Några som börjat klippa?

Sv: Några som börjat klippa?

hej jag undrar ni som klipper benen, klibber ni hela benen ända ner till hoven eller bara ned till knäna?

Jag klipper ända ner till hoven. Helklipper henne. Men det går inte med vilken apparat som helst. Med den jag har nu står hon till och med och njuter när man klipper huvudet:)

Jag hade inte sparat hår på ryggen om jag var du, det är lättare för hästen att få skav då samt det är lättare att hålla rent om man rakar bort det med.

TVÄRTOM. Klippta områden är mer känsliga för skav, till exempel av sadel, sporrar, täcken.
Och man låter blí att klippa över ryggen och korset så blir hästen inte lika känslig för kyla , och njurarna skyddas från att kylas ner.
Plus att det minskar trycket från sadeln.

Zimzalabim:
Benen är också väldigt känsliga för skav, så klipper man där är det större risk för skav av benskydd och lindor.

min ponny ska rakas på onsdag, första gången hon blir rakad i min ägo ( ägt henne i 1 ½ år) men vet att hon blev rakad då hon stod i sverige, inte bestämt ännu vilken sorts rakning jag ska ha, vad tycker ni? vill få så mkt som möjligt, men har inte speciellt bra täcken.. jag har ;
2st regntäcken utan fodring, men i det ena går det att sätta in "filtpaddar" som är gjorda till täcket -> ett bra vintertäcke
1st "vintertäcke" med fleecefodring, dock inte så tjockt..
1st fleeceinnetäcke, och ett räfflat innetäcke från hööks.
Tycker ni att detta räcker? jag har inte lust att köpa nya skitdyra täcken..

Hon är en tålig korsningsponny ( fjording, russ & welsh)

TVÄRTOM. Klippta områden är mer känsliga för skav, till exempel av sadel, sporrar, täcken.
Och man låter blí att klippa över ryggen och korset så blir hästen inte lika känslig för kyla , och njurarna skyddas från att kylas ner.

Zimzalabim:
Benen är också väldigt känsliga för skav, så klipper man där är det större risk för skav av benskydd och lindor.

Hur lite hår ska minska trycket från sadeln har jag svårt att förstå. En väl passande sadel skaver inte, och trycker inte heller. Spar man håret på ryggen för att minska trycket, ja då borde man tänka på en ny sadel istället.
Dock så är hästar individer och en del får skav av ingenting. Min häst är hyfsat skavkänslig och kan får skav av täcken och skänkel, men inte får han skav av sadeln trots att jag helklipper. (ser ingen vits med att spara under sadeln). Med en väl tillpassad sadel får hästen inget skavsår på ryggen. Tidigare hade jag en sadel som låg sämre och ja - hästen fick skav på ryggen - klippt som oklippt - gör ingen skillnad.

hej jag undrar ni som klipper benen, klibber ni hela benen ända ner till hoven eller bara ned till knäna?

Klipper hela benen ända ner till hov och karled. Det är lite trixigt med en så stor maskin som jag har, skulle vara väldigt smiden med en liten utan sladd, men visst går det!

min ponny ska rakas på onsdag, första gången hon blir rakad i min ägo ( ägt henne i 1 ½ år) men vet att hon blev rakad då hon stod i sverige, inte bestämt ännu vilken sorts rakning jag ska ha, vad tycker ni? vill få så mkt som möjligt, men har inte speciellt bra täcken.. jag har ;
2st regntäcken utan fodring, men i det ena går det att sätta in "filtpaddar" som är gjorda till täcket -> ett bra vintertäcke
1st "vintertäcke" med fleecefodring, dock inte så tjockt..
1st fleeceinnetäcke, och ett räfflat innetäcke från hööks.
Tycker ni att detta räcker? jag har inte lust att köpa nya skitdyra täcken..

Hon är en tålig korsningsponny ( fjording, russ & welsh)

Klipper man hästen måste man kunna ersätta pälsen. En frysande klippt häst i 20 minus och snöstorm är inte så schysst.
Varma täcken behöver inte vara särskilt dyra, det går att fynda! :). Köp hellre ett tjockt täcke, att lägga lager på lager har forskning visat inte ger mycket värmeskillnad.
Känner du att du inte har ordentligt med täcken, spårklipp bara, alternativt filtklipp.

Hur mycket går hästen ute i hage? Vart bor du? Hur mycket rider du inne/ute?

jag bor i Österbotten, finland, här är det "mellanvarmt" och det kommer ingen snö före december, tro mig :p
Kanske börjar gå på minusgrader i oktober-november..
Hon är ute från 7-8tiden till 17-18, och jag har tillgång till maneige., det är ett rätt bra stall, en ganska stor ridskola.
Jag skulle vilja få rakat bogen & halsen främst, då hon blir lätt svettig där, inte heller speciellt shysst att hon ska bli kall och förkyld för att hon är svettig.. Men de sa på stallet att jag ännu inte behöver en nackdel, men att jag nog ska ha det senare i vinter, tror det räcker nu i början med de täcken jag har, hon får ha fleectäcket då hon står inne.. Tror ni det skulle funka?
Infogar bild, så ni/du ser vad det är för ponny! :)
Sommar;

Vinter; / teddybjörn efter tävling :angel:)

Senast ändrad av en moderator:

Zimzalabim:

Nej, om du sparar håret är det större risk för skav. Men har du en sadel som passar och ren utrustning samt ren häst så ska de inte vara något problem ändå. Sparar du håret är det lättare att få skav då håret kan lägga sig åt olika håll och då skaver om utrustningen inte ligger optimalt. Och som jag skrev tidigare så är det lättare att hålla rent och är det rent så är risken för skav mindre.
Minska tryck....nej du inte det lilla hår de har där, det skulle jag vilja veta vad du har fått det ifrån.
Kylan däremot är jag på samma spår som dig, men det brukar inte vara något problem i och med att man ändå täckar och rider med ridtäcke på vinter när det är riktigt kallt.

jag bor i Österbotten, finland, här är det "mellanvarmt" och det kommer ingen snö före december, tro mig :p
Kanske börjar gå på minusgrader i oktober-november..
Hon är ute från 7-8tiden till 17-18, och jag har tillgång till maneige., det är ett rätt bra stall, en ganska stor ridskola.
Jag skulle vilja få rakat bogen & halsen främst, då hon blir lätt svettig där, inte heller speciellt shysst att hon ska bli kall och förkyld för att hon är svettig.. Men de sa på stallet att jag ännu inte behöver en nackdel, men att jag nog ska ha det senare i vinter, tror det räcker nu i början med de täcken jag har, hon får ha fleectäcket då hon står inne.. Tror ni det skulle funka?
Infogar bild, så ni/du ser vad det är för ponny! :)
]

"men de ssa på stallet att jag ännu inte behöver en nackdel, men att jag nog ska ha det senare i vinter"

Vad menar du med nackdel? Halstäcke? Skippa det, är att slänga pengarna i sjön då hästar inte avger särskilt mkt värme från halsen.
Om du vill ha halsen och bogen rakad, gör en spårklippning! Då behöver inte hästen mycket mer täcke än om den var oklippt, då slipper du oroa dig för att hästen fryser! :)

Österbotten är ju ganska norrut..
Tycker inte att halstäcke är bortkastat, specellt inte om hästen (ponnyn) är klippt. Blir det minusgrader tycker jag absolut att du ska ha halstäcke.
Tag kontakt med den som ska klippa (eller klipper du henne själv?) och fråga av henne / honom, de brukar ju kunna rekommendera olika klippningar.
Beror ju på vad du ska ha henne till? Om hon är tävlingsponny eller skogsmulle ponny? Du skrev att du hade tillgång till ridhus, då kan det vara ok med en helklippning, men planerar du att rida massor i skogen / på vägarna är en spårklippning mer rätt. :D

Halstäcke ÄR bortkastade pengar. Hästen kommer inte att frysa mindre för att den har halstäcke, tro mig. Forskning har gjorts på det här.

Halstäcke ÄR bortkastade pengar. Hästen kommer inte att frysa mindre för att den har halstäcke, tro mig. Forskning har gjorts på det här.

Om min skulle häst vara klippt när det är -20 grader, så självklart har jag halstäcke på hästen. Skulle aldrig falla mig in att vara utan, visst kan hästar frysa om halsen!
Vill gärna se den här forskningen som du yrkar på.

Källa?

Min ena häst sätter mer päls på halsen och magen än på kroppen när han har vanligt täcke. Detta känns ju lite märkligt om det skulle vara så att han inte fryser där?

Sen använder jag halstäcke så lite som möjligt för att dom lätt skaver av manen, men det är en annan femma. När det blåser/regnar/snöar och är kallt tycker jag att en rakad häst bör få ett halstäcke på sig.

Orkar inte googla nu. Men finns ett antal trådar på buke om detta. Kan någon annan länka?

Men fortsätt köpa halstäcken du, det tjänar täckestillverkarna på! :angel:

Nu sitter jag inte på någons sida, men bara en tanke.
Hår har tre perioder, en växtfas, en vilofas och en till. Kan det vara att hästen sätter hår för att pälsen 'ska' vara en speciell längd enligt genetiken?
Behåringen vi människor har på kroppen, armar och ben, det blir oftast max en cm lång, iaf hos tjejer, det slutar ju växa när det är en viss längd, rakar man bort det växer det snabbt ut igen.

Har en liten följdfråga på detta! ;) kan man använda en vanlig stor klippmaskin när man klipper benen. har läst någonstans att man inte ska klippa över senor med klippmaskinen, utan för hand. stämmer det? eller tycker ni man kan klippa på. :)

Har en liten följdfråga på detta! ;) kan man använda en vanlig stor klippmaskin när man klipper benen. har läst någonstans att man inte ska klippa över senor med klippmaskinen, utan för hand. stämmer det? eller tycker ni man kan klippa på. :)

Jag använder i min stora klippmaskin till benen (jag har ju bara en). Men det skulle bli bättre resultat om jag hade en mindre maskin, men det går. Men det finns en "stor" klippmaskin från Tyskland som går att vrida bettet på, till vänster eller höger så kan du klippa bättre vid hovarna! *vill HA* :laugh:

Nu sitter jag inte på någons sida, men bara en tanke.
Hår har tre perioder, en växtfas, en vilofas och en till. Kan det vara att hästen sätter hår för att pälsen 'ska' vara en speciell längd enligt genetiken?
Behåringen vi människor har på kroppen, armar och ben, det blir oftast max en cm lång, iaf hos tjejer, det slutar ju växa när det är en viss längd, rakar man bort det växer det snabbt ut igen.

Jag förstår hur du tänker. På oss människor växer det ju ut lika snabbt oavsett om vi fryser eller inte (sommar el. vinter), men det går nog inte riktigt att jämföra, eftersom att vår behåring är för att skydda och inte för att värma. Till skillnad från hästen fäller ju inte vi det hår vi har på t.ex. benen när det blir sommar.

Men det är säkert därför vissa hästar sätter mer päls än andra trots att dom vistas i samma klimat. Dock tror jag inte att det är förklaringen till att min sätter päls på halsen men inte på kroppen, då detta upphör så fort han får på sig ett halstäcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka