Några som börjat klippa?

Sv: Några som börjat klippa?

Hittade klippmaskinen från jula:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=809017

Nån som har en sån? Är de bra? Hållbara?
Är det normal storlek, och inte en "evighetsmaskin" som egentligen passar bäst till typ ben och huvud?
Hade egentligen tänkt låna en, men himla bra pris ju. Känner att jag i dagsläget inte vill lägga ut 4-5 tusen när jag numera bara har en häst, som skall klippas och då 2ggr per år.

Är väldigt nöjd med maskinen. VÄL värd det billiga priset. Går väldigt bra, det är en vanlig stor maskin. Visst låter den men inte mer än andra liknande maskiner. Bara att stoppa bomull i öronen på pålle och dig själv!
Lägger ut bildresultat från min klippning ikväll.

låter ju kanon, viktigaste är ju att de klipper snabbt o bra.
Bryr mig inte så mycket om att de hörs, bara bra miljöträning ju, och som sagt lite bomull i öron gör susen.

kl

vte ngn om man måste ha kvar den lilla plätten på ryggen? asså jag menar, vrf sparar man det egentligen?:p tror ni man kan klippa bort den?

Vid helklippning så spar du ingen päls över ryggen.
Du tänker kanske på jakt eller hunterklippning (osäker på vad det heter) Varför sadelläget lämnas är för att suga åt sig svett, och för att det ska bli mindre tryck från sadeln.
Tror de flesta väljer att klippa bort allt för syns skull.
Men ju mindre man behöver klippa, desstu bättre.

Klippte min häst för två och en halv vecka sen. Klippte bort allt utom pälsen i ansiktet, som jag alltid gör. fast iofs är jag väl mer inne på dressyr än hoppning men ändå. tycker det är bäst och ser snyggast ut att klippa på det här viset. han svettas då inte heller;)

kl

vte ngn om man måste ha kvar den lilla plätten på ryggen? asså jag menar, vrf sparar man det egentligen?:p tror ni man kan klippa bort den?

Man sparar den för att det finns en vanlig föreställning om att den ska skydda mot skav.
Dock tycker jag inte man skall behöva spara den, sadeln ska inte skava ändå.
Sparar aldrig pälsen vid sadelläget, tycker det är fult, dessutom är det under sadeln som hästen blir mest svettig så jag ser ingen anledning till att spara pälsen just där.

*KL*

Resultatet från Julas maskin :) ja är supernöjd med den iaf.
va inte så tung som ja trodde o lät inte mer än den ja lånat innan.

DSC00729.jpg

DSC00731.jpg

ser skitfint ut ! :bump:
verkar den hålla/palla en del?
Jag har 7 hästar och en hel del av dem ska klippas. Tror ni den "orkar"?

Ja jag tror det...hovslagaren va i stallet igår när ja skulle klippa och
hon visste jättemånga som va nöjda med den.
Man fick 1mm o 3 mm skär med den.ja klippte med 3.
För det priset så tycker ja den är super. Priset va bara satt till den 21 sept såg ja i affären men den e ju inte dyr annars heller :)

lycka till :laugh:

KL

Nu är han klippt! Det vart hela halsen sen där sadeln ligger och ner till flanken:laugh:
Han tyckte det var hemskt att inte ha bomull i öronen och vaderad luva, så jag var tvungen att ha de;)
Men nu är han klippt iaf:D

*kl*

Såhär blev resultatet efter min klippning med Jula-maskinen:
DSC00488.jpg

DSC00489.jpg

DSC00490.jpg

DSC00492.jpg

Jacket vid huvudet kan jag som sagt inte beskylla maskinen för, då pålle hatar att bli klippt från bogen och uppåt, är en riktig pärs varenda gång... Han ryckte till så det blev ett jack på fel ställe. :o

Benen ska klippas i helgen!

Har man så många hästar hade jag tyckt det var värt att lägga ner pengarna på en dyrare kvalitétsvara. Jullas är säkert kanon , jag funderar på en sån, men jag har ju bara en som klipps.

jag har klippt min, så mycket det gick så det blev till knäna och halva huvudet (vid sidostyckena) går ute 6tim per dag.

us_pyra

Jag har använt Lister maskinen i flera år och klippt mer än 20 hästar, den är verkligen slitstark, klarar den mest tjocka nordsvensk vinterpäls.;)
Men jaa, smakar det så kostar det, ca 4000-5000kr kostade den... :angel: men det har jag för länge sedan tjänat in .:rofl:

Min häst vill nog inte odla päls i år . hon är fortfarande lika korthårig som i somras, jag bara väntar på att den ska börja gro o hon bli som en björn, då blir de helklippning , täcke i hage & stall . oavsett väder. :)

Jag har klippt nypon idag.

Det kliar som vanligt överallt. Nejmen jag kör alltid på helklippning. Sparar dock benen på Nypon, för hon får spel, och flippar ut, och det är nog så svårt att klippa henne, när hon hoppar runt, och fladdrar med benen. skulle jag försöka klippa benen på henne, så skulle hon bara flyga i taket, och sparkas hela tiden.

Jag vill ha tillbaka Mazarin, som alltid somnade när jag klippte henne, hon stog och gäspade och njöt av att bli klippt.

Kommer bara in med två frågor... Klippte min polle förra året, helklippning (inte ben och huvud), men är det nödvändigt att ha päls kvar på ryggen eller gör det inget att ta bort det också när man ändå är igång? :laugh:

När tycker ni det är lämpligast att klippa? Kommer nog bara klippa en gång... Jag klippte rätt så sent förra året och det kanske är bättre att klippa tidigare så att han ändå får lite snyggare "päls" efter ett tag, de blir ju trotsallt väldigt grå :D

// Milda.

Jag hade inte sparat hår på ryggen om jag var du, det är lättare för hästen att få skav då samt det är lättare att hålla rent om man rakar bort det med.

hej jag undrar ni som klipper benen, klibber ni hela benen ända ner till hoven eller bara ned till knäna?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka