Några gruppvinnare från Crufts 2016

Alltså, jag KAN ju inget om hundar, men jag tyckte BIS-hunden var fantastisk :D Såg sund och glad ut. Bortsett från Pekingesen såg de hundar som var upp för BIS bra ut, av det jag såg.

Alltså har e-schäfern utvecklats ifrån bruksschäfern så mycket att självaste DNAt har förändrats och de i princip har blivit två vitt skilda raser .. wow :crazy:

edit: Jag undrar vad grundaren skulle säga, jag läste just det här:

Vet inte exakt hur sant det är men :D

Det är inte så konstigt. Amerikanska collies och svenska collies har skillnader i sitt DNA, fast de fortfarande (förstås) är samma ras.

Det är vad jag också lärt mig.
När jag gick på hundgymnasie och vi hade lektioner som handlade om exteriör på hundar osv så jämförde vi många olika typer av hundar, pratade om varför de såg ut som de gjorde, hur det skulle påverka hundarna i arbete m.m.

Det som sades då var att hundar med sluttande rygg, typ schäfer, får bra med räckvidd och lagom mycket kraft i trav, så de kan trava "hur länge som helst" utan att bli trötta och därför också jobba länge. Hundar med rygg som "går uppåt" som på en korrekt saluki ska få större kraft i galopp, just för att de kan "sprätta iväg" lättare. (ehm.. fint ordval av mig..) Enligt läraren ska dessa hundar inte vara riktigt lika uthålliga och deras måttliga vinklar m.m. ska göra att de lättare kommer upp i galopp än vad tex en schäfer gör.

Sedan har jag väl ändrat ungefär hela mitt sätt att se på hundar efter gymnasiet, men jag är fortfarande övertygad om att en sluttande rygg inte är bra på tex salukis som ska kunna galoppera länge med vinthundsmått mätt. Jag har sett salukis med så sluttande rygg och kraftigt vinklade bakben att de inte riktigt kunnat kontrollera sina kroppar, inte kunnat svänga ordentligt och ibland inte ens kunnat ta lure coursing-licens (som är lätt gjort). Jag tror inte heller att det är någon slump att de absolut bästa salukitikarna i Sverige alla har gemensamt att de är lätta, långbenta, med måttliga vinklar och med en rygg som går just uppåt mot korset.
Men tex ridgeback ska ju också vara byggda för att kunna trava i evigheter och de är inte sluttande på det sätt som schäfer är?

Men tex ridgeback ska ju också vara byggda för att kunna trava i evigheter och de är inte sluttande på det sätt som schäfer är?
Det behöver saluki också kunna ;)
Jag skrev bara vad läraren i skolan sa till oss, med tanke på att han är utställningsdomare tippar jag på att det inte är helt ovanligt att domare tänker så. (Jadå, alla är säkert preciiis likadana :angel: )

Det är inte så konstigt. Amerikanska collies och svenska collies har skillnader i sitt DNA, fast de fortfarande (förstås) är samma ras.
Jo men de är väl fortfarande mera lika varandra än någon annan ras? Som det tydligen är fallet med schäfern. Det var lite det jag häpnade över.

Jo men de är väl fortfarande mera lika varandra än någon annan ras? Som det tydligen är fallet med schäfern. Det var lite det jag häpnade över.

Jag blev inte riktigt klar på hur tankegången gick med schäfer - som jag förstod det var det de mentala egenskaperna som diskuterades, inte likhet på DNA-nivå? Och att bruksschäfrar mentalt har mer likhet med mallar än exteriörschäfrar tycker jag inte är konstigt. Att bruksschäfrar skulle vara mer lika mallar än schäfrar i sin genuppsättning? Det låter otroligt tycker jag. Men @Voff kanske har nån länk till nån studie eller kan reda ut det åt oss? Och sen antar jag att det beror på vad man menar med mer lika respektive mindre lika.

Jag blev inte riktigt klar på hur tankegången gick med schäfer - som jag förstod det var det de mentala egenskaperna som diskuterades, inte likhet på DNA-nivå? Och att bruksschäfrar mentalt har mer likhet med mallar än exteriörschäfrar tycker jag inte är konstigt. Att bruksschäfrar skulle vara mer lika mallar än schäfrar i sin genuppsättning? Det låter otroligt tycker jag. Men @Voff kanske har nån länk till nån studie eller kan reda ut det åt oss? Och sen antar jag att det beror på vad man menar med mer lika respektive mindre lika.
Detta presenterades på ett av RSV2000s föreläsningar. Flera uppfödare jag känner deltog i föreläsningen. Vet inte var man kan hitta länk till den då jag som jag nämnde tidigare inte har läst den själv ännu. Kanske finns info på deras hemsida?
Men studien handlar om DNA. Att b-linjerna är närmare besläktade med Malle än med e-schäfern.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka