Naiv mamma

P

pinokkio

Är det någon som har gjort som jag?
Jag har alltid hållt på med hästar och har haft egen tills jag fick barn.
Först fick jag en kille och efter ett par år fick jag en flicka. Redan sen flickan var nyfödd har jag tänkt ut hur jag ska få flickan hästintresserad. Jo så för några år sen köpte jag en ponny till henne. Jag var alldeles överlycklig att ha häst igen. Även om det var en shettis, jag kunde ju iallafall köra.Men det har inte blivit som jag tänkt mig. Hon verkar inte intresserad, bara om hon får ta med kompisar eller nån gång när hon själv känner för det. Jag blir så ledsen, mitt häst hjärta gråter... Det är ju så roligt med hästar...
Min dröm: Mamma och dotter rider tillsammans, men nu verkar det som drömmen aldrig går i uppfyllelse. Det är så tråkigt...
 
Sv: Naiv mamma

Jag känner en känd tävlingsryttare och när h*n var liten så hatade h*n hästar över allt annat, föräldrarna hade flera hästar. När h*n var runt 10-12 år så ändrades det och sedan dess har h*n ridit och tävlat, idag t o m på internationell nivå. Så det finns hopp för din dotter, men tvinga inte det på henne för då får troligtvis motsats effekt.
 
Sv: Naiv mamma

hur gammal e dottern?

Jag va inte alls intresserad när jag va liten. sen helt plötsligt ville jag börja på ridskola. Jag fick inte egen häst förens jag va 15, när jag va 13 började jag med medryttarhäst. innan dess bara på ridskola.
Jag tror inte att de hjälper att "tvinga" henne.
Har hon kompisar som har häst? eller kanske rider på ridskola?
Vart står hästen uppstallad?
Står hästen på ridskola där det finns massa kompisar kanske det blir roligare?
 
Sv: Naiv mamma

Jag har inte köpt någon häst åt min dotter, utan haft en egen hela tiden, och det har varit naturligt att då och då ta med henne till stallet. Och varje gång hon bett att få rida, så har hon fått det, och nu är hon så intresserad att jag knappt får ha hästen för mig själv (hon är sju nu)....

Jämför jag med andra barn i stallet så är det nog dels olika personligheter från början - min dotter är den där envisa sorten som till varje pris skall upp på hästen igen om hon trillat av - och att intresset dels beror på tillgång på lämplig häst. Min häst är inte alls köpt som barnhäst, men har visat sig mycket klok, förståndig och snäll, så min dotter har kunnat rida om och när hon vill (men utan krav på sig, eftersom det ju är min häst), vilket gjort att hon både fått en egen relation till vår häst och dels fått ett stort intresse. Så köp dig du en egen häst som du gillar, så kanske dotterns intresse vaknar igen (och om det inte gör det, så har ju DU en häst att ha roligt med).
 
Sv: Naiv mamma

Hehehe... Jag hoppades också på min tvåa. Han var jätteintresserad som 2 1/2 åring, ville alltid med till stallet.

Förra året när vi köpte gård köpte vi också en shetis. MEN, han har blivit riden av mina barn kanske 30 gånger på detta år. Oftast för att de inte vill, men lika ofta för att jag inte hinner.

Ponnyn gör dock ändå nytta, han är barnvakt åt gårdens två ettårshingstar, och gör ett superjobb:love:.

Rent ekonomiskt skulle jag behöva sälja honom, även om han inte är så dyr i drift, men det är svårt. Hoppas ju innerst uinne att barnen ska vilja rida så småningom!.
 
Sv: Naiv mamma

Jag tror att man kan "knäcka" barns intresse genom att göra det alltför tillgängligt. Har man inte stall på gården så låt det bli ett spännande äventyr att följa med, inte vardag.
 
Sv: Naiv mamma

Min dotter vill också "bara" va med hästarna om kompisarna är med.
Men så är hon bara fem.
Hennes shettis sålde vi, så när hon vill rida får hon rida min häst. Förlåt, hennes häst som jag får låna ibland:D
 
Sv: Naiv mamma

Ja, så är det. Våra barn är egna individer och inte små kopior av oss föräldrar. Vi får acceptera att de har egen vilja. Jag hade nog låtit henne vara och hoppats på att intresset vaknar senare. En sak är ju att du in positiva ordalag berättar var du gjort med hästen hur du upplever det osv, vid middagsbordet t ex. Utan att sedan komma med; ska du inte följa med och prova? Nej, bara berätta utan krav och lämna det sedan. Om nu kompisarna är viktiga, kan hon inte gå på ridskola och få gemenskap med kompisar där? Det är ett tips, men jag hade nog låtit henne vara för att inte skapa press på henne.
 
Sv: Naiv mamma

Min dröm: Mamma och dotter rider tillsammans, men nu verkar det som drömmen aldrig går i uppfyllelse. Det är så tråkigt...

Det är min dröm också, men jag tycker du ska rida och skaffa häst i alla fall. Lev ditt liv, men erbjud det till din dotter, så kanske hon blir intresserad en dag.
 
Sv: Naiv mamma

Det är min dröm också, men jag tycker du ska rida och skaffa häst i alla fall. Lev ditt liv, men erbjud det till din dotter, så kanske hon blir intresserad en dag.

Det är så jag försökt göra, leva MIN dröm som innebär att jag har egen häst. Och "på köpet" fick jag den där hästintresserade dottern som ni verkar vara många som drömmer om. Så det får väl snart bli en häst till om jag ska få rida något själv.... :)

Och förutom att jag verkligen vill ha häst av alldeles egoistiska skäl, så kan jag känna att det är trevligt att förmedla till min dotter att man faktiskt KAN ha en dröm och ett stort intresse även när man blir "vuxen och tråkig"....
 
Sv: Naiv mamma

Jag tror att det beror på hur man introducerar intresset till barnen.
Tex om de får vara med redan som oerhört liten när du sköter osv. En del då tar till sig hästarna naturligt.
 
Sv: Naiv mamma

Ungar är ju så olika...

Min dotter började rida lite halvhjärtat på ridskolan där hon hade en gratis plats i och med att jag skötte hemsidan och medlembladet. Hon klagade väl inte direkt när hon skulle rida men hon skuttade inte dit sådär entusiastiskt som jag gjort i hennes ålder.

Det riktiga hästintresset tog skruv när hon fick "ta över" min häst. Hon fick rida den mer och mer och tog över ansvaret mer och mer. Det var nog i 12-13-årsåldern. Sedan dess har hon haft egen häst och tränar och tävlar lite ibland på kul.

Sonen kom in på hästar mer på ett bananskal. Familjen var ju liksom i stallet och ville han umgås med oss så...ja då fick han ju pallra sig till stallet. Vi hyrde en shettis till honom över vintern för att se om det var ett mer seriöst hästintresse och det höll i sig. Han har haft egen ponny sedan han var 8 och är nu 12.

Jag tror inte att någon av mina barn är hysteriskt hästintresserade. De gillar djur helt enkelt och hade jag inte hållt på med hästar utan med hundar så hade de kanske varit i hundsvängen istället.
Men hur som helst så tror jag inte att man måste vara hästgalen från tidig ålder för att senare ha häst, rida och ha kul med hästen. Truga inte på barnen häst utan låt dem hänga med när de vill och sedan tror jag att de förr eller senare vill prova att rida och gärna tar på sig en och annan liten syssla i stallet som de sedan blir "oumbärliga" med ;).
 
Sv: Naiv mamma

Tack allihopa för fina svar. Min flicka är ju bara 5 år så vi kan ju hoppas.... Igår var jag ute och körde själv med min lilla pålle, det är ju så roligt. Tänkte att hon skulle få börja på ridskola, hon vill det för några kompisar gör det. I stallet är det bara hon som är barn så det hade kanske varit roligare på ett annat ställe för henne. Vi får ju se ju äldre hon blir. Kanske.....
 
Sv: Naiv mamma

Ridskola låter bra, ofta är ju kompisarna och gemenskapen lika viktig som hästarna för en del.

Sedan tror jag det kan vara nyttigt att få kämpa lite för sin hobby också. De vänner jag haft som redan från början haft allt förspänt med egen häst och engagerade föräldrar har tröttnat medan de som fått kämpa lite,åka till ridskolan varje dag för att borsta favorithästen och inte fått egen häst har faktiskt haft intresset kvar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 820
Senast: gulakatten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 829
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 263
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår så var mamma och pappa och min valp här ❤️ Och det gick faktist ganska bra och valpen och M kom mycket mera överens denhär gången...
Svar
5
· Visningar
900
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp