Namn på dom små...

Gnarpis

Trådstartare
Ni som har fått/ska få, hur valde ni namn på ert barn?
Har ni veta jämnt vad ert barn ska heta?
Eller blev det någon sorts uppenbarelse när barnet föddes? Typ, "Åh det är ju en liten...!"
Behövde ni kompromissa med er sambo/make?

Sv: Namn på dom små...

Vi hade Wilma och Willy som namnförslag, men så fort jag såg att de var en pojke så skrek :o jag RASMUS

Så mycket hade maken att säga till om :angel: Men Rasmus är helt perfekt och han skulle inte passat att heta Willy, men han tjatar på att blir nästa en kille så ska han heta Willy, få väl hålla tyst när den kommer ut så han får namnge de barnet ;)

Aha :idea: jag misstänkte att det kunde bli så, att när barnets föds tycker man nåt helt annat!

Fast vi har inte ens några förslag, det är förvisso ett tag kvar, men vi bara ratar varandras förslag hela tiden!

Vi hade flera stycken namn som vi pratat om, sen kom den lilla mannen och var inte nått av dom namnen.
Helt plötsligt slog det mig, Det var en MALTE!:idea:
Och pappa höll med! Det var en Malte:D

Jag "bara visste" att det var en liten tjej jag hade i magen, även om hon gick under namnet Grodan så länge hon var kvar där inne så hade jag bestämt mig för att hon skulle heta Beatrix eller Althea.

När UL visade att jag nog hade rätt så berättade jag det för min mamma och nästa dag ringer hon och säger att blir det flicka ska hon heta Ronja.
Jag blev vansinnig för Ronja för mig är ett hästnamn, speciellt sedan jag hade en ardennerkorsning på foder med det namnet och i huvudet kunde jag bara höra den franska hovslagaren säga "stå stilla Rrrrooonja, stå stilla".

Så föddes då vår dotter och när jag såg den lilla trollungen med kolsvart hår så var det absolut ingen Beatrix eller Althea. Så namnlös var hon, tills jag en natt vaknade med ett stort R i huvudet och insåg att hon skulle heta något på R, men kunde just då bara komma på Rut och Rakel.
Sedan slog det mig... mamma hade rätt, det var en Ronja.

Så var bara att ringa till mamma och säga att hon hade rätt.
Det var en Ronja, Linnéa heter hon efter min farmor och Lucia för att hon är född på Lucia.

Några namn var vi direkt överens om, det var mellannamnen och det var för att vi vill bevara släktnamn :)

Tilltalsnamn var lite svårare, men när vi väl kom på det så var det självklart.

Nu återstår det bara att se om tösen passar i namnet när hon tittar fram om 1½ månad :)

Senast ändrad:

Vi fick vår son för 2.5 år sen, hade då några förslag men var mest inne på ett av namnen. När sonen kom ut tyckte vi båda att han passade till det namnet!

Nu väntar vi vårt andra barn och har även nu några förslag men inget besämt.

Vi tycker rätt lika, jag och sambon, så det är inga större bekymmer. Vi gillar båda rätt korta och enkla namn. Visst, jag har några namn jag gillar som inte han tycker om. Men de flesta gillar vi båda!

Sedan... 5 år tillbaka har vi haft namn. Pojknamn hittade vi på en gravsten när vi besökte graven till min mans farfar. Flicknamn har vi efter min mormor. Inget kompromissande har behövts och när sonen kom var han en solklar Elias, precis som vi hade tänkt.

Inför varje barn har vi satt oss med Stora Namnboken och bläddrat igenom den, sida upp och sida ner, för att ha en lista på minst 5 namn på varje kön som vi kunnat enas om.
Tjejerna fick sina namn redan som nyutplockade, det var "rätt" namn till dem. Men sonen fick vänta nästan till "deadline" med att få sitt namn för vi kunde inte enas...

Min sambo har inte haft några jättestora invändningar mot de förslagen jag gett. Det är mest jag som varit drivande och testat och skrivit och velat med namnen. Det enda namnet han inte gillade var Johannes, det var för långt.

När jag var gravid med Elis så prickade och ringade jag in namn i en namnbok. Det vi gillade mest var Lucas. Sedan blev jag inlagd, och när jag blev igångsatt kunde vi i stressen inte komma på vad han skulle heta. Så vi tog sambons almanacka och gick igenom namnsdagarna, vi började med hans födelsemånad (jag visste ju att han skulle komma i april då jag blev igångsatt den 27:e april). Dag nummer 17 hann vi till, då Elis och Elias har namnsdag, och det var två fina namn. Elis valde vi för att varken jag eller sambon hade hört det förr.

Alvin däremot, kom från en brukare jag jobbade hos. Någon gammal släkting/anhörig/vän som cirkulerade i en historia jag ofta fick höra. Jag hade aldrig hört det namnet heller, och jag blev skarpt förtjust i det.

Får vi fler barn har jag många namn på lager, men bara flicknamn. Tuva-Li, Märta, Stina *hrmmm* nu minns jag visst inte alla :o

Det var en Ronja, Linnéa heter hon efter min farmor och Lucia för att hon är född på Lucia.
Åh vilka fina namn :love:

Men visst är det jobbigt när man har någon sorts relation till olika namn, såsom hästar eller andra djur eller människor som man inte har gillat! För mig blir det svårt om jag tycker att ett namn är fint, men man förknippar det med nån man inte gillar!:grin:

Åh vad spännande, det kanske blir som för många andra, något helt annat!

Skönt att vara överens!

Jag och maken är överens om det mesta, men det här med namnen har varit svårt!

Fina namn!

Jag gillar också namn som inte är så vanliga! Eller som iaf inte alla barn heter, även om dom namnen är fina så känns det lite tråkigt!

Åh vilka fina namn :love:

Men visst är det jobbigt när man har någon sorts relation till olika namn, såsom hästar eller andra djur eller människor som man inte har gillat! För mig blir det svårt om jag tycker att ett namn är fint, men man förknippar det med nån man inte gillar!:grin:

Tack! :laugh:

Jo, det tog ett tag innan jag slutade förknippa Ronja med hästen.
Men som tur är så går det faktiskt över och man förknippar namnet med den nya personen eller barnet. :D

Ja, så länge det är ett namn som man kan förlika sig med!

Jag har oxå flera i min omgivning t ex släktingar och vänner som har namngivit sina barn namn som jag tycker jättemycket om, men det känns oxå lite konstigt. Att ge mitt barn samma namn, alltså! :grin:

Jag har sen jag var runt 20 velat ha en kille som ska heta Liam, men när jag väl blev gravid för 19 år sen vågade jag inte ta det, var inte så vanligt då.
När jag och dåvarande sambon stod vid ett rödljus på väg till UL sa jag
-Andreas ska han heta!!
Om det blir en tjej då? sa sambon.. Nä det blir en Andreas. Och det blev det.
Nästa gång hade vi båda bestämt att Michelle var fint om det blev tjej, kom inte på fler namn , och tjej blev det!

När jag nu blev gravid med nuvarande sambon för 3 år sen frågade jag: - Får han heta Liam? (vi visste att det var en kille) - javisst sa sambon, så så blev det. Så han heter Liam Viggo. Året efter med en kille till, ville sambon få vara med och bestämma och han tyckte att Linus var ett fint namn. Jag var inte lika förtjust, tyckte att det lät som en liten lintott. Jag tyckte att Kevin var bättre, men sambon visste nån liten skitunge som hette det :devil: så han vägrade. Så Linus fick det bli. Och han är en liten blond lintott!

Fast båda har hetat sen magen Lille skrutt och Lille prutt, och det heter dom 70 % av tiden nu oxå. Fast Liam kallar Linus för Lina så han blev en tjej :D

När jag väntade tvillingarna var jag bergsäker på att det var två killar, så vi hade ett gäng pojknamn på gång. Bara ett flicknamn om det ändå skulle vara så att det var en tjej och en kille.

Det var två tjejer. Den förstfödda såg ut som en My och hennes syster var en Molly (som var det flicknamn vi hade tänkt på innan).

Gossen fick sitt namn efter låååååång tid.

Jag drömde innan jag blev gravid att jag skulle få en liten Linus och visst var det en liten Linus som tittade ut. Flicknamn var mycket svårare att komma överrens om, så om vi någon gång får en flicka får vi nog fundera igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 352
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar