Några som börjat klippa?

Sv: Några som börjat klippa?

Jag har klippt min äldre tävlingshäst, helklippning. Han går med antingen ofodrat regntäcke eller med 150g foder ute och 150g foder innne på nätterna.

6-åringen har ingen päls att klippa ännu.

Du kan ha honom ute dygnet runt även om han är helklippt. Vi helklippte alltid travhästarna och de flesta gick ute dygnet runt med vindskydd och fri tillgång på grovfoder och så rejäla täcken efter väder. Så visst funkar det.

mina brukar jag klippa året om. just nu har dom haft sån kort sommarpäls så dom har fått vart men dags att klippa.
min ena häst går ute nästan varje dag - 08.00-15.00
och min andra går ute ca 1-2 gånger i veckan i hage och då samma tider som den andra..

kl

Nu kapar jag tråden lite och vill rådfråga om hur jag ska klippa min ponny.

Hon går ute från 8-9 på morgonen till ungefär 4 på eftermiddagen. Hon har inte så lång påls men väldigt tät (tycker jag). Hon svettas inte så mycket men jag tyckte att hon var lite mattare än vanligt innan hon ställdes av för 3 veckor sen (början till inflammation i knälederna bak). Nu kan det ju bero på det, men jag har en känsla av att det inte är det. Har ett regntäcke med fleecefodring som övergångstäcke, sen som vintertäcke har jag ett shire (300 gram tror jag, är inte säker) som går upp lite på halsen.

Jag vill helst helklippa (jag erkänner, jag är fåfäng) men vilket är det bästa alternativet tror ni?

Han går hemma, ute dynge runt. Han kan gå in istallet om nätterna.
Tyvärr kan vi inte ha rundbal ute pga att han är en bronkit häst och får inte få något dammigt öht. Men oftast så ser man han äta på ensilaget på morgonen , så i princip har han fri tillgång på mat om nätterna.

Jag har funderat på en klippning från manken rakt ner till buken, lite snett, klippa mellan frambenen och så långt som hopp plattan ligger under magen. Då sparar man ryggen och länden.

Helst av allt skulle jag ju vilja helklippa, men som sagt han går ju ute dyngerunt

Om du har möjligthet att reglera täcke efter vädret och han har tillgång till bra vindskydd och mat (som det verkar) så kan du nog helklippa honom. Det ställer bara lite högre krav på dig.

ingen aning.
har aldrig hört om det.
men vilket artikel som helst som handlar om täcker säger samma sak.
finns ett otal trådar om detta med halstäckets vara eller inte vara här på buke.

Jag vet, jag har också läst dom där artiklarna, men det är skumt. Han sätter verkligen mycket päls överallt där han inte har täcke (hals, huvud, mage, ben, osv..) men inte där han har täcke. Men men, han är inte som andra hästar på något plan, så varför skulle han vara det här? :p Jobbigt dock då jag inte är ett big fan av halstäcken då de oftast skaver av manen, vilket inte kan vara så skönt för hästarna.

mina brukar jag klippa året om. just nu har dom haft sån kort sommarpäls så dom har fått vart men dags att klippa.
min ena häst går ute nästan varje dag - 08.00-15.00
och min andra går ute ca 1-2 gånger i veckan i hage och då samma tider som den andra..
Vadå, varför går hästen bara ute 1-2 gånger i veckan? Står den i boxen resten av tiden eller vadå?

så blir det med min också:P

men va har ni för konstiga hästar??:rofl:

kanske en vink till er att ni ska ge f*n i att klippa? :D

eller kör en tvärtom klippning? klipp bra där hästen ska ha päls! vid helklippning klipper man då bara ben och ansikte....:angel: å tänk så mycket ni ska spara på skären!!:D

Jo som sagt han har ju fritillgång under natten. Men vad för täcken menar du då att man ska byta imellan?
Helklippa han då skulle mamma tycka jag var en elak människa:angel:
Men om man helklipper fryser dom inte om magen, benen och sånt då? Sen vet jag inte rikigt om det är så bra att klippa länden och ryggen när han går ute hela tiden.

Jag tycker det känns då kallt för dom om man ska helkippa och gå ute dynge runt.. Men nu ska man ju inte tänka människa om dom.

Han sätter verkligen mycket päls överallt där han inte har täcke (hals, huvud, mage, ben, osv..) men inte där han har täcke. Men men, han är inte som andra hästar på något plan, så varför skulle han vara det här? :p Jobbigt dock då jag inte är ett big fan av halstäcken då de oftast skaver av manen, vilket inte kan vara så skönt för hästarna.

:idea:

Jag är ju ingen expert men rent logiskt kan det kanske fungera så här:
När det blir kallare lägger hästen päls, det är vi väl alla överens om? :p Så, om du sen börjar täcka hästen så är det ju "varmare" på kroppen och "kallare" vid halsen, hästen reagerar och börjar lägga päls enbart på halsen. Låter det vettigt? :angel:

Det finns ett bra täcke med hals, WeatherBeeta Landa. :love: Dyrt med ack så bra!

Tycker du att det känns för kallt så helklipp honom inte. Täckesklipp eller spårklipp som du var inne på.

Jag helklippte min ponny för typ 1 vecka sen.
hon går ute från 08.00- ca 18. just nu har hon ett rätt tunt innetäcke inne och inne täcket + regn ute!

Jag har klippt tre hästar nu i september, alla helklipp! Ben och allt..
Beror väl på vad du ska använda din häst till, men jag skulle rekommendera en halvklippning!

Har klippt min för 1 vecka sen, helklippning. Han har ett 200 gr täcke på både inne o ute. Han hade en hel del päls nu faktiskt. Går ute ca 5 timmar/dag

min har inte fått så lång päls ännu men vi ska klippa om 1-2 veckor, helklippning. hästen är ute 08.30 till efter lunch ungefär, har täcke både ute och inne.

du kan ju klippa spårklippning och ha halstäcke så går det säkert bra:)

ja faktiskt. eller går i skrittmaskin 1 timmer varje dag och sen rids den. å jag kan faktiskt påstå att den hästen inte tkr om att vara ute varje dag! bara springer och hoppar över staketet.
jag står i ett tävlingstall med 18 hästar å vissa går inte ut ofta. på sommaren går dom ut oftare, men nu när det är regning och geggit i hagarna är risken för skador större därav är dom inne mera...

Jo som sagt han har ju fritillgång under natten. Men vad för täcken menar du då att man ska byta imellan?
Helklippa han då skulle mamma tycka jag var en elak människa:angel:
Men om man helklipper fryser dom inte om magen, benen och sånt då? Sen vet jag inte rikigt om det är så bra att klippa länden och ryggen när han går ute hela tiden.

Hmmm:cool:

Han ska inte helklippas...

MVH Russin8 (mamman)

klippte min ena idag han blev helklippt ska klippa min andra i nästa vecka. De rids och tävlas och går i hagen 4-5 timmar om dagen

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka