -12 kg, en liten speta men hon sprang ju av sig det hon åt, på en gång. Nu när hon är snart 2 1/2 så väger hon ca 14 kg och nu är hon jättefin i kroppen, men hon är ju fortfarande ingen stor tjej.

Vi tränar personspår, apportering, vardagslydnad, har tänkt börja springa om knäna håller (mina alltså).

//Skrotten

Vi tränar lydnad och spår samt apport (hennes svagaste sida!), sedan blir det väldigt mycket spring i skog och mark hela året då vi är jakt- och fotvandringsintresserade, dessutom hänger hon med på stallet och vid uteritter.

När hon var kring ett vägde hon mellan 13-15 kg och var hur petig med maten som helst - vet inte hur mycket orörd mat jag slängt som hon ratat. :mad: Nu, när hon snart fyller 3, är hon väldigt matglad, precis som uppfödaren sa att hon skulle bli. Jag önslkar att jag vågat tro på det alla gånger jag halvt oroade ihjäl mig över hennes matvägran, det var allra värst när hon var valp. I dagsläget är hon 46 cm hög och väger 17,2 kg, då är hon slank men välmusklad.

Vi började cykla med henne när hon var friröntgad, före det vågade vi inte. I dagsläget cyklar husse med henne 2 gånger i veckan (när det är barmark då) och det gillar hon, dessutom simmar hon mycket eftersom vi bor väldigt nära havet.

Tack för alla svar, skönt att höra att fler inte är stora i maten. Min äter Royal canin medium adult, 2skopor morgon & 2skopr kväll. Oftast inte båda målen... Men som sagt, energin finns ändå.

Min welsh är 1 1/2 år. Inte heller varit stor i maten, men när vi började med färskfoder så äter han mycket bra. Jag tränar lydnad, rallylydnad och ska böra med appellspår. Min hane väger ca 17 kg. Funderar just nu på att skaffa mig en till fast en engelsk springer spaniel för att welshen ska få en kompis. Han klarar nämligen inte av att lämnas helt ensam. Fler som har problem med separationsånget?

Min welsh är 1 1/2 år. Inte heller varit stor i maten, men när vi började med färskfoder så äter han mycket bra. Jag tränar lydnad, rallylydnad och ska böra med appellspår. Min hane väger ca 17 kg. Funderar just nu på att skaffa mig en till fast en engelsk springer spaniel för att welshen ska få en kompis. Han klarar nämligen inte av att lämnas helt ensam. Fler som har problem med separationsånget?

Jag är uppvuxen med welsh, mamma är uppfödare så jag har varit med om några stycken (till min stora lycka, älskar rasen!).
Ensamhetsträningen är superviktig med welshar, börja nu nu nu innan han vant sig för mycket! De är liksom sådana mingelhundar som älskar (!) att vara med, helst nära runt ens fötter, att de först inte riktigt accepterar att bli satta på undantag. Så ja, separationsångesten är ett vanligt problem på welsharna - men det är inte svårt att träna bort! De måste bara lära sig att de inte får vara i centrum varenda minut.. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 172
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 002
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar