Några gruppvinnare från Crufts 2016

Men det där blir ju också skevt - vem utom innersta klicken av domare/uppfödare tycker att Eschäfrar travar snyggt?

Jag ska försöka komma på en bra förklaring av vad i "schäferformen" som jag tycker stör ögat. Det finns iaf på brukslinjerna också. Brukshanen vi hade var ju rak i ryggen men såg alltid så instabil ut i höft/bäcken/kors.

Schäfern som ras har tyvärr en viss instabilitet och överrörlighet i just länd och kors. Det är där L7S1 sitter och i just övergången mellan L7 och S1 finns det ofta en instabilitet. Det är dock omdiskuterat ifall det är kopplat till det sluttande korset då förekomsten inte förefaller vara högre hos exteriörerna är hos bruksvarianten. Dock utvecklar skyddshundarna oftare pålagringar på grund av det arbete de utför. Skyddsarbete är slitsamt.

Alltså, varför gör man så? Ska man inte se hunden i dess mera naturliga ställning för att se hur den egentligen ser ut som? :confused:
Jadu, jag vet inte. Nu är det inte matte som visar, utan en mycket(!) uppskattad proffshandler, men jag pratade lite med matte om det där efter bedömningen ;) På bilderna är hunden junior, det är flera år sedan, men på bilderna från utställningar nu när hunden är vuxen så verkar matte visa lite oftare och det ser inte lika illa ut. Tyvärr är det måånga som väljer att visa saluki som den där proffshandlern gör. Jag har t.o.m. hört en domare skälla ut en uppfödare för att uppfödaren "förstörde" sin hund genom att göra så, men tyvärr verkar det också som om de flesta domare gillar när folk visar saluki på det där viset.

Blev lite kul att titta på gamla utställningsbilder :o

PeterPritschen.jpg

1902 German Sieger VA Peter von Pritschen
Här kan man snacka om ett högre kors :D
fd7cbc82a2fd.jpg

De var verkligen mera lika Malinoisen förr!
tumblr_mhgvtyW6fc1rlwpvso1_1280.jpg

1930-1940

Men man ser ju redan att de ställer hunden som man gör idag på de nedre.
RSV 2000 har släppt en undersökning gjord på DNA som visar att dagens B-linjer är mer besläktade med Malle än med E-schäfrarna. Har inte läst undersökningen själv men den har blivit en snackis i uppfödarkretsar. Rent mentalt tror jag det finns nått där.

Ja och alltså... rätta mig om jag har fel, men inte sjutton travar väl de runt speciellt länge i arbete? När jag sett hundar i tex polisprogram på tv eller på brukshundklubben verkar det vara korta rusningar fram till tjuvar/figgar eller ett betydligt lugnare tempo i tex ett spår i skogen. Jag tänker mig att tex en border collie har större anledning att trava runt i evigheters evigheter, men inte sjutton brukar de ha sluttande rygg bara för det.

Det här med travandet kommer från den tid då de var staketvallare. Det är bra länge sedan rasens användningsområde ändrades och idag ser jag ingen mening med att bevara traven.

Jadu, jag vet inte. Nu är det inte matte som visar, utan en mycket(!) uppskattad proffshandler, men jag pratade lite med matte om det där efter bedömningen ;) På bilderna är hunden junior, det är flera år sedan, men på bilderna från utställningar nu när hunden är vuxen så verkar matte visa lite oftare och det ser inte lika illa ut. Tyvärr är det måånga som väljer att visa saluki som den där proffshandlern gör. Jag har t.o.m. hört en domare skälla ut en uppfödare för att uppfödaren "förstörde" sin hund genom att göra så, men tyvärr verkar det också som om de flesta domare gillar när folk visar saluki på det där viset.
Heja den där domaren :up: eller nja, man behöver kanske inte skälla ut menmen.. :o

RSV 2000 har släppt en undersökning gjord på DNA som visar att dagens B-linjer är mer besläktade med Malle än med E-schäfrarna. Har inte läst undersökningen själv men den har blivit en snackis i uppfödarkretsar. Rent mentalt tror jag det finns nått där.
Oj fascinerande, men det är väl inte via inkorsningar eller?
Hur menar du mentalt? Är mallarna mer stabila eller..?

Heja den där domaren :up: eller nja, man behöver kanske inte skälla ut menmen.. :o
Nä, ren utskällning var det inte, men ja, en ordentlig tillsägelse åtminstone :D Den utställningsdomaren var faktiskt väldigt bra. Han dömde även lure coursing dagen efter och ja, det märktes att han visste hur en saluki bör se ut. Han berättade högt för all publik varför han valt att placera hundarna som han gjort i de olika klasserna och var väldigt trevlig, ordentlig och pratade mycket om funktion i jakten. (irriterande nog ställde jag inte ut den gången, det gick dessutom bra för andra hundar jag gillade och han tittade mycket på min tik när hon stod utanför ringen, jag tror att han gillade henne :p )

Finns "Krichental Kennel" i Tyskland kvar? Försökte googla men hittade inget. Mannen bakom kenneln ska visst arbeta med vallande schäfrar, stämmer det? Blev nyfiken då jag trodde att det arbetet inom rasen var mest dött nu idag.

Nä, ren utskällning var det inte, men ja, en ordentlig tillsägelse åtminstone :D Den utställningsdomaren var faktiskt väldigt bra. Han dömde även lure coursing dagen efter och ja, det märktes att han visste hur en saluki bör se ut. Han berättade högt för all publik varför han valt att placera hundarna som han gjort i de olika klasserna och var väldigt trevlig, ordentlig och pratade mycket om funktion i jakten. (irriterande nog ställde jag inte ut den gången, det gick dessutom bra för andra hundar jag gillade och han tittade mycket på min tik när hon stod utanför ringen, jag tror att han gillade henne :p )
Du får hålla ett öga öppet efter hans namn! :D

Oj fascinerande, men det är väl inte via inkorsningar eller?
Hur menar du mentalt? Är mallarna mer stabila eller..?
Schäfer och mallen har ju samma bakgrund....herdehundar. Så deras DNA har väl blandats långt tillbaka i tiden innan de separerades i olika raser.
Sen har ju schäfern som bekant blivit uppdelad i två linjer. B-linjerna har helt andra drifter än e-linjerna och det är det jag menar med skillnader mentalt. De är brukshundar som vill jobba. Utställningshundarna har inte samma arbestlust. Saknar tryck. Vi pratar generellt.

Du får hålla ett öga öppet efter hans namn! :D
Ja, det vore fint om han skulle vara domare någon gång snart, så att jag kan ställa ut Ebrah för honom. Det behövs hyfsat utställningsresultat om saluki ska kunna bli lure coursing-champion, så jag ser till att ställa ut mina hundar för att det inte ska falla på den biten om de nu råkar springa tillräckligt bra :p

Schäfer och mallen har ju samma bakgrund....herdehundar. Så deras DNA har väl blandats långt tillbaka i tiden innan de separerades i olika raser.
Sen har ju schäfern som bekant blivit uppdelad i två linjer. B-linjerna har helt andra drifter än e-linjerna och det är det jag menar med skillnader mentalt. De är brukshundar som vill jobba. Utställningshundarna har inte samma arbestlust. Saknar tryck. Vi pratar generellt.
Alltså har e-schäfern utvecklats ifrån bruksschäfern så mycket att självaste DNAt har förändrats och de i princip har blivit två vitt skilda raser .. wow :crazy:

edit: Jag undrar vad grundaren skulle säga, jag läste just det här:
"From the early development of the German Shepherd Dog, there were breeders who always tried to do something for their fancy. For example, there was a time when Max von Stephanitz had to warn fellow breeders not to infuse wolf blood into the breeding. Also, post World War I, oversize dogs were noted to be used often. A few examples of such dogs at that time were Hettel Uckermark and Horst von Boll � both exceeded the size limits. The taller dogs were heavier which was detrimental to their over all agility. Some of them with narrow receding chests and weak pasterns no longer had much resemblance to the utility dog characteristics.

At the 1925 Sieger Show, Stephanitz chose Klodo vom Boxberg, the only medium-sized animal among other oversize dogs, much to the surprise of the owners.

Thus, Stephanitz demonstrated to his club members how the typical German Shepherd Dog was expected to look and perform."
Vet inte exakt hur sant det är men :D

Alltså har e-schäfern utvecklats ifrån bruksschäfern så mycket att självaste DNAt har förändrats och de i princip har blivit två vitt skilda raser .. wow :crazy:
Skulle tro att det beror på att vissa har valt att avla på de hundar med större arbetskapacitet som har mer av ex Mallen med sig medans andra har valt att avla på individer som har mer av andra raser i sig. Schäfern är en mix av många olika raser. Men nu pratar vi väldigt långt tillbaka när blev till sas.
Men ja, många menar idag att schäfern är två olika raser i princip. Personligen önskar jag att de separerades från varandra och jag är inte ensam om det.

Fast IMO så är allt utom det som vinner i ringarna idag okej. Jag gillar inte alls dessa gigantiska hanar, med massivt förbröst, tungt huvud, hängande läppar etc.
Hur ska de någonsin kunna arbeta praktiskt?
I alla länder utom Sverige och lite i norden så arbetar dom alldeles utmärkt och några tunga läppar ser jag inte varken på bilden eller i verkligheten.

Blev lite kul att titta på gamla utställningsbilder :o

PeterPritschen.jpg

1902 German Sieger VA Peter von Pritschen
Här kan man snacka om ett högre kors :D
fd7cbc82a2fd.jpg

De var verkligen mera lika Malinoisen förr!
tumblr_mhgvtyW6fc1rlwpvso1_1280.jpg

1930-1940

Men man ser ju redan att de ställer hunden som man gör idag på de nedre.
Så som de ställer de nedre hundarna ställer ju många hästarna också. Frambenen rakt under sig, bakbenen lite bakom och ett ben längre bak än det andra. Den "öppna" sidan ska vara mot domaren.

Jag tycker det är märkligt att fler och fler raser verkar bli uppdelade i två delar: den avsiktliga uppgiften och sen soffliggar/utställningsvarianten. Min kompis har jaktlabrador och de ser ju ut som magra stackare om man jämför med de labradorer som finns i ringen. Samma sak med golden, de ska ju vara alerta, smäckra och vilja jobba inte bara ligga hemma och gosa med ungarna.
Det finns ju så många sällskapsraser, så varför börja avla ut alla raser mot en sällskapsvariant? Jag skulle vilja ha en weimaraner, tycker de är läckraste hundrasen, men jag jagar inte. Kanske ska vänta på sällskapsweimaranern då? En tjock soffliggare.

Jag menar bara: utställningsschäfern duger inte så mycket till, utställningslabradoren är för fet och osmidig för att göra sitt jobb, utställningsbulldoggarna kan ju knappt ens andas osv osv. Rasföreningarna borde kämpa hårdare för att få tillbaka en hund som funkar för det den originellt var tanken att den skulle funka till.

I alla länder utom Sverige och lite i norden så arbetar dom alldeles utmärkt och några tunga läppar ser jag inte varken på bilden eller i verkligheten.
Syftade inte direkt på bilderna utan allmänt :)
Var på VM i förra året och arbetade, tyckte de flesta var mindre än vad man ser i ringen, med vissa undantag såklart.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 516
Senast: Lona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur