Några som börjat klippa?

Sv: Några som börjat klippa?

kapar tråd

ska klippa min tjej nu men e lite osäker på vad hon ska ha för täcke sen.

hon ska helklippas och just nu går hon ute ca 10-12 timmar.
hon tävlas och rids.

ge förslag

Jag har med funderat på den klippningen.. Eller att man klipper så man sparar en fläck där sadeln ligger, benen och inte klipper hela huvudet.. vore det något?

klippte min för 2 veckor sedan, helklippning hon är ute från ca 07-19,30 dom dagar hon är ute längst, tränar för fullt och tävlas ca 1-3 helger i månaden

förra året klippte jag min men den stegrade o höll på.
Måste klippas i år då den tävlar hela vintern.
Men hru skall jag göra?
Var pleggad o har provat bremsa o ha vadd i öronen..

förra året klippte jag min men den stegrade o höll på.
Måste klippas i år då den tävlar hela vintern.
Men hru skall jag göra?
Var pleggad o har provat bremsa o ha vadd i öronen..

Fungerar det bra att plegga den eller blir den väldigt svettig? Om det funkar så är nog det enklaste sättet.

Min ena var helt galen när jag fick honom, och det gick inte att plegga och klippa för att han svettas helt enormt mycket när han har fått lugnande. Jag fick därför stoppa öronen fulla med bomull, på med huva, radion på högsta volym och vira tjocka benpaddar runt huvudet så att han inte såg något. Han försökte fortfarande att slå, men hade ingen koll på vart jag var så han missade rätt ordentligt. Han var inte tillräckligt smart för att lista ut att där klippmaskinen var där var jag.

När jag klippte honom förra veckan stog han utan någonting och jag kunde klippa överallt; på mulen, i öronen..

Vi klipper många hästar varje år. Vågade oss på att klippa en som tidigare sparkat en så personen flög iväg flera meter. Vi försökte först med vanligt plegg, men det var inte tillräckligt. Sen passade de på när veterinären var ute och hästen fick något rejält, han hängde i grimskaften och man kunde iprincip få honom att ramla omkull om du puttat lite hårt på honom. Han blev klippt iaf, snabbaste klippningen jag sett. Tog typ en kvart så var hela hästen klippt.

Jag klippte idag, alltihop ben, huvud. Skönt o ha han lite snygg igen! :D

Vet inte hur jag ska välja och klippa min, hon är i normal kondition, och kommer tävla 1-2ggr/månad i höst/vinter, ridas 6 dagar i veckan, varav ca 4 pass i ridhus. Får ganska bra med vinterpäls. Hästen kommer gå i hage från morgon till ca 5-tiden på eftermiddagen, och vi bor i södraste delen av landet.
Tänker inte helklippa. Funderar på spår eller filtklippning.
Vad tycker ni?

Vi klipper många hästar varje år. Vågade oss på att klippa en som tidigare sparkat en så personen flög iväg flera meter. Vi försökte först med vanligt plegg, men det var inte tillräckligt. Sen passade de på när veterinären var ute och hästen fick något rejält, han hängde i grimskaften och man kunde iprincip få honom att ramla omkull om du puttat lite hårt på honom. Han blev klippt iaf, snabbaste klippningen jag sett. Tog typ en kvart så var hela hästen klippt.

får nog ta ut veterinären o göra ngt likande

Fast när min häst är klippt på halsen och bara har vanligt täcke sätter han päls på halsen men inte på rygg+rumpa. Hur kommer det sig isf?[/QUOTE

Har upplevt samma sak!

jag har en lite fråga, ni som klipper ben tror ni att hästarna blir stela i lederna när de går ute när det är kallt med klippta ben?

Jag klipper hela hästen inklusive ben men så började jag fundera över detta, vad tror ni?

KL

Jag har en tävlingsponny som jag tävlar LA MB med. Hon brukar inte få såå jäkla mycket päls men visst får hon endå lite vinterpäls så hon blir svettig vid hoppträningar och hårda pass men hon blir inte svettig så lätt! Jag vet inte om jag ska klippa henne iår. Hon har endast varit klippt på halsen förra året och hennes fina päls blev mycket fulare sen! :mad: Men jag vet inte om jag ska satsa på en spår klippning i år ellet något för att hon kommer få gå mycket tuffare osv. Hon är väldigt väääldigt lättfrysen! har blodet väääldigt nära huden!! och hon hatar att ha stora tjocka täcket på sig så vad tcker ni blire bra med en spårklippning?

Inne på samma grejj om det där, de som inte klipper benen, de bör behålla pälsen kvar över bakbenet, där får många hästar problem.

Ursprungligen postat av Ek3n
Jag har med funderat på den klippningen.. Eller att man klipper så man sparar en fläck där sadeln ligger, benen och inte klipper hela huvudet.. vore det något?

det är ju en helklippning. :)
fast jag klipper bort allt på ryggen åxå. men huvud och hela benen sparas!!!

jag har en lite fråga, ni som klipper ben tror ni att hästarna blir stela i lederna när de går ute när det är kallt med klippta ben?

Jag klipper hela hästen inklusive ben men så började jag fundera över detta, vad tror ni?

hmmmm.. jag tror inte det, men ser ingen anledning till att klippa benen heller. håren finns ju för att skydda hästen, så det känns lite onödigt tycker jag...
men sen tror jag att mitt kallblod skulle ganska fånig ut om jag klippte benen på henne. :rofl:

Fast då är det ju inte "riktig" helklippning.. Då klipper man ju ben och huvud också.

Jag klippte våra halvblod för nästan en månad sedan. Damen hade satt så mycket päls att vi inte kunde skritta utan att hon blev sjöblöt av svett! Jag klipper hel klippning. Kommer bli tvungen att klippa igen om någon månad då hon satt päls igen... Har fått byta till ett tjockare täcke, hon fryser lätt och blir då stel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka